newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מהומות האריתראים בדרום ת"א: "זעם של שנים התפרץ"

ירי חי לעבר מפגינים, עשרות פצועים, אבנים ומקלות נגד שוטרים, וקבוצות של תומכי ומתנגדי משטר שניהלו קרבות רחוב: האירוע הקשה סביב הפסטיבל האריתראי מזכיר שאי אפשר להשאיר קהילה שלמה ללא הכרה או התייחסות, ולצפות שזה לא יתפוצץ בצורה כזו או אחרת

מאת:
הפגנה של מתנגדי משטר אריתראים בדרום תל אביב, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

כ-15 פצועים מירי חי. הפגנה של מתנגדי משטר אריתראים בדרום תל אביב, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

ירי חי לעבר מפגינים, גז מדמיע, מאות רימוני הלם, אבנים ומקלות כנגד שוטרים, ובסך הכל כ-150 פצועים מפגינים ושוטרים – כל זה קרה היום (שבת) בדרום תל אביב, באחד מאירועי המחאה האלימים ביותר שהיו אי פעם בעיר.

האירוע, שתוכנן כהפגנה נגד פסטיבל ששגרירות אריתריאה רצתה לקיים במועדון ברחוב יד חרוצים בתל אביב, התחיל בבוקר. אף שהפסטיבל היה אמור להתחיל בשעות הצהריים, מאות הגיעו לאזור כבר בשעות מוקדמות, וחסמו את הרחוב מכל צדדיו. המשטרה השתמשה בכמה רימוני הלם, אך לאחר מכן, במשך כמה שעות, ההפגנה נמשכה בצורה רגועה מאחורי מחסומי המשטרה.

סביב עשר וחצי, מפגינים ניסו לפרוץ את הגדרות, והמשטרה הגיבה ברימוני הלם ובאלות. תוך כמה שניות, מאות מפגינים הסתערו מכל הכיוונים על השוטרים, בניסיון להגיע לאולם שיועד לאירוע. המאבטחים הפרטיים שהוצבו במקום נמלטו, ועשרות שוטרים מצוידים בקסדות, אלות ורימוני הלם וגז לא הצליחו להשתלט על המתרחש.

במשך קרוב לחצי שעה, המפגינים התעמתו עם השוטרים, רדפו אחריהם עם מקלות ואבנים, פרצו לאולם, השחיתו אותו ופגעו בכמה מכוניות משטרה וכלי רכב פרטיים. זריקת האבנים ניפצה גם חלונות של עסקים באזור. במהלך נסיגת השוטרים, שני שוטרים תועדו פותחים באש חיה – תחילה באוויר ולאחר מכן לעבר המפגינים.

כ-15 אנשים נפצעו מירי חי, כנראה המספר הגדול ביותר של מפגינים שנפגעו מירי חי בתוך ישראל בשנים האחרונות. הירי נעשה בכמה צרורות, ממרחק עשרות מטרים בודדים, לתוך קהל של מאות. מפגינים נשאו את חבריהם המדממים במשך מאות מטרים, עד לאמבולנסים, שהתקשו להגיע לאזור.

בשעות שלאחר מכן המפגינים התכנסו באזור התחנה המרכזית הישנה. קבוצות מאורגנות של תומכי משטר צעדו לעברם משכונת התקווה, והתפתחו כמה קרבות רחוב. המפגינים נגד משטר לבשו חולצות כחולות, ותומכי המשטר לבשו חולצות אדומות. במשך שעות, קבוצות שונות, חמושות במקלות ובאמצעי נשק מאולתרים אחרים, פיטרלו בדרום תל אביב כדי להגן על האזור שלהם, אך גם כדי לחפש במי להילחם. בקטטה המונית ברחוב הגדוד העברי נפצעו רבים, כולל שני פצועי ראש במצב קשה.

אף שחלק מהמפגינים ניסו לומר לשוטרים שהם לא נגדם, אלא רק נגד תומכי המשטר האריתראי, בפועל הזעם יצא על המשטרה, בין השאר כי מבחינת המוחים, המשטרה בחרה צד בכך שלמרות בקשותיהם, לא ביטלה את האירוע ואז השתמשה בכוח רב לפיזור המחאה. בכל מקרה, נראה שהמשטרה לא נערכה כראוי – לא מבחינת מודיעין ולא מבחינת כוח אדם להתמודדות עם ההפגנה, והשימוש בנשק חי במקום באמצעים לפיזור הפגנות מעיד על כך.

אקטיביסטים ותיקים בקהילת מבקשי המקלט אמרו כי לפני כשבוע פנו למשטרה בבקשה לבטל את האירוע, מחשש לאלימות. גם באירועים דומים שקיימה אריתריאה לאחרונה במדינות אחרות בעולם, כמו קנדה ושוודיה, פרצו עימותים. בחלק מהמדינות בוטלו אירועים דומים, שנועדו לגייס תמיכה וכסף למשטר, מחשש לאלימות, ובאחרים הם גם נתקלו בהתנגדות אלימה. בישראל פרצו עימותים אלימים ביום העצמאות האריתריאי שחל במאי, וביום המהפכה שחל בספטמבר.

ג'וני, מבקש מקלט מאריתריאה ופעיל בקהילה, סיפר כי פעילים רבים פנו למשטרה וביקשו לבטל את האירוע. "הזהרנו שתהיה אלימות, אבל לא הקשיבו לנו". במוקד לפליטים ולמהגרים פרסמו כי שבוע לפני האירוע נשלח למשטרה מכתב מארגון בקהילה, שהתריע מ"אירוע המונים שמלווה באיומים אלימים ברשתות החברתיות". גם הפעילה סיגל אביבי ציינה כי פנתה אישית למנהל הלשכה של שר הפנים, משה ארבל, אך "בקשתם של מנהיגי הקהילה למנוע את קיום האירוע נפלה על אוזניים ערלות".

"המשטרה והמדינה בצד של הדיקטטור"

"הגענו לישראל כי אנחנו לא יכולים לחיות במדינה שלנו, כי אין שם דמוקרטיה, כי הדיקטטור דורך על כולם", סיפרה בבכי מבקשת מקלט בזמן ששוטרים השליכו רימוני הלם לידה. "בגלל זה באנו לכאן, אבל לא נותנים לנו מקלט. המשטרה וישראל בצד של הדיקטטור. השתמשו נגדנו בנשק".

"זעם של שנים התפרץ", אמר מבקש מקלט ואקטיביסט ותיק, שכבר הותקף בעבר על ידי תומכי משטר. "הכעס על השלטון, על התומכים פה, אבל גם על המצב שלנו כאן, שלא בודקים את בקשות המקלט שלנו".

האירוע האלים חשף את העובדה שכבר יותר מ-15 שנה ישראל אינה בודקת את הרוב המוחלט של הבקשות למקלט. בעוד שבמדינות המערב שיעורי ההכרה במבקשי מקלט מאריתריאה הם בין 80% ל-90%, בישראל התהליך הזה בעצם לא מתקיים, והמבקשים נותרים ללא מעמד או אפשרות להתקדם בחייהם. במקביל, נמצאים כאן גם תומכי משטר, ללא הפרעה.

חשוב לציין כי יש בישראל אריתראים שנשלחו על ידי השלטון כדי להתסיס ולהעביר מודיעין על אחרים שברחו. לפי הערכות, תומכי המשטר הם רק אחוזים בודדים מהקהילה בישראל.

"אנחנו נמצאים במדינת ישראל תקופה ארוכה", אמר ג'וני. "שילמנו מחיר כדי להגיע לכאן. אנחנו מבקשי מקלט. תומכי המשטר שבאו לכאן מעורבבים בתוכנו, ושיקרו שהם מבקשי מקלט. אם טוב להם שם, אז למה הם פה? הם פוגעים בנו בהסתה שהם עושים".

בשנים האחרונות, עם עזיבתם של רבים לקנדה ולמדינות אחרות, הצטמצמה קהילת מבקשי המקלט בישראל ופחתה תשומת הלב הציבורית שהופנתה אליהם – כולל התנגדות גזענית לנוכחותם בשכונות דרום תל אביב. מבקשי מקלט רבים עזבו את האזור בגלל עליית המחירים, ועברו לערים או לשכונות אחרות. אך בשטח, חייהם של מבקשי המקלט שנותרו פה בלתי אפשריים, ללא הכרה, ביטוח בריאות או סיוע סוציאלי, ועם גזענות ממוסדת, שבאה לידי ביטוי, למשל, בהפרדה בבתי ספר. רק כשיש אירועי אלימות, נזכרים בקהילות שמודרות ביומיום מהשיח הציבורי.

המהומות היום הן תזכורת כואבת לכך שאי אפשר להשאיר קהילה שלמה ללא הכרה או התייחסות, ולצפות שהדבר לא יתפוצץ בצורה כזו או אחרת. אך במקום להפיק לקחים מהאירוע ולבחון את בקשות המקלט, נראה כי הממשלה תנצל את האלימות כדי להחריף את היחס נגד הפליטים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כבר הודיע כי ישקול סנקציות, ובהן גירוש, על מי שהשתתף במהומות.

מדוברות המשטרה (איילון) נמסר בתגובה: "משעות הבוקר נערכו כוחות גדולים של משטרת ישראל ומג"ב לקראת הפגנה מתוכננת של נתינים זרים מאריתראה, בהתאם לבקשת מובילי ההפגנה הוקצה מקום ושעה לטובת ההפגנה, אולם המפגינים הגיעו בשעה מוקדמת מאוד והחלו להפר את הסדר באזור רחוב המסגר ורחוב יד חרוצים, כאשר מפירי הסדר הפעילו אלימות קשה וונדליזם ברחובות העיר.

"האלימות שהופנתה כלפי השוטרים הובילה לפציעתם של 49 שוטרים, חלקם פונו לבתי חולים לטיפול רפואי. במהלך הפרות הסדר הושלכו סלעים, מקלות, וכלי נשק נוספים שהופנו כלפי השוטרים ונתינים אריתראים ביניהם נפצעו עשרות שפונו לבתי חולים. במהלך האירועים הקשים השוטרים שחשו בסכנת חיים ממשית פתחו בירי חי תוך שהם מחלצים עצמם מתוך ההמון שהתקרב לעברם.

"כוחות המשטרה שפעלו בשעות האחרונות, חצצו בין ההמון ומנעו פגיעות נוספות בחיי אדם, תוך ביצוע מעצרים של 39 מפירי סדר באמצעות הפעלת אמצעים לפיזור הפגנות.  כעת המשטרה החזירה את השגרה לדרום תל אביב, וכוחות משטרה גדולים נערכים למעצרים נוספים ולאבטחת ביטחונו ושלומו של הציבור בדרום תל אביב".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf