newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

מאת:
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

נורה ממיקום הקרוב לשער הכפר, בנשק בעל קליבר קטן. סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

במהלך הפוגרום בחווארה, בפברואר 2023, מתנחלים תקפו גם את הכפר הסמוך, זעתרה. במתקפה נורה למוות סאמח אקטש, בן 36, שעמד ליד שער הכניסה לקהילה הקטנה. בניגוד למקרים בנסיבות דומות שבהם ישראלים נהרגים, המשטרה לא פתחה בחקירה מיוזמתה. רק לאחר שהמשפחה הצליחה להגיש תלונה, נפתחה חקירה.

ב-26 בפברואר, בשעות הצהריים, פלסטיני הרג את האחים הלל ויגל יניב, תושבי הר ברכה, כשנסעו בחווארה. בתגובה, נפתחה מתקפת מתנחלים, מהגדולות שנראו בשנים האחרונות, שבמהלכה, כאמור, נהרג אטרש. אחרי המקרה פרסמנו עדויות ותיעודים מהאירוע, שמהם עלה כי חיילים ליוו מתנחלים בזמן הירי הקטלני. אז לא היה ברור אם מי שירו באטרש היו מתנחלים או חיילים.

תחקיר "בצלם", שמתפרסם כאן לראשונה, מסיק בסבירות גבוהה שאקטש נורה על ידי מתנחלים. התחקיר, שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, ניתח את קולות הירי ותיעוד חזותי מהזירה. מהממצאים עולה כי אקטש נורה ממיקום הקרוב לשער הכפר, בנשק בעל קליבר קטן, כלומר אקדח, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. עדויות ראייה, שלפיהן נראו בנקודה הזאת מתנחלים כשהם יורים באקדח, מחזקת את מסקנת התחקיר.

מהתחקיר עולה כי במהלך ההתקפה, נורו לעבר תושבי הכפר 31 יריות; וכי המתנחלים שתקפו את הכפר לווו על ידי אנשי ביטחון של התנחלות, שוטרי משמר הגבול או שוטרים רגילים, וחיילים; כמו כן, ניידות משטרה חלפו באזור.

בתחקיר נותחו סרטונים שצולמו בטלפון וסרטון ממצלמת אבטחה. בעזרת מודל תלת-ממדי של הזירה, אותרו בתחקיר המיקומים המדויקים של כל אחד מקטעי התיעוד המצולם. בין השעות 19:30 ל-20:40 ניתן לראות בתיעוד ממצלמות האבטחה, בנקודות זמן שונות, קבוצות של מתנחלים מתקרבות לדרך העפר המובילה מכביש 60 לכפר הקטן. בתגובה, פלסטינים התאספו ליד הכניסה ויידו אבנים על המתנחלים.

לפי מה שנראה בסרטונים, מתנחלים הגיעו משני כיוונים: ממחסום תפוח-זעתרה שמדרום לכפר, ומהעיירה חווארה, שבה מתנחלים הציתו באותו ערב מאות מכוניות ומבנים ותקפו תושבים.

עוד ניתן לראות כי בין 20:41 ל-20:42 פלסטינים ומתנחלים מיידים אבנים אלה לעבר אלה. עשרות מתנחלים נראים כשהם מתקרבים לשער הכפר. מיד לאחר מכן מתחיל ירי, ובתיעוד ממצלמות האבטחה נראים תושבים שוכבים על הקרקע. בין 20:42 ל-20:44 זוהו בתחקיר קולות של 31 יריות, שנשמעות בתיעוד מהטלפונים הסלולרים.

במהלך הירי זוהו בסרטונים כמה כלי רכב: מכונית משטרה אחת, ככל הנראה בשימוש מג"ב; כלי רכב שמשמש בדרך כלל רבש"צים של התנחלויות; שלושה כלי רכב צבאיים; וכלי רכב נוסף, שלא זוהה. במשך האירוע, עוברים כלי רכב של המשטרה ליד קבוצת המתנחלים לפחות שלוש פעמים, מבלי לעצור. בנוסף, זוהו בסרטונים שבעה חיילים, שנעו ליד כלי הרכב הצבאיים לאורך כביש 60, רגע לפני תחילת הירי.

אחרי הירייה ה-26, בשעה 20:44, נראה אקטש בתיעוד ממצלמת טלפון, שוכב על הקרקע, ועולה כי נפגע סמוך לשער. 20 שניות לאחר מכן, בעת שהירי נמשך, נראית במצלמות האבטחה קבוצה של תושבים מפנה את אקטש הפצוע לתוך שטח הכפר.

"אפילו לא עושים בכאילו"

כדי לזהות איזו מהיריות פגעה באקטש, ארגון Earshot חידד וניתח דברים שנאמרו בקהל, ונשמעים ברקע בתיעוד מהתקרית.

לפי התחקיר, ב-20:42 נפתח לעבר התושבים ירי מסיבי של אש חיה, "הן מצד המתנחלים שהיו על דרך העפר, חלקם במרחק של כ-25 מטרים בלבד מהצעירים, והן מצד הכוחות שעמדו על הכביש הראשי. אחת מהיריות פגעה בסאמח אקטש שעמד סמוך לשער הכניסה ופצעה אותו אנושות".

מהתחקיר עולה כי אלפית שנייה בלבד אחרי שזוהתה הירייה ה-26, נשמעה צעקה כי יש להזעיק אמבולנס. זו האינדיקציה הראשונה לכך שאקטש נפגע. בתחקיר נותחו שבע היריות שלפני הקריאה לעזרה, כדי להבין איזו מהן הרגה את אקטש.

התחקיר מצא כי שלוש יריות, שנורו מנקודה הנמצאת מול השער, נשמעו שונות מיתר היריות באירוע. "קולות ירי מורכבים בדרך כלל משני צלילים: גל ההדף העל קולי שיוצר הכדור במעופו באוויר, ואחריו קול הפיצוץ הבוקע מלוע הנשק". בארגון נעזרו במרווח בין שני הצלילים כדי להעריך את מהירות הקליע ואת הקליבר של הנשק שממנו נורה.

"המצב נהיה מסוכן מאוד", סיפר בתחקיר פאדי אקטש, קרוב משפחה של ההרוג. "דוד סאמח ביקש מהצעירים לחזור לתוך הכפר, אבל בדיוק באותם רגעים שומר ההתנחלות ועוד מתנחלים התחילו לירות. גם החיילים שעמדו בכביש ירו, אבל אני הסתכלתי באותם רגעים על המתנחלים. כולנו השתטחנו על הקרקע כדי לא להיפגע. זה היה ירי מסיבי מאוד. גם הצבא וגם המתנחלים ירו. היו שם בערך חמישה מתנחלים שירו מאקדחים, ושומר ההתנחלות שירה מנשק ארוך".

תושבים נוספים העידו כי סמוך לשער היתה התקהלות של מתנחלים, ללא צבא, ושהחיילים עמדו רחוק יותר, סמוך לכביש הראשי.

בתחקיר מוסבר כיצד הבדיקה הובילה למסקנה שאקטש נורה מאקדח: "כאשר מדובר בכלי נשק בקליבר קטן, כמו אקדחים, גל ההדף נע רק מעט מהר יותר ממהירות הקול, ונותר רק הפרש זמנים קטן בין צליל הנפץ העל-קולי לצליל הפיצוץ מהלוע, בהשוואה לכלי נשק בקליבר גדול יותר. כאשר עושים הדמיה של מהירות הקליע שנורה מאקדח 9 מ"מ לעבר אקטש, המרווח בין צליל הנפץ העל-קולי לפיצוץ מהלוע תואם את מה שתועד במצלמה. ממרווח זה, של 2 אלפיות השנייה, עולה כי בניגוד לכל שאר היריות שנורו לעבר תושבי הכפר באותו לילה, לא ייתכן שהיריות הללו נורו מרובה סער בקוטר 5.56 מ"מ, הנשק הסטנדרטי שבו משתמש הצבא".

עוד צוין כי שלוש היריות האמורות היו גם שקטות יותר, אף שנורו ממקום קרוב בהרבה למצלמה לעומת שאר היריות שנורו באותו לילה. זאת, "מכיוון שכדורים בקוטר 9 מ"מ נורים בעוצמה פחותה, והם בדרך כלל שקטים יותר מכדורים בקוטר 5.56 מ"מ".

פנינו למשטרה ושאלנו מה מצב החקירה, אם נחקרו חשודים ואם הועברה המלצה לפרקליטות לגבי העמדה לדין. תגובתם תתפרסם אם וכאשר תתקבל.

"החיילים הגנו על המתנחלים". איימן אקטש, בן דוד של סאמח שנורה למוות בליל הפוגרום בחווארה, יחד עם שני מבני של ההרוג (צילום: אורן זיו)

"הכל מותר. אנחנו כמו טיפה בים. שכחו את זה". איימן אקטש, בן דוד של סאמח שנורה למוות בליל הפוגרום בחווארה, יחד עם שניים מבניו של ההרוג (צילום: אורן זיו)

כאמור, לאחר הירי, המשטרה לא פתחה בעצמה בחקירה, אלא רק לאחר שמשפחת אקטש ניסתה להגיש תלונה על רצח במשטרת אריאל. בני המשפחה ועורכי דינם ניסו לפנות לתחנת המשטרה לפחות 12 פעמים, אך נמנע מהם להגיש תלונה ולמסור עדות ראייה על המקרה. לדבריהם, גם לא נאספו מזירת ההרג ראיות פורנזיות. רק לאחר הפרסום ב"שיחה מקומית" התאפשר למשפחה לתאם הגעה לתחנת המשטרה, הנמצאת בתוך אריאל, שלפלסטינים אין גישה חופשית אליה – והם הגישו את התלונה.

איימן, בן דודו של אקטש, סיפר ל"שיחה מקומית" כי מאז הגשת התלונה, לא המשטרה ולא גורם ביטחוני אחר יצר קשר עם המשפחה או עדכן אותם על התקדמות בחקירה. "אף אחד לא דיבר איתנו. ביום שהגשנו את התלונה לקחו שלושה אנשים מהכפר לחקירה, ומאז לא היה כלום".

לדבריו, במשפחה מרגישים שאין כוונה לקיים חקירה אמיתית. "לא רוצים לתפוס את מי שירה. אם היו רוצים, היו באים, שואלים, בודקים. עברה יותר משנה. אפילו לא עושים בכאילו. ועם המצב הכללי של המלחמה אי אפשר לדבר. הכל מותר. אנחנו כמו טיפה בים. שכחו את זה (את ההרג של אקטש; א"ז)".

איימן מספר כי למשפחה של אקטש קשה במיוחד עכשיו ברמדאן, "כשבסוף היום המשפחות יושבות לאכול ביחד. לפני שבועיים ראיתי את הבן שלו יושב על הקבר, בוכה על אבא שלו. נשבר לי הלב".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf