newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מצעד הדגלים: גזענות, שנאה ותקיפת עיתונאים

כמו בשנה שעברה, גם השנה נראה שהקריאות הגזעניות היו הסיסמאות המרכזיות של המצעד, והמשטרה נמנעה מלהתערב בתקריות אלימות – גם כשעמדת עיתונות הותקפה במטר של אבנים ובקבוקים, וחמישה עיתונאים נפצעו

מאת:

המשטרה נמנעה מלהתערב. עמדת העיתונאים שהותקפה במצעד הדגלים, ב-18 במאי 2023 (צילום: אורן זיו)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בישיבת הליכוד השבוע כי מצעד הדגלים במזרח ירושלים "יתקיים במסלולו, כסדרו וכהלכתו". הוא אמנם התכוון לאיומים לגבי ירי מעזה, אך צדק. אכן, גם השנה הכל התנהל "כסדרו וכהלכתו": חנויות פלסטיניות נסגרו, מחסומים הוקמו, והוגבלה התנועה – מלבד זו של יהודים.

כמו בשנה שעברה, נראה שהקריאות הגזעניות היו הסיסמאות המרכזיות של המצעד. הן נשמעו כמעט מכל קבוצה שעברה בשער שכם, ולא רק בשוליים – ולא נעשה כל ניסיון מצד המשטרה או המארגנים למנוע אותם. המשטרה גם לא מנעה תקיפות של עוברי אורח, והפעם גם תקיפות אלימות במיוחד נגד עיתונאים. זאת, אף שביום שלישי אמר מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, כי "אנחנו במדיניות של אפס סובלנות לאלימות ולוונדליזם מכל צד". והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר בהערכת מצב לקראת המבצע כי "אין ספק שיהיו כאלה שינסו לשבש את השמחה". אבל מהי אותה שמחה?

כבר משעות הבוקר המשטרה הגבילה תנועת פלסטינים בעיר העתיקה: תושבים לא הורשו לשבת בשער שכם, החניון נסגר, ועסקים רבים לא נפתחו. באזור שער השלשלת, שממנו יצאו מתנחלים שערכו סיורים במתחם אל אקצא, הפגינו כמה נשים – והמשטרה הרחיקה אותן באלימות. המשטרה גם עיכבה לבדיקה צעירים פלסטינים בעיר העתיקה, והרחיקה אותם מהמקום. בהמשך נסגר כל אזור שער שכם למעבר פלסטינים ותיירים.

בימים שלפני המצעד עצרה משטרת ירושלים 15 איש, שלא במפתיע כולם פלסטינים, בעילה של חשש להפרות סדר ועבירות נוספות. המשטרה גם הוציאה צווי הרחקה מהעיר העתיקה ל-37 אנשים, רובם פלסטינים.

במצעד השתתפו עשרות אלפים, בהם בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הנערות נכנסו לעיר העתיקה דרך שער יפו והרובע היהודי, והנערים דרך שער שכם והרובע המוסלמי. עוד לפני תחילת הצעדה הרשמית היו כמה תקריות אלימות, שבהן מתנחלים צעירים תקפו והתעמתו עם צעירים פלסטינים. ברחוב אל וואד, מתנחלים זרקו בקבוקים וצעקו על פלסטינים. לאחר שורה של מקרים כאלה, השוטרים פיזרו את הנוכחים, כולל צלמים ותיירים. סביב השעה ארבע, שוטרים סגרו את כל החנויות באזור שער שכם.

הצעירים צעקו "מוות לערבים", "העם דורש מוחמד על האש" ו"שיישרף לכם הכפר". אחרים דפקו על החנויות המוגפות עם מוטות שעליהם דגלי ישראל. המשטרה והסדרנים לא התערבו. בין שלל דגלי ישראל ניתן היה לראות גם דגלי תנועת המקדש ודגלי להב"ה. הצועדים שרו גם את "שיר הנקמה", ואחד מהם החזיק שלט שעליו נכתב בכתב יד: "הגענו לארץ המובטחת, פלסטין שווה לתחת". הצועדים לבשו חולצות שעליהן כיתובים כמו "מוות למחבלים", "אין כזה דבר בלסטין" (ה"טעות" במקור), מגן דוד משולב ברובה וחולצה עם איור של אל אקצא והכיתוב: "מפריע לך שזה על חולצה? לא מפריע שזה על הר ה'?".

המשטרה הקימה אזור מגודר לעיתונאים בשער שכם, ובכמה מקרים ניסתה למנוע מעיתונאים שביקוש לסקר את האירוע לנוע בחופשיות בעיר העתיקה , אף שכמובן אין כל חובה חוקית לשהות רק במתחם העיתונאים. מכיוון שהמשטרה הרחיקה תושבים פלסטינים ברדיוס של כקילומטר משער שכם, הצועדים שרצו להתעמת עם פלסטינים הוציאו את זעמם על צוותי התקשורת הפלסטיניים, הישראליים והבינלאומיים.

חלק מהנערים שנהגו באלימות ציינו בפני הצלמים שתיעדו את מעשיהם כי "הם קטינים". החזרה על המשפט הזה מעלה חשד שהונחו לומר אותו.

סביב חמש וחצי, מאות צעירים התחילו לזרוק מקלות, אבנים ובקבוקים על אחת מעמדות התקשורת בשער שכם. חמישה עיתונאים נפצעו. התקיפות נמשכו כחצי שעה. העיתונאים הסתתרו מאחורי לוחות עץ, והפצירו בשוטרים שוב ושוב להתערב. אך המשטרה נמנעה מכך, ורק אחרי זמן רב, דחפו שוטרים כמה מהצעירים, בלי לעצור איש מהם.

אחד העיתונאים שנפצע בראשו מבקבוק הוא הכתב דיאא חאג' יחיא מעיתון "הארץ" ומרדיו נאס. "עמדנו וצילמנו במקום של העיתונאים", סיפר. "בהתחלה כמה מתנחלים הסתערו לכיוון שלנו, ואז הצטרפו אליהם עוד אנשים. הופתענו ממטר של בקבוקים ואבנים. חשבתי שהמשטרה תיכנס, אבל זה לא קרה. להיפך. חטפתי משהו וירד לי דם. יש כאן אלפי שוטרים, זה כישלון של המשטרה. אם זה היה הפוך וערבים היו תוקפים עיתונאים ישראלים, המשטרה היתה פותחת באש חיה".

בעבר, במענה לעתירות של "עיר עמים" נגד מעבר מצעד הדגלים ברובע המוסלמי, בית המשפט מתח ביקורת על המשטרה בגין אי מניעה של גילויי אלימות וגזענות מצד המשתתפים. גם השנה עתרה "עיר עמים" לבג"ץ בדרישה למנוע את מעבר המצעד ברובע המוסלמי. למרות זאת, המצעד התקיים לפי המסלול המתוכנן.

אחרי כמה שנים שבהן המצעד עבר בצורה רגועה יחסית, בשנה שעברה התרחשו בו עשרות תקריות אלימות. בסופו, מתנחלים תקפו כלי רכב בשייח' ג'ראח ובסילוואן. לפני שנתיים, ירי טילים לעבר ירושלים וביטול המצעד היו נקודת הפתיחה של אירועי מאי 2021.

הפגנות נגד ומצעד ביפו

בצהרי היום הגיעו עשרות פעילי תג מאיר לחלק פרחים לתושבים ולמחות נגד המצעד הגזעני. למרות הפעולה השלווה, הם זכו לקללות כמו "שמאלנים בוגדים" ו"תומכי טרור" מצד קבוצה שקיימה צעדה מוקדמת לשער שכם, בהשתתפות שרת התחבורה, מירי רגב.

בסביבות 12 בצהריים, חסמו עשרות פעילים מקבוצת פרי ג'רוזלם ומהמרכז היהודי לאי אלימות (CJNV) את כביש המנהרות באזור גילה לנוסעים מכיוון גוש עציון, זאת כדי למנוע ממתנחלים מהגדה המערבית להגיע לירושלים ולהשתתף במצעד הדגלים. המשטרה הופתעה מהפעולה, והכביש נותר חסום למשך יותר משעה, בעזרת באנרים וצינורות פלסטיק, שאליהם המפגינים כבלו את עצמם. השוטרים שהגיעו למקום השתמשו בכוח רב כדי לפנות את הכביש, ועצרו עשרה מהמפגינים. גם מתנחלים שנתקעו בפקק תקפו באלימות את המוחים.

דיוויד קופר, שהשתתף בפעולה, אמר ל"שיחה מקומית": "פשיזם וגזענות הם לא היהדות שלי. הרגשתי שזה באחריותי לא לעמוד מנגד. הגעתי לעמוד בסולידריות עם הפלסטינים, אבל גם עם היהדות. מה שקורה במצעד הוא לא נכון".

פרט לכך, התקיימו בירושלים כמה מחאות של יהודים נגד מצעד הדגלים. פעילי שמאל מקבוצות "פרי ג'רוזלם" ו"עומדים ביחד" הפגינו בכיכר החתולות, סמוך לאחת מנקודות ההתחלה של המצעד. החידוש השנה היה שגם מפגינים מקפלן קיימו הפגנות משלהם: הקבוצות "שומרות ושומרים על הבית המשותף" ו"אחים לנשק" צעדו מבית הנשיא לגן הפעמון, תחת הכותרת "צעדת יום ירושלים דמוקרטית".

מחאות התקיימו גם מחוץ לירושלים. אחת מהן אתמול בעוטף עזה, בגלל החשש מטילים ביום המצעד, תחת הכותרת: "לעוטף, שחוטף את הטילים, יש מה לומר על מצעד הדגלים!". מארגני המחאה כתבו: "בקושי חזל"שנו ממבצע 'שובו מנדטים', וכבר לפנינו עושה הצרות הקרוי 'מצעד הדגלים' בירושלים, מצעד שמבסס את 'אהבת ישראל' על השנאה וההתנכלות לאחר, מצעד שגרם לא פעם להסלמה ולירי טילים". גם בהרצליה התקיימה "צעדת הדגלים הדמוקרטיים".

ביפו התקיים הערב מצעד דגלים, בהשתתפות כ-200 צועדים וכ-100 איש בהפגנת הנגד. זהו מצעד הדגלים השני בעיר בחודש האחרון, לאחר שבערב יום העצמאות התקיים מצעד דומה, שבו השתתפו מתנחלים חמושים ושהתקיים בהפרדה מגדרית וברחובות ריקים מתושבים. מאות תושבי יפו, יהודים וערבים, חתמו על עצומה נגד המצעד המתוכנן. "בשנים האחרונות מתקיימים בשכונותינו אירועים המוצגים כקהילתיים ומסורתיים, אך למעשה הם אירועים אידיאולוגיים המקבילים למצעדי הדגלים שמקיימים תושבי ההתנחלויות בעיר העתיקה בירושלים", נכתב בעצומה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf