newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

מאת:
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן ולגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"אם הם לא היו רעולי פנים, אולי הייתי מזהה אותם", אמר מוראד דוואבשה, 52, אב לחמישה, על המתנחלים שתקפו את ביתו בכפר דומא בשבת. לפני המלחמה הוא עבד כפועל בניין באחת ההתנחלויות באזור. יממה לאחר התקיפה, הוא מציע למבקרים שבאו לשאול לשלומו פול קלוי מהגינה שלו, שנשרפה מאש המתנחלים.

לא רק הגינה; מבנה קטן לצד הבית, המשמש לו משרד ומחסן, הוצת ונשרף כליל, כמו גם המחסן שבו היו קרשים בשווי אלפי שקלים. התוקפים גם ניסו להצית את דלת הבית, בעזרת בגדים ונעליים שהיו במרפסת. "היה איתם צבא (הכוונה לחיילים; א"ז), כשראיתי שהם מגיעים, נכנסתי הביתה. יותר מאוחר פתחתי את הדלת לרגע, שפכתי מים והרחקתי עם הרגל את הבגדים הבוערים. המתנחלים חזרו חמש פעמים", הוא משחזר. במשרד שלו הוצתו ספרים רבים, בהם ספרי דת ושירה. "זה הארכיון שלי. מי שורף ספרים? אני מבין עברית, שמעתי אותם אומרים אחד לשני לשרוף את הבית האפור (הבית המרכזי שבו ההסתרה המשפחה; א"ז). לא היה לי זמן לפחד על עצמי, פחדתי על האישה והילדים".

בשבת בצהריים, זמן קצר לאחר שנמצאה גופתו של הנער בנימין אחימאיר בן ה-14, שיצא ממאחז "מלאכי השלום" ביום שישי ומאז נעדר, פשטו כ-200 מתנחלים על הכפר. הם שרפו בתים, מכוניות וציוד חקלאי ותקפו תושבים. על פי עדויות, הם היו רעולים פנים, חלקם חמושים וחלקם במדים. חיילים נכחו במקום לכל אורך ההתקפה, ואף ליוו את הפורעים בחלק מהזמן. החיילים אף ירו גז לעבר צעירים שניסו להדוף את הפולשים. בתיעוד מהתקיפה נראה אדם לבוש מדים וחמוש בנשק ארוך עומד ליד קבוצות רעולי פנים.

רכב שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

רכב שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

לאחר פשיטת המתנחלים, בשבת בערב, הצבא פשט על הכפר מוע'ייר, שבסמוך לו נמצאה גופתו של אחימאיר, והקים מרכז חקירות, שאליו הובאו גברים לתשאול. לדברי התושבים, הצבא יצא מבלי לעצור איש, וביום ראשון הדרך הראשית לכפר, שנחסמה מאז היעלמות הנער, נפתחה. המאחז "מלאכי השלום", שנמצא בהליכי הכשרה, הוא חלק מרשת מאחזים שגרמה לשורה של קהילות פלסטיניות להימלט, בין היתר על ידי חסימת הגישה לשדות מרעה. בתחילת המלחמה, קהילת הרועים עין אל רשאש, הצמודה למאחז, עזבה את המקום ועברה לשטח הכפר דומא.

על פי ארגון "יש דין", נכון למוצאי שבת מתנחלים התקיפו לפחות עשרה כפרים. עוד לפני שנמצאה גופתו של אחימאיר, מתנחלים החלו בפשיטות אלימות, ירי והצתות. בכפר אל מוע'ייר, חיילים ירו למוות בג'יהאד אבו עליה. בתיעוד מצולם נראים מתנחלים תוקפים בתים, ואחד מהם יורה לעבר פלסטינים באקדח. גם בכפרים רבים אחרים באזור רמאללה הותקפו פלסטינים בסוף השבוע, לפני ואחרי מציאות גופתו של הנער. בדיר דיבוואן תועדו חיילים העומדים בקרבת מתנחלים בעוד האחרונים הציתו רכב, בכפר קורסה הוצתו שישה בתים, ארבעה רכבים ומכולות, ובכפר בתין מתנחלים ירו למוות בעומר חמיד, בן 17.

ראש מועצת דומא, חוסיין דוואבשה, אמר כי על פי המידע הראשוני שנאסף, חמישה בתים בכפר נשרפו כליל, שבעה באופן חלקי, וכן נשרפו שלושה מבנים חקלאיים. עוד הוצתו 15 כלי רכב, באגר ו-3 טרקטורים, שטחים חקלאיים ועצי זית.

"כולנו בסכנה כשהצבא נכנס עם המתנחלים", אמר ראש המועצה. על אירועי השבת סיפר: "המתנחלים הלכו בקבוצה גדולה, המבוגרים יותר נתנו הנחיות לצעירים, לאן ללכת ומה לשרוף. זו התוצאה של ממשלת נתניהו-בן גביר". דוואבשה ציין עוד כי הצבא מנע כניסת סיוע לכפר וחסם משאיות כיבוי אש ואמבולנסים.

"תפתח יא בן זונה"

רוב הנזק בהתקפה נגרם לשכונת חלאת אל דרה, המקבילה לציר אלון, שמחבר את אזור רמאללה לבקעת הירדן. מוחמד סלאודה עמד ביום ראשון בסדנה שלו, בקומת הקרקע בבניין בן שתי קומות, שבה הוא עובד בסופי שבוע בנוסף לעבודה בבניין, והסתכל על הנזק הרב. כמו בבתים אחרים, גם כאן נראו ערימות קש וזרדים בפינות שונות של הבית, עדות לניסיונות להצית את המבנה. "היינו תשעה, יצאנו לבית אחר במרכז הכפר. בדרך ראינו אנשים חמושים, חלקם עם בקבוקי בנזין ומולוטוב, חלקם במדי צבא, והצבא שומר עליהם. אם מישהו ניסה להגן (על הכפר), ירו בו".

ביתו של קרוב משפחתו, אנוואר סלאודה, 27, נמצא רק מטרים ספורים משם. הבית המהודר, שרק לאחרונה סיים לבנות ולרהט, נשרף לגמרי. הנזק בפנים עצום. "בגיל 13 עזבתי את בית הספר כדי לעבוד, מאז חסכתי. בזמן המתקפה הייתי בענתא בעבודה, רק היום חזרתי", סיפר בשקט. עלות בניית הבית, לדבריו, היתה כ-150,000 שקל. "יש לי עוד 100,000 שקל הלוואות. התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן ולגור פה", הוא אומר ומביט שוב ושוב בתמונות הבית לפני שהוצת.

ראש מועצת דומא חוסיין דוואבשה, בבית שהוצת,, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

ראש מועצת דומא, חוסיין דוואבשה, בבית שהציתו מתנחלים, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

בבית אחר בשכונה, מוחמד רשיד דוואבשה, 41, סיפר כי כשראה את המתנחלים מגיעים, אשתו וארבעת ילדיו נמלטו ברכב לכיוון מרכז הכפר עם דודם. "כשהייתי במכונית ראיתי מתנחל לבוש שחורים יורה", סיפרה אשתו, עביר. לדירה התחתונה בבניין, ששופצה לאחרונה, נגרם נזק רב – חלונות נופצו, בתוך הדירה עדיין נראים האבנים שהושלכו וקורות עץ שהמתנחלים הכניסו דרך החלון, כדי לדחוף קש בוער לדירה.

מוחמד התחבא בחדר המדרגות בבניין ובעזרת קורת עץ חסם את הדלת. "שמעתי אותם אומרים 'תפתח יא בן זונה'. התחבאתי פה, בהמשך עליתי לכיוון הגג והתחבאתי מאחורי ארון".

לדבריו, מחוץ לבית עמדו ארבעה ג'יפים, שמתוכם ירו גז על התושבים. במקום אכן פזורים תרמילים רבים של גז מדמיע. "שלוש דקות אחרי המשפחה שלי ברחה הם הגיעו לכאן. אחרי דקות ארוכות, המתנחלים המשיכו וחלק מהצבא נשאר כאן. החיילים פתחו למתנחלים את הדרך ונתנו להם לתקוף". על הכביש ליד ביתו עדיין נראה מחסום אבנים שהקימו מתנחלים "כדי שאמבולנסים וסיוע לא יוכלו הגיע", אומר מוחמד.

הזיכרון הטראומתי של שריפת משפחת דוואבשה

הכפר דומא עלה לכותרות בישראל ב-2015, לאחר הצתת בית משפחת דוואבשה על ידי עמירם בן אוליאל, שרצח את בני הזוג סעד וריהאם ואת בנם בן השנה וחצי, עלי. אחמד, אחיו, נפצע קשה מכוויות. מאז לא היו בכפר תקיפות בסדר גודל כזה, והתקיפה בשבת עוררה זכרונות טראומתיים. "בוודאי שזה מזכיר לנו את מה שקרה למשפחת דוואבשה", אומר מוחמד ומראה את הסורגים בביתו, שכמו בבתים אחרים, עשויים רשת צפופה ועבה מאוד שלא מאפשרת החדרת עצמים בוערים, לקח מ-2015.

"אין ביטחון, לא בכבישים ולא בבית", מוסיף ראש המועצה. "אם התושבים לא היו בורחים, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים".

מוראד דוואבשה ליד ספרים שהוצתו במהלך מתקפת מתנחלים בדומא, 14 באפריל 2024.

"מי שורף ספרים?". מוראד דוואבשה ליד ספרים שהוצתו במהלך מתקפת מתנחלים בדומא, 14 באפריל 2024.

מדובר צה"ל נמסר לגבי נוכחות החיילים בכפר: "ביום שבת, 13.04.24 כוחות צה"ל פעלו ברחבי יהודה ושומרון על מנת לפזר את החיכוכים שהתפתחו במרחב, ולהגן על רכוש וחיי כלל האזרחים. כל תלונה שתתקבל על התנהלות בלתי הולמת של חיילי צה"ל תיבחן כמקובל ותטופל בהתאם".

פנינו למשטרה בבקשת תגובה האם נעצרו חשודים בהתקפה בדומא ובכפרים אחרים סוף השבוע, נוסיף את תגובתם אם תתקבל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf