newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בן 10 נהרג מאש חיילים: "ישב ברכב וקיבל כדור בראש"

מתחילת המלחמה, הפלישות הצבאיות לכפר בורין, הסובל מאלימות קשה מידי מתנחלים, הפכו לשגרתיות. בשבוע שעבר, זה נגמר בהריגתו של הילד עמרו נג'אר. מאז 7 באוקטובר נהרגו בגדה 415 פלסטינים, מתוכם 109 קטינים. הצבא: נסיבות המקרה בבירור

מאת:
סאלם אמו של עמרו נג'אר בן ה-10 במהלך הלוויתו בכפר בורין שבגדה המערבית (צילום: אורן זיו)

"זה טרור של חיילים שירו בילד בן עשר שישב ברכב". סאלם, אימו של עמרו נג'אר, במהלך הלווייתו בכפר בורין שבגדה (צילום: אורן זיו)

אתמול (שלישי) התקיימה הלווייתו של הילד עמרו נג'אר, בן 10, שנורה יום קודם על ידי חיילים בכפר בורין, צמוד לעיירה חווארה.

על פי כמה מתושבי הכפר, ביום שבו נהרג נג'אר, חיילים נכנסו לסיור רגלי בבורין, דבר שהפך לשגרה מאז תחילת המלחמה. "מדי יומיים-שלושה הם נכנסים מכיוון צפון, מכיוון ההתנחלות הר ברכה, יורדים ברגל למרכז הכפר, ומשם צועדים עד לכניסה", סיפר אחד התושבים. גם בדובר צה"ל אישרו כי פלישת החיילים לכפר לא נבעה מתגובה לאירוע כלשהו, שדרש בדיקה או את נוכחות החיילים, וציינו כי מדובר ב"פעילות יוזמה". מה מטרה? בדובר צה"ל לא פירטו.

לפנות ערב ביום שני, מוחמד נג'אר יצא מביתו ונכנס לרכבו, כדי לחלק סחורה לעסקים בכפר. בדרך כלל בנו הגדול אחמד מצטרף אליו, אך הפעם גם בנו הקטן עמרו ביקש להצטרף. כ-30 מטר מהמסגד שניצב במרכז הכפר, האב הבחין בחיילים. "הופתענו לראות את הצבא", שיחזר האב מוחמד בשיחה עם "שיחה מקומית" בתום ההלוויה. "הם פתחו באש ישירות לעברנו. עמרו נפגע בראש, ונהרג במקום. הם ירו בלי שמישהו קרא לי לעצור, הרכב היה כ-50 מטרים מהחיילים כשהם פתחו באש".

בהלוויה של עמרו השתתפו מאות, בעיקר תושבי הכפר. קרובים משכם ומכפרים אחרים התקשו להגיע, ממילא פלסטינים מתקשים לנוע בימים אלה בגדה בשל מחסומים, חסימות עפר ושערים סגורים. הקהל נשא דגלים של פת"ח, חמאס והחזית העממית.

אימו של עמרו, סאלם, סיפרה במהלך ההלוויה על בנה: "כשיצא מהבית הוא היה מבסוט, הוא נופף לי מהרכב. בגלל הרוח, שמתי לו כובע, שייגן עליו. אמרו לי שיש בכפר חיילים, לא שאלתי שאלות כי לפעמים הם נכנסים ולא עושים דבר, לפעמים מתנפלים עלינו. לאחר זמן קצר אביו התקשר ואמר שעמרו נהרג. יצאתי מהבית בוכה. יום לפני שנהרג הלכתי לבית הספר ושאלתי עליו, המורה אמר שהוא מצטיין, שאין תלמיד כמוהו בכל בורין". הטקס שבו הנשים נפרדות מהילד לא התקיים כנהוג בבית המשפחה, שכן הבית נמצא באזור הצפוני של הכפר, הקרוב למאחזים של ההתנחלות הר ברכה, והתושבים חששו מפני תגובת הצבא והמתנחלים.

מדוברות הצבא נמסר לגבי הירי: "במהלך פעילות יזומה של כוחות צה"ל בכפר בורין שבחטיבת שומרון, מספר חשודים יידו אבנים לעבר הלוחמים, שהגיבו בירי. זמן קצר לאחר מכן דווח על פגיעה בקטין פלסטיני. נסיבות המקרה בבירור".

ההלוויה של הילד עמרו נג'אר בן ה-10 בכפר בורין שבגדה המערבית (צילום: אורן זיו)

"המורה אמר שהוא מצטיין, שאין תלמיד כמוהו בכל בורין". הלווייתו של הילד עמרו נג'אר, 5 במרץ 2024 (צילום: אורן זיו)

109 קטינים הרוגים בגדה מאז 7 באוקטובר

"המטרה של כניסת החיילים היא לומר 'אנחנו הריבון ואנחנו פה'. הם נכנסים בלי סיבה, זה טרור של חיילים שירו בילד בן עשר שישב ברכב. אם היה זורק אבנים, מילא, אבל הוא ישב ברכב וקיבל כדור בראש. המטרה שלהם היא להפחיד", אמר אחד ממשתתפי הלווייה, שביקש להישאר בעילום שם מאימת המתנחלים והצבא.

לדבריו, בעוד שהצבא עורך סיורים בכפר, הוא אינו עושה דבר מול אלימות מתנחלים. "הם רוצים להראות שאנחנו תחת הנעליים של הצבא. כולם יודעים שהצבא לא מגן עלינו מאלימות מתנחלים. הם באים, שורפים ותוקפים את התושבים, והצבא ולא עושה דבר, לא חוקרים איש". הכפר בורין סבל רבות לאורך השנים מאלימות מתנחלים, כולל בעונת המסיק. ב-2022, מתנחלים שהגיעו מכיוון גבעת רונן תקפו חקלאים ופעילי שמאל והציות רכבים. והוא איננו היחיד: על פי נתוני משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים בשטחים (OCHA), מתחילת המלחמה נהרגו בגדה מאש צבא ומתנחלים 415 פלסטינים, מתוכם 109 קטינים.

"הם רוצים להראות שאנחנו תחת הנעליים של הצבא". הלווייתו של הילד עמרו נג'אר בן ה-10 בכפר בורין שבגדה (צילום: אורן זיו)

"הם רוצים להראות שאנחנו תחת הנעליים של הצבא". הלווייתו של הילד עמרו נג'אר בן ה-10 בכפר בורין שבגדה (צילום: אורן זיו)

שעות לאחר הלווייתו, בצומת יצהר הסמוך לבורין, מוחמד שחאדה, בן 16 מכפר עוריף, דקר ופצע קשה חייל ונורה למוות על ידי החיילים. בצילום מהזירה נראה סכין מטבח, מדוברות הצבא נמסר כי "כוחות צה"ל שפעלו במקום חיסלו את המחבל".

בתחילת השבוע, ארגון הימין "תורת לחימה" פרסם צילום בן שני עמודים מתוך מסמך שהופץ בהשתלמות של אוגדת איו"ש למג"דים שעושים תעסוקה מבצעית בגדה, בהובלת הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס. נושא ההשתלמות, שכללה הוראות פעולה באירועי אלימות מתנחלים, הוגדר "מוכנות להסלמה". בין היתר נכתב במסמך: "הרוגים בהפס"ד (הפרות סדר): מייצרים הרתעה מקומית, גם אם יגרמו לתוצאה לא רצויה וישמשו כדלק להוצאת המונים". כלומר, מבחינת הצבא אין דבר פסול בהרג בזמן מחאות או עימותים. ההוראה לפיה ירי מותר רק במקרה של סכנת חיים כלל לא מוזכרת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf