newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תחקירן בצלם בפתח משפטו: "מנסים להפחיד, שלא נספר מה קורה"

נאסר נוואג'עה נאשם בתקיפת שוטר במהלך אירוע שבו מתנחלים פלשו לגן משחקים בכפר סוסיא. פעילים רבים הגיעו לבית המשפט הצבאי עופר לתמוך בנוואג'עה, שאמר: "מנסים להשתיק את הקול שנאבק למען זכויות אדם"

מאת:
"עליי חל חוק צבאי, והם יכולים לפגוע בי יותר מאשר במישהו ישראלי, או אחר". נאסר נוואג'עה בבית המשפט הצבאי עופר, 23 בפברואר 2023 (צילום: אורן זיו)

"עליי חל חוק צבאי, והם יכולים לפגוע בי יותר מאשר במישהו ישראלי, או אחר". נאסר נוואג'עה בבית המשפט הצבאי עופר, 23 בפברואר 2023 (צילום: אורן זיו)

בבית המשפט הצבאי בעופר נפתח הבוקר (חמישי) משפטו של פעיל זכויות האדם ותחקירן ארגון "בצלם", נאסר נוואג'עה, המואשם בתקיפת שוטר. נוואג'עה, המתעד כבר שנים את אלימות הצבא והמתנחלים באזור מסאפר יטא, מכחיש את הטענות נגדו, ואומר כי מדובר ברדיפה על רקע פעילותו ועבודתו בדרום הר חברון.

התביעה מייחסת לנוואג'עה עבירה של תקיפת שוטר במהלך אירוע בספטמבר 2021, שבמהלכו מתנחלים פלשו בחסות הצבא לגן משחקים בכפר סוסיא, שבו גר נוואג'עה. במהלך האירוע, שהתרחש בצהרי שבת, כ-30 מתנחלים מלווים בכלבים פלשו לגן, שברו את השער, סילקו משם את הילדים ועלו על המתקנים. חודש לאחר האירוע זומן נוואג'עה לחקירה, ושוחרר ללא תנאים.

בדיון אמרה עו"ד ריהאם נסרה, המייצגת את נוואג'עה, כי הוא מכחיש את המיוחס לו, וכי לא תקף את השוטר באירוע המדובר. דיון הוכחות בתיק נקבע ל-7 במאי.

מחוץ לאולם הפגינו עשרות פעילים ישראלים ובינלאומיים, שקראו בקול רם סיסמאות תמיכה וסולידריות עם נוואג'עה. לאחר הדיון המפגינים פגשו את נוואג'עה, שעמד מעבר לגדר, בצד שמיועד למגיעים לבית המשפט מהצד הפלסטיני.

נוואג'עה אמר ל"שיחה מקומית": "המשטרה מנסה להלביש עליי דברים, רוצים להשתיק את הקול שנאבק למען זכויות אדם. לא רוצים שנספר את האמת. לא רוצים שנהייה באזור דרום הר חברון ושנתעד ונצלם כל יום מה שקורה. הם מנסים בכמה דרכים וזו אחת מהן, לפגוע בפעילי זכויות אדם".

לדבריו, "התיק הזה הוא שטויות, אין שם כלום, אין תקיפה. אבל הם מנסים, כדי שלא נחשוף מה שקורה בשטח. זאת המטרה היחידה שלהם. זה מסר לפעילים אחרים, שנועד להפחיד את הפלסטינים. מי הכי חלש בארגוני זכויות האדם? הפלסטינים. עליי חל חוק צבאי, והם יכולים לפגוע בי יותר מאשר במישהו ישראלי, או אחר".

כשהוא עומד מאחורי גדר תיל, אמר נוואג'עה לפעילים שבאו לתמוך בו: "הלב שלי מלא וחזק, אני לא מפחד כשאתם איתי, אנשים שעדיין רוצים להפגין נגד הכיבוש הגזעני". כעשרה עובדי בצלם ופעילים נכנסו לדיון. גם פעילים פלסטינים הגיעו, אך פלסטינים מורשים להיכנס לבית המשפט הצבאי רק אם הם בני משפחה של העצור או הנאשם.

מנכ"ל בצלם, חגי אלעד, שהגיע לדיון, מסר: "נאסר נוואג'עה עובד בבצלם כבר יותר מ-15 שנה. פעילותו מוכרת ומוערכת בקהילת זכויות האדם המקומית והבינלאומית. מטרתו היחידה של כתב האישום חסר הבסיס הזה, כמו שאר הפעולות שישראל מבצעת נגדו במישרין או בעקיפין, היא פגיעה בעבודתו ובעבודת הארגון כולו. בצלם ונוואג'עה ימשיכו לתעד את המציאות ולפעול לסיום משטר הכיבוש והאפרטהייד".

נוואג'עה, אחד מפעילי זכויות האדם הבולטים בדרום הגדה, נמצא כבר שנים על הכוונת של המדינה ושל ארגוני המתנחלים. באוגוסט האחרון הוא נלקח באמצע הלילה מביתו לחקירת שב"כ, שבה הזהיר אותו החוקר ש"יפסיק לעשות בעיות", ואז שוחרר בלא כלום. במרץ 2021 זומן נוואג'עה לשיחה עם קצין שב"כ שהזדהה כ"קפטן עיד", שהזהיר אותו כי הוא "מאיים על הצבא ושולח את פעילי בצלם להטריד את החיילים". ב-2016 הוא נעצר לאחר תחקיר "עובדה", שבו נטען שהיה מעורב, ביחד עם עזרא נאווי, בהסגרת פלסטינים שמכרו אדמות לרשות הפלסטינית, אך בהמשך התיק נסגר.

הכפר ח'ירבת סוסיא שבדרום הר חברון, שבו מתגורר נוואג'עה, סובל במשך שנים מהתנכלות של מתנחלים. בשנת 2022 לבדה תיעדו בבצלם עשר התקפות של מתנחלים במקום.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf