newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סדרת הרצאות מקוונות לסולידריות עם הקהילה המדעית הפלסטינית

השבוע תיפתח סדרת הרצאות ביסאן ביוזמת "מדענים למען פלסטין", שמבקשת להסב את דעת הקהל העולמית לתנאי הדיכוי המתמשך שבהם פועלים המדענים הפלסטינים. את ההרצאה הראשונה יעביר חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' ג'ורג' סמית'

מאת:

הלב נחמץ מזוועת המתקפה הרצחנית של פוטין על אוקראינה. חוסר האונים, הזעם, החמלה, הייאוש, עולים על גדותיהם. אנחנו צופות באימה בדיווחים, קוראים עוד ועוד מאמרים שמנסים לתפוש משהו, לתרום להבנת מה שאינו ניתן להבנה כלל. ובתוך כל זה, הנחמה היחידה היא הסולידריות הבינלאומית רחבת ההיקף – הן מצד ממשלות והן מצד ארגונים, מוסדות, ואנשים פרטיים, אזרחי העולם.

ולנו, בפינתנו הקטנה בפלסטין/ישראל, יש סיבה נוספת לחמיצות הלב. פתאום מתברר שהתנגדות לכיבוש אינה רק לגיטימית, אלא אף נישאת על כפיים; ממשלות המערב אינן מסתפקות בגינויים פורמליים ומטילות על רוסיה סנקציות כואבות.

אגודות ספורט בינלאומיות (כדורגל, שחמט) משעות את השתתפות הנציגויות הרוסיות; אוניברסיטאות מנתקות קשרים עם מוסדות אקדמיים ברוסיה; המנצח  ואלרי גרגייב, תומך פוטין, מפוטר מתזמורת מינכן, וכן הלאה. כל הנימוקים המתייפייפים בגנות חרמות בתחומי התרבות, הספורט והאקדמיה מתפוגגים באוויר. מדוע כל זה לא מתרחש בתגובה על הכיבוש האכזרי, רב השנים, בפלסטין?

פרופ' ג'ורג' סמית', זוכה פרס נובל בכימיה ב-2018 (צילום: Bengt Nyman, CC BY 2.0)

"היוזמה הבינלאומית של סדרת הרצאות ביסאן שואפת לשחרור תרבותי". פרופ' ג'ורג' סמית', זוכה פרס נובל בכימיה ב-2018 (צילום: Bengt Nyman, CC BY 2.0)

בדיוק בשל נדירותם היחסית של מעשי סולידריות ממשיים עם הקהילה הפלסטינית, חשוב לציין את החריגים. השבוע תיפתח, ביוזמת "מדענים למען פלסטין", סדרת הרצאות ביסאן.

מרכז ביסאן הוא אחד מששת ארגוני החברה האזרחית הפלסטינית, שעליהם הכריז שר הביטחון בני גנץ כארגוני טרור. כזכור, תחקיר "שיחה מקומית" גילה שהכרזה זו לא נסמכה אלא על קש וגבבה. מרבית המדינות האירופאיות התומכות בארגונים אלה לא קנו את השקרים והמניפולציות. אולם ההכרזה נותרה על כנה. מחאתם של מדענים ידועי שם מרחבי העולם מבקשת לעורר עניין ציבורי רחב בעוולה הזו.

מרכז ביסאן למחקר ופיתוח הוקם ב-1989, במטרה לקדם לימוד וידע בקהילות הפלסטיניות, בפרט אלה המצויות בשולי החברה, בתנאי עוני ומחסור. המרכז עורך מחקרים ומפרסם דו"חות על הבעיות השונות הרווחות בקהילות אלה – בכל הנוגע לתנאים חומריים, זכויות נשים, מצוקת בני נוער, ועוד – ומציע אפשרויות לשיפור מצבן. בראשו עומד אוביי עאבודי, מומחה לזכויות סוציו-אקונומיות. פעילותו הפוליטית הנחרצת למען שחרור ודמוקרטיה הובילה למעצרו הן על ידי ישראל והן על ידי הרשות הפלסטינית.

"סדרת הרצאות ביסאן" מבקשת להסב את דעת הקהל העולמית לקהילה המדעית הפלסטינית, המנסה לשרוד ולתפקד בתנאים בלתי אפשריים של דיכוי מתמשך, מעצרי סטודנטיות ואנשי סגל, מניעת יציאה לחו"ל והערמת קשיים על ביקורי סגל מחו"ל, מחסור בציוד מחקרי, וכו'.

מארגני הסדרה (גילוי נאות: אני ביניהם) מבקשים לחרוג מהדפוסים המוכרים, ולהפגין את תמיכת הקהילה המדעית דרך הרצאות מקצועיות, מתחומי המחקר השונים של משתתפיה: ביולוגיה, מתמטיקה, כלכלה, פיזיקה, היסטוריה, פילוסופיה ועוד. מתוך עניין בנושאי ההרצאות המגוונות הללו, תעלה המודעות לצורך בסולידריות עם הקהילה המדעית הפלסטינית.

על ההרצאה הראשונה מופקד חתן פרס נובל לכימיה מ-2018, פרופ' ג'ורג' סמית' מאוניברסיטת מיסורי. סמית' הוא פעיל ותיק למען פלסטין, וחבר הצוות המארגן את סדרת ההרצאות. במחקריו, הוא מבקש ליישם את עקרונות האבולוציה – התאמתם של זנים שונים לסביבות משתנות, דרך שינויים גנטיים – במטרה ליצור חלבונים שיוכלו לפתור בעיות כימיות שונות.

ב-1985 פיתח סמית' את השיטה הידועה כתצוגת פאג'ים: טכניקה שבה נגיפים מדביקים חיידקים כדי לחבר חלבונים עם המידע הגנטי שמקודד אותם. בעזרת הטכניקה הזו ניתן, בין היתר, לפתח תרופות חדשות.

כותרת הרצאתו של סמית' היא "הווירולוגיה של הרעיונות: מגיפה חיונית", ובמהלכה הוא יערוך השוואה בין הליכי הדבקה ויראלית לזרימת רעיונות בתוך הקהילה הגלובלית, תוך הדגשת הצורך במצע רחב וגמיש לצורך פיתוח מדעי – ממש כמו זה שנדרש לצורך הדבקה בווירוסים.

על תרומתו לסדרת הרצאות ביסאן אומר ג'ורג' סמית': "תרבותה העשירה של פלסטין נמחצה עם הנכבה, וההרס הזה נמשך ומועצם עד היום. היוזמה הבינלאומית של סדרת הרצאות ביסאן שואפת לשחרור תרבותי, למען קהילת הלימוד הגלובלית כולה, לא פחות מאשר למען זו הפלסטינית".

מודעותו הפוליטית של סמית' ניכרת גם בהתנגדותו רבת השנים לרישום פטנטים על המצאות מדעיות. "תגליות מדעיות וחידושים טכנולוגיים", הוא אומר, "הם תוצאת עבודתן החופפת של קהילות גלובליות, ובהן אלפי מדענים, אשר רובם עובדים במימונם של מוסדות אקדמיים.

"הקניית הזכויות על המצאות אלה למוסדות או לחברות פרטיות מעכבת את ההתקדמות הטבעית הנוצרת מתוך שיתוף רעיונות ומשאבים. תוצאתה היא יצירת מונופולים על טובין ושירותים, אשר מעצם טיבם אמורים להיות שייכים למרחב הציבורי".

הרצאות מרכז ביסאן ייערכו במהלך השנים האקדמיות (בין ספטמבר למאי), אחת לחודש, בימי רביעי בשבע בערב (שעון פלסטין/ישראל). את שתי ההרצאות הבאות – והאחרונות לשנת הלימודים הנוכחית – יעבירו שתי חוקרות. באפריל: הוניידה ג'אנם ממרכז מאדאר בביר זית, המציעה מונח חדש, "פוסט-צדק" – על משקל "פוסט-אמת" – להבנת ההתייחסות החריגה לישראל והנורמליזציה של האפרטהייד. במאי תרצה המדענית הקובנית גרטרודיס רוחאס, מהמרכז לאימונולוגיה מולקולרית בהוואנה. היא תציג את הרקע המדעי והטכנולוגי שנדרש לשם פיתוח החיסונים נגד קורונה בקובה.

סולידריות של הקהילה המדעית עם קהילת הלימוד הפלסטינית והפגנת התנגדות, ובוז להכרזה על מרכז ביסאן כארגון טרור, הן סיבות מעולות להפגנת סולידריות גם מצדנו. אנא הירשמו ובואו.

את הפרטים על ההרצאות הללו ניתן למצוא כאן

טופס הרשמה להרצאתו של ג'ורג' סמית', לפתיחת הסדרה, כאן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf