newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השביתה שהצליחה כנגד כל הסיכויים

מזה כחודש שהאקדמיה הבריטית שובתת. השביתה, שהתחילה בגלל הרעה בתנאי המרצים, הצליחה בשל התגיסות הסטודנטים והציבור שמאסו בהתמסחרות האוניברסיטאות

מאת:

כותבת אורחת: מירב אמיר

הסבב הראשון של שביתת המרצים בבריטניה וצפון אירלנד כנגד פגיעה בתנאי הפנסיה מגיע לסיומו השבוע. השביתה, הארוכה והגדולה בתולדות הסקטור, ושרבים היו מאוד סקפטיים לגבי ההצלחה שלה, הסתברה להיות הצלחה מסחררת של איגוד המרצים (שכולל גם את עוזרי ההוראה והמרצים מהחוץ) של האוניברסיטאות והקולג'ים (University and College Union – UCU) בממלכה המאוחדת.

למרות שהמשא ומתן בין האיגוד ואירגון הגג של האוניברסיטאות (UUK) טרם הוביל לחתימה על הסכם, כבר עכשיו ברור שהשביתה הזו מסמנת פרק חדש עבור איגוד המרצים. למעלה משישים אוניברסיטאות ברחבי הממלכה המאוחדת השתתפו בארבעת שבועות השביתה שזכתה לתמיכה גורפת גם מהסטודנטים וגם מהציבור הרחב.

ההצלחה של השביתה נובעת קודם כל מהתגייסות חסרת תקדים של הסגל האקדמי. החברוּת באיגוד (שאינה אוטומטית וגם דורשת תשלום של דמי חבר לא זניחים), זינקה במאות אחוזים בכלל האוניברסיטאות עם פרוץ השביתה, כשאלפי אנשי סגל שמעולם לפני כן לא שקלו להיות חלק מהאיגוד הצטרפו בהמוניהם. כך גם ההשתתפות הפעילה באיגוד עלתה פלאים. רבים מהחברים שלא לקחו חלק בפעילויות קודמות הצטרפו למשמרות השובתים, הפגנת הנוכחות בשערי האוניברסיטאות בניסיון למנוע מעובדים להיכנס.

משמרות השובתים משכו אליהם רבבות, למרות גל הקור וסופות שלג שהתרחשו בשבוע השני לשביתה, כמו גם אספות העובדים והרצאות האוניברסיטה האלטרנטיבית שפעלו בימי השביתה. נראה שהנכונות של אנשי סגל לעמוד שעות ארוכות בקור מקפיא, בשלג או בגשם סוחף רק הדגישה את תחושת המחוייבות של העובדים למאבק.

> מאגר מידע חדש: כך האוניברסיטאות משתפות פעולה עם הכיבוש

"אוניברסיטה זו סגורה". המחאה בבריטניה

"אוניברסיטה זו סגורה". המחאה בבריטניה

השביתה הנוכחית הוכרזה אחרי שאירגון הגג של הנהלת האוניברסיטאות החליט באופן חד צדדי לקצץ בתנאי הפנסיה של המרצים. הנהלת האוניברסיטאות טענה שהקיצוץ, שאומר שמרצים יאבדו עד 40% מזכויות הפנסיה שלהם, נחוץ מכיוון שקרן הפנסיה נמצאת במשבר. אך חישובים שעשה האיגוד הראו כי מדובר במשבר מדומה המבוסס על הנחות לא ריאליות לגבי היציבות הכלכלית  של האוניברסיטאות, עליות השכר הצפויות של מרצים והרחבת כוח האדם של האוניברסיטאות, ושזהו למעשה רק ניסיון להגדיל את שורת הרווח של האוניברסיטאות.

בעוד שתנאי הפנסיה הם העילה לשביתה, השביתה נתנה ביטוי לתסכול גורף יותר של אנשי הסגל מתהליך המסחור שעובר על האוניברסיטאות הבריטיות. הגישה השלטת בקרב הנהלת האוניברסיטאות מכפיפה את המוסדות האקדמיים לשיקולי עלות-תועלת.

בדומה לאקדמיה בארץ, האוניברסיטאות בבריטניה מקצצות מזה שנים בתקנים של מרצים מן המניין. יותר ממחצית מהסגל האקדמי של האוניברסיטאות בבריטניה כיום הם מרצים מן החוץ המועסקים בחוזים זמניים וללא תנאים. במקביל, ההנהלות המתחרות ביניהן על מספרי סטודנטים, כדי להגדיל את תקציבן באמצעות שכר הלימוד שעלה באופן משמעותי בשנים האחרונות, מתייחסות לסטודנטים כלקוחות שצריך לרצות. עומס ההוראה עולה בהתאם, ובמקביל המרצים נדרשים לעסוק בתחזוקה האדמיניסטרטיבית של ההוראה כדרך לצמצם את סגל המנהלה בדרגים הנמוכים. במקום להשקיע בסגל, האוניברסיטאות משקיעות את עיקר הונם בנדל"ן, ובהרחבת דרג מנהלים היושבים על משכורות עתק.

סוער, ולא רק בגלל מזג האוויר

הסקפטיות הראשונית לגבי הצלחת השביתה נבעה מכך שאיגוד המרצים ספג מפלות קשות בסבבי שביתות קודמים. כך, לדוגמה, השביתה שאורגנה בשנת 2013 בניסיון להטיב את תנאי השכר של המרצים הניבה תוצאות עלובות, והחלישה מאוד את התמיכה באירגון בקרב הסגל. חוסר האמון של הסגל באיגוד הוביל לכך שהאיגוד בקושי הצליח לגייס את התמיכה הנחוצה לשביתות או עיצומים נוספים כשדיוני השכר הגיעו למבוי סתום שוב ב-2016. כך, בשביתות קודמות רוב הסגל בחר לא לשבות וה-picket lines היו עלובים.

ניתן לזהות שההצלחה של השביתה הנוכחית נובעת מכמה סיבות. נראה שלסגל אקדמי יותר קל להתגייס למאבק למען שימור זכויות פנסיה (לעומת מאבקי שכר במשק שנמצא כולו בשחיקה מתמדת ברמות ההכנסה של שכירים). אך יותר מכך, יש להבין את ההצלחה הזו כנובעת מהמהפכה השקטה שעברה על איגוד המרצים בשנתיים האחרונות.

עד לא מזמן סניפי האיגוד הובלו בעיקר על ידי מרצים ותיקים, רובם קרובים לגיל פרישה, בעלי עמדות שמרניות, שחששו מלעורר את חמת ההנהלה וניסו להמנע מעימותים. בשנים האחרונות נכנס דור חדש של פעילים (כניסה שלוותה בלא מעט מאבקים) להנהלת האיגוד במספר לא מבוטל מהאוניברסיטאות כמו גם ברמה הארצית. רבים מהפעילים החדשים שלקחו את ההנהגה לידיהם מזוהים עם הפלג השמאלי של האיגוד שדוגל בגישה אקטיביסטית יותר לשמירה על זכויות עובדים. ניתן לראות שינוי זה כקשור באופן כללי להתחזקות השמאל הסוציאליסטי בבריטניה בתקופה הזו.

הסבב הראשון של השביתה, שתוכנן מראש כ-14 ימי שביתה על פני 4 שבועות, היה סוער מאוד (ולא רק בגלל מזג האוויר). השביתה זכתה להצלחה מידית כשהכריחה את המעסיקים שסרבו להמשיך במשא ומתן לפני כן, לחזור לשולחן הדיונים כבר אחרי יומיים של שביתה, להסכים לתהליך של בוררות. בשבוע האחרון הצדדים הגיעו לטיוטת הסכם שהסתברה כפשרה גרועה עבור האיגוד. פרסום הטיוטה הוליד התגדות גורפת להסכם, התנגדות שהכריחה את ההנהלה הארצית של האיגוד לדחות את הפשרה. בשלב זה, הצדדים הודיעו שהם יחזרו למשא ומתן. האיגוד כבר הודיע שהסבב הבא של השביתה מתוכנן לתקופת המבחנים, אם הצדדים לא יגיעו להסכם לפני כן.

ד"ר מירב אמיר היא מרצה לגיאוגרפיה ורכזת פעילים באיגוד המרצים של אוניברסיטת קווינס, בלפסט.

> האישה שתאיר את עזה באנרגיה סולארית

ועוד משהו קטן...

אנחנו ממש שמחים שקראת את הפוסט הזה, ומקווים שמצאת בו עניין. הצוות של שיחה מקומית משקיע מאמצים משמעותיים כדי להביא לקוראות ולקוראים שלנו חדשות, תחקירים, פרשנויות וטורי דעה מגוונים, והכל מתוך מחויבות להתנגדות לכיבוש ולקידום שלום, שוויון וצדק חברתי.

קשה למצוא דברים כמו הפוסט הזה בכלי תקשורת אחרים בארץ, והסיבה שהוא נמצא פה היא שהעיתונות שלנו בשיחה מקומית היא עצמאית וחופשית. אנחנו לא תלויים באף בעל הון, לא במפרסמים ולא בחומות תשלום.

ועדיין, העבודה הרבה שמושקעת בכל פוסט כזה – מתשלום לכותבים, דרך עבודת העורכות והצלמים ועד התשלום לייעוץ משפטי או לשרתים שעליהם יושב האתר – עולה כסף. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית. ובזה יש לך מקום חשוב.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
תלמידי חטיבות ביניים ותיכון חוזרים ללימודים במתכונת מלאה, בית ספר בתל אביב, אפריל 2021. אילוסטרציה גיל גרטל (צילום: אורן זיו)

בית ספר בתל אביב, אפריל 2021 (צילום: אורן זיו)

הפגיעה בכישורים החברתיים של תלמידים במעבר לחטיבה אינה גזרת גורל

מחקר של OECD מצא כי חלה נסיגה בהערכת התלמידים את עצמם במעבר מילדות לבגרות. הנסיגה חמורה יותר אצל בנות ואצל תלמידים מרקע כלכלי נמוך, ובשלב קריטי זה בחיים היא עלולה לפגוע בעתידם. הפיתרון: מודעות, והפניית משאבים לטיפוח קשרים עם המבוגרים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
donate
silencej89sjf