newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפוגרום בלובן א-שרקייה: נזק רב לבתים, עסקים ומכוניות

אחרי הפיגוע אתמול בתחנת הדלק ליד ההתנחלות עלי, מתנחלים התפרעו בכפר שיושב קילומטרים ספורים משם. לפי עדויות, הצבא והמשטרה נכחו במקום ולא מנעו את התקיפות. ראש המועצה: "הם גרמו נזק לכל מה שיכלו. היו חמישה פצועים מירי חי"

מאת:
לובן א-שרקייה אחרי הפוגרום, ב-21 ביוני 2023 (צילום: אורן זיו)

לובן א-שרקייה אחרי הפוגרום, ב-21 ביוני 2023 (צילום: אורן זיו)

תושבים בכפר לובן א-שרקייה שליד רמאללה אמדו הבוקר (שני) את הנזקים שנגרמו להם אחרי המתקפה הלילית של מתנחלים. לפי עדויות תושבים, הצבא והמשטרה נכחו במקום ולא מנעו את התקיפות. גם בעיירה חווארה מתנחלים תקפו אתמול פלסטינים ושרפו כלי רכב.

לובן א-שרקייה נמצא קילומטרים ספורים מתחנת הדלק ליד עלי, שם בוצע אמש פיגוע הירי שבו נהרגו ארבעה מתנחלים. אחרי הפיגוע פרצו ברחבי הגדה המערבית עשרות פעולות מחאה של מתנחלים, שחסמו כבישים לתנועת כלי רכב פלסטיניים ותקפו פלסטינים. המתנחלים עצמם התגאו בפרעות בקבוצות פנימיות. על פי העדויות, מיד לאחר הפיגוע מתנחל פגע עם מכוניתו בילד בן 12 שרכב על אופניו, ותקף אותו בקת רובה.

סביב עשר וחצי בלילה, יותר ממאה מתנחלים התאספו בכניסה ללובן א-שרקייה, סמוך לכביש 60, ופתחו במתקפה. לדברי ראש מועצת לובן א-שרקייה, יעקוב עוויס, 30 כלי רכב ניזוקו, רובם הוצתו; עשרה בתים נפגעו; שתי חנויות ותחנת דלק הושחתו; וכן נפגעו מחסן חיטה, שדות חקלאיים ועמודי חשמל.

כשהוא עומד ליד כלי הרכב השרופים, אמר עוויס: "כל פעם כשמתרחשת תקרית באזור, או לא באזור, המתנחלים באים אלינו. הפיגוע לא היה פה, היורים לא מהאזור, אבל הם באים. הם גרמו נזק לכל מה שיכלו, שרפו, ניסו לתקוף את בית הספר, אבל התושבים הדפו אותם".

המראות בכפר הבוקר הזכירו את הפוגרום בחווארה, רק בהיקף קטן יותר: כלי רכב שרופים, צמחייה שעדיין בוערת, זכוכיות מנופצות בעסקים ובבתים, אבנים ובלוקים מפוזרים בכל מקום, וזבל ורהיטים שהמתנחלים ניסו להצית. בכמה בתים מעל הכביש הראשי מתנחלים הציתו כלי רכב ושברו חלונות של בתים. באחד הבתים נראו עשרות אבנים בחדר הכניסה של הבית.

עוויס מספר כי "התושבים יצאו להגן על הבתים. היו חמישה פצועים מירי חי, שפונו לבית החולים בסלפית". הוא הוסיף שאנשים מהכפר הזעיקו סיוע, אך "משכם הם לא יכלו להגיע. מסלפית הגיעו, אבל לא אפשרו להם להיכנס. הצבא והמשטרה היו פה כל הזמן, אבל לא מנעו את התקיפות, רק הגנו על המתנחלים".

לפי ראש המועצה ותושבים נוספים, עד לרגע זה לא הגיעו מהמשטרה או מהצבא לחקור את התקיפה או לאסוף ראיות ועדויות.

בילאל, תושב קבלאן בן 45, היה במכונית בדרכו מרמאללה לכיוון שכם עם משפחתו כשנקלע לכפר. לדבריו, "הכביש נסגר על ידי הצבא. היינו שבע מכוניות, אז נכנסנו לתחנת הדלק בכפר. התושבים לקחו אותנו לבתים שלהם, וראינו מהחלון ששורפים את המכוניות".

בילאל, שהיה עם אשתו וילדיו הקטנים, בני 5 ו-10, הוסיף בדמעות: "קשה לי לומר איך אני מרגיש. התושבים פה הצילו אותנו והגנו עלינו. נשארנו אצלם עד שלוש לפנות בוקר. כשירדנו, ראינו את המכוניות שרופות. הצבא והמשטרה היו פה כל הזמן ליד ולא עשו כלום". גם לאחר האירוע, לפי בילאל ותושבים אחרים, הצבא והמשטרה לא דיברו איתם, לא חקרו ולא הציעו עזרה.

תושב נוסף, שבבעלותו מוסך על הכביש הראשי, סיפר כי מיד אחרי הפיגוע הוא גרר את כלי הרכב שהיו בו לתוך הכפר. "הנחתי שזה מה שיקרה. כל פעם תוקפים פה". תושב נוסף שיחזר: "כל הכפר יצא מול המתנחלים, אבל הצבא והמשטרה הגנו עליהם. בישראל צריכים לדעת שאם המצב יימשך, עם בן גביר והממשלה, הכל יתפוצץ".

בעבר, מתנחלים בחסות הצבא מנעו מילדים בכפר לצעוד בבוקר לבית הספר, בעקבות טענות מתנחלים על יידוי אבנים.

מארגון זכויות האדם "יש דין" נמסר: "לאחר הרצח אתמול ליד ההתנחלות עלי, עשרות ישראלים ביצעו פוגרומים בתוך כפרים פלסטיניים. 'יש דין' תיעד התקפות מתנחלים באל לובן א-שרקייה, צומת זעתרה, צומת יצהר, חווארה, קבלאן וביתין. למרות התרעות מראש והניסיון מהפוגרום בחווארה, שוב הצבא לא התערב ונתן לפורעים לעשות ככל העולה על רוחם. המסר של ישראל למתנחלים ברור: מונופול הכוח בידיים שלכם".

בתשובה לבקשתנו לתגובתו לאירועים ולהתנהלות החיילים בהם, נמסר מדובר צה"ל: "מספר אזרחים ישראלים ניסו להיכנס אתמול בערב לכפר לובן א-שרקייה והציתו שדות ומבנים בפאתי הכפר. כוחות צה"ל שהיו פרוסים במרחב השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע פגיעה ברכוש. מספר אזרחים נעצרו והועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון, אין נפגעים לכוחותינו".

פנינו גם למשטרה, ותגובתה תתפרסם אם וכאשר תתקבל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf