newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יש דין: "בגדה מתבצע פשע נגד האנושות מסוג אפרטהייד"

הטענה שמה שישראל עושה בשטחים הכבושים הוא אפרטהייד נדחית פעמים רבות בטיעון של היעדר הפרדה גזעית. אך חוות דעת חדשה מראה כי לפי האמנות הבינלאומיות, המצב בגדה המערבית מתאים להגדרה

מאת:

לפני כמה שבועות, באחת משיחות הזום סביב הסיפוח שהשתתפתי בהן, עלתה כמו בהרבה שיחות אחרות שאלת ההשוואה לאפרטהייד.

"גדלתי במדינה שקראו לו רודזיה עד גיל 16", אמר אחד המשתתפים, "ברחתי ממנה בגיל 16 כדי לא לשרת בצבא הלבן. חייתי בדרום אפריקה, ראיתי אשנב נפרד ללבנים ואשנב לשחורים בתחנת הרכבת. אני יודע מה זה אפרטהייד.

"אפרטהייד הוא לאו דווקא ההפרדה בקרונות הרכבת, אפרטהייד הוא מונופול מוחלט של קבוצה אתנית אחת על הכוח הפוליטי, על הכלכלה, על כל החיים במדינה. במובן הזה", הוא אמר, "מה שישראל עושה הוא אפרטהייד".

חומת ההפרדה ותור למחסום בבית לחם (אן פאק / אקטיבסטילס)

"אפרטהייד הוא מונופול מוחלט של קבוצה אתנית אחת על כל החיים במדינה". חומת ההפרדה ותור למחסום בבית לחם (צילום: אן פאק / אקטיבסטילס)

חשוב לזכור את ההבחנה הזו כשניגשים לחווות הדעת "הכיבוש הישראלי בגדה המערבית ופשע האפרטהייד", שכתב עו"ד מיכאל ספרד בשם ארגון יש דין ומתפרסמת היום (חמישי) – חוות דעת המסתיימת בקביעה הנחרצת כי "בגדה המערבית מתבצע פשע נגד האנושות מסוג אפרטהייד. מבצעי הפשע הם ישראלים, וקורבנותיו פלסטינים".

קשה להמעיט בחשיבות הקביעה הזו. בעוד כיבוש הוא מהלך שיכול להיות חוקי, ולכן הקהילה הבינלאומית יכולה לגנות אותו אבל גם לחיות אתו אם היא חפצה בכך, ברגע שמה שישראל עושה בגדה המערבית יוגדר כאפרטהייד, כלומר כפשע נגד האנושות, תוטל על הקהילה הבינלאומית כמעט חובה לא לשתף אתו פעולה. זה ישים את ישראל במצב חדש.

הטענה שמה שישראל עושה הוא אפרטהייד נדחית הרבה פעמים בטיעונים שאין בישראל אידיאולוגיה גזענית ואין כאן הפרדה גזעית – יהודים ופלסטינים קונים באותו מרכז קניות בגדה המערבית, נוסעים באותם כבישים, לפעמים באותו אוטובוס.

אבל כבר מראשיתה של חוות הדעת מבהיר ספרד שהביטוי "קבוצת גזע" המופיע באמנה נגד האפטרהייד שנחתמה ב-1973 אינו "הגדרה ביולוגית", אלא מתייחס לכל העדפה על רקע "נימוקי גזע, צבע, ייחוס משפחתי, מוצא לאומי או אתני", כפי שמנוסח באמנה הבינלאומית נגד גזענות (ICERD) שנחתמה ב-1965. "פשע האפרטהייד", נכתב בחוות הדעת, "אינו מותנה באידיאולוגיה גזענית". גזענות היא מניע, לא יותר, כמו כל מניע אחר.

במלים אחרות, מה שראה אותו אדם שחי ברודזיה (היום זימבבואה) ובדרום אפריקה, אותן הפרדות משפילות ברכבת או במרחב הציבורי, הם ביטויים של ה"אפרטהייד הקטן", שנלווה ל"אפרטהייד הגדול", שהוא – לפי חוות הדעת – מהותו של פשע האפרטהייד לפי החוק הבינלאומי.

הפשע הזה מוגדר, לפי האמנה נגד אפרטהייד, כ"מעשים בלתי אנושיים המבוצעים במטרה לבסס ולשמר שליטה של קבוצה גזעית אחת על כל קבוצה אחרת", אם באמצעות שלילה של יכולת להשתתף בחיים הפוליטיים, הגבלת תנועה, הפקעת קרקעות או אמצעים אחרים המונעים "התפתחות מלאה של קבוצות גזעיות".

"כבר שנים שהתחושה היא שפרדימת ה'כיבוש' אינה מסוגלת לשאת על כתפיה את המציאות בגדה המערבית, שאין בכוחה להסביר את כל מה שמתרחש בה, ולכן שהנוכחות הישראלית בה אינה 'רק' כיבוש", מסביר ספרד ל"שיחה מקומית" מדוע הוא ו"יש דין" החליטו לכתוב את חוות הדעת, עוד לפני שמהלך הסיפוח תפס תאוצה. "האפיון המשפטי של הדבר הזה שהוא מעבר לכיבוש נדרש כדי גם להבין איך להתמודד אתו".

"תקיפה שיטתית ונרחבת של אוכלוסייה אזרחית"

בחוות הדעת שלו לא שולל ספרד את האפשרות שהמשטר בישראל כולה – כולל בתוך הקו הירוק – יכול להיחשב כמשטר אפרטהייד, וכך גם לגבי המצב במזרח ירושלים או ברצועת עזה. אבל הניתוח המשפטי שלו מתמקד בגדה המערבית, גם משום שניתן להוכיח באופן ברור שמערכת השלטון הישראלית בגדה המערבית שונה מהמערכת בתוך ישראל בגבולות 1967, גם אם מקור השלטון הוא זהה, וגם משום שהמומחיות שצבר ארגון יש דין נוגעת לגדה המערבית.

חוות הדעת סוקרת את "עלייתו" של פשע האפרטהייד עד למדרגה של אחד מ-11 "הפשעים נגד האנושות", המוגדרים באמנת רומא שנחתמה ב-2002, יותר מעשור אחרי שמשטר האפרטהייד בדרום אפריקה חדל להתקיים.

באמנה זו, המשמשת בסיס משפטי לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מופיע פשע האפרטהייד לצד רצח עם או סחר בעבדים. כלומר, פשע ברמת החומרה הגבוהה ביותר.

אולם, נכתב בחוות הדעת, "לא כל יחס מפלה, גם אם הוא שיטתי או ממוסד, מהווה בסיס לפשע האפרטהייד. מוקדו של הפשע וייחודו הוא בהקמה ושימור של מערך משטרי שבמרכזו השליטה והדיכוי כלפי קבוצה או קבוצות אנושיות. אבל גם בכך לא די, כי הגדרת הפשע מחייבת שלמבצעיו תהיה מטרה ייחודית והיא שימורו של מערך השליטה והדיכוי, או: שימורן של נחיתות הקבוצה האחת ועליונות האחרת".

לכן מציע ספרד מציע לבחון את השאלה אם המשטר שכוננה ישראל בגדה המערבית מאז הכיבוש ב-1967 הוא בגדר אפרטהייד על פי שלושה פרמטרים: מעשים (כלומר אם הפעולות עולות בקנה אחד עם מה שמתואר באמנה נגד אפרטהייד ובאמנת רומא), ההקשר (כלומר הוא חלק מפעולה משטרית ולא מעשה של בודדים) והמטרה (כלומר אם הוא נועד לשמר באופן קבוע על עליונות גזעית).

העובדה שישראל היא "המעצמה השלטת" בגדה המערבית מצד אחד, ושמצד שני בשטח קיימות שתי "קבוצות גזעיות" שלאחת, הישראלים, יש זכויות פוליטיות ולשנייה, הפלסטינים, אין – מוכיחה לפי חוות הדעת כי "בגדה המערבית מתקיים הרכיב של מערך משטרי של שליטה ודיכוי של קבוצה אחת כלפי קבוצה אחרת".

העובדה ש-99.7% מהקרקע שהקצתה המדינה בגדה המערבית הוקצו למתנחלים הישראלים לעומת 0.3% לתושבים הפלסטינים רק מחזקת את האבחנה הזו.

עבודות לבניית גדר סביב ההתנחלות אבני חפץ, 31 בינואר, 2017 (אחמד אל באז/אקטיבסטילס)

99.7% מהקרקעות שהקצתה המדינה הוקצו למתנחלים. עבודות לבניית גדר סביב ההתנחלות אבני חפץ, ב-31 בינואר 2017. (אחמד אל באז/אקטיבסטילס)

לגבי השאלה אם מטרת המשטר שכוננה ישראל בגדה המערבית היא לקבע את העליונות של "קבוצת גזע" אחת, כלומר של הישראלים, התשובה של חוות הדעת היא חד משמעית. אם במשך שנים ישראל טענה שהגדה המערבית היא "שטח במחלוקת", הגדרה שממנה היה יכול להשתמע לכאורה שמדובר בשלטון זמני, הרי בשנים האחרונות גם מראית העין הזו הוסרה.

ישראל חוקקה שורה של חוקים החלים ישירות על הגדה המערבית, ראש וראשון להם "חוק ההסדרה", מה שמקבע את שלטונה שם. מהלך הסיפוח שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם אם לא יתמשש, שם חותמת סופית על העובדה שמטרתה של ישראל הוא לשמר את העליונות הישראלית בשטח.

הפעולות של ישראל בשטח, נטען בחוות הדעת, עולות בקנה אחד עם ההגדרה לפשע האפרטהייד באמנה נגד אפטרהייד ובאמנת רומא. כך האזרחים הישראלים החיים בגדה המערבית נהנים מזכויות פוליטיות מלאות, בעוד לפלסטינים אין יכולת "השתתפות במוסדות הקובעים את הדין והמדיניות החולשים" על החיים שלהם, שכן הרשות הפלסטינית מוגבלת מאוד ותלויה בישראל בכל דבר ועניין.

בגדה חלות שתי מערכות חוק – המשפט המינהלי הישראלי החל על הישראלים, והשלטון הצבאי וערבוביה של חוקים ירדנים, בריטים ועות'מנים החלים על הפלסטינים – כך שלפלסטינים "אין שוויון בפני החוק".

המתנחלים יכולים לשלוט על התכנון והבנייה בהתנחלויות באמצעות מועצות מקומיות שהם בוחרים, בעוד כל סמכויות התכנון והבנייה של הפלסטינים בשטחי C מצויות בידי ועדות תכנון הנשלטות על ידי הצבא, ללא כל ייצוג לפלסטינים.

פלסטינים מנועים מלהיכנס לשטחים גדולים בגדה המערבית ללא אישור מיוחד – בהתנחלויות עצמן, בשטחי הביטחון שהוקמו סביבן (מה שמכונה שב"מים), ובשטחים ב"מרחב התפר" שבין הגדר שהקימה ישראל ובין הקו הירוק.

ישראל הכריזה על יותר ממיליון דונם מאדמת הגדה המערבית כ"אדמות מדינה" בהליך מפוקפק מבחינה חוקית והקצתה יותר מ-99% מתוכן למתנחלים.

מאז 1967, פלסטיני המשתתף באספה "בעלת אופי מדיני" שיש בה יותר מעשרה לאנשים עשוי להישלח לעשר שנות מאסר – ואפילו ארגונים שישראל חתמה אתם הסכמים כמו אש"ף או פת"ח נחשבים אסורים – בעוד למתנחלים יש חופש התארגנות מוחלט.

ישראל גם העבירה בכוח פלסטינים מהגדה המערבית לעזה, נאמר בחוות הדעת, ובכך עברה עבירה של "העברה כפויה של אוכלוסייה", שגם היא נכללת בסעיפים של עבירת האפטרהייד.

"מכל אלה נובע שהמעשים הבלתי אנושיים שתוארו לעיל עומדים בדרישה של תקיפה שיטתית ונרחבת של אוכלוסייה אזרחית, וכי רכיב זה של הגדרת פשע האפרטהייד מתקיים אף הוא", מסכמת חוות הדעת את כלל הפעולות של ישראל שכל מטרתן הוא לשמר שלטון של קבוצה אחת על קבוצה אחרת.

עצרת נגד הסיפוח בכיכר רבין, יוני 2020 (צילום: אורן זיו)

הסיפוח הוא רק עז, הרע הגדול קיים גם בלעדיו. עצרת נגד הסיפוח בכיכר רבין, ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

הסיפוח, נכתב בחוות הדעת, יחזק את הטענות ש"פשע האפרטהייד לא מתבצע רק בגדה, שהמשטר הישראלי בכללותו הוא משטר אפרטהייד, שישראל היא מדינת אפרטהייד. זה עצוב ומביש. וגם אם לא כולנו, הישראלים, אשמים בפשע, כולנו אחראים לו, וחובה עלינו, על כל אחת ואחד מאתנו, לפעול בנחישות כדי להפסיק את ביצוע הפשע".

"דווקא אם יוזמת הסיפוח תיכשל, למסקנות חוות הדעת יהיה תפקיד חשוב במיוחד", אמר ספרד ל"שיחה מקומית". "אני חושש מאוד מאנחת הרווחה שתבקע מגרונותיהם של מתנגדי הסיפוח, שכן בסופו של דבר זו רק עז, הרע הגדול קיים גם בלי סיפוח.

"לכן דווקא בתרחיש של סיכול הסיפוח אני רואה חשיבות גדולה לחוות הדעת ולקולות האחרים שאומרים שגם בלעדיו מתבצע כאן פשע חמור פשע אפרטהייד, ושאי אפשר לנוח עד שנביא לסיומו".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf