newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסיור בחברון: המשטרה אימצה את ההיגיון של החיילים התוקפים

הסיור של "שוברים שתיקה" בחברון ביום שישי נעצר במתחם מגודר ליד מערת המכפלה, והמשטרה מנעה מהפעילים לנוע בעיר. הפעיל הפלסטיני עיסא עמרו הזהיר את המשתתפים מפני אדישות: "מה שמתחיל בחברון יסתיים בתל אביב"

מאת:

מאות הישראלים והפעילים הבינלאומיים שהשתתפו בסיור בחברון ביום שישי בבוקר, קיבלו הדגמה חיה למציאות ההפרדה בעיר. אף שלפני פחות מחודש עשרות אלפי ישראלים נכנסו לעיר ללא הפרעה כדי לחגוג את שבת "חיי שרה", ומאות מהם תקפו פלסטינים – למשתתפי הסיור הזה לא אפשרו להיכנס. עשרות שוטרים נפרסו במקום, ואילצו אותם לשהות במתחם מגודר במגרש חניה ליד מערת המכפלה, בעוד שיתר ה"יישוב היהודי" בחברון – כלומר האזור שבו ישראל שולטת – הוכרז כשטח צבאי סגור.

הסיור, שאורגן על ידי "שוברים שתיקה" בשיתוף 15 ארגוני שמאל וזכויות אדם, נקבע בעקבות התקיפה של פעילים דתיים וחרדיים מקבצות "בני אברהם" שבוע לפני כן על ידי חיילים. האירוע, שבו חייל חבט באגרוף בפעיל וחברו איים על הקבוצה ש"בן גביר יעשה פה סדר", לא ירד מסדר היום.

אף שרשמית, הצבא ורשויות המדינה גינו את התנהגות החיילים ביום שישי שעבר והתנערו ממנה, הדרך ה"יצירתית" שבה התמודדה המשטרה עם הסיור היתה אימוץ מוחלט של הגישה שהביעו אותם חיילים – שלפיה כל סיור של פעילי שמאל בחברון הוא "פרובוקציה". בשבוע שעבר, פעילי "בני אברהם" הסתובבו בעיר ללא הפרעה במשך שעתיים, עד ש"התגלה" שהם שמאלנים – ואז החלה האלימות. החיילים טענו בהמשך שהפעילים "התגרו" בהם.

עכשיו, זהותם של המשתתפים היתה ידועה, והמשטרה פעלה כדי למנוע את מראש ה"פרובוקציה": כניסתם לעיר לא נמנעה, אך המשטרה לא אפשרה להם לקיים סיור לימודי שנועד להבין איך עובדת מערכת האפרטהייד בעיר, וכולל הליכה ברחוב השוהדא והגעה לשכונת תל רומיידה – במסלול שעובר גם דרך בתי המתנחלים במקום. השוטרים הכינו שלושה מתחמים במגרש החניה הסמוך למערכת המכפלה: אחד לסיור, אחד לעיתונאים הרבים שהגיעו לסקר, והשלישי לכ-20 מפגיני ימין שהגיעו למחות נגד ה"אנרכיסטים".

המדריכים הדגישו בדרך ובמהלך הסיור כי לא מדובר בהפגנה, וכי אין לענות או להתווכח עם חיילים ומתנחלים. המשתתפים לא ניסו לפרוץ את המתחם שהוקצה להם.

לפני שנחסמה דרכם, משתתפי הסיור הספיקו לעבור בפארק שהוקם סביב קברו של ברוך גולדשטיין. למרות מגבלות התנועה – שבדרך כלל חלות על פלסטינים תושבי המקום אך הושתו גם על משתתפי הסיור – מדריכי ששת האוטובוסים עשו כמיטב יכולתם להסביר את המציאות בעיר בעזרת צילומים ומפות.

"לא יצליחו להשתיק את הקול שלנו"

המדריך באוטובוס שבו הייתי סיפר על אירוע שבו היה מוצב במחסום זמני בחברון, לפני כעשור, כשהגיע צעיר שאמר שהוא בדרך לאוניברסיטה. הוא חשב שהצעיר משקר, ואף שקיבל אישור בקשר שהוא לא דרוש לחקירה, לא נתן לו לעבור והורה לו לחזור על עקבותיו, כדי להבהיר מי מנהל שם את העניינים. לדברי המדריך, ההיגיון של ח"כ איתמר בן גביר – להראות "מי בעל הבית" – ממש לא הומצא על ידי השר המיועד, שהוא תושב חברון בעצמו.

אורי גבעתי מ"שוברים שתיקה", שהדריך את אחת הקבוצות, סיפר: "הבאנו אנשים לראות את המציאות בחברון, במיוחד אחרי מה שקרה פה בשבוע שעבר. דווקא עכשיו חשוב להגיע לפה ולהביע עמדה ברורה, ולא להיכנע להפחדות ולמדיניות האלימה שמנסים לקדם. המדיניות הזאת לא חדשה, אבל הממשלה המתגבשת תביא אותה לרמה אחרת לגמרי. חייבים להיאבק נגד זה".

הפעיל הפלסטיני עיסא עמרו, ששוחרר ביום רביעי ממעצר של שלושה ימים לאחר שתיעד את אלימות החיילים נגד פעילי "בני אברהם" ביום שישי שעבר, הצליח להגיע למקום שבו המשטרה חסמה את משתתפי הסיור. השוטרים מנעו מפעיל אחר של קבוצת "צעירים נגד ההתנחלויות", שבה חבר עמרו, להיכנס למתחם ולדבר עם משתתפי הסיור.

עמרו פנה למאות האנשים שהגיעו לסיור ואמר: "המסר שלי הוא שלא נוותר, שנישאר חזקים נגד הכיבוש והאפרטהייד, עד שנשיג צדק, שוויון וחירות לכולם. מה שהם לא יעשו, הם לא יצליחו להשתיק את הקול שלנו. המעצר שלי לא יעצור אותנו. הם מנעו מכם לבוא לבקר אותנו (בתל רומיידה; א"ז) ומאיתנו לבוא אליכם, אבל קסם הביא אותי לכאן. בשבועיים האחרונים מתנחלים תקפו את הבתים שלנו במקלות ובאבנים, אז לא ראיתי את המשטרה ומג"ב עוצרים אף אחד. אבל כשאני צילמתי חייל מכה באלימות פעל ישראלי וחייל אחר אומר אמירות גזעניות – אני נעצרתי".

עמרו המשיך: "המסר שלי לישראלים היום הוא שהשתיקה שלכם לגבי הכיבוש והאפרטהייד יצרו את בן גביר וסמוטריץ'. בן גביר יהיה ראש הממשלה הבא אם לא נעצור אותם. הם הולכים לעשות חברוניזציה בכל הערים. השתיקה שלכם תביא הפרדה, מחסומים, חיילים ומתנחלים לכל מקום. מה שמתחיל בחברון יסתיים בתל אביב".

לאחר שמשתתפי הסיור עזבו את המקום, סביב השעה אחת בצהריים, שוטרים עיכבו את עמרו בזמן שהתראיין לרשת BBC הבריטית. הוא נלקח לתחנת המשטרה, ושוחרר כעבור כמה שעות. בחברון, העובדה שהגיע לדבר עם ישראלים על החיים תחת כיבוש הספיקה כדי להצדיק את מעצרו ברגע שהסיור עזב.

אחרי ששוחרר ביום רביעי, עמרו הורחק מביתו בתל רומיידה בהוראת בית המשפט. לדברי עמרו, שנעצר עשרות פעמים בעבר, "זו הפעם הראשונה שמרחיקים אותי מהבית. הרגשתי את השנאה שלהם (של השוטרים; א"ז)".

עמרו מספר כי "הבאתי לחוקרים את כל מה שצילמתי, את כל האירוע. בהתחלה האשימו אותי בתקיפה והפרעה לחייל, אבל אחרי זה רק בשיבוש, כי לא הבאתי את הנייד שלי". גם הפעם הוא מספר שנחקר על אותם חשדות ושאלו אותו את אותן שאלות. לדבריו, שוב לא היה עם הטלפון שאיתו צילם, ולקחו לו את שני הטלפונים שהיו עליו.

זמן קצר אחרי שהסתיים הסיור, נכנסה קבוצת מתנחלים לחצר ביתו של עימאד אבו שמסיה – שתיעד ב-2015 את אלאור אזריה יורה בפלסטיני פצוע ומאז סובל מהתנכלויות ואיומים – בשכונת תל רומיידה, שאליה לא התאפשר לפעילים להגיע. המתנחלים ניסו לפרוץ לביתו של אבו שמסיה ולבית נוסף באזור. בדיע דוויק, מקבוצת "מגיני זכויות האדם" הפעילים בחברון, מסר כי הוא ותושב נוסף הותקפו על ידי מתנחלים וחיילים שנכחו במקום.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

"תמיד היה לחץ של סטודנטים מקבוצות רדיקליות נגד מרצים, אבל לאחרונה זה הקצין". סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים בתמיכה בצבא ונגד פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, 17 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג / פלאש90)

פרשת שלהוב-קיבורקיאן: "תקדים מסוכן, לערבים ויהודים כאחד"

מעצרה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן נתפס בקרב עמיתים פלסטינים כחציית קו אדום, שבאווירה הפוליטית המקומית והעולמית עלולה להשליך לא רק עליהם, אלא על האקדמיה הישראלית כולה  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf