newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

החל משנת הלימודים הקרובה: בתי ספר נפרדים לעשירים ולעניים

שי פירון מפריד בין בתי ספר חצי פרטיים לילדי העשירים לבין בתי ספר לשאר האוכלוסייה. על פי חוזר התשלומים החדש של משרד החינוך יותרו תשלומי הורים באלפי שקלים. עתירה הוגשה נגד יישומו

מאת:

חוזר תשלומי הורים החדש של משרד החינוך שיכנס לתוקף בשנת הלימודים הקרובה פוגע במהותו של החינוך הממלכתי בישראל. מעתה יוכל כל הורה לרשום את ילדיו לאחד משני בתי ספר: בית ספר להורים עשירים שישלמו כמה אלפי שקלים בשנה, או בית ספר למי שישלמו כמה מאות שקלים.

נגד תוכניתו של שי פירון הוגשה עתירה לבג"צ (פי די אף), שטרם נדונה, ובה מפורטים שלל תעלולי השר להפרטת מערכת החינוך. אסתפק כאן רק באחד מסעיפי התשלום – תל"ן, תוכנית לימודים נוספת.

ההורים משלמים, קבלני כוח אדם מרוויחים

שורשיה של התוספת של שעות לימוד (תל"ן) מצויים בזכות שמקנה חוק חינוך ממלכתי להורים, להוסיף מרצונם תכנים לתוכנית הלימודים הבסיסית של משרד החינוך. הזכות הזאת עברה כמה שינויים במהלך השנים, עד שעוגנה כתוספת שאינה תלויה ברצון של ההורים ל-15 אחוזים משעות הלימוד (5 שעות בשבוע). למעשה היא שימשה את בתי הספר "הרגילים" כדי להתחרות בבתי הספר הפרטיים והייחודיים, ולהציע לתלמידים שעות העשרה שמעבר לתוכנית הלימודים.

את התוספת הזאת העמיס משרד החינוך על ההורים, וזאת למרות שהחינוך בישראל הוא חובה וחינם. וכך יצא שההורים שילמו בכסף פרטי עבור 5 מתוך שעות הלימוד בכל השבוע. בעברית פשוטה – כאשר הילדים שלנו הלכו לבית הספר, הם למדו כ-33 שעות בשבוע בבית ספר ממלכתי ו 5 שעות נוספות בבית ספר פרטי.

בשונה מבתי החולים, השימוש הפרטי בבתי הספר לא העשיר את המורות המלמדות, אלא דווקא את קבלני כוח האדם, שקיבלו את הכסף הגדול מההורים, והעסיקו מורים בקבלנות בתנאי עבדות. כך למשל, בחטיבת ביניים קיבלו חברות כוח האדם מכל ילד 133 שקל לשעה, כפול 5 שעות, אבל שילמו למורים 40-70 שקלים לשעה, ורק עבור השעות שבוצעו בפועל (למרות שקיבלו כסף על כל השעות המתוכננות).

בשנת הלימודים הקרובה ההורים ישלמו 60 אחוז יותר

אז במה חידש שי פירון? במקום לחסל את התוכנית השטנית הזאת, שפוגעת בעקרון ה-חינם של החינוך, פוגעת במורות המועסקות בתת תנאים ומעשירה קבלנים הסוחרים בכוח אדם, שר החינוך שי פירון פועל כיום להרחיב אותה עד בלי די. ראשית הוא העלה את מחיר השעה (למשל, מחירי חטיבת הביניים) מ-133 שקלים לשעה ל-212 שקלים לשעה. זוהי תוספת של 60% במחיר, שאין לה שום הצדקה בנתוני המשק בישראל. שנית, הוא התיר לחלק מבתי הספר להוסיף עוד שעות פרטיות, עד כדי 45% ממערכת השעות. כלומר לגבות כסף מההורים עבור 15 שעות בשבוע.

כמה זה עולה לנו? אם ניקח לדוגמא ילד בכיתה ו', בשנת תשע"ג (לפני פירון) ההורים שילמו על סעיף תל"ן 580 שקלים, בשנה הקרובה הם ישלמו 2,655 שקלים. ולילד בכיתה י"א ההורים שילמו לפני פירון 745 שקלים, ועכשיו ישלמו 3,350 שקלים! (וזה רק בסעיף תל"ן. כי יש עוד סעיפים בתוכנית ההון של פירון).

אבל גם זה לא לגמרי מדויק, וההמשך הופך את הסיפור לנורא באמת. ההיתר המופרז לגבות מההורים אלפי שקלים חל רק על חלק מבתי הספר. אלה שמוגדרים ייחודיים במשהו. למשל אם בית הספר של ילדיכם נקרא בעבר יסודי ע"ש פלוני, והיום קוראים לו יסודי ע"ש פלוני ברוח המדעים והאומנויות, זה אומר שהוא ייחודי. וכך יוצר פירון שתי מערכות חינוך – האחת של בתי הספר שילמדו בהם רק 15% שעות יותר מהתוכנית הממלכתית כשעות פרטיות, וההורים ישלמו כמה מאות שקלים; והאחרת של בתי הספר שילמדו בהם 45% שעות יותר מהתוכנית הממלכתית, וההורים ישלמו בהם כמה אלפי שקלים. הורים יוכלו לרשום את ילדיהם לכאן או לכאן, לא לפי מידת העניין או היכולת של הילדים, אלא לפי כמות הכסף שיש להם בכיס.

חינוך מינימלי לכלל הציבור, חינוך פרטי לבעלי יכולת

אבל פירון רק מעגן בתקנות את מה שממילא קורה, והוא לא מסוגל או לא רוצה (או שניהם) לשנות. הנה למשל בעתירה (לעיל) מוזכרת הדוגמה של בית הספר היסודי שז"ר באשדוד, שפעם היה בית ספר שכונתי רגיל, של שכונה במעמד סוציו-אקונומי נמוך. בשנת 1998 הפך בית הספר לייחודי למדעים ולאומנויות. ככה פתאום. ולשינוי הזה התלווה דרישת תשלום מההורים – 5,400 שקלים בשנה. וזה עוד לפני התוספות של פירון. כלומר, לא היה לזה שום בסיס חוקי, אבל כך קרה.

מי שאיפשרו זאת היו הורים בעלי יכולת, שחשבו שנכון לשלם עבור חינוך טוב יותר לילדיהם (טענה לגיטימית כשלעצמה). אלה גם ההורים המעורבים, המשמשים בתפקידים בוועד ההורים של בית הספר, והם בחרו ביוזמתם לשלם, חוקי או לא חוקי. למולם התקוממו הורים שסירבו לשלם את הסכומים המופרזים והבלתי חוקיים. על ההורים והילדים הסרבנים הופעל לחץ חברתי, שגרם לחלק מהם לעבור ללמוד בבית ספר אחר, ולחלק מהם לפנות אל בית המשפט. המחלקות באשדוד טרם הוכרעה, אבל די בזה כדי להבין לאן מוביל פירון את החברה בישראל.

שי פירון החליט להשמיד ולרסק את החינוך הממלכתי חינם בישראל. יפים דברי הסיכום של העתירה נגד חוזר התשלומים החדש: "הוא מוביל לריקון מתוכן של עקרונות החוק ועקרונות החינוך הממלכתי בישראל. מחינוך השואף לאוניברסליות ולשוויון הזדמנויות לכל, למצב בו קיים חינוך מינימלי ולא איכותי לכלל הציבור וחינוך עודף תוך קניית שירותי חינוך פרטיים לבעלי יכולת".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf