newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כששר החינוך הוא הפרזנטור של הפרטת ההוראה

הפרטת ההכשרה להוראה, שתכליתה הוא אך ורק להועיל למשק, תפגע במעמד המקצועי של המורים ולא תעשה דבר למען החינוך. בניגוד להכשרה המוצעת במסגרת ההפרטה, בפינלנד מכשירים מורים לחקור, להמציא וליזום. לא קשה לנחש מי מרוצה יותר

מאת:

השבוע השתמש שר החינוך רפי פרץ בעמודו הפרטי ברשת החברתית על מנת לשווק תוכנית הסבה מהירה של אקדמאים להוראה: הרשמו היום, תלמדו כמה שבועות בקיץ ובספטמבר הקרוב כבר תהיו מורים בבתי הספר. לדעתו מדובר בתוכנית הנושאת "בשורה למשק ולמערכת החינוך". שימו לב למילה – משק!

שר החינוך רפי פרץ (צילום: פלאש90)

שר החינוך רפי פרץ (צילום: פלאש90)

זה לא חדש שיש מי שמעוניינים להפריט את מערכת החינוך, להפריט את ההכשרה להוראה, להוזיל את ההכשרה על ידי צמצומה לכלום ושום דבר וכפועל יוצא – לפגוע במעמד המקצועי (והכוח) של המורות והמורים. הכול למען המשק, דבר לא למען החינוך. זה מתאים למשרד האוצר ולגופים פרטיים חיצוניים למערכת. שימו לב למשל בתוכנית "מהייטק להוראה" ללוגו המשותף של מדינת ישראל וקרן טראמפ.

אבל ששר החינוך בעצמו יצטרף למצדדים בהרס המערכת שעליה הוא מופקד? ששר החינוך יתנער מאחריות המדינה להכשרת מורים איתנה ומשמעותית לטובת שיפור החינוך וההוראה בישראל? ששר החינוך (כפי שכתב מנשה לוי, יו"ר מנהלי בתיה"ס העל יסודיים) יהפוך את בתי הספר "ללשכת הכוון תעסוקתי כפתרון זמני למפוטרי משבר הקורונה"?

אביא כאן השוואה בין תוכנית להכשרת מורים מהסוג האלטרנטיבי המופרט, לבין תוכנית ההכשרה בפינלנד. תוכלו לראות כיצד בונים פרופסיה, וכיצד יוצרים מורים מרוצים בעלי ערך תעסוקתי גבוה, בשני צעדים: אחריות של המדינה על ההכשרה ואוטונומיה פדגוגית למורים. אני נעזר במחקר משווה שנערך בשנת 2018 (פרטיו המלאים למטה).

פינלנד: הכשרת המורה כחוקר

כל המורים בפינלנד עוברים מסלול הכשרה אחד ואחיד, הנמצא תחת אחריות המדינה. הם לומדים חמש שנים עד קבלת תואר שני בהוראה, ובנוסף המורים בתיכון לומדים לתואר שני בתחום הדעת שאותו הם מלמדים. ההכשרה מתבצעת באוניברסיטאות, על מנת לחזק את המעמד האקדמי-מחקרי של המקצוע. בהתאם: מטרת העל של תוכנית ההכשרה – לפתח מורה מכוון חקירה (inquiry-oriented).

מורה מכוון חקירה (מורה חוקר) הוא כזה הבוחן את הפעולה של עצמו תוך כדי עבודה. עליו לנטר בהתמדה את המציאות בכיתתו, להבין טוב יותר את האירועים המתרחשים, לרכוש ידע אישי נרחב בתחומים הרלוונטיים וליישם את התובנות שלו מיידית בעבודתו.

המורה החוקר יודע לשלב ידע תיאורטי ומעשי – בין מה שלמד באקדמיה לבין המידע שהוא אוסף בכיתתו. בזכות כישורים אלה של המורים בוטלו בפינלנד זה מכבר כל משרות הפיקוח – שכן המורים הם המפקחים של עצמם. כמו כן, תוכניות הלימודים מוגדרות על ידי המדינה בקווים כלליים בלבד ונותרת אוטונומיה רחבה לאנשי השטח לעצב את ההוראה כהבנתם, ובהתאמה לתלמידיהם.

בשנת 2016 פרסם משרד החינוך בפינלנד מודל דגשים להכשרת המורים. בין השאר נדרשים המורים למומחיות בתחום הדעת להוראה, בתורת החינוך ובסוגיות חברתיות גלובליות. הם נדרשים לפתח יכולות רגשיות, יזמות וגמישות תפקודית. עליהם לפתח באומץ ובסקרנות התנסויות חדשות פרי יוזמתם, לשלוט בדרכי ההערכה והרפלקציה ולדעת כיצד מתרגמים רעיונות למעשים. עליהם להתפתח אישית על ידי מחקרי פעולה, לטפח תרבות שיתופית בבית הספר ולראות בקהילה רשת של קשרי מידע וסיוע.

כפי שרואים בתרשים לעיל, יותר ממחצית מתוכנית הלימודים בהכשרת המורים בפינלנד (עמודות כחולות) הם קורסים בתחומי המחקר וההערכה. ככה בונים מורה חוקר.

הכשרה אלטרנטיבית – לא לומדים חינוך

מסלולים מופרטים להכשרת מורים, המכונים בשם המכובס "אלטרנטיביים", התפתחו בארה"ב בשנות השמונים של המאה הקודמת. התוכנית להסבת אקדמאים שמשווק שר החינוך היא אחת מהן. אמנם יש מגוון גדול של תוכניות, אולם לכולן שלוש הנחות יסוד משותפות: השכלה בתחום הדעת זה הדבר הכי חשוב למורה (לכן תנאי הקבלה הוא לפחות תואר ראשון); לימודי חינוך הם חסרי ערך (לכן אפשר להכנס לבית ספר לאחר חודשיים); וכל השאר הן "טכניקות מסירה" שאותן ניתן לרכוש תוך כדי עבודה בכיתות.

תוכנית (Urban Teacher Residency (UTR המתוארת במחקר המשווה אל מול תוכנית ההכשרה של פינלנד פותחה בשנת 2002 בבוסטון, ומשם הופצה לערים נוספות. על פי המודל הייחודי של התוכנית, הסטודנטים (שיש להם כאמור תואר ראשון בתחום הדעת), משובצים בבתי הספר שבהם יעבדו לפני תחילת הלימודים. במהלך השנה הראשונה הם שוהים שלושה ימים וחצי בבית הספר ומתלווים למורה מנטור בכל פעולותיו. יום וחצי נוסף הם לומדים באוניברסיטה לקראת תעודת הוראה ותואר שני בהוראה.

מחקרי הערכה על בוגרי התוכנית הראו שהיא אכן מצליחה לאייש מורים במקצועות שיש בהם מחסור כגון מתמטיקה ומדעים, ושבוגרי התוכנית מתמידים בעבודה בהוראה לאחר חמש שנים, יותר מאשר בוגרי תוכניות אלטרנטיביות אחרות. עם זאת, המחקרים לא מצאו שיפור בהישגים הלימודיים של תלמידים של המורים בוגרי התוכנית.

אשר לתכנים הנלמדים בתוכנית, כפי שמוצג בתרשים ההשוואה לעיל (עמודות כתומות), ניתן לראות שהם לומדים בעיקר שני תחומים: היכרות עם תוכנית הלימודים שאותה הם ילמדו בכיתות והתנסות בהוראה בכיתות.

מורה ממציא – מורה מפעיל

ההבדל בין הכשרת המורים האלטרנטיבית בארה"ב לבין ההכשרה בפינלנד הוא כמו ההבדל בין מי שנועד להמציא וליזום, לבין מי שנועד להפעיל פרוצדורה נתונה. מורי פינלנד לומדים פי שניים יותר מחשבת החינוך ורוב זמנם לומדים כאמור הערכה ומחקר פעולה. מורי התוכנית האלטרנטיבית לומדים בעיקר כיצד להפעיל את תוכנית הלימודים שמישהו אחר כתב עבורם.

מי מרוצה יותר? בשבוע שעבר הצגתי נתונים מתוך מחקר טאליס 2018 חלק ב' שפורסם במהלך חודש אפריל ובחן עמדות של מורים בחטיבת הביניים. מתוך שפע המידע בחרתי שני נתונים להשוואה (ראו בתרשים). מחצית מהמורים בפינלנד מרגישים שהם מוערכים באמצעי התקשורת במדינתם, לעומת 35 אחוז בארה"ב ו-21 אחוז בישראל.

57 אחוז מהמורים החדשים בפינלנד מרוצים מהשכר שלהם, לעומת 40 אחוז בארה"ב ורק 15 אחוז בישראל. זה לא רק בגלל כסף: השכר השנתי של מורה מתחיל בחטיבת ביניים בפינלנד הוא 36.6 אלף דולר (שווי כוח קניה), נמוך מזה של מורה מתחיל בארה"ב: 40.6 אלף דולר. בישראל זה דווקא כן קשור לכסף, שכן מורה מתחיל משתכר רק 21.4 אלף דולר.

שורה תחתונה: הכשרת מורים אינה יד מקרה או טעות אלא פרי מדיניות! כששר החינוך נותן ידו להפרטת ההכשרה, לצמצומה ולפגיעה במעמד המקצוע – אין פלא שיש לנו כל כך הרבה אתגרים בחינוך. היה טוב אם שר החינוך היה פועל להעצמת ההוראה, המורים ומערכת החינוך. זאת באמצעות הגברת האחריות של המדינה על ההכשרה, לצד הרחבת האוטונומיה הפדגוגית של המורות והמורים.

מקור ההשוואה שהוצגה בכתבה:

Harju-Luukkainen, H., Wang, J., & La Torre, D. (2019). Using Content Analysis to Compare a US Urban Teacher Residency to a Finnish Teacher Education Program. The Urban Review, 51(2), 247-269

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf