newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"אי אפשר לשלול שהורייני פעל מהגנה עצמית"

למרות הסרטון המראה שהמתנחל שנפצע ליד תוואני הניף אלה מול חקלאי פלסטיני, התביעה הצבאית מתעקשת לייחס לחקלאי, חאפז הורייני, ניסיון רצח. השופט אמר ש"הדברים אינם פשוטים", אבל האריך את מעצרו. ההגנה מערערת על ההחלטה

מאת:
"בהחלט יכול להיות שהורייני חש מאוים". חאפז הורייני (מימין) מול איתמר כהן באירוע בתוואני (צילום מסך)

"בהחלט יכול להיות שהורייני חש מאוים". חאפז הורייני (מימין) מול איתמר כהן באירוע בתוואני (צילום מסך)

בית המשפט הצבאי בעופר לא שלל את האפשרות שהחקלאי הפלסטיני חאפז הורייני, שהיה מעורב באירוע ליד הכפר תוואני בתחילת השבוע, פעל מתוך הגנה עצמית, בעוד התביעה הצבאית עדיין מאשימה אותו בניסיון לרצח.

טענות המשטרה בדיון, שהתקיים הבוקר (חמישי) בבית המשפט הצבאי בעופר, עלו למרות שתחקיר "שיחה מקומית" חשף אתמול סרטון, שממנו עולה כי המתנחל שנפצע באירוע הגיע למקום רעול פנים וחמוש באלת ברזל, וכי הניף את האלה מול הורייני.

בתחקיר "שיחה מקומית" גם נחשף, כי האירוע כולו התרחש על אדמה פלסטינית פרטית, מאות מטרים מההתנחלויות הקרובות, וכי הטענות שהיה מדובר ב"לינץ'", שעשו עשרות פלסטינים ב"רועה צאן" ישראלי, הן מופרכות.

בעקבות התחקיר, שודרה אתמול בערוץ 12 כתבה ובה קטעים מתוך הסרטון, המציג את מתקפת המתנחלים על החקלאים הפלסטינים. הכתב אוהד חמו סיכם את הכתבה באמירה כי בעקבות צפייה בסרטון המלא הוא לא רואה פה "לא ניסיון רצח ולא פיגוע".

בדיון הבוקר על הארכת מעצרו של חאפז הורייני, אמר נציג המשטרה כי הורייני חשוד בניסיון רצח, גרימת חבלה של ממש ופגיעה בביטחון האזור. נציג המשטרה טען כי הורייני "הניף מעדר ופגע בראשו" של המתנחל היהודי, איתמר כהן, שאושפז בעקבות זאת בבית חולים. עם זאת, גם נציג המשטרה הודה כי רגע הפגיעה אינו מתועד בסרטון.

נציג המשטרה סיפר כי המשטרה ניסתה להוציא צו מעצר לחשוד יהודי בתקיפה, אולם לא השיגה מספיק ראיות. הוא אמר כי לחשוד היהודי נשלחו זימונים לחקירה, והמשטרה מתכוונת לחקור חשודים נוספים.

נציג המשטרה אמר כי איתמר כהן, שכאמור נראה בסרטון מניף אלה לעבר הורייני, נתן עדות בבית החולים סורוקה, שם הוא מאושפז, אך לא נחקר, בגלל מצבו. לדבריו, כהן אמר בעדותו כי הוא "לא זוכר" מה בדיוק קרה באירוע. לגבי החייל, שתועד בסרטון יורה באוויר במהלך העימות, נפתחה חקירת מצ"ח.

לאחר שצפה בסרטון, קבע השופט, סא"ל חנן רובינשטיין כי "הדברים אינם כה פשוטים" כפי שמציגה התביעה. לדבריו, בסרטון לא נראה רגע ההכאה המיוחס להורייני, אולם רואים שהוא ניצב "כאשר מולו שניים (מתנחלים, א"ז), אחד עם אלה ואחד עם מוט ברזל, כאשר מוט הברזל מונף באוויר מולו, ובהחלט יכול להיות כי חש מאוים באותו הרגע… המשיב (הורייני) טוען כי יתכן כי היכה בטורייה בראשו של יהודי, אך עשה זאת מהגנה עצמית. אינני יכול לשלול את הטענה הזו".

פצוע בשתי ידיו. חאפז הורייני בבית החולים

פצוע בשתי ידיו. חאפז הורייני בבית החולים

עורכת הדין ריהאם נאסרה, שייצגה את הורייני, אמרה בדיון כי אין ספק שמדובר בהגנה עצמית. הורייני "לא ניסה לפגוע ופעל רק כאשר היה בסכנה. בהמשך הוא תועד זורק את הטורייה ויושב ומחכה להגעת המשטרה".

למרות הסרטון והספקות שהוא מעלה, החליט השופט להאריך את מעצרו של הורייני עוד בחמישה ימים, שכן אינו יכול לקבוע "אם כל התנאים של הגנה עצמית מתקיימים כאן". התביעה דרשה את הארכת מעצרו של הורייני בשמונה ימים.

עו"ד נאסרה אמרה הגישה ערר על  "החלטת הארכת המעצר הבלתי סבירה". לדברי נאסרה, "החלטה התקבלה למרות הסרטון הברור שהוצג בפני בית המשפט וחרף העובדה שהורייני כבר מסר לחוקריו את גרסתו ועילת השיבוש אינה יכולה להתקיים. שני המתנחלים שהוגדרו על-ידי החוקרים כחשודים מרכזיים לא נחקרו וממילא לא נעצרו. בחוסר פעולתה, המשטרה היא זו שמשבשת את החקירה ולא הורייני, הנתון במעצר כבר שלושה ימים כאשר שתי ידיו שבורות והוא מתקשה לבצע פעולות בסיסיות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf