newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המתנחלים בגבעת רונן ממשיכים לאיים, החיילים ממשיכים להגן עליהם

מאות ישראלים הגיעו ביום שישי לכפר בורין לתמוך בפלסטינים המותקפים ע"י מתנחלים מגבעת רונן הסמוכה. באותו זמן הפגינו בביתא מאות פלסטינים נגד מאחז אביתר. אופי ההפגנות היה שונה, אבל המטרה משותפת: נגד השתלטות מתנחלים

מאת:
למרות הביקורת הקשה, היחסים בין החיילים למתנחלים נשארו חמים. חיילים שומרים על מתנחלים מגבעת רונן בזמן מחאת הנטיעות בבורין (צילום: אורן זיו)

למרות הביקורת הקשה, היחסים בין החיילים למתנחלים נשארו חמים. חיילים שומרים על מתנחלים מגבעת רונן בזמן מחאת הנטיעות בבורין (צילום: אורן זיו)

שתי הפגנות, שונות האחת מהשנייה באופי המשתתפים בהן ובסגנון הפעולה, אבל זהות בתוכנן, נערכו ביום שישי (אתמול) בשני כפרים באזור שכם. בהפגנה בכפר בורין השתתפו מאות ישראלים לצד פלסטינים במחאה על המתקפה על אנשי שמאל בכפר לפני שבועיים, ואילו בעיירה ביתא הפגינו מאות פלסטינים במחאה נגד הכוונה הישראלית להפוך את מאחז אביתר לישוב קבע.

ההפגנות נבדלו בכמות הישראלים שהגיעו אליהן ובעוצמת האלימות שהפעיל מולן הצבא, אך העיקרון שמאחורי שתיהן היה דומה: מחאה נגד ניסיון של מתנחלים, בגיבוי הצבא והרשויות, לדחוק את התושבים הפלסטינים מאדמותיהם החקלאיות.

מאות ישראלים – פעילים מקואליציית המסיק, לוחמים לשלום, רבנים לזכויות האדם, שלום עכשיו, זזים וגופים אחרים – הגיעו ביום שישי לאזור בורין כדי ללוות חקלאים פלסטינים שביקשו לטעת עשרות עצי זית בשטח הנמצא מול המאחז הלא חוקי גבעת רונן. מהמאחז הזה יצאו לפני שבועיים 15 רעולי פנים, תקפו באלות ואבנים פעילים ישראלים מבוגרים ושרפו את אחד מרכביהם.

בתחילה המשטרה חסמה את הכניסה לכפר, ורק לאחר התערבות חברי הכנסת מוסי רז, אחמד טיבי וגבי לסקי, אפשרו השוטרים למפגינים להגיע לבורין. בשטח החקלאי בין פאתי הכפר ובין גבעת רונן התפרשו עשרות חיילים ושוטרי מג"ב. החלקות החקלאיות במקום הושחתו בעבר, ואף הוצתה בהם אש. בתים סמוכים למקום הותקפו כמה פעמים באבנים בחודשים האחרונים.

פעילים ישראלים וחקלאים פלסטינים נוטעים עצי זית בבורין, 4 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

למרות המתקפה לפני שבועיים, מאות ישראלים הגיעו למחאה אתמול בבורין (צילום: אורן זיו)

מאחורי החיילים והשוטרים, עמדו כ-15 צעירים יהודים, חלקם רעולי פנים. למרות הגינויים החריפים בתקשורת לאלימות שהופנתה לפני שבועיים כלפי הפעילים הישראלים, גם מצד אנשי ימין, נראה שהיחסים בין החיילים למתנחלים נשארו חמים.

החיילים והשוטרים עמדו בגבם למתנחלים, כדי להגן עליהם. הם הציגו צו שטח צבאי סגור ודרשו מהחקלאים הפלסטינים ומהפעילים להתרחק מהמקום, בעוד שלמתנחלים התאפשר להישאר בו. חיילים דיברו בנינוחות עם המתנחלים, וקצין בכיר לחץ לאחד מהם את היד.

"באתם לנטוע, לא להפגין, תרדו לשם", אמרו החיילים לחקלאים ולפעילים. קצין אחר אמר, בנימה שלא נשמעה משכנעת, שאם החקלאים הפלסטינים והפעילים יתרחקו, הם, החיילים, ירחיקו גם את המתנחלים. המתנחלים, מצדם, דחקו בחיילים להרחיק את המפגינים. "אם לא תעיפו אותם תוך חמש דקות", אמר אחד מהם למפקד בשטח, "זה יקרה פה שוב".

"החיילים לא שומרים עלינו בכלל. אם היו שומרים עלינו, היו עומדים עם הפנים לכיוון המתנחלים"

יצוין כי מאז תקיפת פעילי השמאל לפני שבועיים, לא בוצעו מעצרים בגבעת רונן. גם אתמול היה נראה שרק מעורבותו של מתנחל מבוגר מנעה מהמתנחלים הצעירים להסתער לעבר המשתתפים באירוע.

"לא הייתי בחלקה הזו כבר שמונה שנים", סיפר מוכרם, צעיר מבורין. "בכל פעם שאני מנסה להגיע, הצבא והמתנחלים באים ומסלקים אותי. הרבה פעמים גרמו פה נזק לעצים שלנו, שרפו ועקרו. ההתנגדות שלנו היא הצומוד. להישאר על הקרקע למרות הניסיונות שנצא מפה".

"בלי הפעילים (הישראלים) לא היינו מצליחים להגיע לאדמה שלנו", הוסיף בשאר עיד, אחד מבעלי הקרקע. מוכרם סיפר שהיה עד לתקיפת פעילי השמאל לפני שבועיים. "הם היו רעולי פנים, אז אני לא יכול לומר אם אלה אותם אנשים", אמר בהצביעו על המתנחלים שעמדו מאחורי החיילים. "הם הגיעו מאורגנים מאוד, הכול קרה מהר, תוך כמה דקות סיימו וחזרו".

עמיר פרי, שנפצע בהתקפה של המתנחלים לפני שבועיים, חזר אתמול לבורין עם יד מגובסת. "התלבטתי אם לבוא, אבל אני שמח שהגעתי", אמר. "לא פחדתי, אני חושש ממה שיהיה אחרי שנעזוב".

לדברי פרי, למרות הרעש התקשורתי, החיילים ממשיכים להגן על המתנחלים. "הם לא שומרים עלינו בכלל", הוסיף. "אם היו שומרים עלינו, היו עומדים עם הפנים לכיוון המתנחלים. אבן יכולה לעוף כל רגע". בעקבות התקיפה לפני שבועיים, מספר פעילים ישראלים הגיעו עם קסדות אופניים, למקרה שיותקפו.

פעילים ישראלים וחקלאים פלסטינים נוטעים עצי זית בבורין, 4 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

"בלי הפעילים הישראלים, לא היו נותנים לנו להגיע" (צילום: אורן זיו)

כשהפעילים והחקלאים התקדמו לחלקה נוספת, החיילים ניסו למנוע זאת מהם, דחפו את הפעילים וניסו להחרים שתילים וכלי עבודה. פעיל ישראלי נעצר לאחר שנטען כי תקף חייל. החיילים איימו שיבצעו מעצרים נוספים.

שוב הוכח שכשמדובר בפעילי שמאל ולא במתנחלים, החיילים יודעים היטב שיש להם סמכות לעכב אזרחים ישראלים. כזכור, בשבוע שעבר טען הרמטכ״ל אביב כוכבי בדיון בקבינט כי אין לחיילים את הסכמות הו.

בנט רוצה מלחמה

זמן קצר לאחר המחאה בבורין, יצאה המחאה השבועית מהעירייה של ביתא נגד המאחז אביתר, שהוקם על אדמות הכפר. בשבוע שעבר פורסם כי היועץ המשפטי היוצא, אביחי מנדלבליט, אישר את ה"הסכם", שהפלסטינים לא היו צד בו, ולפיו יהיה ניתן להקים ישיבה על חלק מהקרקעות שאליהן פלשו מתנחלים בחודש מאי שעבר.

מאז הקמת המאחז, מפגינים תושבי ביתא כל יום שישי, וגם בלילות. ההפגנות המשיכו גם לאחר שהמתנחלים עזבו את המקום ביולי. במהלך ההפגנות הצבא ירה והרג תשעה מפגינים.

הפעילים הפלסטינים בביתא סיפרו כי ההפגנה אמש היתה גדולה מהרגיל בגלל המתווה שאישר היועץ המשפטי. החיילים נערכו מראש במטעי הזיתים, והחלו לירות גז מדמיע ורימוני הלם לעבר המוחים. בהמשך נעשה שימוש באש חיה.

ההפגנה השבועית בביתא נגד המאחז אביתר, 5 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

הידיעה על המתווה שאישר מנדלבליט הגבירה את המחאה בביתא. מפגין אתמול בביתא (צילום: אורן זיו)

"אנחנו מפגינים כל שבוע, אבל היום יותר סוער", סיפר ח'אלד, תושב ביתא כבן חמישים. "שמענו על ההצהרה (של היועמ״ש, א"ז). בנט רוצה מלחמה. אנחנו מפגינים פה שמונה חודשים, ביום ובלילה. זה יימשך עד שהקרוואן האחרון יירד".

ג׳, נער כבן 17, נפצע לפני חודש ברגלו מירי באחת ההפגנות בביתא, ואתמול כבר חזר להפגין, כשהוא נעזר בקביים. "נפצעתי עד היום ארבע פעמים", סיפר. "פעם אחת בראש מכדור טוטו ששרט אותי, ובכל פעם חזרתי להפגין, אין לי ממה לפחד. אני מגיע כל יום, גם בלילה. לפעולות הטרדה ליליות עד שהמתנחלים והצבא יעזבו את ג'בל סביח" (שעליו הוקם המאחז אביתר, א"ז).

"בכל הכפר תראה צעירים שנפגעו ברגליים ובמקומות נוספים, חלקם חוזרים עם קביים להפגנות עוד באותו היום", הוסיף מפגין אחר. צעיר נוסף, שהצטרף לשיחה, סיפר כי לפני הקמת אביתר הפעילות הפוליטית בעירייה היתה שונה. "היינו מפגינים למען שובתי הרעב או למען אל אקצה, אבל לא כל יום או כל שבוע כמו עכשיו. תושבי ביתא מאוחדים למען המטרה הזו, עד שההתנחלות תפונה״.

הצעיר סיפר שהוא וחבריו שמעו על ההחלטה האחרונה. "הפגנו נגד המאחז גם לפני", הוא אמר. "עכשיו  זה רק יחזק את המחאה שלנו".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf