newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"סכנת מוות מיידית": 74 יום לשביתת הרעב של האסיר ח'אדר עדנאן

עדנאן, שכבר שבת רעב מספר פעמים בעבר, נעצר עד כה 12 פעמים, ובסך הכל שהה כ-8 שנים במעצר, רובן במעצר מנהלי. בשביתת הרעב הנוכחית פתח במחאה על כתב האישום המייחס לו הסתה והשתייכות לג'יהאד האיסלמי, סעיפים בהם הוא כופר

מאת:
"אנו יודעים שבכל רגע עלולים להודיע לנו על מותו". קמפיין לשחרור ח'אדר עדנאן, יולי 2015 (צילום: אורן זיו)

"אנו יודעים שבכל רגע עלולים להודיע לנו על מותו". קמפיין לשחרור ח'אדר עדנאן, יולי 2015 (צילום: אורן זיו)

בית המשפט הצבאי שומרון דחה ביום שני את מתן החלטתו בעניין הבקשה לשחרורו בערבות של האסיר ח’אדר עדנאן, 45, השובת רעב מזה 74 יום, ליום חמישי הבא, או עד שיוצג מולו דו"ח המסכם את מצבו הרפואי של האסיר. זאת, למרות חומרת מצבו הבריאותי.

עדנאן, בעל תואר ראשון במתמטיקה כלכלית, נשוי ואב לתשעה, נעצר עד כה 12 פעמים, ובסך הכל שהה כ-8 שנים במעצר, רובם במעצר מנהלי. זאת הפעם החמישית שבה נוקט עדנאן בשביתת רעב. בעבר, השביתות היו בעת מעצריו המנהליים. הפעם, מעצרו של עדנאן אינו מנהלי אלא מלווה בכתב אישום, אך לטענת האסיר השובת, זהו כתב אישום חסר בסיס שנועד למנוע ביקורת על המעצרים המנהליים התכופים שלו. למרות מצבו הבריאותי החמור בעקבות שביתת הרעב הממושכת, עדנאן מסרב להיבדק על ידי הצוות הרפואי של שב"ס, שכתב את הדו"ח על אודות מצבו הרפואי ללא בדיקה.

>> "למה לכם השיגעון הזה". אסיר פלסטיני מסביר למה שבת רעב

"בכתב האישום יש שני סעיפים", אומר ג'מיל ח'טיב, עורך דינו של עדנאן, "הראשון הוא חברות בארגון לא חוקי, קרי הג'יהאד האסלאמי. אישום זה אינו מבוסס על כל ראיות או הודאה של האסיר, אלא על הפללות מצד אנשים שחלקם אפילו לא מכירים אותו, רק אמרו שהם 'יודעים' שח'אדר עדנאן חבר בג'יהאד האסלאמי. האישום השני הוא הסתה, בעקבות מידע על ידי יחידת הסייבר מנאומים של האסיר שהתפרסמו באמצעי תקשורת, שלטענתם נחשבים להסתה".

הבקשות הנשנות להעביר את עדנן לאשפוז בבית חולים בעקבות מצבו הרפואי סורבו עד כה, והוא עדיין מאושפז במרפאת הכלא ברמלה. רנדה עדנאן, רעייתו, מנועה מלבקר אותו במהלך כל התקופה. "לפי מה שאמר לנו העו"ד, ח'אדר שוכב על המיטה, לא זז, גופו צהוב, לא יכול לעמוד על הרגליים, בקושי מדבר. זו לא השביתה הראשונה שלו, אבל היא הארוכה ביותר עד כה. השביתה הראשונה שלו ב-2011 נמשכה 67 ימים, אבל אז, ביום ה-55, הוא קיבל שני כדורי סידן ואשלגן. היום הוא שובת כבר 74 ימים ללא כלום, חוץ ממים, ואז הוא היה בשנות השלושים לחייו, היום הוא קרוב לחמישים, והוא גם עבר ניתוחים לאחר השביתות הקודמות, מצבו ממש קשה".

ביום ראשון הודיע מועדון האסיר הפלסטיני הודיע כי עדנאן הגיע לשלב מסוכן מאוד ושהוא נמצא בסכנת מוות מידית. הארגון אף קרא לכל הרשויות המוסמכות, לרבות דרגים לאומיים ובינלאומיים ומוסדות זכויות אדם, "להתערב כדי להציל את חייו של עדנאן לפני שיהיה מאוחר מדי".

לדברי רנדה עדנאן, גורמים רבים ניסו לבקר לבעלה כדי לבדוק מה מצבו, אך שירות בתי הסוהר סירב לאפשר זאת. "רופאים לזכויות אדם מנסים להגיע אליו, אך עד עתה מסרבים בשירות בתי הסוהר להכניס אותם. אלא אם כן השייח' יסכים לערוך אצלם בדיקות רפואיות, והוא מסרב לעשות זאת, כיוון שלדבריו, מידע בריאותי יועיל יותר לרשויות הישראליות, כי הן יידעו את מצבו ויפעלו בהתאם".

בתחילת השבוע, הופצו ברשתות החברתיות שמועות על מותו של עדנאן בעקבות שביתת הרעב הממושכת, הסערה שהידיעה עוררה שככה רק אחרי הפרכת הידיעה על ידי גורמים מוסמכים.

"לאסיר ח'אדר עדנאן יש חשיבות רבה ברחוב הפלסטיני, הידיעה הכוזבת על מותו עוררה סערה גדולה", אומרת רעייתו רנדה, "אנחנו לא מופתעים מהידיעה הזו, התרגלנו לכך. הכיבוש כמו מנסה להכין את הרחוב הפלסטיני לקראת מה שעלול לקרות, זה מה שאני מאמינה. למרות מצבו הקשה, הוא סירב עד כה לכל סוג של משא ומתן ודורש את שחרורו המידי. אני מאוד דואגת לחייו ולבי כמעט נעצר בכל פעם שהטלפון מצלצל, אנו יודעים שבכל רגע עלולים להודיע לנו על מותו.

"החשש שלי הוא שהכיבוש ינצל את הפניית תשומת הלב הציבורית לנושאים אחרים, כמו השהידים ואירועי מסגד אל-אקצא, מצבו הבריאותי הקשה של האסיר וליד דקה ועוד. אני גם חוששת מזה שהכיבוש מנצל את צבירת הניסיון, כי מכיוון שיש אסירים ששבתו יותר מ-100 ימים, הם עלולים להסיק שח'אדר אינו בסכנה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf