newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"מתנחלים הציתו את הבית. התחבאנו בשירותים". עדויות מתורמוס עיא

15 בתים שנפגעו, 30 מכוניות שרופות. בעיירה ליד רמאללה אומדים את הנזקים ממתקפת המתנחלים ואומרים: הצבא מגן על המתנחלים, והרשות הפלסטינית לא מגנה עלינו

מאת:
המתנחלים ניסו לפרוץ לבית ונכשלו. חאליג׳ה דיאב מחוץ לביתה שהוצת בעיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

המתנחלים ניסו לפרוץ לבית ונכשלו. חאליג׳ה דיאב מחוץ לביתה שהוצת בעיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

שישה בתים שרופים ועוד כעשרה שנפגעו ברמות שונות, שלושים מכוניות שרופות, ותחושה כללית של פחד ושל חוסר אונים מול מתקפות המתנחלים. זו היתה האווירה היום (חמישי) בעיירה תורמוס עיא שליד רמאללה, יום לאחר שמאות מתנחלים, רובם רעולי פנים וחלקם חמושים, ערכו פוגרום במקום, בלי שהצבא או המשטרה הישראליים יתערבו. רק לאחר שהמתנחלים עזבו, הגיעו שוטרים ישראלים. אחד מהם ירה והרג את תושב העיירה, עומר קטין, בן 27, שיצא להדוף את המתנחלים.

מתקפת המתנחלים החלה אתמול בצהריים, לאחר סיום הלוויתו של נחמן מורדוף, בן 17, שנרצח בפיגוע בתחנת הדלק ליד עלי . לעומת הפוגרום לילה קודם לכן בלובן אשרקייה הסמוכה, ולפוגרום בחווארה בפברואר, הפעם הצבא והמשטרה כלל לא היו במקום. לפי העדויות, חיילים הגיעו רק לקראת סוף ההתקפה כדי ללוות את המתנחלים אל מחוץ לעיירה.

בתיעוד שהפיץ ארגון זכויות האדם "יש דין", נראים עשרות מתנחלים רעולי פנים תוקפים בית, ואז ג'יפ צבאי בודד מגיע למקום, מגלגל רימון גז לכביש והמתנחלים נמלטים, מבלי שנעשה ניסיון לעכב אף לא אחד מהם. דובר צה"ל מסר לאחר האירוע כי לא היה לצבא מידע מודיעיני מוקדם על המתקפה על תורמוס עיא ולכן לא הצליח למנוע את המעשים. יצוין כי לפני כחודש מתנחלים שרפו כלי רכב בעיירה, ובינואר הציתו בית.

בעוד התושבים אמדו אתמול את הנזקים מההתקפה, אחרים תלו על עמודי חשמל את תמונתו של הצעיר שנהרג מאש השוטרים. בילאל חיג'אז, בן 38, יליד תורמוס עיא המתגורר היום בג'ורג'יה בארה"ב, הגיע לפני כשבועיים עם משפחתו לחופשת הקיץ. אתמול הוא הוציא חפצים מביתו, שנשרף כליל, והעמיס אותם על מכונית. "אנחנו עובדים לבית אחר," סיפר בעודו דורך בזהירות בבית השרוף, שבו מפוזרות אבנים.

בילאל חיג'אז בביתו שהוצת בעיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

אמו ובנו היו בבית הבוער. בילאל חיג'אז בביתו שהוצת בעיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

חיג'אז בחן את החדרים בבית, כולל חדר הילדים שהוצת דרך חלון שנופץ, והמיטות בו עלו באש. בעת תקיפת המתנחלים, אימו של בילאל, רביחה בת ה-68, ובנו בן השמונה, שהו ביחידת דיור בקדמת הבית. "שמעתי קולות, יצאתי לראות, ושני מתנחלים תקפו אותי, אחד היכה אותי במקל בראש ואחר בעט בילד", סיפרה רביחה בקול חנוק מדמעות. "אמרתי להם: 'לא בילד'. עמדתי ביניהם, הוא רק בן שמונה. לא יכולתי להזעיק עזרה כי הטלפון היה בחוץ".

רביחה לקחה את הילד לחלק האחורי של יחידת הדיור, סגרה את הדלת והתחבאה בשירותים יותר מחצי שעה, בעוד המתנחלים מציתים את יחידת הדיור וגם את המבנה הראשי. "שפכתי לילד מים על הראש, כי עשן התחיל להיכנס מבחוץ. לאחר כמה זמן שמענו קולות, הילד פחד, אבל זה היה דוד שלו שבא להוציא אותנו".

"לא ציפינו שזה יקרה", אמר בנה, בילאל, שהלם האירועים ניכר על פניו. כל משפחתו מחזיקה בדרכונים אמריקאיים, כמו רבים מתושבי העיירה. "באתי להראות לילדים שלי את הכפר שלנו, להכיר להם את פלסטין", הסביר את סיבת ביקורו.

בזמן המתקפה עצמה, חיג'אז היה מחוץ לבית. "ראיתי מתנחלים, יותר מ-200 איש ברחוב ובין העצים", שיחזר. "יכולתי לראות את הבית בוער. חשבתי רק על אמא שלי ועל הילד הקטן שלי בתוך הבית. ניסינו להתקרב, התחילו לזרוק אבנים ואפילו לירות עלינו. היינו צריכים לסגת, הם המשיכו עם הירי והאבנים".

העיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

תולים תמונות של הצעיר שנהרג אחרי התקפת המתנחלים. העיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

חיג'אז סיפר שבהתחלה רק תושבים מעטים מהעיירה ניסו לגרש את המתנחלים, אבל אחרי שיצאו קריאות מהמסגדים, הגיעו אנשים רבים מהעיירה ומכפרים סמוכים. רק אחרי 40 דקות הוא הצליח להגיע לבית שלו. "הכול בער", הוא נזכר. "ניסינו לפתוח את הדלת עם צינור לכיבוי אש. התחלתי לצעוק: 'אמא, אתם בסדר? תגידי משהו'. היה הרבה עשן, לא יכולנו לראות כלום ולא ידענו אם הם בחיים או לא. למזלנו, אמא שמעה שזה אנחנו, פתחה את הדלת, ולקחנו אותם".

"הם שרפו את הרכב, וניסו לשבור את החלונות כדי לתקוף אותי. היה קשה לי לנשום, פחדתי והסתגרתי בבית"

הצבא והמשטרה הישראליים, סיפר חיג'אז, "באו להגן על החבר'ה שלהם, לא על האנשים שלנו. הבחור הזה (קטין, א"ז) נהרג מירי ברחוב בזמן שניסה להתנגד למתנחלים. הם (הישראלים) לא דואגים לנו".

מחכה למתנחלים עם מוט עץ

בית נוסף שהותקף הוא של חאליג'ה דיאב, בת 75, שגרה בקצה העיירה. מהמקום אפשר לראות את ההתנחלות שילה ואת כביש 60, משם כנראה הגיעו התוקפים. "הגיעו מאות מתנחלים", שיחזרה בעודה עומדת בכניסה לביתה, ליד רכב שרוף, מחזיקה מוט עץ למקרה שהמתנחלים יחזרו. התוקפים הציתו גם זוג אופניים, שיחים, את המתחם בכניסה לבית וניסו לשבור את החלונות. הם לא הצליחו להיכנס לבית בגלל הסורגים בחלונות.

בחצר מונחים חומרים לבניית גדר, תרומה שקיבלה המשפחה לאחר התקפות קודמות, האחרונה שבהן לפני חודשיים, אך בני המשפחה טרם הספיקו להקים אותה. "המתנחלים שמו אבנים על הכביש כדי שלא יוכלו לבוא לעזור לנו", סיפרה חאליג'ה. "הם שרפו את הרכב, וניסו לשבור את החלונות כדי לתקוף אותי. היה קשה לי לנשום, פחדתי והסתגרתי בבית".

מסביב לבית פזורים גם עציצים מנותצים. התוקפים גם הציתו חדר קטן מאחורי הבית המשמש לאפיית לחם.

העיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

המתנחלים הגיעו לאמצע העיירה. תורמוס עיא אחרי ההתקפה (צילום: אורן זיו)

רוב הבתים שנפגעו נמצאים בחלקה הצפוני של העירייה, סמוך לכביש המוביל לשילה ולמאחזים שסביבה. אולם כמה מהמתנחלים נכנסו גם כקילומטר לתוך העיירה וגרמו נזק רב לבתים. אחד הבתים שניזוקו שייך למשפחה המתגוררת חלק מהזמן בארה"ב. גם מכונית שחנתה ליד הבית הוצתה. הבוקר בני המשפחה ניקו זכוכיות ופינו את המכונית השרופה מהחנייה.

טארק, בן 30, שגדל בארה"ב ומחלק את זמנו בין ניו יורק לתורמוס עיא. "זו היתה סצינה מהסרטים, בתים נשרפים ואנשים בורחים", הוא סיפר. הוא העריך שבהתקפה השתתפו כ-300 מתנחלים. "הייתי מחוץ לבית, שרפו את המכונית, ירו על הבית וזרקו אבנים, רק הנשים היו בפנים", שיחזר טארק. "לשלושה מהם היה M16. הם היו האנשים היחידים שלא היו רעולי פנים, והם ירו לעברנו. הצלחתי להיכנס לחצר, דרך חצרות אחרות. המתנחלים היו בשער הבית. הורדתי את הנשים והבנות לחלק האחורי של הבית. היינו מבוהלים. כל הלילה ישנו בחדר אחד".

לדברי טארק, מדובר במתקפה מאורגנת: המתנחלים הגיעו באמצע היום, בשעה 14:00, כשכל האנשים בעבודה. "הם באו בקבוצות. הישראלים (החיילים) ידעו שהם (המתנחלים) באים, כי הם היו צריכים להתאסף איפשהו, כנראה ליד הכביש בשילה", אמר. "אם חמישה מאיתנו נתאסף מחוץ לעיירה, הצבא ישר יבוא אלינו". כמו תושבים אחרים, טארק העיד כי הכוחות הישראליים הגיעו רק לקראת סוף האירוע: "הצבא והמשטרה הגיעו בסוף, כשהאנשים גירשו את המתנחלים החוצה. 12 האנשים שנפצעו אתמול זה מהחיילים".

העיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

הרשות הפלסטינית חסרת אונים. מכונית שרופה בעיירה תורמוס עיא (צילום: אורן זיו)

האזרחות האמריקאית לא עוזרת

שעות לאחר הפוגרום, הגיע ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה למקום. בזמן שנתן הצהרה לתקשורת, אחד התושבים המבוגרים התפרץ ואמר: "האחריות על הממשלה שלנו. יש לנו 70 אלף חמושים והם לא מגינים עלינו". התושב התייחס למעשה לכך שהעיירה נמצאת בשטח סי או בי, ולכן הרשות הפלסטינית לא מורשית להפעיל שם את כוחותיה. "כשיש לך ממשלה מושחתת משני הצדדים, אף אחד לא יגן עליך, רק אתה לבד, ויש לנו רק אבנים", אמר טארק, לפני שחזר לנקות את שברי הזכוכית בכניסה לביתו.

בילאל חיג'אז, שכאמור מחזיק אזרחות אמריקאית, כמו רבים מתושבי העיירה, סיפר ש"אנשים רבים התקשרו (לשגרירות האמריקאית) כדי לקבל הגנה. זו לא הפעם הראשונה שזה קורה, אבל זו ההתקפה הכי גדולה שראיתי. אנחנו תמיד מנסים להתקשר, אבל העניין הוא שיש להם (לישראל) הרבה תמיכה מארה"ב, אני לא חושב שהם (האמריקאים) יוכלו לעזור. עד עכשיו אף אחד לא ביקר כאן".

גם לטארק אין ציפיות מהממשל האמריקאי. "זו לא פעם ראשונה", אמר. "באוקטובר ירו עלי ונפצעתי ביד. הם שורפים לי את המכונית ולא קרה כלום, הם (הממשל האמריקאי; א"ז) פשוט מעמידים פנים שהם עושים משהו".

לא ברור אם משום שבעיירה חיים אזרחים אמריקאים, סגן דובר משרד החוץ האמריקאי, ודאנט פאטל, פרסם הודעה לפיה הממשל האמריקאי "מודאג מהדיווחים על התקפה של  מתנחלים קיצונים כלפי פלסטינים. אנחנו מצפים מישראל להעמיד לדין את האחראים ולפצות על הנזק ברכוש".

לאורך כביש 60 תלו מתנחלים תמונות של מורדוף, הצעיר מעלי שנהרג בפיגוע, ולצידם הכתובת "נקמה". בעיירה חוששים, כי אם לא יקבלו הגנה, התושבים ימשיכו להוות מטרות להתקפות מתנחלים גוברות.

פנינו לדובר צה"ל ולמשטרה בשאלה מדוע לא הגיעו כוחות למקום בזמן האירוע, פעולתם משהגיעו, והאם בוצעו מעצרים.

זאת היתה תגובת דובר צה"ל: "מדובר באירוע חמור. צה״ל מגנה כל הפעלת אלימות והשחתת רכוש. אירועים מסוג זה דוחקים את האוכלוסייה שאינה מעורבת בטרור למעגל ההסלמה ומונעים מצה״ל וכוחות הביטחון להתמקד במשימתם המרכזית – הגנה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל ומניעת טרור

"כוחות צה״ל נפרסו בצירים כחלק מהערכת המצב, אך לא בצורה מספקת. האירועים המתוארים מתוחקרים ויופקו לקחים על מנת למנוע מאירועים מסוג זה טרם התרחשותם.
משטרת ישראל פתחה בחקירת נסיבות האירוע.

בנוגע לסרטון המצורף, באירוע המצולם כוחות צה״ל פעלו לפיזור המתפרעים ע״י שימוש באמצעים לפיזור הפגנות בהתאם למצופה מהם."

וממשטרת ישראל נמסרה התגובה: "עם קבלת הדיווח, נפתחה חקירה במטרה להגיע לחקר האמת."

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf