newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אפקט קפלן: מאות בהפגנת שמאל גדולה למען פינוי חומש

גם אנשי שמאל שלא השתתפו שנים בהפגנות בגדה הצטרפו לצעדה נגד המאחז. הצבא ירה רימוני גז מדמיע והלם שגרמו לשריפות. "אנשים מתעוררים, מבינים את הקשר בין הדיקטטורה לכיבוש", אמרו ב"שלום עכשיו"

מאת:
מספרים שלא נראו כמותם בהפגנות שמאל בגדה כבר הרבה שנים. צעה לעבר חומש, יולי 2023 (צילום: אורן זיו)

מספרים שלא נראו כמותם בהפגנות שמאל בגדה כבר הרבה שנים. הצעדה לעבר חומש, יולי 2023 (צילום: אורן זיו)

באחת המחאות הגדולות ביותר שארגן השמאל הישראלי בגדה המערבית בשנים האחרונות, מאות פעילים צעדו אתמול (שישי) לכיוון מאחז חומש בקריאה לפנות אותו ולהשיב את הקרקע לבעליה הפלסטינים. הצבא והמשטרה ניסו לחסום את המוחים וירו לעברם רימוני הלם וגז, שגרמו לשריפות גדולות בשדות של חקלאים פלסטינים.

את הצעדה ארגנו "שלום עכשיו" וארגונים נוספים. המפגינים עקפו את מחסומי המשטרה, שנערכה מראש ליד התנחלות שבי שומרון, וצעדו כמה קילומטרים בדרכי עפר עד לפאתי הכפר בורקה, שעל אדמותיו הוקם מאחז חומש.

>> מבלפור לחומש: "שלום עכשיו" מגלה מחדש את הפעולה הישירה

בעוד הצבא לא הצליח למנוע את הפוגרומים שערכו מתנחלים בישובים פלסטיניים בתקופה האחרונה, ובמקרים מסוימים חיילים אפילו התלוו למתנחלים שהציתו מכוניות ובתים, הפעם הכריז הצבא על "שטח צבאי סגור" ואסר על מפגיני השמאל להתקדם, אף שהמארגנים הודיעו מראש למפקד פיקוד מרכז על הכוונה לצעוד. בתשובת אלוף הפיקוד, שהתקבלה רק אחרי שהחלה הצעדה, נאמר כי "לאחר שקילת כל השיקולים הביטחוניים המחייבים ומחשש לפגיעה בביטחון, בגוף וברכוש ובסדר הציבורי, לא תתאפשר הצעדה".

חייל מנסה לכבות שריפה שהחלה בעבקות ירי גז מדמיע במהלך צעדת מחאה לחומש, 7 ביולי 2023 (צילום: אורן זיו)

השריפות לא מנעו מהחיילים להמשיך לירות רימוני גז והלם. חייל מנסה לכבות שריפה בצעדת מחאה לחומש (צילום: אורן זיו)

רימוני ההלם והגז שירו חיילים ושוטרים לעבר המפגינים גרמו לשריפות בשדות ובמטעים פלסטיניים. כשפרצה השריפה הראשונה, חיילים ניסו לכבות אותה בכוחות עצמם, אך לאחר מכן, כאשר התפרצו שריפות נוספות, הצבא לא עשה מאמץ לעצור אותן, והחיילים המשיכו לירות רימוני הלם וגז. רק לאחר שעה ארוכה, הצליחו כוחות כיבוי פלסטיניים להגיע למקום ולכבות את האש.

"טוב שהם באו"

למרות מאמצי הצבא, כמה עשרות מפגינים הצליחו להיכנס לבורקה בדרכים צדדיות, נפגשו שם עם תושבים תושבים פלסטינים וקיימו אתם איתם צעדה קצרה. המפגינים האחרים נעצרו בפאתי הכפר ונקלעו בין הצבא לשריפות שמסביב. "זה היה מסוכן", אומר אלק יפרמוב, רכז פעילות שטח של שלום עכשיו. "מפגינים שרק החזיקו שלטים הותקפו, בעוד מהצד השני היה מדרון שלא יכולנו לברוח אליו בגלל השריפות".

למרות חסימות הצבא, כמה תושבים מבורקה הצליחו להגיע אל המפגינים. "אנחנו שמחים שהם באו לכאן היום להפגין איתנו, כל הכבוד להם", אמר ל"שיחה מקומית" מוהנד חג', תושב בורקה, שנפגש את המפגינים הישראלים. הוא סיפר שמאז שהישיבה בחומש הועברה למיקומה החדש, "המתנחלים מפריעים לנו יותר, נכנסים לכפר, שורפים, מרביצים למי שהם רוצים, ילד או מבוגר, לא מעניין אותם בכלל".

ע'סאן דגלאס, מחזיק תיק ההתנחלויות ברשות הפלסטינית, נאם בפני המפגינים שהתכנסו בתחנת הרכבת הישנה בסבסטיה. "אנחנו איתכם ביחד נגד הכיבוש, נגד ההתנחלויות, בן גביר, סמוטריץ' ונתניהו", אמר דגלאס. "הם רוצים להדליק את האש במזרח התיכון שתאכל אותנו ביחד. אנחנו נוציא אותם ביחד. אנחנו רוצים חירות לכולם, זו המשמעות של שלום".

מספרים שלא נראו כמותם בהפגנות שמאל בגדה כבר הרבה שנים. צעה לעבר חומש, יולי 2023 (צילום: אורן זיו)

המחאה בקפלן גרמה להתעוררות. מפגינה בצעדה על חומש (צילום: אורן זיו)

המארגנים קשרו בין הנוכחות הגדולה של המפגינים הישראלים בהפגנה בגדה ובין המחאה נגד המהפכה המשטרית. "ברור שהצטרפו אנשים שהם לא הקהל הכיבושניקי הרגיל, ולא היו לפני זה בגדה", העריך יפרמוב. "ההתעוררות האזרחית של קפלן מול הניסיון להקים דיקטטורה היא חלק מהסיבות לזה. אנשים מתעוררים, ובאופן טבעי נוצרים חיבורים, והם רואים את הקשר (בין ההפיכה המשטרית, א"ז) לדיקטטורה בשטחים".

"מבחינתם של מי שמתחזקים את הכיבוש בשטחים, כל מי שמתנגד לכיבוש הוא אויב"

יפרמוב תיאר את הצעדה כהצלחה גדולה. "המטרה היתה צעדה ישראלית-פלסטינית לחומש", הוא אמר. "גם אם היה ברור שלחומש לא יאפשרו לנו להגיע, עצם הצעדה יחד היא ניצחון גדול מאוד". ההתקפה על המפגינים, טען יפרמוב, "היא לא תקלה, היא פיצ'ר. מבחינתם של מי שמתחזקים את הדיקטטורה והכיבוש בשטחים, כל מי שמתנגד לכיבוש הוא אויב. במיוחד כשזו התנגדות ישירה לא בתל אביב, ונעשית בשיתוף עם פלסטינים".

"קודם פחדתי לבוא"

את הניצנים של החיבור בין המחאה נגד נתניהו והימין ובין המאבק נגד הכיבוש אפשר היה לראות כבר בשנה שעברה סביב הצעדה לחומש תחת הכותרת "עולים על חומש עם בולדוזר". אז הגדרנו את התהליך כ"בלפוריזציה של המאבק בכיבוש". כעת נראה שהתהליך הזה נמשך, על רקע המחאה בקפלן וההצטרפות של מפגינים חדשים ל"גוש נגד הכיבוש" מדי שבוע.

טל, בת 49 מרמת גן, סיפרה כי לא השתתפה בהפגנה בשטחים בעשרים השנים האחרונות. "הגעתי כי כואב לי מה שקורה ואני מרגישה שצריך לעשות משהו", אמרה. "הדברים הרבה יותר קיצוניים. יותר אנשים מגיעים בגלל הדברים הנוראיים שקורים וגם בגלל המחאה בקפלן". טל אמרה כי לפני עשרים שנה היא פחדה מהשוטרים. "היום אני יותר מוכנה, אבל לא הייתי מוכנה שישרפו שדות כדי שלא נהיה פה", הוסיפה.

פעילי שמאל על רקע שריפה שהחלה בעקבות ירי גז מדמיע במהלך צעדת מחאה לחומש, 7 ביולי 2023 (צילום: אורן זיו)

נקלעו למצב מסוכן. המפגינים מול האש שהציתו רימוני הגז וההלם (צילום: אורן זיו)

מפגינה בשם תמר שיתפה בשרשור בטוויטר כי זאת ההפגנה הראשונה שלה בגדה. "במשך שנים זה הפחיד אותי, כי ברור לי שזו לא אותה סיטואציה כמו להפגין בגבולות הארץ", היא כתבה. "אין לדעת מאין תגיע אלימות, איך היא תראה ואיך אתמודד איתה".

אבל עכשיו, כך כתבה, היא התמלאה "בכוחות חדשים להמשיך ולהתנגד לכיבוש, לשליטה ולדיכוי הפלסטינים. אי אפשר לנתק את ההתנהלות בשטחים ממציאות חיינו בתוך הקו הירוק…מה שעושים שם היום, זה מה שיעשו לנו, אם הרפורמה תעבור. צריך להבין שהסיסמה 'אין דמוקרטיה עם כיבוש' היא לא סיסמה ריקה מתוכן. היא לב לבו של העניין".

"אינטרס מדיני עליון"

במרץ השנה, בוטל חוק ההתנתקות בצפון הגדה, ובחודש שעבר הישיבה בחומש הועתקה מאדמות בבעלות פלסטינית פרטית, ל"אדמות מדינה" והוקמה מחדש ללא קבלת אישורים כחוק, אולם בהסכמת שר הביטחון. ארגון "יש דין" עתר לבג"ץ נגד הקמת הישיבה בשם בעלי הקרקע הפלסטינים, ואתמול התקבלה תשובת המדינה ובה נאמר כי למרות אי-החוקיות של הקמת הישיבה ללא אישורים, המדינה אינה מתכוונת לפנות אותה.

בתשובתה הודתה המדינה כי המבנה החדש והתשתיות הנוספות במקום הוקמו בניגוד לחוק, אבל יש "חשיבות מדינית עליונה" לקיומה של הישיבה במקומה החדש, ומעמדה יוסדר בקרוב. המדינה הודתה שהדרך המובילה למאחז החדש עוברת דרך קרקע פלסטינית פרטית, אולם אין מניעה מהפלסטינים להגיע לאדמותיהם. אמירה זו לא עומדת במבחן המציאות, שכן בכניסה לחומש יש מחסום צבאי. בעבר, כל ניסיון של פלסטינים להגיע ברגל מכיוון הכפר לאדמות נתקל באלימות קשה מצד מתנחלים.

הזזת הישיבה בחומש לאדמות מדינה לא מבשרת טובות לפלסטינים. עבודות הכשרת הישיבה, מאי 2023 (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

המיקום החדש של הישיבה מאיים יותר. ישיבת חומש במקומה החדש, מאי 2023 (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

במקביל להפגנה אתמול, התקיימה גם מחאה של פלסטינים בכפר אום ספא נגד מאחז חדש שהוקם על אדמות הכפר לאחר הפיגוע בעלי, לפני כשלושה שבועות. מיד לאחר הפיגוע, מתנחלים חמושים, חלקם חיילים בשירות סדיר, תקפו את הכפר ושרפו בו רכוש.

מאות מתושבי אום ספא צעדו אתמול לעבר המאחז החדש, אולם הצבא פיזר אותם בכוח, ומתנחלים רעולי פנים חמושים באלות תועדו מנסים לתקוף את הפלסטינים, בעוד החיילים עומדים לידם. חיילים ירו והרגו את עבד אלג'ואד סאלח, בן 24 מהכפר עארורה הסמוך, שהשתתף בהפגנה.

זו המציאות היום בגדה. פעילי שמאל ישראלים המפגינים נגד גזל אדמות פלסטינים מותקפים ברימוני גז והלם,  ומפגינים פלסטינים נורים באש חיה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf