newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"הפיצוצים החלו לפני השקיעה. כל הקירות רעדו, כמו ברעידת אדמה"

בפעם הראשונה ביותר מ-20 שנה, הצבא קיים אימון באש חיה בין כפרי מסאפר יטא. על אף ההבטחות, עדי ראייה מספרים שהטנקים דרסו שדות חקלאיים. תושב הכפר ג'ינבה, שלידו התקיים האימון: "מניסיון העבר, המצב יחמיר. אני צופה שחיילים ייכנסו לנו לכפרים גם בלילות"

מאת:
אימונים צבאיים במסאפר יטא, ב-22 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

המדינה הבטיחה ש"מרקם החיים של התושבים יוכל להמשיך להתקיים". אימונים צבאיים במסאפר יטא, ב-22 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

דמיינו שאתם יושבים בבית, בסלון, ושומעים רעש. מהחלון אתם רואים מרחוק שני טנקים גדולים, שמטפסים לעברכם בשאגת מנוע מתגברת. הם חונים בכביש הגישה ליישוב, כמה מטרים מדלת הכניסה שלכם.

אתם קמים, אבל מיד מתיישבים, כי כל הבית רועד. מתברר שחיילים מפוצצים מוקשים בשטח ליד החצר האחורית. אתם אוספים את הילדים, קוראים להם להיכנס מהר למכונית, כדי לברוח, ורואים שמישהו הניח על המכונית שלכם מטרת ירי. גם ככה, השכנה אומרת, אסור לצאת מהיישוב, כי שני הטנקים חוסמים את הכניסה והיציאה. ואז הבית רועד שוב, והילדים ממש מפחדים, ואתם מביטים בתסכול לשמיים, בזמן כדי לגלות הליקופטר חג מעליכם, מתכונן לתרגל נחיתה והמראה.

זה היתה מציאות חייהם ביומיים האחרונים (שלישי ורביעי) של תושבים בכפרי מסאפר יטא, שבדרום הר חברון. המדינה ציינה כי תקיים במקום תרגיל צבאי במשך כחודש, בימים שני עד רביעי, ש"יכלול תנועה רגלית של כוחות, תנועה רכובה של טנקים, נמרים, ודחפורים, תוך שימוש בירי חי של פגזים".

המדינה כתבה בתשובה לבג"ץ כי אין לתושבים מה לדאוג: "הערכת גורמי מקצוע בצה"ל היא כי מרקם החיים של האנשים יוכל להמשיך להתקיים גם במהלך האימון". חיילים לא יעברו בשדות מעובדים, וישתדלו לא להיכנס לכפרים, המדינה הבטיחה. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, השתכנעה. הבקשה של האגודה לזכויות האזרח להוציא צו ביניים שיעצור את האימונים, נדחתה.

זו הפעם הראשונה מזה יותר מעשרים שנה שמתקיים אימון כזה באש חיה באזור מסאפר יטא. זה קורה לאחר שבחודש שעבר קיבל בג"ץ את עמדת המדינה כי מותר לגרש תושבים משמונה כפרים, כדי להקל על קיום אימונים צבאיים במקום ולהפוך אותו לשטח אש פעיל.

בשנות ה-80, האזור הוכרז כשטח אש 918 מתוך מטרה פוליטית-התנחלותית: "למנוע את התפשטות ערביי ההר", אמר אריאל שרון, לפי מסמך שאיתר מכון עקבות. ניתן להבין את מעשי הצבא אתמול כחלק מסדרת פעולות, שנמשכת כבר יותר מארבעים שנה, לממש את המטרה ההתנחלותית הזאת, ולגרש את התושבים מהמקום.

"אתמול בצהריים, שני טנקים חסמו את הדרך הראשית לכפר ולא אפשרו לאף אחד לעבור או לצאת ממנו", סיפר עיסא יונס, תושב ג'ינבה, אחד הכפרים המאוימים בגירוש, שהדרך המחברת אותו לכפר מרכז נחסמה על ידי טנקים. לפי עיסא, בניגוד להבטחת המדינה, הטנקים גם נסעו בדרך הזו ודרסו כמה שדות חקלאיים של תושבים. "כל הכפר שלנו יצא החוצה להסתכל עליהם. רעש הטנקים היה מחריש אוזניים", אמר.

תושבים צופים באימונים הצבאיים במסאפר יטא, ב-22 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

תושבים צופים באימונים הצבאיים במסאפר יטא, ב-22 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

אימונים צבאיים במסאפר יטא, ב-22 ביוני 2022 (צילום: אורן זיו)

טנקים ובולדוזרים מסוג D9 נסעו בדרכים שמחברות בין ג'ינבה ומרכז, ולפי תושבים דרסו שדות חקלאיים. בנוסף, חיילים הנחיתו מסוק בסמוך לכפר אל-מג'אז, והקימו כמה מחסומי בידוק לתושבי האזור.

עיסא מספר שכמה שעות לאחר מכן, החלו החיילים לפוצץ מוקשים בקרבת מקום: "הפיצוצים החלו לפני השקיעה, סמוך לבתים שלנו. כל הקירות רעדו, כמו ברעידת אדמה".

במקביל, הכוחות במקום אסרו על עיתונאים לצלם אותם, בטענה שאסור לצלם אימון צבאי. כשהתקרבנו לצלם, דחפו אותנו, ועיכבו שני פעילי שלום ישראלים. האימון נמשך עד שמונה בערב אתמול.

מחאה נגד התרגיל הצבאי במסאפר יטא, ב-22 ביוני 2022 (צילום: ויסאם השלמון / פלאש90)

מחאה נגד התרגיל הצבאי במסאפר יטא, ב-22 ביוני 2022 (צילום: ויסאם השלמון / פלאש90)

שלשום, בכפר אל-מג'אז, חיילים הניחו מטרות ירי על חלונות בתים, על טרקטור חקלאי ומכונית. שני טנקים נסעו סמוך לכפר, אך לא ביצעו ירי. ג'בר, בן 15, יצא מביתו להבין מה קורה, ועמד בתוך ענן חול, שהתערבל סביבו תוצאה של תנועת הטנקים. "אני לא מפחד, אבל אמא שלי והדודות כן", הודה. "חיילים הניחו מטרות על החלון של הבית שלנו וערימות הקש, ואמרו שיחזרו עוד מעט לירות. אבל אני הורדתי את המטרות".

לאימה שבמוקשים ליד הבית, הרס שדות חקלאיים, ומחסומי בידוק בדרכים המחברות בין כפרי האזור, מצטרף ההרס ארוך שנים של בתי מגורים, כבישים, ותשתיות בסיסיות, לצד מניעת כל אפשרות לקבל היתר בנייה, ואלימות מתמשכת של מתנחלים מהמאחזים וההתנחלויות המשגשגות בסמוך – מכבש לחצים אדיר, מתוקצב במיליונים, שמופעל כדי לדחוק את המשפחות העניות של מסאפר יטא מחוץ לאדמותיהם.

מאות בני אדם עזבו במרוצת השנים, חלקם זקנים מיואשים, חלקם צעירים שלא היה להם סיכוי לבנות בית ולהתקיים בכפר, לאור מדיניות הכיבוש. מי שעוזב, מאבד את אדמתו הפרטית, לצד קשר רגשי עמוק לכפר ולקהילה, ואת פרנסתו כחקלאי. אי אפשר להתקיים כרועי צאן וחקלאים בערים הצפופות שאליהם מגיעים המגורשים, בלי אדמה.

"הצבא אמר שהאימונים יימשכו לפחות חודש", אמר עיסא אתמול בלילה, כשהטנקים עזבו. "אני זוכר איך היו כאן אימונים בשנות ה-90. מניסיון העבר, אני צופה שהמצב יחמיר עם הזמן. חיילים ייכנסו לנו לכפרים גם בלילות להתאמן, והנוכחות שלהם בשטח רק תגבר בשבוע הבא".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf