newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ואם נתניהו יורשע, למה שלא יישלח לכלא?

איש לא רוצה לראות חף מפשע בכלא, איש לא רוצה שאנשים יישבו בכלא ללא משפט (בעצם נתניהו כן רוצה, אם הם פלסטינים), אבל האמירה "אף אחד לא רוצה לראות ראש ממשלה בכלא" היא חלולה ומסוכנת

מאת:

שוב ושוב מונח לאחרונה על השולחן המשפט החלול "אף אחד אינו רוצה לראות ראש ממשלה בכלא". הוא בקע לאחרונה מפי בכירי כחול לבן. הוא בקע בווריאציה כזו או אחרת גם מפיו של אביגדור ליברמן (שהוא כמובן אחד מסמלי טוהר המידות והיושרה הציבורית). הוא הופרח לחלל האוויר מפיהם של פרשנים בסגנון דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו. וגם מפיהן של דמויות פוליטיות או תקשורתיות נוספות.

אין מנוס אפוא מהצורך להבהיר בפשטות ובתמצית עד כמה מדובר במשפט חלול, מסוכן, מנוגד לשכל הישר, מנוגד לעיקרון השוויון לפני החוק ותואם כל כך את הלך הרוחות הציבורי הנוכחי שטומן בחובו קריסה כמעט מוחלטת של ההבחנה בין טוב לרע, מותר ואסור, נכון ולא נכון, מוסרי ובלתי מוסרי, ראוי ובלתי ראוי ואף חוקי ובלתי חוקי.

אז הנה ההבהרה הפשוטה:

1. איש אינו רוצה לראות שום חף מפשע בכלא. מדובר בנורא מכל: אדם הורשע בעבירה פלילית אף שלא ביצע שום פשע וחירותו נשללה ועל מצחו מוטבע אות קלון פלילי ומוסרי על לא עוול בכפו. שום אדם חף מפשע אינו אמור לעמוד לדין. שום אדם חף מפשע אינו אמור להיות מורשע. ושום אדם חף מפשע אינו אמור להישלח לכלא. נקודה. אף אחד (למעט פסיכופתים) אינו רוצה אפוא לראות שום חף מפשע מאחורי סורג ובריח. זוהי אמת פשוטה. אמת בסיסית.

אחרי שרדף ארגוני זכויות אדם שהגנו על פלסטינים שנעצרו ללא משפט ועל החלשים בחברה, נתניהו נזכר שהוא בעד משפט הוגן (צילום: גילי יערי / פלאש 90)

2. על אחת כמה וכמה, איש אינו רוצה לראות שום חף מפשע בכלא כשהאשם האמיתי בפשע נותר חף מכל עונש: הפרשה המחרידה של עמוס ברנס, למשל, טומנת בחובה את שני עיוותי הדין האיומים מכל. מחד, אדם חף מפשע שהורשע ברצח רחל הלר ונשלח למאסר עולם (עד שזכה בחנינה, שוחרר מהכלא בתום תשע שנות מאסר ולא חדל ממאבקו הציבורי לקבלת משפט חוזר ולטיהור שמו ובסופו של דבר זכה במשפט חוזר שבפתיחתו התבשר שפרקליטות המדינה חוזרת בה מהאישום כלפיו). מאידך: הידיעה המזוויעה שרוצחה של רחל הצעירה נותר כנראה חופשי מאז מותה בשנת 1974 ועד היום. המחשבה על חף שנשלח למאסר עולם בעוד רוצח מסתובב חופשי – אינה נותנת מנוח. נסכם זאת בפשטות: איש אינו רוצה לראות חף מפשע בכלא כשהאשם האמיתי מסתובב בחוץ. הדברים אמורים במיוחד בפשעי האלימות והמין המחרידים מכל: רצח, אונס, מעשה סדום ושוד. פרטים על הרשעות סיטונאיות של חפים מפשע תוכלו למצוא בארצות הברית בעקבות פרויקט החפות המבורך, שהוליד בדיקות מדעיות מתקדמות שבעקבותיהן זוכו חפים ושוחררו מהכלא בתום עשרות שנות כליאת שווא.

3. איש אינו רוצה הרשעת חפים מפשע גם בלא שליחתם לכלא: הקביעה שפלוני ביצע עבירה פלילית, אף שבפועל לא ביצע אותה, פירושה הטבעת אות קין חוקי, חברתי ומוסרי איום על מצחו של אדם גם בלא שליחתו לכלא. עצם הרשעת חף מפשע – גם אם הוא נשלח אך ורק לפיקוח קצין מבחן, לריצוי עבודות שירות או לתשלום קנס עצום על לא עוול בכפו – פירושה כישלון חרוץ של שיטת המשפט הליברל-דמוקרטית.

4. איש אינו רוצה שמבצעי הפשע האמיתיים יחמקו מעונש ובלבד שיורשעו לאחר קיומו של הליך הוגן: השופט הדגול חיים כהן (שדחה את ערעורו של עמוס ברנס, התחרט על כך, ביקר אותו בכלא ופעל נמרצות למען חנינתו כעבור תשע שנות מאסר בידי נשיא המדינה יצחק נבון) היה היועץ המשפטי לממשלה וגם המשנה לנשיא בית המשפט העליון. בתפקידו כשופט בית המשפט העליון קבע שמוטב לזכות מאה אשמים מחמת הספק מאשר להרשיע חף מפשע אחד (בכך החרה-החזיק אחרי תפיסתו של רמב"ם במסגרת המשפט העברי וכן אחרי שורת פילוסופים של המשפט, אנשי אקדמיה בתחומי המשפט הפלילי והחוקתי ושופטים דגולים בשיטות משפט דמוקרטיות שונות). בכך ביקש השופט חיים כהן לבטא את חשיבותו העצומה של ההליך ההוגן במסגרת שיטת משפט ליברל-דמוקרטית שמקדשת את זכויות האדם והאזרח. כל אדם. כל אזרח. לא רק ראש ממשלה. לשיטתו של כהן אפוא מוטלת על מערכת המשפט החובה ללכוד את הפושעים, להעמידם לדין ולהרשיעם ואף להרחיקם מהחברה כשישנו בכך צורך – ובלבד שהדבר יתבצע במסגרת הליך הוגן שמקפיד על מכלול זכויות החשוד והנאשם.

החובה של מערכת המשפט היא להעניק לנאשם הליך הוגן. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט בעת ההודעה על הגשת כתבי האישום נגד נתניהו (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

5. איש אינו רוצה שחירותו תישלל בלא שהוא יודע במה הוא חשוד או נאשם, בלא משפט פלילי הוגן ובלא הקפדה על זכויות היסוד שלו. כלומר, איש אינו רוצה להיות קורבן למעצר מנהלי שרירותי: כולנו חרדים ממצב קפקאי שבו אנו נשלפים ממיטתנו ונכלאים מבלי לדעת על מה ולמה ומבלי שניתנה לנו זכות להתגונן מפני חשד או אישום שתוכנו מעולם לא נמסר לנו. היטיב לבטא זאת הסופר היהודי-צ'כי העצום פרנץ קפקא בספרו "המשפט". והנה, מדינת ישראל עצרה עד היום עשרות אלפי אנשים במסגרת מעצרים מנהליים (מאות עדיין עצורים גם כיום לרבות קטינים): עשרות אלפי אנשים שחירותם נשללה מבלי שהוסבר להם מה תוכן החשד נגדם, מבלי שהוענקה להם הזכות להתגונן מפני חשד זה, מבלי שהוגש נגדם כתב אישום מפורט, מבלי שנמסרו לידיהם הראיות המפלילות לכאורה כדי שיוכלו לנסות להפריך את האישום שהופנה נגדם באמצעות סנגור ומבלי שהם יודעים מתי ישוחררו. אנחנו כמעט לא חושבים עליהם, מפני שעשרות אלפי האנשים הללו אינם אזרחי מדינת ישראל. מדובר בפלסטינים. נתיני הדיקטטורה הצבאית בגדה. אלו שכפופים למשפט הצבאי הישראלי. אלו שלא נהנים משום אזרחות. אלו שאין להם זכויות אזרח מפני שאינם אזרחים. אלו שזכויות האדם שלהם כפופות לדין צבאי זר ששולט בחייהם. אלו שמתגוררים תחת משטר צבאי זר כשלצדם מתנחלים יהודים שנהנים מאזרחות ישראלית.

שתי מערכות חוק שונות בהתאם למוצא אתני? מיליוני נתיני דיקטטורה צבאית שכפופים למשפט צבאי זר? מיליונים ללא אזרחות? ובכן, האחראי המרכזי למצבם המחפיר ולשלילת זכויות היסוד שלהם הוא לא אחר מהבכיין מקיסריה. זה שלא מפסיק להתלונן על תפירת תיקים, ניסיון הפיכה שלטונית ואכיפה בררנית. אין ספק: נעים לשלול זכויות אדם ואזרח ממיליוני פלסטינים מחד, להתעלם מפגיעה חמורה ושיטתית בזכויות אדם של אזרחים ישראלים מקבוצות שונות (בעיקר מוחלשות) בתחום מדינת ישראל מאידך לאורך שנים (ואף לפעול רבות להנצחת מצב זה ולהעמקתו), להתעלם מהתרעות ארגוני זכויות האדם בנושאים הללו, להיאבק בארגוני זכויות האדם הללו בחורמה, לרדוף אותם בשיטתיות ולעשות להם דה לגיטימציה איומה – ואז להתבכיין בגין רדיפה משפטית בדיונית מצדם של אנשי שמאל מפורסמים כדוגמת רב ניצב רוני אלשייך (שהתגורר בעבר בקריית ארבע), עורך הדין שי ניצן (שהגן בבג"צ בחירוף נפש על החרבת בתי משפחות פלסטיניות חפות בגדה) וד"ר אביחי מנדלבליט (שגדל בבית בית"רי ואף חזר בתשובה).

6. אז בואו נסכם: איש אינו רוצה לראות ראש ממשלה בכלא אם יתברר בתום הליך הוגן שהוא חף מפשע ולכל הפחות זכאי מחמת הספק. איש אינו רוצה לראות שום חף מפשע בכלא. איש אינו רוצה שיורשעו בני אנוש ויישלחו לכלא ללא הליך הוגן. וכולנו – כולנו – לא היינו רוצים שתישלל חירותנו באופן שרירותי במסגרת מעצר מנהלי. אבל ראש ממשלה שביצע עבירות פליליות חמורות והורשע בביצוען בתום הליך הוגן? במקרה שכזה השאלה אינה מה אנחנו רוצים או לא רוצים לראות. במקרה שכזה, השאלה היא האם שליחתו לכלא תהיה בבחינת ענישה הולמת. וייתכן מאד שהתשובה לכך היא כן. כן נחרץ. ייתכן מאד שאם יורשע נתניהו בעבירות המיוחסות לו, יהיה עליו להישלח למספר שנות מאסר בבית הכלא.

עורך הדין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין בתחום עבירות הצווארון הלבן, הדין המשמעתי וועדות החקירה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf