newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

החיפוש אחר "תירוצים מוסריים" במתקפה על עזה

עצם החיפוש אחר תירוץ מוסרי להתקפה לא הופך אותה בהכרח לפסולה מוסרית, אבל האופנים שבהם ישראל מיישמת את הפרקטיקה הזו בעזה בשבועות האחרונים לא נראים בני-הגנה

מאת:

מקבלי ההחלטות יודעים היטב שפעולות של הרס מטרות אזרחיות והרג של בלתי מעורבים כאמצעי למטרות הלחימה פסולות מוסרית ואסורות משפטית. ילדה פלסטינית בלב הריסות בעקבות תקיפה ישראלית ברפיח, דרום עזה, 12 בדצמבר 2023 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

נראה שישראל, במסגרת ניהול הלחימה (ובעיקר ההפצצות) בעזה, נוקטת לא אחת בפרקטיקה שאפשר לכנות "חיפוש תירוצים מוסריים": מציאת הצדקה למעשה שמלכתחילה אי אפשר היה להצדיקו. היא מבקשת, למשל, להפציץ בניינים רבי קומות שאינם מטרות צבאיות סטנדרטיות (בנייני משרדים אזרחיים ומגורים), ולגרום להרס ואולי אף להרג של בלתי מעורבים, כדי לקדם מטרות לגיטימיות של הלחימה – על דרך של הרתעה, אולי, או של דמורליזציה בקרב הכוחות הלוחמים של האויב, או האצת המיטוט של מערכות הפיקוד והשליטה של החמאס.

אבל מקבלי ההחלטות יודעים היטב שפעולות כאלה – הרס של מטרות אזרחיות והרג של בלתי מעורבים – כאמצעי למטרות הלחימה, פסולות מוסרית ואסורות משפטית, גם אם מטרותיהן מוצדקות. מצד שני, מקבלי ההחלטות יודעים שהן המוסר והן הדין הבינלאומי מתירים, במקרים מסוימים, גרימת פגיעות כאלה כ"נזק אגבי", כלומר כתוצאת לוואי צפויה אך בלתי מכוונת של תקיפה של מטרה צבאית לגיטימית. או אז, מתחיל מסע לחיפוש מטרות צבאיות לגיטימיות בבניינים רבי קומות.

זו, ככל הנראה, אינה משימה כה קשה, לפחות למי שמצויד בכלים מודיעיניים רבי עוצמה. לא קשה למצוא משרד, נאמר, שקשור בחמאס, או מכשיר קשר, או איש חמאס, כמעט בכל בניין רב קומות בעזה. משנמצאה מטרה לגיטימית כזו – קטנה וחסרת חשיבות ככל שתהיה – מנצלים מקבלי ההחלטות את התירוץ המוסרי שהעלו בחכתם, ותוקפים את הבניין. אלא שעכשיו, הם תוקפים מטרה צבאית לגיטימית, והנזק לבניין וליושביו הבלתי מעורבים אינו עוד אלא נזק אגבי, וגרימת נזק כזה עשויה להיות מותרת (אם היא מידתית).

אניח שזה אכן דפוס פעולה נפוץ בימים אלה, כפי שמראה, למשל, יובל אברהם בתחקיר מטלטל, וכפי שנראה סביר לאור האחוז הגבוה באופן חריג של בלתי מעורבים בהרוגים ובפצועים בעזה, ולאור מספר המטרות האדיר שצה"ל מכריז על תקיפתן מאז ראשית המבצע. אם כך, מדובר בניצול לא שגרתי של ההבחנה המסורתית בין פגיעה מכוונת בחפים מפשע לבין פגיעה (צפויה אך בלתי מכוונת) בהם כנזק אגבי בלבד – שהרי אין מדובר בסדר הרגיל, של זיהוי מטרה צבאית חשובה ותקיפתה (תוך צפייה של נזק אגבי), אלא בחיפוש מכוון של מטרה צבאית, לעתים קרובות לא מאוד חשובה, בדיוק כדי לאפשר יצירה של נזק אגבי. מה המעמד המוסרי והמשפטי של פרקטיקה כזו?

באופן אולי מפתיע, אני חושב שאין די בעצם חיפוש התירוץ המוסרי כדי להפוך את הפעולות הרלבנטיות לפסולות מוסרית. אבל פרקטיקה כזו עשויה להיות מותרת רק בהתקיים תנאים נוקשים למדי, תנאים שככל הנראה אינם מתקיימים במקרים עכשוויים רבים. ואם מקבלי החלטות – בין בדרג מדיני בכיר, בין בדרג ביניים מבצעי או במנגנון תומך קבלת ההחלטות – נוטלים חלק בחיפוש תירוצים מוסריים כאלה, עליהם לוודא שהתנאים האלה מתקיימים.

פרקטיקה כזו עשויה להיות מותרת מוסרית, משום שהנוקט בה מגביל את פעולותיו בהתאם לדרישות המוסר. בדרך כלל, זה כל מה שנדרש כדי שפעולה תהיה מותרת מוסרית. חישבו, למשל, על אדם שאוהב ליטול חלק בחיכוכים אלימים, אבל לא מוכן לעשות זאת באופן פסול מוסרית. אולי אדם כזה, למשל, יחפש עבודה כמאבטח לילה בברים, שבהם יש לא אחת צורך בהרחקה של לקוחות שיכורים, גם תוך שימוש בכוח. כמובן, משעה שאנחנו יודעים שהאדם בדוגמה הזו אוהב ליטול חלק בחיכוכים אלימים, למדנו דבר מה בעייתי על אודותיו, על אודות אופיו (ואולי יהיה זה גם מוצדק שלא למהר ולמנותו למשרה כזו). אבל בכל זאת, כשהוא משתמש בכוח סביר בנסיבות שמצדיקות זאת בבר, פעולתו מותרת מוסרית. הוא אמנם בחר במקצוע זה כדי שיתאפשר לו להשתמש בכוח (באופן מוסרי). במובן זה, הוא עסק בחיפוש תירוץ מוסרי להפעלת כוח. אבל הוא הגביל את פעולותיו בהתאם לדרישות המוסר, הוא וידא שהוא לא עובר גבול מוסרי בבואו לרַצות את חיבתו לחיכוכים אלימים. אולי אין די בכך כדי להופכו למודל של מוסריות, אבל די בכך כדי להפוך את פעולתו למותרת מוסרית. המוסר אינו דורש מאנשים להיות מודל של מוסריות. הוא דורש מהם אך הקפדה שלא לעבור את הגבול המוסרי.

באופן דומה – אם ישראל מבקשת לקדם את מטרות הלחימה בדרכים שונות, אבל מוודאת שאין היא עושה זאת בדרכים שעוברות את הגבול המוסרי, פעולותיה מותרות, גם אם יש בהן כדי להוות חיפוש תירוצים מוסריים, וגם אם אין הן מהוות מודל נפלא של מוסריות (וממילא אינני יודע מה יהיה מודל נפלא של מוסריות בנסיבות בלתי נפלאות בעליל כמו אלה שאנו מוצאים עצמנו בהן).

התנאים להצדקה מוסרית

בכל זאת, פרקטיקה כזו של חיפוש תירוצים מוסריים עשויה להיות מוצדקת מוסרית רק בהתקיים התנאים הבאים:

ראשית, כמובן, מטרת ההפגזה חייבת להיות ראויה, וההפגזה חייבת להיות כזו שסביר מאוד שתקדמה. אינני יודע עד כמה סביר שתקיפות של "מטרות עוצם" (על הנזק האגבי שלעתים קרובות הן כרוכות בו) תקדמנה מטרות לגיטימיות של המלחמה הנוכחית.

שנית, מקבלות ומקבלי ההחלטות צריכים להיות מונעים בתום לב על ידי ההקפדה שלא לעבור את הגבול המוסרי, בראש ובראשונה לא לפגוע בחפים מפשע באופן מכוון כאמצעי למטרות הלחימה. הם צריכים להעניק בשיקוליהם את מלוא המשקל לפגיעה בבלתי מעורבים בעזה, ולעקרונות מוסריים רלבנטיים. הם גם לא אמורים להיות מונעים רק משאיפה להימלט מאימת הדין הבינלאומי. הצהרות רבות על כך שבעזה אין בלתי מעורבים, למשל, נותנות יסוד מוצק להאמין שהתנאי הזה לא מתקיים, לפחות לא לגבי מקבלי החלטות רבים. אבל אני מניח שיש גם מקבלי החלטות – אולי, למשל, בדרגי ביניים צבאיים – ששואלים עצמם שאלות מוסריות בתום לב.

מקבלות ומקבלי ההחלטות צריכים להיות מונעים בתום לב על ידי ההקפדה שלא לעבור את הגבול המוסרי. ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר הביטחון, יואב גלנט, והשר בני גנץ במסיבת עיתונאים, 11 בנובמבר 2023 (צילום: מרק ישראל סלם / פלאש 90)

שלישית, גם פגיעה צפויה ובלתי מכוונת בנזק אגבי אינה מותרת תמיד. השיקול המרכזי כאן הוא שיקול המידתיות – פגיעה צפויה בבלתי מעורבים מותרת רק אם היא מידתית ביחס ליתרון הצבאי שהתקיפה אמורה להשיג. תנאי המידתיות הוא עמום, כמובן, אבל הוא אינו חסר תוכן לחלוטין. אמנם חישוב המידתיות מעלה סוגיות סבוכות נוספות, כמו למשל איזו תועלת יש לכלול בתחשיב המידתיות – רק התועלת הצבאית המיידית מהשמדת, נאמר, חדר תקשורת קטן של חמאס, או גם התועלת ההרתעתית העקיפה שתצמח מהשמדת הבניין כולו, כנזק אגבי?, אבל בכל זאת יש לומר שהיקף הנפגעים בחלק מההפצצות בעזה מעלה חשש כבד שאין הקפדה על תנאי זה.

תנאי הכרחי רביעי, ואולי המעשי ביותר, קשור לחימוש שבו נעשה שימוש. נאמר שאת חדר התקשורת של חמאס – התירוץ המוסרי שנמצא בבניין רב הקומות – אפשר להשמיד באמצעות חימוש קל, אבל שחימוש כזה לא ימוטט את הבניין כולו. אם ישראל בוחרת לעשות בכל זאת שימוש בחימוש כבד כדי להשמיד את הבניין, מובן שפעולתה אסורה. המעבר מהחימוש הקל שנדרש להשמדת ה"תירוץ" לחימוש כבד, משמעו שהשמדת הבניין כולו אינה עוד אך תוצר לוואי צפוי של ההפצצה. שימוש בחימוש כזה הופך את השמדת הבניין כולו לפגיעה מכוונת בבלתי מעורבים, וככזו, לפסולה באופן ברור.

במקרים מסוימים, אם כן, עצם חיפוש התירוץ המוסרי לא הופך את ההתקפה לפסולה מוסרית. אבל האופנים בהם מיישמת ישראל פרקטיקה זו בעזה בשבועות האחרונים ככל הנראה אינם בני הגנה.

הכותב הוא פרופסור לפילוסופיה ולמשפטים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת אוקספורד.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf