newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מצב חירום: מאבקי הדיור הציבורי עולים מדרגה

בשבוע שעבר התקיימה אסיפת חירום של פעילי דיור ציבורי ונציגי שכונות, בביתה של אסתר לויאן, בת 72 שניצבת בפני פינוי, שאמורה להיות הראשונה בסדרת אסיפות דומות ברחבי הארץ. "זה בעצם איחוד מאבקים בדרישה לפתרון דיור אוניברסלי", אומרת ספיר סלוצקר עמראן מ"שוברות קירות"

מאת:
אסתר לויאן באסיפת החירום של "שוברות קירות", ב-7 בדצמבר 2022 (צילום: באדיבות "שוברות קירות")

עובדים על הקמת התאגדות לדיירים. אסתר לויאן באסיפת החירום של "שוברות קירות", ב-7 בדצמבר 2022 (צילום: באדיבות "שוברות קירות")

בשבוע שעבר התקיימה בתל אביב אסיפת חירום של תנועת שוברות קירות, שבה השתתפו פעילות מאבק הדיור הציבורי ונציגים משכונות שונות בעיר. לפי שוברות קירות, הסיבה לאסיפה היא מאות צווי פינוי שקיבלו לאחרונה דיירי דיור ציבורי, כשבתקופה הקרובה מתוכננים יותר מ-1,000 דיונים משפטיים בדרישות לפינוי. לצד זאת, ממשיכים הפינויים וההריסות בשכונות כמו תל כביר, הארגזים, כפר שלם ומתחם נס לגויים. אליהם מצטרפת שכונת גבעת עמל, שפונתה לפני כשנה ותושבים ממשיכים להיאבק על פיצוי.

"הולכות להיות עכשיו אסיפות בכל הארץ. זה בעצם איחוד מאבקי דיור. הרעיון הוא לא רק להתארגן נגד הפינויים, אלא לקדם את מאבק הדיור הציבורי כמאבק על פתרון דיור כולל – לא רק למוחלשים ביותר, אלא פתרון דיור אוניברסלי", אומרת עורכת הדין ספיר סלוצקר-עמראן, מייסדת שותפה של שוברות קירות. "עכשיו עובדים על הקמת התאגדות לדיירים. האסיפה הראשונה היתה בתל אביב. בהמשך, יהיו אסיפות גם ביפו, גם בירושלים, וגם במקומות אחרים".

לדברי סלוצקר-עמראן, "אחת הבשורות שיצאה מהאסיפה היא שדיירים שהולכים להיות מפונים בתל אביב, מתחילים להתארגן עכשיו מול העירייה, שיש לה השפעה מאוד גדולה על עתיד השכונות האלה, גם ביפו, וגם בדרום תל אביב וגם בגבעת עמל. העירייה יכולה להתייצב לצד הדיירים, אבל לא באמת נותנים להם שום גב".

האסיפה התקיימה בביתה של אסתר לויאן, בת 72, שמתקיימת מקצבת ביטוח לאומי וניצבת בפני פינוי קרוב מביתה, ללא פתרון דיור חלופי או פיצוי כספי. לויאן מתגוררת במבנה היושב על קרקע שבמחלוקת משנות ה-70, שהורי בעלה לשעבר רכשו בשנות ה-60. הקרקע היתה בבעלות רשות הפיתוח, ולאורך השנים הושכרה למשרד הביטחון. ב-2009 הושבה לרשות הפיתוח, בניהולה של עמידר. ב-2012, ארגון נכי ואלמנות תאונות עבודה רכש חלק גדול מהקרקע, כולל זה שעליו עומד מבנה ביתם של לויאן וילדיה.

רשות הפיתוח לא פנתה אל המשפחה במשך שנים רבות, והם לא נדרשו לשלם דמי שימוש. בכך, הם זכו להסכמה שבשתיקה מצד הרשויות. "מ-1978 ועד 2009 שכחו אותם", אומרת סלוצקר-עמראן. "בעצם, מה שהם טוענים – עמידר, ומנהל מקרקעי ישראל ורשות מקרקעי ישראל, שזה היה משהו תחת הצבא והם שכחו שמישהו גר שם.

"פתאום, ב-2009 בא רכז שטח מטעם עמידר, וראה שיש שם בנייה, אנשים. ואז חודשו הליכים נגדם וטענו שהם לא הסדירו בעלות, שהם גרו שם כפולשים, שזה לא שטח שלהם – טענות דומות לאלה שהושמעו בנווה עמל, רק בקנה מידה קטן יותר. הם גם שילמו ארנונה כל השנים".

הסכמת הרשות לאורך השנים לא עזרה למשפחה, ופסק דין מ-2014 קבע שהיא לא מעניקה למשפחה רשות להישאר בנכס. הפינוי, שנקבע ל-2015, נדחה בעזרת קבוצת פעילים. ב-2021 הקרקע נמכרה לחברת אשטרום, וההליכים לפינוי חודשו. ניסיונות משפטיים למנוע את הפינוי לא צלחו.

כפי שכתבנו כאן, ב-2021 ניתן בבית המשפט העליון פסק דין תקדימי, שבמסגרתו נקבע שעל רשות הפיתוח, כרשות ציבורית, להתייחס לחובות המדינה כלפי אוכלוסיות מעוטות הזדמנויות, שעלולות בשל הפינוי להפוך למחוסרות דיור. מסיבה זו, עליה ליידע את גורמי הרווחה והרשות המקומית על הכוונה לפנותם. עוד נקבע שרשות הפיתוח לא רשאית לנקוט בהליכים משפטיים מבלי שווידאה שההשלכות הסוציאליות של הפינוי וסכנת הפיכתם של המפונים לנזקקי רווחה, צומצמו ככל הניתן.

האם הדברים האלה נעשו במקרה של לויאן ואחרים – שבדומה למשפחה שנדונה בפסק הדין, מתגוררת בנכס עשרות שנים, וידוע שבשל מצבם הכלכלי הקשה, הפינוי עלול להותירם ברחוב? לא נראה כך. נותר רק לקוות שעבודה משותפת של הדיירים ואיחוד מאבקים, יובילו את המאבק להישגים טובים יותר, ואולי גם יאפשרו לדיירים עתיד טוב יותר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf