newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: טקס יום הזיכרון המשותף הישראלי-פלסטיני

בטקס קראו יהודים וערבים שאיבדו את קרוביהם בסכסוך להכרה זה בכאבו של זה, ולסיום הכיבוש והמלחמות. צפו כאן בטקס המלא

מאת:

אלפי בני אדם, יהודים וערבים, הגיעו הערב לגני התערוכה בתל אביב, שם התקיים טקס יום הזיכרון המשותף הישראלי-פלסטיני. זו השנה העשירית בה מתקיים הטקס, שמאורגן על ידי הארגונים לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות. הטקס הועבר כאן בשידור ישיר בעברית וערבית, ועכשיו ניתן למצוא כאן את ההקלטה בשתי השפות.

"אנחנו מבקשים להזכיר שמלחמה אינה גזירת גורל אלא בחירה אנושית", מסרו מלוחמים לשלום. "דווקא ביום הקשה הזה אנחנו קוראים לשני הצדדים להכיר בכאב ובתקווה של אלה החיים מעברה השני של הגדר ולנסות למנוע את המלחמה הבאה".

בטקס הערב נשאו דברים יעלה רענן, מאזן פרג', איריס שגב ויסמין אישתאיה, שאיבדו כולם קרובי משפחה במסגרת הסכסוך. על הבמה הופיעו הערב גם להקת שיראנא, יאיר דלאל ורקפת אמסלם, רננה נאמן ורות דולורס וייס. כמו כן במהלך הטקס הוקרנה הודעת וידאו מטעם הארכיבישוף דזמונד טוטו, גיבור המאבק באפרטהייד בדרום אפריקה וזוכה פרס נובל לשלום, ששלח את תמיכתו למארגני האירוע.

בטקס צפו בשידור חי באירועים מאורגנים במקומות שונים בעולם, ובעיקר במסגרת הקרנה של לוחמים לשלום בבית ג'אלה בגדה המערבית. מארגני טקס יום הזיכרון המשותף מציינים שהם טרם כיסו את עלויות הטקס, ויודו לתרומות – כאן.

צפו: טקס יום הזיכרון המשותף הישראלי-פלסטיני (החלון הראשון בעברית עם תרגום לאנגלית, השני בערבית)

Broadcast live streaming video on Ustream

Broadcast live streaming video on Ustream

בתחילת השבוע ניסה ועד מתיישבי השומרון לחבל בטקס כשפנה לשר הביטחון בבקשה למנוע את כניסתם של המשתתפים הפלסטינים לישראל בטענה שמדובר ב"משפחות מחבלים". זאת על אף שקרוביהם של הדוברים הפלסטינים בטקס כלל לא היו מעורבים בלחימה ונהרגו ע ידי ישראלים על לא עוול בכפם. הוועד ביקש גם להעביר חוק שימנע את קיומם של טקסים ממין זה. פניית עמותת המתנחלים נדחתה, וכמאה משתתפים פלסטינים הגיעו הערב מהשטחים לטקס בתל אביב.

הביקורת על הטקס מגיעה לא רק מצד המתנחלים, אלא גם מהצד הפלסטיני (ושנה שעברה – גם מצד לילך בן דוד באתר זה). "יש לי חברים פלסטינים שכועסים ולא מבינים למה אני תומך באירוע כזה, אבל אני לא מפחד", אומר אחמד סלאח מבית לחם, פעיל בלוחמים לשלום. "אני מאמין שרק דרך כך שהרבה אנשים ישתתפו בפעילות שלנו נוכל לגשר על הפערים בין העמים, והטקס הוא דרך לשכנע כמה שיותר אנשים לקחת חלק".

"האירוע הזה מראה שניתן להכיר את האויבים שלך ולשתף איתם פעולה, שיש עוד מה לעשות כדי לגדל במקום הזה ילדים בדרך שהיא אפשרית", אומרת מיכל הוכברג, רכזת קבוצת תל אביב-שכם בתנועה. "כולנו לקחנו חלק במעגל האלימות. בפעילות אנחנו מראים לאנשים את הצד השני דרך הסיפור האישי שלנו, והטרנספורמציה שעברנו".

חגי מטר סייע בהכנת הפוסט

> במקום טראומה וקורבנות, הגיעה העת לשותפות ולחזון משותף

טקס יום הזיכרון המשותף, תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

טקס יום הזיכרון המשותף, תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf