newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כ-3,000 איש הפגינו בתל אביב למען שותפות יהודית-ערבית

בעצרת שאירגנו עומדים ביחד ושוברים שתיקה נאמו הח"כים איימן עודה ותמר זנדברג והסופר דוד גרוסמן. "גם עכשיו אפשר וצריך להקים ממשלה אחרת, שתחליף את האווירה הרעילה בישראל"

מאת:

כ-3,000 איש השתתפו הערב (שבת) בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב בקריאה לממשלה להמשיך לפעול כדי לסיים את הכיבוש, ולחתור לשלום ישראלי-פלסטיני שיבטיח ביטחון אמיתי לישראלים ולפלסטינים, וימנע הסלמות נוספות שיגבו חיים של עוד חפים מפשע. קודם לכן התקיימה צעדה יהודית-ערבית מכיכר רבין לכיכר הבימה.

העצרת התקיימה ביוזמת תנועת עומדים ביחד וארגון שוברים שתיקה, בשותפות עם חד"ש, מרצ, שלום עכשיו, לוחמים לשלום, יוזמות אברהם, עמותת סיכוי, מחזקים, ועוד שורה של ארגונים.

הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

"דרך משותפת לעבר סיום הכיבוש ולמען שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי". הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר בהפגנה: "אני שומע פוליטיקאים וביטחוניסטים מדברים על סבב נוסף עוד כמה חודשים או שנים, ולא רואים 7 מיליון פלסטינים שחיים בין הים לנהר. הם אבודים – אנחנו יודעים את הדרך: דרכנו היא דרך משותפת של יהודים וערבים, שביחד ורק ביחד נוכל לצעוד בדרך לעבר סיום הכיבוש והמצור ולעבר שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי. צריך למסד את השותפות היהודית הערבית, לא להסתפק בהפגנה הענקית הזו. אנחנו ננצח"

ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה בהפגנה: "זה לא מקרה שהאלימות הזו התפרצה דווקא כשהרגשנו שיהודים וערבים יכולים לשתף פעולה גם בפוליטיקה, כי היו מי שרצו להרוס את החזון הזה. אבל הערב הזה אנחנו אומרים להם: די!

"גם עכשיו אפשר וצריך להקים ממשלה אחרת, שלא תסית ותפריד בין יהודים וערבים, אלא שתחליף את האווירה הרעילה בישראל. אני קוראת מכאן לבנט, סער וגנץ – אל תתנו שהמסר מהימים האחרונים יהיה להפנות עורף לשותפות יהודית-ערבית ולקדם גזענות וכהניזם. זה יהיה ההפסד שלנו. הניצחון יהיה ממשלה שתסמן את הדרך לחיים משותפים בישראל, של שלום ושוויון, של יהודים וערבים ביחד".

הסופר דוד גרוסמן אמר בנאומו: "המאבק האמיתי כיום איננו בין ערבים ליהודים, אלא בין אלה – משני הצדדים – ששואפים לחיות בשלום, בשותפות הוגנת, לבין אלה -משני הצדדים – שניזונים באופן נפשי ואידיאולוגי משנאה ומאלימות. הלוואי שנצליח לבסס ולחזק שוב, מחדש, את הכוחות הבריאים בשתי החברות, את אלה מאתנו שמסרבים להיות משת"פים של הייאוש".

העיתונאי עודה בשאראת אמר: "הכתובת היתה על הקיר, המון זמן התנוססה הכתובת על הקיר עד שאותיותיה כבר דהו. אי השוויון הוא גם עניין חומרי, אך לא פחות מזה הוא משפיל את המופלה לרעה. במדינת ישראל, ברוב התחומים יש אי שוויון, כלומר יש השפלה ובשפע. אך בכל זאת אנחנו אומרים לאחינו הערבים, גם כאשר אתה נאבק למען עניין צודק אל תיגרר למעשים לא צודקים.

"צריך תמיד לחזור לשורש, השורש של עץ הרעל. עץ הרעל הוא הכיבוש, עץ הרעל הוא המצור. עץ הרעל מצמיח שנאה, מאבק, פילוג בחברה הישראלית. עזה נהרסת כבר פעם רביעית. אלפי קורבנות במשך כעשור. הדם הנשפך שם מבהיל, הוא קורא לכולנו להתחיל לפעול. להיות יחד כאן, ערבים ויהודים היא התשובה הנכונה המפיחה תקווה, שזה לא הגורל שלנו, שבנחישות אנחנו נצייר דרך אחרת, גם לנו וגם לבנים שלנו".

הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: תומר נויברג, עומדים ביחד)

הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: תומר נויברג, עומדים ביחד)

הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

צילומים: אורן זיו

הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: תומר נויברג, עומדים ביחד)

הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען שותפות יהודית-ערבית בכיכר הבימה בתל אביב, ב-22 במאי 2021 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf