newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מעצרו של החקלאי שהותקף ע"י מתנחלים הוארך, החשדות הופחתו  

החשדות נגד חאפז הורייני הופחתו מניסיון רצח לחבלה בכוונה מחמירה, לאחר שתיעוד האירוע חשף כי המתנחלים הם שפלשו לאדמתו והחלו באלימות. השופטת הצבאית מתחה ביקורת על גרירת הרגליים של המשטרה, אך האריכה את מעצרו בשלושה ימים

מאת:
החקלאי הפלסטיני חאפז הורייני בהארכת מצער בבית המשפט הבצאי בעופר, 19 בספטמבר, 2022 (צילום: אורן זיו)

"אדם בן 52 עם שתי ידיים שבורות לא מהווה סכנה". החקלאי הפלסטיני חאפז הורייני בהארכת מעצר בבית המשפט הצבאי בעופר, 19 בספטמבר, 2022 (צילום: אורן זיו)

בדיון שהתקיים היום (שני) בבית המשפט הצבאי במחנה עופר, המשטרה הפחיתה את החשדות שהעלתה נגד החקלאי הפלסטיני חאפז הורייני, שהותקף ב-12 בספטמבר על ידי מתנחל בכפר תוואני, מניסיון מרצח לחבלה בכוונה מחמירה. בית המשפט האריך את מעצרו של הורייני בשלושה ימים, תוך שהשופטת ביקרה את המשטרה על אי-התקדמות החקירה, ולא נענתה לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של הורייני עוד בתשעה ימים בשל החגים. השופטת סירבה לבקשתה של עו"ד ריהאם נסרה, שייצגה את הוריינו, לשחררו ממעצר. "אדם בן 52 עם שתי ידיים שבורות לא מהווה סכנה", טענה נסרה.

הדיווחים הראשונים על האירוע היו כי הורייני היה מעורב בניסיון לינץ' במתנחל, תוצאה של מארב שביצעו עשרות פלסטינים, אך תחקיר שיחה מקומית הראה כי מתנחלים פלשו לאדמה פלסטינית פרטית והם שתקפו ראשונים עם מוטות וגם רובה.

הורייני הגיע לדיון כששתי ידיו מגובסות, שכן הן נשברו בתקיפה. הוא נראה עייף. באולם נכחו שניים מבני משפחתו, דיפלומטים אירופאים וחבר הכנסת עופר כסיף. מחוץ לדיון הפגינו עשרות פעילי שמאל ישראלים בקריאה לשחררו, קריאות נשמעו היטב בתוך בית המשפט.

הטוען המשטרתי אישר במהלך הדיון כי האירוע התרחש על "אדמה הרשומה על שם פלסטינים", וכי המתנחלים הגיעו ובידיהם מקלות. הוא הוסיף כי נעשו פעולות במטרה לאתר את המתנחלים שהשתתפו בתקיפה אך הם "טרם אותרו". באשר למתנחל שנפצע באירוע, נאמר שממנו רק נגבתה עדות בבית החולים, ולדברי הטוען הוא ככל הנראה ייחקר בימים הקרובים.

על אף שהאירוע כולו מתועד בסרטון רציף מדקות לפני שנוצר מגע בין הצדדים, הטוען התעקש שמדובר "בתיק מורכב". הוא אמר כי הוגש דו"ח סודי לבית המשפט, וסירב לענות על רבות מהשאלות שהציגה עורכת דינו של הורייני. כמו כן אישר הטוען כי שלוש פעולות חקירה, שלגביהן טענה המשטרה בדיון הקודם כי הורייני עשוי לשבש – הנימוק להארכת מעצרו – טרם בוצעו.

עו"ד נסרה הציגה פעם נוספת בבית המשפט את הסרטון המתעד את האירוע ואמרה: "אין חולק כי יש מתנחל תוקף פצוע. מהסרטון אפשר להסיק שהמתנחל (הפצוע, א"ז) הותקף או נהדף רק אחרי שהוא תקף את הורייני ושבר לו את הידיים, באדמתו הפרטית, מתוך תחושת סכנה מידית ומוחשית. בישראל קוראים לזה חוק דרומי. השאלה היא לא האם העצור הדף או לא, אלא באיזה הקשר הוא עשה את זה, הסכנה היתה כאן אובייקטיבית". בדיון הקודם בבית המשפט, ביום חמישי, השופט לא שלל את האפשרות שהורייני, פעל מתוך הגנה עצמית. נסרה הוסיפה כי בעוד הורייני עצור, התוקפים הישראליים חופשיים. "שבוע ימים הוא מוחזק במעצר, ואלה שהגיעו לאדמתו, תקפו אותו ושברו את ידיו, עדיין מהלכים חופשי, אף אחד מהם לא נחקר תחת אזהרה".

"בהחלט יכול להיות שהורייני חש מאוים". חאפז הורייני (מימין) מול איתמר כהן באירוע בתוואני (צילום מסך)

חאפז הורייני (מימין) מול איתמר כהן באירוע בתוואני (צילום מסך)

מאז התקרית, הצבא החריף את פעולותיו בכפר תוואני שבמסאפר יטא, דרום הר חברון. שלושה ימים ברצף, כוחות הצבא פשטו על הכפר בשעות הערב והלילה, זרקו רימוני הלם לעבר בתים ועיכבו תושבים. ביום שישי האחרון פשט הצבא על ביתו של כתב "שיחה מקומית" ותושב תוואני, באסל אל-עדרה, וערך חיפוש בביתו.

מוקדם יותר באותו היום, מתנחלים הפגינו בעקבות האירוע בכניסה לחוות מעון, והצבא מנע מפעילים ומתושבים להתקרב לאדמות החקלאיות של הכפר. בשבת התקיימה הפגנה שקטה של פעילים פלסטינים וישראלים בקריאה לשחרר את הורייני. המחאה פוזרה בכוח על ידי חיילים, שישה מפגינים נעצרו, אך שוחררו בהמשך. מאז התקרית, בחלק מהימים בשבוע שעבר הצבא לא ליווה ילדים מהכפר טובא בדרכם לבתי הספר בתוואני, שעוברת סמוך לחוות מעון. הליווי הצבאי נדרש זה 18 שנים, כדי להגן על התלמידים הפלסטינים מפני אלימות המתנחלים. אתמול, יום ראשון, עוד ביקר באתר ההתכתשות חבר הכנסת עמיחי שיקלי וחזר על הטענות השקריות בדבר מארב וניסיון לינץ', למרות שכבר הוכחו כמופרכות. הבוקר נשמעה גירסה מתוקנת גם מפי המשטרה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf