newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסכם בין אונ' ת"א לאריאל. מרצים: כופים עלינו לשתף פעולה עם הכיבוש

בתחילת ספטמבר קיבלו המרצים בפקולטה לרפואה הודעה כי "לקראת אוגוסט 2021 נתחיל ללמד סטודנטים מאריאל". אקדמיה לשוויון קראה להנהלת האוניברסיטה לסגת בה מההסכם, והביעה חשש כי הוא מפר את תנאי הקרנות שמהן נהנים החוקרים בפקולטה

מאת:

הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב חתמה מתווה עם הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל שבמסגרתו הפקולטה בתל אביב תלמד סטודנטים מאריאל. מתגובת אוניברסיטת תל אביב נרמז כי ההסכם עם אריאל נחתם כתוצאה מלחץ חיצוני של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), שבראשה יושב שר החינוך. במל"ג אומרים כי המועצה לא חייבה או דרשה חתימת הסכם כזה.

אקדמיה לשוויון, גוף המאגד כ-600 חברות וחברים בקהילה האקדמית, קראה להנהלת אוניברסיטת תל אביב לסגת בה מההסכם עם אוניברסיטת אריאל. "שיתוף פעולה ממוסד כזה מכריח אנשי סגל וסטודנטים בתל אביב לעזור להתנחלויות ולכיבוש להתבסס וכופה עליהם אימוץ בפועל של עמדה פוליטית, אשר חלקם מתנגדים לה בכל מאודם", נאמר במכתב שנשלח להנהלת האוניברסיטה.

טקס הנחת אבן הפינה לפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, ב-28 ביוני 2017 (צילום: בן דורי / פלאש90)

טקס הנחת אבן הפינה לפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, ב-28 ביוני 2017 (צילום: בן דורי / פלאש90)

במכתב הוזכר כי קרנות מחקר בינלאומיות רבות אינן נותנות מענקי מחקר או מימון למוסדות בשטחים הכבושים. "יש לשאול האם בכך שהפקולטה לרפואה בתל אביב מעמידה במסגרת ה'מתווה' הנדון את משאביה לטובת המוסד באריאל אין היא מפירה את תנאי הקרנות שמהן נהנים חוקרים בפקולטה", שכן "ציוד וכוח אדם שמתקיימים בזכות כספי הקרנות האלה יעמדו לרשות אריאל".

במכתב ששלח בתחילת ספטמבר 2020 דקאן הפקולטה לרפואה בתל אביב, פרופ' אהוד גרוסמן, נאמר כי "לקראת אוגוסט 2021 נתחיל ללמד סטודנטים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל", בהתאם למתווה שנחתם בין שתי הפקולטות. לפי המכתב, המתווה נחתם "במגמה לשמור על איכות ורמת ההוראה ומתן אפשרות לשתי הפקולטות לפעול בצורה מיטבית".

את הקמת הפקולטה לרפואה באריאל דחף שר החינוך בזמנו, נפתלי בנט, שכיהן מתוקף תפקידו גם כראש המל"ג, על רקע פוליטי ברור. אבן הפינה למבנה הפקולטה, הממומן גם מתרומות גדולות של המיליארדר שלדון אדלסון, הונחה עוד לפני שהתקבל האישור להקמת הפקולטה. בטקס הנחת אבן הפינה אמר בנט כי הפקולטה החדשה תכשיר רופאים "תוך כדי הקשר שלנו לארץ ישראל. אנחנו נישאר כאן לנצח".

ועד ראשי המוסדות האקדמיים, כולל אוניברסיטת בר אילן, הביע התנגדות להקמת פקולטה לרפואה באריאל בטענה שההחלטה התקבלה במחטף ובעיתוי "שנראה כמוכתב על ידי הדרג הפוליטי". שלושת נציגי האוניברסיטאות בוות"ת טענו כי בנט התערב "התערבות פוליטית בעבודת הוועדה" לטובת הפקולטה באריאל. בנט דחה בתוקף את טענות האוניברסיטאות וטען שהן מתנהגות כ"קרטל".

בדיון שהתקיים בוות"ת, הוועדה במל"ג האחראית על תכנון ותקצוב המוסדות האקדמיים, הביע הדרג המקצועי הסתייגות מהקמת פקולטה לרפואה באריאל בגלל המחסור ב"שדות קליניים", כלומר מספר המקומות שבהם יכולים סטודנטים לרפואה לעשות השתלמות קלינית בבתי החולים. "היה ברור שאין לאריאל תשתיות ומסוגלוּת, אבל הדרג הפוליטי דחף את זה", אומר מקור שהיה מעורב בדיונים.

למרות ההתנגדות, אישר הוות"ת את הקמת הפקולטה, אולם היועץ המשפטי לממשלה ביטל את ההחלטה לאחר שהתברר שאחת מחברות הוועדה היתה מועמדת לקידום באוניברסיטת אריאל, ולכן נמצאה בניגוד עניינים.

בישיבה חוזרת של הוות"ת הוחלט לא לאשר את פתיחת הפקולטה באריאל, אולם שר החינוך דאז נפתלי בנט לא היה מוכן לוותר. במהלך בזק, התכנסה בפברואר 2019 מל"ג יו"ש – המועצה להשכלה גבוהה שפעלה תחת המפקד הצבאי של הגדה המערבית – יומיים לפני שהיתה אמורה להתפזר סופית, ואישרה את הקמת הפקולטה באריאל.

עתירה לבג"ץ שהוגשה נגד ההחלטה להקים את הפקולטה באריאל נדחתה לאחר שגם מל"ג-ישראל החליט לאשר את ההליך. באוקטובר 2019 נפתחה שנת הלימודים הראשונה שם, והתקציב שלה אושר בוות"ת רק אחרי שכמה מחברי הוועדה הוחלפו על ידי שר החינוך דאז, רפי פרץ, וזאת לאחר שהתנגדו קודם לכן לאישור התקציב.

גורמים שהיו מעורבים בדיונים על הקמת הפקולטה אומרים שעוד במהלך הדיונים במל"ג ובוות"ת עלתה האפשרות לשיתוף פעולה בין הפקולטה לרפואה בתל אביב לפקולטה לרפואה באריאל. לבית הספר לרפואה בתל אביב "מסונפים" כמה בתי חולים גדולים במרכז הארץ, והסטודנטים בשלב הקליני עוברים בין המחלקות השונות, עוקבים אחרי הטיפולים שמקבלים החולים ומקבלים הדרכה מרופאים המלמדים בפקולטה.

הפקולטה באריאל אינה "מסונפת" לשום בית חולים, ולפיכך היא זקוקה לסיוע מבית ספר לרפואה קיים שייתן לה גישה ל"שדות קליניים" לצורך הכשרת הסטודנטים שלה. על הרקע הזה, כנראה, בא המכתב של דקאן בית הספר לרפואה בתל אביב לגבי ה"מתווה" ללימוד סטודנטים מאריאל.

"למעשה מדובר בפיקציה, הסטודנטים ילמדו בתל אביב, ויהיו רשומים באריאל", אומר מקור שהיה מעורב בדיונים. לפי אותו מקור, אוניברסיטת תל אביב תקבל "תשלום גבוה" על ההוראה לסטודנטים מאריאל.

גם באוניברסיטת תל אביב וגם באוניברסיטת אריאל סירבו לומר מהו גובה התשלום שתקבל אוניברסיטת תל אביב מההסכם. מהמל"ג נמסר כי "ות"ת מתקצבת את לימודי התואר הראשון והשני ברפואה".

"מנסים לטייח, כאילו השטחים וישראל זה אותו דבר"

המכתב של דקאן בית הספר לרפואה עורר כאמור תרעומת בקרב חברות וחברי סגל באוניברסיטה בתל אביב. "מנסים לטייח, כאילו השטחים וישראל זה אותו דבר", אומר מרצה בבית הספר לרפואה. "הם רוצים לדבוק באג'נדה הלכאורה לא פוליטית שהיא בעצם פוליטית. עכשיו אני צריך לשתף פעולה עם הדבר הזה, מנחיתים אותו עלי".

המרצה מסביר כי אין לו למעשה אפשרות להתחמק משיתוף הפעולה עם אריאל. "ברגע שנקבל סטודנטים, אני לא אוכל לסרב ללמד אותם. אני לא אוכל להגיד לסטודנטים מאריאל – אל תיכנסו למחלקה".

במכתב של אקדמיה לשוויון נאמר כי שיתוף הפעולה עם אריאל "מציב את חברי הסגל והסטודנטים שמתנגדים להתנחלויות ולכיבוש בדילמה בלתי אפשרית..(ו)פוגע בזכויותיהם הבסיסיות ביותר". במכתב מציינים שיש "הבדל מהותי" בין שיתופי פעולה של מרצים בודדים עם אריאל ובין "מהלך קולקטיבי מטעם הפקולטה כולה".

מרצים בכירים באוניברסיטת תל אביב גם תהו על כך שההחלטה על שיתוף הפעולה עם אריאל לא הגיעה לדיון בסנאט של האוניברסיטה, שאמור לאשר תוכניות לימודים חדשות. באוניברסיטה הסבירו שלא מדובר בתוכנית לימודים חדשה, אלא רק ב"הסדרת חלוקת השימוש בשדות קליניים". אולם מרצה בפקולטה בתל אביב אומר שמדובר בפועל בשימוש שתעשה הפקולטה באריאל ב"במשאבים של הרופאים והחולים" של הפקולטה בתל אביב.

רופאים בחדר ניתוח. אילוסטרציה. (אן פאק/אקטיבסטילס)

"הכשרת הסטודנטים נעשית בנפרד". רופאים בחדר ניתוח. אילוסטרציה. (אן פאק/אקטיבסטילס)

באוניברסיטת תל אביב מפנים למעשה את האצבע כלפי המל"ג כמי שכפה לכאורה את המתווה עם אריאל. "המתווה נחתם לפני למעלה משנה, לאחר שפתיחת בית ספר לרפואה באריאל אושרה עקרונית במל"ג", נכתב בתגובת אוניברסיטת תל אביב, "ההסכם נדרש לבקשת מל"ג ו-ות"ת".

אולם מתגובת המל"ג עולה גרסה אחרת. "ההסכם אינו דרוש אישור ות"ת", נמסר מהמל"ג, "אלא ות"ת נדרשת לוודא בעת אישור התוכנית שיש מספיק מקומות הכשרה מעשית לסטודנטים שיתחילו את לימודיהם, ועל כן, ביקשה מאוניברסיטת אריאל להציג בפניה היכן היא מתכוונת לקיים את ההכשרה המעשית. ות"ת אינה דורשת או מחייבת לחתום על הסכם, ולמוסדות החופש הניהולי לעשות כרצונן בהקשר זה".

במלים אחרות, לפי המל"ג, היא לא "דרשה" מאוניברסיטת תל אביב לחתום על ההסכם, וההסכם נחתם בין אוניברסיטת תל אביב לאוניברסיטת אריאל כדי שלסטודנטים לרפואה באריאל יהיה היכן לקיים את ההכשרה המעשית שלהם.

בתגובתה של אוניברסיטת תל אביב לא היתה התייחסות לחשש שהועלה במכתב של אקדמיה לשוויון לגבי המענקים של קרנות מחקר בינלאומיות כמו ERC ו-BSF, השוללות מימון כלשהו לפעילות מעבר לקו הירוק. גם תוכנית הוריזון 2020 של האיחוד האירופי מתייחסת אל הגדה המערבית ומזרח ירושלים כשטחים כבושים, ולכן הם לא כלולים בהסכם שלה עם ישראל.

אוניברסיטת תל אביב גם לא התייחסה לחשש של חוקרים שעל המחקרים שלהם יהיו חתומים חוקרים מאוניברסיטת אריאל, מה שעלול לפגוע במעמד שלהם בחו"ל.

"ההכשרה הקלינית לסטודנטים באריאל לא תפגע ברמת ההכשרה הקלינית הגבוהה של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב", נאמר בתגובת אוניברסיטת תל אביב.

"על פי ההסכם סינוף בתי החולים הוא רק לאוניברסיטת תל אביב, והקצאת הסטודנטים נקבעת על ידי דיקאן רפואה של אוניברסיטת תל אביב בהתייחס לצרכים וליכולת בתי החולים. יודגש כי על פי ההסכם הכשרת הסטודנטים נעשית בנפרד, כאשר אריאל תעשה שימוש בשדות קליניים בבתי החולים רק בעת שאינם בשימוש אוניברסיטת תל אביב, ובכל מקרה כאמור אין שום פגיעה בהכשרת סטודנטים של אוניברסיטת תל אביב".

מאוניברסיטת אריאל נמסר בתגובה כי "ההסכם שנחתם כבר לפני כמה שנים בין האוניברסיטאות נועד לוודא כי הכשרתם של הסטודנטים לרפואה תהיה מיטבית ומקצועית, זאת במסגרת המאמץ הלאומי להגדלת מספר הרופאים בארץ, תוך מתן הזדמנות ראויה לצעירות וצעירים ללמוד את מקצוע הרפואה בישראל".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf