newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"מנסור עבאס שתק על אל-אקצא, לא נצביע לו שוב"

בבחירות האחרונות עבאס תפס מרחק מהנושא הלאומי הפלסטיני, והצליח. האירועים הדרמטיים של הימים האחרונים, במיוחד סביב אל אקצא, מעמידים אותו במצב קשה. "הוא חוצה קווים אדומים", אומרים אנשים שהצביעו לו ולא מוכנים להמשיך

מאת:

קשה להסביר את ההצלחה של מנסור עבאס בבחירות האחרונות במנותק מהירידה בשיח הלאומי הפלסטיני. עם התפצלותה של התנועה האסלאמית שבראשה הוא עומד מהרשימה המשותפת, עבאס ניסה להצטייר כ"ערבי טוב", התנער בנאומיו מהנושא הפלסטיני ומהזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני והתקרב משמעותית לימין הישראלי, אפילו לימין הקיצוני. זה הגיע לשיא אחרי הבחירות, כאשר נפגש עם הרב חיים דרוקמן, אחד הרבנים המקורבים ביותר למפלגת הציונות הדתית בראשותו של בצלאל סמוטריץ'. זה מסוג הדברים שבעבר לא היו מקובלים בחברה הערבית, ואפילו לא ניתן היה לחשוב עליהם.

חלק מהמצביעים שלו מגדירים את עצמם מוסלמים לפני שהם פלסטינים. מנסור עבאס במסיבת עיתונאים בנצרת (צילום: דוד כהן / פלאש 90)

חלק מהמצביעים שלו מגדירים את עצמם מוסלמים לפני שהם פלסטינים. מנסור עבאס במסיבת עיתונאים בנצרת (צילום: דוד כהן / פלאש 90)

האירועים הדרמטיים של הימים האחרונים – שהחלו בירושלים המזרחית ובאל אקצא, המשיכו בירי הרקטות של החמאס והגי'האד האסלאמי על ישראל והמתקפות של ישראל על עזה שהותירו עשרות הרוגים בעזה, ביניהם 14 ילדים, וחמישה אזרחים ישראלים, והגיעו לעימותים חסרי תקדים ביומיים האחרונים בין ערבים ויהודים בכמה ערים וכפרים, כולל הריגתו של תושב פלסטיני בלוד בידי יהודי, והצתות מכוניות, השחתת רכוש ושריפת בתי כנסת – שינו את התמונה הזו.

באירועים אלה, כך נדמה, אזרחי ישראל הערבים אמרו שוב, ובקול רם, שהם חלק מהעם הפלסטיני ואי אפשר להפריד אותם ממנו. יותר מכך, הם אמרו באופן ברור כי ירושלים ומסגד אל אקצא הם קווים אדומים, שהם לא יכולים לשתוק על כל פגיעה בהם. הדברים האלה באו לידי ביטוי בהפגנות שהתקיימו בכפרים שבעבר לא נערכו בהם הפגנות או פעילות לאומית בולטת, כמו כמה כפרים בדואים בצפון.

מה שייחד את ההפגנות האלה הוא שלחלק מהצעירים המשתתפים בהן אין רקע פוליטי מוגדר, וחלקם לא מגלים מודעות או מפגינים התעניינות בנושא הפלסטיני. הדבר בולט בפוסטים ובתגובות באתרי המדיה החברתית. נראה שהנושא של מסגד אל אקצא הוא שהוציא אותם לרחובות. הוא זה שגם גרם לחלקם לנסוע לירושלים כדי להתפלל ולשבת במסגד.

צעירים אלה מייצגים פלח בחברה הערבית שהנושא הדתי הוא חיוני וחשוב ביותר מבחינתו. חלקם מגדירים את עצמם מוסלמים, לפני שהם מגדירים את עצמם ערבים או פלסטינים. השיח הזה דומה במקצת לשיח של חלק מהתומכים בתנועה האסלאמית בבחירות האחרונות.

ההתפתחות הזו מעמידה במצב לא נוח את עבאס ואת הרשימה הערבית המאוחדת (רע"ם), ונמתחת עליהם ביקורת קשה, גם מקרב מי שהצביעו להם. אירועי שייח' ג'ראח והתקפות המתנחלים באו במקביל להתקרבות של עבאס למתנחלים ולפגישה שלו עם הרב דרוקמן; עבאס שמר על שתיקה מוחלטת בנוגע למה שקרה בשכונה ומה שהתרחש קודם לכן סביב המחסומים בבאב אל עמוד (שער שכם). תושבי שייח' ג'ראח אפילו סירבו לקבל אותו כשרצה לבקר במקום.

מאוחר יותר, כשהתחילו האירועים סביב אל אקצא, עבאס נעדר מהם. את האירועים הקשים של היומיים האחרונים סיכם עבאס בקריאה להרגיע את הרוחות, כאילו הוא מייצג גוף או מפלגה חיצונית ונייטרלית. הוא אפילו לא הזכיר את השהיד מוסא חסונה מלוד, וגם לא את הרקע של האירועים בירושלים, ונמנע מלמתוח ביקורת על המשטרה והממשלה. עד כדי כך שחלק מהפעילים בחברה הערבית כתבו לו שההצהרה שלו דומה למישהו מהאו"ם. חלקם אמרו שאפילו הצהרות השמאל הישראלי היו חריפות וביקורתיות יותר כלפי הממשלה והמשטרה.

כל זה הכעיס לא מעט מהמצביעים של רע"ם. "הצבעתי לרע"ם בבחירות האחרונות, אך אני מודיע שלא אצביע בבחירות הבאות", אמר סעיד חסן, תושב כפר משהד שליד נצרת. "השתיקה המבישה הזאת על כל מה שקורה במסגד אל-אקצא, וההצהרות המאוחרות בעניין, הן עניין לקוי. חשבנו שהגישה החדשה תביא לנו זכויות רבות יותר, אך נראה שהיא מוותרת על עניינים בסיסיים כמו עמדה נגד ההתקפות על מסגד אל אקצא ועוד עניינים רבים הקשורים לכבודנו הלאומי".

הידרדרות לשותפות עם מתנחלים

מועתז שהיב מכפר דבוריה, אח מוסמך ופעיל חברתי, ממשיך את הקו הזה. "אני תומך בתנועה האסלאמית וברע"ם", הוא אומר, "ומלכתחילה היו לי ספקות לגבי הגישה החדשה. אמרתי שכל גישה חדשה חייבת לכלול קווים אדומים, אך למרבה הצער מה שקרה לאחרונה הוא לא מקובל. לשבת עם מתנחלים כמו הרב דרוקמן, ולא להגיב בצורה מספקת על הפלישות למסגד אל אקצא ועל האירועים האחרונים – אלה עמדות שלא מייצגות אותנו ואין להן שום קשר אלינו. אם כניסתנו לכנסת תוביל אותנו לוותר על קווים אדומים ולהידרדר למצב של שותפות עם המתנחלים הקיצונים, אני חושב שאפשר לוותר על כל הישיבה בכנסת".

ח"כ סעיד אלח'רומי מהתנועה האסלאמית: "גם אם חבר כנסת מהרשימה נפגש עם מתנחל או עם שר ספציפי, אין פירוש הדבר שמדובר בעמדת המפלגה"

"האירועים האחרונים הוכיחו שהחברה שלנו אינה מתפשרת בנושא מסגד אל אקצא, כי ירושלים היא יותר מסתם עיר, ואל אקצא מאחד את כולנו. אני מקווה שלאור המתרחש ולאור האחדות שאנו רואים ברחוב, שתהיה גם אחדות מחדש בין המפלגות הערביות".

צעירה מסחנין, שהצביעה בבחירות האחרונות לרע"ם והעדיפה לדבר בעילום שם, הוסיפה: "תמכתי בעבאס. אחרי כל ההצהרות המוזרות שלו, כמו למשל כאשר כינה את האסירים הפלסטינים מחבלים, אמרנו שמדובר בהתבטאויות מוטעות, אבל מה שקורה בשבועות האחרונים אינו מקובל. הוא מתקרב לימין, ונדחה, והוא מתקרב עוד פעם ונדחה, ומחמיא להם, והוא נדחה ולא מכירים בו אפילו. ועכשיו, אחרי כל מה שקורה ביומיים האחרונים, הוא יוצא באמירה נייטרלית כאילו הוא מכוכב אחר. זה לא מקובל ותהיה לנו כצעירים אמירה אחרת בבחירות הבאות".

"אל אקצא מאחד את כולנו", שוטרים ישראלים בתוך מתחם אל אקצא (צילום: ג'מאל עווד / פלאש 90)

"אל אקצא מאחד את כולנו", שוטרים ישראלים בתוך מתחם אל אקצא (צילום: ג'מאל עווד / פלאש 90)

וופא זובידאת, פעילה חברתית מכפר בסמת טבעון, לא מזוהה עם עבאס ורע"ם, אבל יש לה נוכחות בולטת ברשתות החברתיות. לדבריה היא רואה זעם גדול ברשתות החברתיות על העמדות של עבאס ורע"ם. מה שקורה ברשתות החברתיות וההתגייסות של הצעירים, היא אומרת, הוא הוכחה לכך ש"האמירה הישראלית כי 'המבוגרים ימותו והצעירים ישכחו' אינה נכונה. לרשתות החברתיות יש תפקיד גדול בהפצת המודעות הלאומית הזו".

זובידאת אומרת שהיא רואה ברשתות החברתיות חוסר שביעות רצון גדול מעבאס מצד אנשים שהצביעו לו. "בהצהרות האחרונות שלו, עבאס מופיע כאדם נייטרלי שרוצה להרגיע את העניינים, כאילו לא מדובר בעם שלו", היא אומרת.

חבר הכנסת סעיד אלח'רומי מהתנועה האסלאמית טוען שהתנועה לא חרגה מהקו הרגיל שלה. "התנועה האסלאמית לעולם לא תוותר על ירושלים ועל מסגד אל אקצא, אנחנו אלה שמארגנים מחנות התנדבות ופעילות להעלאת המודעות לאל-אקצא", הוא אומר. עם זאת, הוא מביע הסתייגות מסוימת מההתקרבות של עבאס למתנחלים. "גם אם חבר כנסת מהרשימה נפגש עם מתנחל או עם שר ספציפי, אין פירוש הדבר שמדובר בעמדת המפלגה. בסופו של דבר עמדת התנועה נקבעת על ידי המוסדות בה ואנחנו לא נסטה מעמדות עמנו.

"האירועים האחרונים הם מסר לממשלת ישראל ולפיו מסגד אל אקצא הוא קו אדום עבור עמנו, ותקיפה של מפגינים שלווים אינה מקובלת. זכותו של כל אזרח להפגין נגד מדיניות המדינה שהוא חי בה. הנערים שלנו הפגינו נגד המדיניות של מדינת ישראל, וההתמודדות איתם חייבת להיות דמוקרטית ובהתאם לחוקים".

אולי כדי לענות ללחץ הציבורי, רע"ם הודיעה היום (רביעי) על הקמת חדר חירום לחברה הערבית, עם צוותים שיסייעו לאנשים שנפגעו, כולל צוות משפטי, צוותי סיוע, צוות תמיכה חברתית ופסיכולוגית וצוות פוליטי פרלמנטרי. אבל במקביל דווח בערוץ 12, כי המאמצים להקים "ממשלת שינוי" עדיין קיימים וכי מפלגת ימינה לא ביטלה את הרעיון לחזור לשיחות עם רע"ם לאחר שסבב הלחימה יסתיים. גם עבאס לא הוריד את האפשרות מהפרק, ובהצהרה שקראה להרגיע את הרוחות, הוא אמר כי אין מנוס לחזור למשא ומתן להקמת ממשלה לאחר שהמצב יירגע. במלים אחרות, עבאס עוד לא ויתר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf