newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השנה שהיתה: הכתבות הנקראות ביותר ב"שיחה מקומית" ב-2023

2023 תיזכר יותר מכל בגלל מחיר הדמים הבלתי נתפס שגבתה. לצד התחקירים והחשיפות על המלחמה, בין עשר הכתבות הנקראות ביותר השנה גם כאלה שעסקו בממשק בין ארכיאולוגיה לפוליטיקה, במצב מערכת החינוך, בדור הצעיר של השמאל הרדיקלי, ועוד. הנה הן, בסדר עולה

מאת:

שנה שצל מלחמה מרחף מעליה. ילדה פלסטינית בלב הריסות בעקבות תקיפה ישראלית ברפיח, דרום עזה, 12 בדצמבר 2023 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

10. המטרה הושגה: 150 אלף דונם, כמעט ריקים מפלסטינים

הטיהור האתני הזוחל בגדה המשיך גם ב-2023: בשטח עצום שמשתרע מזרחית לרמאללה עד פאתי יריחו, עזבו רוב קהילות הפלסטינים שחיו במקום במשך עשרות שנים. לכאורה, לא מדובר בגירוש, אבל בפועל, כתב אורן זיו, העזיבה התרחשה אחרי שנים של הטרדות, אלימות ומניעת גישה לשטחי מרעה על ידי מתנחלים ממאחזים שהוקמו בסמוך.

האזור שבו חיה הקהילה אל קבון לפני שגורשה (צילום: אורן זיו)

האזור שבו חיה הקהילה אל קבון לפני שגורשה (צילום: אורן זיו)

9. הרס מגדל אל עומרי בעזה: פגיעה טראגית באתר היסטורי עולמי

המסגד שנהרס בתקיפה ישראלית מייצג יותר מכל מבנה אחר ברצועה את ההיסטוריה המגוונת של המרחב. פגיעה באתרי מורשת היא פגיעה באנושיות עצמה ואסורה על פי החוק הבינלאומי, אך מסגד אל עומרי, הזכירו אלון ארד וטליה אזרחי מארגון "עמק שווה", אינו רק סמל לחורבן, אלא גם לחוסנה של התרבות האנושית.

פגיעה מכוונת בנכסים אלו עשויה להיחשב פשע נגד האנושות. מסגד אל עומרי לפני שנהרס (צילום:Mohammed Alafrangi)

8. ארץ מגויסת, תועמלנית ונבזית

מאז תחילת המלחמה, התקשורת הישראל ברובה המוחלט התפרקה מהנורמות ומהאתיקה המקצועית והפכה בפועל לזרוע נוספת של הצבא, ולא רק בתוכניות החדשות והאקטואליה: אורלי נוי כתבה על תוכנית אחת של "ארץ נהדרת", ששיקפה את הדה-הומניזציה שעושה התקשורת הישראלית לתושבי עזה.

צילום מסך מתוך המערכון "אולפני פאליווד" בתוכנית "ארץ נהדרת", קשת 12, ב-5 בנובמבר 2023

צילום מסך מתוך המערכון "אולפני פאליווד" בתוכנית "ארץ נהדרת", קשת 12, ב-5 בנובמבר 2023

7. "הקמפוס יהפוך למחנה צבאי"

ימים ספורים לפני מתקפת 7 באוקטובר, כשהמוסדות להשכלה גבוהה עוד היו עסוקים בהכנות לקראת פתיחת שנה"ל במועדה, באוניברסיטת תל אביב סערו הרוחות סביב תוכנית ארז שבמסגרתו כ-80 חיילים במדים אמורים ללמוד לתואר ראשון במדעי הרוח והחברה. מירון רפופורט שוחח עם מרצים שחששו מצנזורה, עם סטודנטים פלסטינים שחששו מהשתלטות הצבא, וגם עם הדקנית שהרגיעה: זו פנטזיה, חיילים ופלסטינים ייפגשו.

"לראות אנשים עם מדים ונשק במוסד אקדמי יגרום לפחד". חיילים בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון (צילום: דודו גרינשפן / פלאש 90)

6. "בבית ספר מבינים למה אני מסרב". הצעירים בגוש נגד הכיבוש

דומה שעבר מאז נצח זמן, אבל רק לפני חודשים ספורים השמות שהסעירו את השיח הציבורי היו יריב לוין ושמחה רוטמן, ומאות אלפי אזרחים יצאו מדי שבוע להפגין נגד ההפיכה המשטרית. אורן זיו כתב על הפוליטיזציה שעברו בני נוער בחסות ההפגנות, על צעירים שפתאום מוכנים לדבר על אפרטהייד, ועל תלמידים שהחלו להניף דגלי פלסטין.

צעירים שורפים צוי גיוס בגוש נגד כיבוש בקפלן (צילום: אורן זיו)

השיח על הסירוב השתנה. צעירים שורפים צווי גיוס בגוש נגד הכיבוש ברחוב קפלן בתל אביב (צילום: אורן זיו)

5. גורלם המר של הממצאים שלא משרתים את הנרטיב היהודי בעיר דוד

בכתבה נוספת על הממשק שבין ארכיאולוגיה ופוליטיקה, ד"ר חמי שיף מארגון "עמק שווה" כתב על סיור שנערך במסגרת "כנס עיר דוד" ששיקף כיצד בעיניי עמותת המתנחלים המפעילה את האתר, ממצאים ארכיאולוגיים שאינם קשורים להיסטוריה היהודית, כמו גם התושבים הערבים של האזור, הם רק מטרד בדרך למימוש החזון.

הרס שכבות ארכיאולוגיות שאינן יהודיות מתגמד לעומת ההרס של שכבת החיים שמעל החפירות. חיילת יורדת לאתר הארכיאולוגי התת קרקעי בעיר דוד, 21 ביוני 2019 (צילום: הדס פרוש / פלאש90)

4. החתול והשמנת. הצבא מגייס נערי גבעות ליחידת סיור מיוחדת בגדה

שמה של יחידת "ספר המדבר" עלה לאחרונה לכותרות לאחר הירי הקטלני ביובל קסטלמן בסוף נובמבר, ופעילות היחידה הופסקה על ידי הצבא בשבועיים לאחר מכן. בתחקיר שערך יובל אברהם חודשים קודם לכן, הוא חשף את פעילות היחידה המורכבת ממתנחלים ממאחזים ומחוות רועים, "הקיצונים של הקיצונים", לדברי מקור ביטחוני, ואת התעמרותה בתושבים הפלסטינים באזור מדבר יהודה ובקעת הירדן.

יחידה מאוד מיוחדת. חיילים ב"ספר המדבר", ביניהם אזרח לובש מכנסיים כחולים (צילום: גיא הירשפלד)

חיילים ב"ספר המדבר", ביניהם אזרח לובש מכנסיים כחולים (צילום: גיא הירשפלד)

3. בתמיכת ראש העיר, מפגינים בעפולה ממררים את חיי הזמרת הפלסטינית

לאורך המלחמה סיקרנו בהתמדה את החרפת הרדיפה הממוסדת נגד האזרחים הפלסטינים. בין אלה נמנית דלאל אבו אמנה, אחת הזמרות המוכרות בעולם הערבי, שנעצרה בגלל פוסט שבו נכתב "אין מנצח מלבד האל". בכר זועבי כתב על ההטרדות קשות נגדה ונגד בני משפחתה, ועל הפגנות הקבועות מול ביתם.

זמרת, ד"ר לנוירולוגיה וחוקרת מוח. דלאל אבו אמנה

זמרת, ד"ר לנוירולוגיה וחוקרת מוח. דלאל אבו אמנה

2. הממשלה רוצה פיקוח שב"כ מלא על מורות ומורים. השב"כ מתנגד

גיל גרטל המשיך גם השנה לכתוב באתר את טור החינוך הביקורתי והמעמיק ביותר בתקשורת הישראלית. בכתבה הנקראת ביותר ב"שיחה מקומית" ב-2023, כתב גיל על הצעת חוק שנידונה בוועדת החינוך של הכנסת, במטרה לתת לשב"כ סמכויות מרחיקות לכת לעקוב אחר מורים ואף להביא לפיטורם, בעוד השב"כ עצמו התנגד להצעה. כתבתו של גיל היא הזמנה מודאגת לכולנו להרהר במצבה של חברה שבה מנגנוני הביטחון הם אלה שמתגייסים לשמור על זכויות האזרח שלנו ההנהגה הפוליטית האזרחית.

לפי הצעת החוק, די בזה שמורה יביע הזדהות עם המחאה, על מנת שהשב"כ יסמן אותו כ"מזדהה עם טרור", ויגרום לפיטוריו. מורה מסדרת כיתה בבית הספר בית הכרם בירושלים, 10 בפברואר 2021 (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)

1. חשיפות "שיחה מקומית": מדיניות הפעלת האש בעזה והתוכניות ליום שאחרי

במהלך המלחמה פרסמנו כאן שתי חשיפות של יובל אברהם, שזכו לתהודה מקומית ובינלאומית רחבה: האחת עסקה במסמך מטעם משרד המודיעין, שממליץ להעביר באופן כפוי את אוכלוסיית הרצועה לסיני לצמיתות, והשנייה במדיניות הפעלת האש של הצבא, בתחקיר עומק המראה כי הצבא יודע בדיוק כמה אזרחים יש בכל בית בעזה, ובכל זאת מורה על תקיפות מסיביות של מגורי משפחות. תחקיר נוסף של יובל חשף כי למרות המידע המודיעיני המוגבל לגבי מקום החטופים ולמרות החשש לפגוע בהם, הצבא הפציץ באופן נרחב וכי חיי החטופים היו מחיר שאנשים בצבא, בעיקר מפקדים בכירים, היו מוכנים לשלם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf