newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עכו סוגרת את החוף בפני פלסטינים מהגדה "בגלל הקורונה"

לאחר שבחג הקורבן האחרון החוף של עכו הוצף בפלסטינים מהגדה, בעיריה החליטו לגדר את החוף. ראש העיריה טוען שהמטרה היא למנוע קורונה, פעילים בעיר אומרים: זו גזענות

מאת:

נראה כי תמונות של אלפי פלסטינים – תושבי הגדה המערבית ואזרחי ישראל – מבלים בחופי הים בתקופה האחרונה, ובמיוחד בימי חג הקורבן (עיד אל אדחא), לא מצאו חן בעיני קבוצות מסוימות בחברה הישראלית. ברשתות חברתיות, ובעיקר בעמודי ימין, העלו תמונות של מטיילים ערבים לצד ביטויים כמו "השתלטו על המדינה".

חוף הים בעכו, ב-3 באפריל 2021 (צילום: נתי שוחט / פלאש90)

אוסרים על כניסת לא מחוסנים. חוף הים בעכו, ב-3 באפריל 2021. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט / פלאש90)

הסתה מסוג זה הגיעה גם לעכו, ולא נעצרה בפרסומים. בעיר התקבלה החלטה להקים גדר מסביב לחוף ארגמן, שהתנגדו אליה חברי המועצה הערבים. בעירייה הכחישו שמניעי ההחלטה גזעניים, וטענו כי היא קשורה להתפשטות הקורונה. בהמשך, הוצבו שלטים שמונעים כניסת אוטובוסים לאזור החוף מיום חמישי בשלוש אחרי צהריים עד יום ראשון בשעה שש בבוקר.

ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, אמר כי "ההחלטה לגדר את חוף הארגמן בעיר נועדה לפקח על כמות הבאים בשערי החוף, והיא נובעת אך ורק ממניעים בריאותיים ודאגה לבריאות הציבור, וזאת בשל התפשטות נגיף הקורונה, ובוודאי שלא ממניעים גזעניים.

"בשבועות האחרונים פוקדים את החוף אלפי תושבים מהשטחים שאינם מחוסנים כלל, דבר אשר עלול לסכן את בריאות הציבור, וזאת לנוכח העובדה ששיעור התחלואה בעיר מזנק מדי יום ועכו בדרך להיות אדומה. את המחיר הכבד של היותה עכו עיר אדומה ישלמו התושבים, שיאלצו לסגור את עסקיהם, ושנת הלימודים לא תיפתח. לזה כמובן הרשות המקומית לא תיתן יד".

סגן ראש העירייה, אדהם ג'מל, אמר כי לאחר התנגדות חברי המועצה הערבים, החליטה העירייה לחפש פתרונות חלופיים. לנקרי אישר ואמר: "מנסים למצוא כל חלופה אפשרית, ואם נגדר זה רק עם גדר ניידת/זמנית. אנחנו כמעט אדומים, ואי אפשר להמשיך כך. אפשר יהיה להיכנס חופשי עם תעודת מתחסן או מחלים, גם אם מישהו מהשטחים ובוודאי שמכל הערים, היישובים והכפרים במדינה ללא יוצא מן הכלל".

אתמול נערך דיון בנושא בישיבת מועצת העיר עכו, שבו הוחלט להחיל את תנאי התו הירוק על חופי הרחצה, כלומר לאפשר כניסה אליהם רק בהצגת אישור מתחסן/מחלים או בדיקת קורונה שלילית תקפה. כמו כן, הוחלט לא לאפשר כניסת אוטובוסים של תושבים לא מחוסנים לעיר ולחופיה. לנקרי טען בדיון כי "עכו היא על סף להיות אדומה כי איפשרנו לאוטובוסים האלה להיכנס, במיוחד בחג האחרון".

היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד כנרת הדר, טענה בדיון: "אנחנו לא מגדרים, זה רק מחסום ארעי. אנחנו מאזנים בין החופש לים לבין שמירה על הבריאות".

חבר המועצה בולוס נחאס מסיעת אל-תחאלוף אלעכי, שהצביע ביחד עם עמיתו חוסיין אסדי נגד ההצעה לגדר את החוף, אומר: "בעירייה טוענים שהעובדים בחוף לא מספיקים לשרת את מספר המבקרים העצום הזה, ושגם השירותים לא מספיקים. הצענו להגדיל את מספר העובדים בחוף ואת השירותים, למשל להגדיל ולהרחיב את מספר חדרי הרחצה. אפשר גם להרחיב את החוף, כי החוף שלידו כבר מורשה לשחייה".

סיעת אל-תחאלוף אלעכי הזהירה בהודעה מפני האווירה הגזענית ששוררת בקרב אזרחים יהודים בעכו, ומזה שהעירייה והעומד בראשה יושפעו מהגזענים, ואיימה לפרוש מהקואליציה העירונית אם ההתנהגויות הגזעניות יימשכו.

הפעיל החברתי אחמד עודה, חבר מועצת עכו לשעבר, הוא אחד הפעילים ביותר בנושא זה. הוא עקב אחר השלטים החדשים שהציבה העירייה שמונעים כניסת אוטובוסים לאזור החוף. לדבריו, "כל טיעוני העירייה קלושים ולא משכנעים. האם הקורונה חזרה להתפשט בעכו לבדה? כל המדינה עדה לשובה של המחלה, ועכו אינה יוצאת דופן בעניין זה. זה מאשר כי למבקרים הפלסטינים מהגדה המערבית אין שום קשר להתפשטות הקורונה בעכו".

לדבריו, "הגדר תמנע הליכות חופשיות בלילה על החוף ותהרוס את נוף החוף. עדיף להקצות תקציבים לשכירת יותר עובדים ולשיפור השירותים".

לצד הצבת השלטים המונעים כניסת אוטובוסים לחוף, עומדת בכניסה לעכו ניידת משטרתית שבודקת אוטובוסים ומונעת ממחלקם להיכנס. לדברי עודה, "אם תבדקו, תגלו שהשעות שבהן נמנעת כניסת אוטובוסים לחוף הן שעות החופשה של משפחות ערביות והשעות שבהן מבקרים אנשים מהגדה המערבית, מהנגב ומאזורים אחרים.

ניידת משטרה בכניסה לעכו, שבודקת את האוטובוסים (צילום: אחמד עודה)

ניידת משטרה בכניסה לעכו, שבודקת את האוטובוסים (צילום: אחמד עודה)

שלט שאוסר על כניסת אוטובוסים לאזור החוף בין יום חמישי בשלוש אחרי הצהריים ליום ראשון בשש בבוקר (צילום: אחמד עודה)

שלט שאוסר על כניסת אוטובוסים לאזור החוף בין יום חמישי בשלוש אחרי הצהריים ליום ראשון בשש בבוקר (צילום: אחמד עודה)

"אותם מבקרים שתמכו בשוק של עכו כשהאזרחים היהודים החרימו אותו אחרי האירועים האחרונים, עכשיו מונעים מהם להיכנס לחופים. במו עיני ראיתי את המשטרה בכניסה לעכו עוצרת ובודקת אוטובוסים, ונותנת לאוטובוס אחד של חרדים להיכנס".

לדברי ג'מל, בדיקת האוטובוסים ומניעת כניסה של חלקם נמצאתות באחריות המשטרה, והעירייה אינה קשורה לעניין. לדבריו, "השלטים מיועדים לכולם, ומונעים כניסת אוטובוסים לאזור החוף בשל הצפיפות במקום וכי הוא אינו ערוך לחניית אוטובוסים. זה אפילו מונע מהם לקבל קנסות כבדים על חניית אוטובוס במקום שאינו מיועד לכך".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf