newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לשבור את החומות: יום הולדת שנה לשיחה מקומית

בין מלחמה לבחירות הבאנו את הקולות של מגוון קהילות, זהויות ומאבקים, בישראל, בפלסטין ובמזרח התיכון. בלי לשייף, להתנחמד או לצנזר. כמו שהם. ביקשנו לאתגר את השיח הקיים ולהציב אלטרנטיבה לגלישה ימינה של התקשורת הישראלית, ולהדגיש שאנחנו חיים פה, ופה זה לא אירופה. זמן לומר תודה, לפני שממשיכים הלאה

מאת:

היום לפני שנה עלה לאוויר "שיחה מקומית". ולמרות שהמציאות פה לא עוצרת לרגע אחד, יומולדת שנה הוא סיבה מספיק טובה לקחת רגע כדי לסכם ולהגיד תודה.

כשיצאנו לדרך תכננו השקה שקטה והדרגתית. לא ציפינו שהכל ילך כל כך מהר, אבל כחודשיים לאחר שעלינו לאוויר נחטפו ונרצחו שלושת הנערים בגוש עציון, נרצח מוחמד אבו ח'דיר ומשם התגלגלנו למלחמה הנוראית בעזה והיישר לבחירות.

במהלך השנה העקובה מדם הזו, הבלוגרים והצלמים של שיחה מקומית הביאו לקוראות ולקוראים סיפורים שלא מצליחים להגיע לתקשורת המסחרית, קולות אחרים, דעות ותפיסות חדשות. ביקשנו לאתגר את השיח הקיים ולהציב אלטרנטיבה לגלישה ימינה ולמטה של התקשורת הישראלית.

אינפוגרפיקה יומולדת שנה לאתר

שיחה מקומית היה כלי התקשורת היחיד בעברית שפרסם במהלך המלחמה, באופן שוטף, ישיר ובלתי מתווך, דיווחים מעזה, שחלקם הגדול נכתב וצולם על ידי תושבי הרצועה עצמה. התמקדנו בהשפעת המלחמה על האזרחים משני הצדדים, ובין השאר, היינו הראשונים לחשוף שכיפת ברזל אינה מגינה על תושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב.

לאורך השנה כולה, סיקרנו בהרחבה את המאבק הפלסטיני הלא אלים נגד הכיבוש, והתעקשנו שהפגנות ופעולות מחאה אינן טרור. ליווינו מקרוב את הקרב של תושבי גבעת עמל על הבית, ואת מאבקם של תושבי אל עראקיב ומאהל ארלוזרוב על האוהל. סיקרנו את ההתפתחויות במערכת החינוך מזווית ביקורתית. בסדרת התחקירים "רשיון להרוג" חשפנו את האופן שבו הצבא כושל בחקירת עצמו במקרי הרג של פלסטינים. דיווחנו על מאבקי עובדים בישראל ובשטחים, ושמנו דגש מיוחד על הדרום.

שיחה מקומית לקח חלק מרכזי בקמפיין למען שחרורו של יונתן היילו, ומביע באופן עקבי קול ברור נגד אלימות מינית ומגדרית. עקבנו מקרוב אחרי המאבק של יוצאי אתיופיה המצויים עדיין במרכזי הקליטה ואחרי ההשתלבות של יוצאי ברה"מ לשעבר בחברה. ראיינו אסירים פוליטיים, הצענו מבט חודר על מאבקי הכוח בחברה החרדית, פרסמנו טקסטים אישיים על הטרגדיה בירמוכ, ואפילו טיילנו בישראל, פלסטין ובמזה"ת בדרכים מאוד לא שגרתיות. סיקרנו מקרים של אלימות משטרתית וליווינו את תושבי כפר כנא ורהט לאחר שצעירים מהיישוב נורו למוות בידי המשטרה.

סדר היום של שיחה מקומית נקבע מלמטה למעלה; מהכותבים ולא ממשרדו של עורך ראשי. בין המחברים של אלפי הטקסטים באתר תמצאו להט"בים ומזרחים, דוברי רוסית, מבקשי מקלט ואשכנזים, יהודים וערבים, חרדים, דתיים וחילונים, תושבי הפריפריה והמרכז, פלסטינים אזרחי ישראל, תושבי השטחים ופליטים מרחבי העולם. הבאנו את קולותיהם בלי לשייף, להתנחמד או לצנזר אותם. כמו שהם.

אנו חיים במזרח התיכון. לא באמריקה ולא באירופה. לכן כתבנו על כדורגל פלסטיני וערבי, עסקנו בתוכניות ריאליטי ערביות, ותרגמנו שירה פרסית. ראיינו את תושב "המדינה האסלאמית" בצפון סוריה וסיקרנו את האירוע לזכרו של יואב חטב, מהרוגי הפיגוע בפריז, בבית הכנסת בתוניס שבו התפלל. המרחב שבו אנחנו חיים עשיר ומגוון הרבה יותר ממה שמספרים לנו.

מאחורי שיחה מקומית עומדים עשרות אנשים, רובם המכריע פועל בהתנדבות. ביניהם תמצאו את 29 הכותבים שהקריקטורות שלהם מתנוססות בראש האתר, שמונה צלמי אקטיבסטילס ועוד מתרגמים, עורכים, גרפיקאיתמעצבת, מאייר, מתכנתים ומאות כותבים אורחים שתרמו פוסט או יותר במהלך השנה החולפת. זאת ההזדמנות להגיד לכולם תודה גדולה על השותפות, ההתמדה, ההשקעה, הוויכוחים הפוליטיים הבלתי פוסקים, התמיכה ההדדית והחברות.

אבל התודה החשובה ביותר היא לכל אחד ואחת מלמעלה מ-850 אלף הקוראות והקוראים מכל רחבי הארץ (והעולם), שצפו בלמעלה מ-3 מיליון דפים בשנה הזו. תודה מיוחדת למי שתרמו, סכומים גדולים או קטנים, לתחזוקת האתר. התרומות הללו מהוות מרכיב מרכזי בתקציב "שיחה מקומית", ובלעדיהם לא היינו יכולים להמשיך.

ומה שכתבנו ביום ההשקה של שיחה מקומית לפני שנה בדיוק תקף גם עכשיו:

שיחה מקומית הוא לא רק המקום שלנו. הוא אתר שנועד לשרת את החברה בה אנחנו חיים, וככזה אמור להיות הבסיס לשיח ציבורי ער. אנחנו מזמינים את הקוראות והקוראים שלנו להגיב, להעיר ולשלוח חומרים לפרסום בעצמם.

בואו נמשיך לדבר,

אבי בלכרמן, אדי ז'נסקר, אינה מיכאלי, אלי ביתאן, אליזבט צורקוב, אלינור דוידוב, אלמה ביבלש, בסאם אלמוהור, ג'ון בראון, גיל גרטל, דני בלר, יובל בן עמי, יוני מנדל, יעל אבן אור, לילך בן דוד, מיכל רותם, נדב פרנקוביץ', סמאח סלאימה, ספיר סלוצקר-עמראן, עמי קאופמן, ענבל בן-יהודה, רועי מאור, רמי יונס, רענן שמש-פורשנר, רפרם חדד (בלוגרים)

אורן זיו, אחמד אל באז, אן פאק, באסל יאזורי, יותם רונן, פאיז אבו-רמלה, קרן מנור, שירז גרינבאום (קולקטיב הצלמים אקטיבסטילס)

אורלי נוי, חגי מטר, יעל מרום (עורכות), נועם שיזף (מנהל)

שיחה מקומית הוא פרויקט שמאחוריו עומדים עמותת 972, בשיתוף ארגון Just Vision וקולקטיב הצלמים אקטיבסטילס.

שיחה מקומית כל הקריקטורות והלוגואים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf