newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נעצר הפעיל מחברון שתיעד את התקרית עם החיילים

עיסא עמרו, אקטיביסט פלסטיני ותיק, שתיעד חייל אומר "בן גביר הולך לעשות פה סדר", נעצר בחשד להפרעה, לתקיפה ולשיבוש הליכי חקירה. עורכת דינו: "מנסים ליצור סימטריה בין הצדדים, כאילו לא רק החיילים תקפו"

מאת:
עיסא אמרו במהלך מחאה לפתיחת רחוב השוהדא בחברון, 2019 (צילום: אקטיבסטילס)

"החקירה מתנהלת בגלל הלחץ מימין". עיסא עמרו (במרכז, מדבר במגפון) במחאה לפתיחת רחוב השוהדא בחברון, 2019 (צילום: אקטיבסטילס)

עיסא עמרו, אקטיביסט פלסטיני ותיק מחברון, זומן לחקירה ונעצר – לאחר שתיעד את התקרית שבה חייל מגדוד צבר של גולני הביע תמיכה בח"כ איתמר בן גביר, ואיים על פעילי שמאל דתיים וחרדים שערכו סיור בשכונת תל רומדייה בעיר.

בתיעוד שצילם עמרו, נשמע החייל אומר לו: "בן גביר הולך לעשות פה סדר במקום הזה. זהו, אכלתם אותה, נגמר הבית זונות שאתה עושה פה. אתה עושה הכל נגד החוק, אני קובע מה החוק. לך אחורה". בסרטון נוסף נראה אותו חייל צועק על אלי ביתאן, עיתונאי שהיה במקום: "אני לא אוהב שמאלנים… אני אשבור לכם את הצורה".


החייל נשפט ונידון השבוע לעשרה ימי מאסר בכלא צבאי. חברו, תועד מפיל את אחד הפעילים ומכה אותו בפניו באגרוף. לפעיל נגרם שבר. נמסר שנגד החייל המכה מתנהלת חקירת מצ"ח.

בן גביר צייץ בתגובה כי עונש המאסר הוא "חציית קו אדום והעברת מסר של פגיעה בחיילי צה"ל". בהמשך, הגיש בן גביר אתמול (שני) עם חברים נוספים במפלגת עוצמה יהודית הצעת חוק, שמבקשת לגזור עד שלוש שנות מאסר למי שיפריע לחייל בעת מילוי תפקידו.

ביום ראשון זומן עמרו לחקירה במשטרת חברון, שאליה התייצב אתמול. בסיום החקירה נעצר בחשד להפרעה, לתקיפה ולשיבוש הליכי חקירה.

עורכת דינו של עמרו, ריהאם נסרה אמרה היום: "עיסא זומן בגלל האירוע בשישי, ונחקר על תקיפת חייל, הפרעה לחייל, הפרעה לסדר הציבורי. אין נגדו ראיות שתקף. גם את פעילי השמאל שעיכבו חקרו בגין אותן חשדות. זה לא על בסיס תשתית קונקרטית נגד עיסא. הוא הגיע עם הסרטונים אבל לא עם הטלפון שלו, לכן במשטרה החליטו לחקור אותו שוב על שיבוש הליכי חקירה".

לפי עו"ד נסרה, המעצר הוא תגובה ללחץ מימין. "אני מתרשמת שהחקירה מתנהלת בגלל הלחץ הציבורי. ביום ראשון שתי הפעילות נחקרו שעות ארוכות במשטרה, אחת הורחקה ואחת נשלחה למעצר בית. בהינתן הסרטים שראינו, שבהם ברור מי תוקף את מי, כל ההתנהלות כלפי הפעילים היא בגלל הלחץ הציבורי, לנסות ליצור סימטריה בין הצדדים, כאילו לא רק החיילים תקפו אלא גם פעילי השמאל". ואכן, נראה כי ההאשמות נגד הפעילים מבוססות על טענות בדיעבד של החיילים כאילו תקפו גם אותם.

"צעירים נגד ההתנחלויות", קבוצה שעמרו חבר בה, פרסמה תגובה לאחר מעצרו, שבה נאמר: "הכיבוש הישראלי אחראי לחייו ולביטחונו של עמרו, כאשר הוא ו'צעירים נגד ההתנחלויות' היו חשופים לאחרונה לסוגי התקפות שונים, הטרדות ואיומים מצד מתנחלים ישראלים וצבא הכיבוש".

עמרו, שהוכר כמגן זכויות אדם מטעם האו"ם, הוא ממקימי "צעירים נגד התנחלויות" ומפעיל מרכז קהילתי בשכונת תל רומיידה, כבר שנים שהוא נתון להתנכלויות של הצבא והמתנחלים, בעיקר בגלל הנוכחות שלו בשטח והתיעוד של האלימות בשכונה. רק בחודש שעבר ביתו הוכרז כשטח צבאי סגור. ב-2021 הורשע בתקיפה, השתתפות בהפגנה לא חוקית והפרעה לחייל, לאחר שלקח חלק במחאות לא אלימות. מתוך 18 סעיפי אישום, הוא זוכה ב-12. ב-2017 נעצר עמרו על ידי הרשות הפלסטינית לאחר שמתח ביקורת עליה.

לאחר הפוגרום במהלך שבת חיי שרה החודש, סיפר עמרו שגם ביתו הותקף. "אלימות קבוצתית מאורגנת כזו לא ראינו מאז 2001 או 2002", אמר אז, והעריך ש"זה קשור לבחירות, הם חשים שכולם – הצבא, המשטרה והממשלה – בצד שלהם. החיילים הופכים יותר אגרסיביים כלפי הפלסטינים, וככה גם המתנחלים. אחד המפקדים אמר לי, 'אני החוק'". כמה מתנחלים נעצרו אחרי הפוגרום, בחשד לתקיפת חיילים.

פנינו הבוקר למשטרת ישראל בבקשה לתגובה, וזו תתפרסם אם וכאשר תתקבל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

"תמיד היה לחץ של סטודנטים מקבוצות רדיקליות נגד מרצים, אבל לאחרונה זה הקצין". סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים בתמיכה בצבא ונגד פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, 17 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג / פלאש90)

פרשת שלהוב-קיבורקיאן: "תקדים מסוכן, לערבים ויהודים כאחד"

מעצרה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן נתפס בקרב עמיתים פלסטינים כחציית קו אדום, שבאווירה הפוליטית המקומית והעולמית עלולה להשליך לא רק עליהם, אלא על האקדמיה הישראלית כולה  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf