newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיסון לקורונה הוא לא סחורה, הוא צריך להיות פתוח לכולם

כשיונה סאלק פיתח את החיסון לפוליו, הוא החליט מראש לא לרשום עליו פטנט. על החיסון לקורונה שולטים תאגידים. הפתרון הוא לא להימנע מחיסון, אלא לדרוש להוציא את השליטה על הפטנט מידי התאגידים האלה

מאת:

אחת מהתופעות, המראות עד כמה אנו תלויים בתאגידים בינלאומיים, במקרה זה של חברות התרופות, היא היכולת של רכישה וחלוקה, לכל אדם ובכל מקום, של החיסון נגד קורונה.

פרטי ההסכם עם פייזר נשמרו כאילו הם סוד מדינה. צילום אילוסטרציה של חיסון של פייזר בישראל (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

פרטי ההסכם עם פייזר נשמרו כאילו הם סוד מדינה. צילום אילוסטרציה של חיסון של פייזר בישראל (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

השיטה הצודקת ביותר לעשות זאת היא לצמצם את העלויות ולאפשר לייצר את החיסון על בסיס אזורי או מקומי, בלי לשלם סכומי עתק לתאגידי התרופות ובלי צורך לקבל אישור לייצר את החיסון מחברה פרטית המעוניינת להמשיך ולשמור על הזכויות האינטלקטואליות שלה לטובת רווחים נוספים.

זו לא פנטזיה, זה קרה בעבר. ד"ר יונה סאלק, המוכר משום שהצליח לפתח חיסון נגד מחלת הפוליו בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת, לא רשם כפטנט את המצאתו בכוונה תחילה, ובכך אפשר לכל המעבדות בכל העולם לפתח חיסון נגד המחלה שגרמה לשיתוק ולמוות של מיליונים.

נכון, אלו היו ימים אחרים. ל-WHO, ארגון הבריאות העולמי, היה הרבה יותר כוח מאשר היום, והתאגידים המייצרים תרופות אמנם היו קיימים, אבל לא היה להם את הכוח שיש להם היום. היום התאגידים נמצאים מעל זכויות האדם ומעל ההיגיון הדמוקרטי.

כך נוצר מצב שארגון הבריאות העולמי חייב להתחנן בפני יצרני החיסונים כדי לדאוג לחלוקה שלהם בכל העולם, בייחוד למדינות עניות ולאוכלוסיות במצבי קצה, כגון פליטים וקבוצות מודרות וחסרות זכויות. בקטגוריה הזו נופלים גם הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה, שישראל מסרבת להעביר להם חיסונים, אף שהיא שולטת בפועל בשטח.

ככל שהזמן עובר ואין חיסון עדר למגפת הקורונה, הנגיף יפתח עוד מוטציות. וכך נוצר אבסורד ולפיו התאגידים, המייצרים את החיסונים על בסיס של פטנטים פרטיים, ימשיכו להרוויח עד אין קץ. זו הסיבה לסחר המושחת בחיסונים, למאבקים על מי מקבל יותר מנות חיסון ובאיזה מחיר, ולהסתרה של המחיר האמיתי ושל כמות המנות שכל מדינה מקבלת.

השאלה הזו עמדה בבסיס הדיונים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ובין חברת פייזר, ובסופו של דבר הוסכם שפייזר תספק לישראל כמות של חיסונים ש"תאפשר להגיע לחיסוניות עדר במהירות האפשרית", בלי לנקוב במספרים ובלי לפרט מה הוא בדיוק המידע שישראל תעביר לחברת התרופות האמריקאית, כאילו מדובר בסודות מדיניים.

האינטרס של נתניהו היה ברור: להאדיר את עצמו לקראת הבחירות ובכלל. אבל מה היה האינטרס של פייזר? מאוד פשוט: התאגיד מתחרה על שווקים עם תאגידים אחרים ועל ערך המניה שלו. אחד מהסודות המסחריים השמורים הוא באיזו מהירות כל תאגיד מסוגל לייצר חיסונים. ה"פקקים" שנוצרו באירופה בנוגע לחלוקת החיסונים נובעים מהוויכוח בין סוחרים בינלאומיים: כמה הסחורה עולה ותוך כמה זמן היא יכולה להגיע לשוק.

גם אם מדינות וחברות פרטיות אחרות ייכנסו למעגל הייצור של החיסונים לקורונה ובכך יורידו עלויות, ההיגיון המעוות והמושחת יישמר. תרופה המסוגלת לעצור מחלה קטלנית תישאר סחורה מצוינת בשוק התרופות. אחרי חמש עד עשר שנים, תלוי בחוקים המקומיים, יפוגו הזכויות האינטלקטואליות של התאגידים על החיסונים שהם מייצרים, ותאגידים אחרים יוכלו ליצור תרופות גנריות. כלומר, אותה תרופה בשם אחר. אבל עדיין השוק הבינלאומי יכריע את גורלם של התרופות והחיסונים. הסחורה המצילה חיים תמשיך להיות סחורה, ובני אדם ימשיכו לשלם עבורה.

ההיגיון המעוות זה משפיע על תודעת הציבור. באופן אינטואיטיבי, רבים לא מאמינים לתאגידים בכלל, ולמניפולציות של השלטונות בפרט. כך נוצרות תיאוריות של קונספירציה וסירוב לשתף פעולה עם החיסונים. תיאוריות קונספירציה לא מסוגלות לאתר את הבעיה, כלומר את העובדה שסחורה מצילת חיים נמדדת בכסף, אבל מציעות הגיון בכאוס ומספקות הסבר לכאורה לקשרים בין שיטות העבודה של הקפיטליזם הניאו-ליבראלי לבין המציאות האנושית. חיבור בין הפחדים האנושיים ובין הכוחות העצומים שלא ניתנים לשליטה, כמו כוחם של התאגידים.

הדרך היחידה להתמודד עם הקונספירציות האלה היא להסביר איך השיטה עובדת ואיך היא פוגעת בנו. במקביל צריך לקדם את המאבק למען "קוד פתוח" של כל תרופה, של כל פטנט אינטלקטואלי ושל כל סחורה שהיא חשובה לבריאות, לחינוך, או לחיים הטובים יותר של בני אדם.

צריך גם לדרוש מישראל וממדינות אחרות האחראיות לכיבוש, למלחמות, לגירוש המוני ולעוני לתת מענה מיידי לאוכלוסיות הסובלות מהדרה וממחיקה. אם דורשי חיים אנו, עלינו לדאוג גם לאלו שבאחריותנו.

ובכל מקרה, הפתרון איננו להימנע מהחיסון. הימנעות מהחיסון הופכת לעניין של בחירה אישית ופוגעת באחרים.

ד"ר מרסלו מנחם וקסלר הוא מרצה בסמינר הקיבוצים, ויועץ לארגונים בנושאי חינוך לילדים, נוער וקהילות מוחלשות ובסיכון בארץ ובעולם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf