newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילי שמאל הותקפו בירושלים; "בדרך כלל פלסטינים הם המטרה"

שני פעילי שמאל ירושלמים הותקפו בחמישי בלילה במרכז העיר על ידי צעירים יהודים, לאחר שפעיל ימין מוכר זיהה אותם וקרא לעברם "מניפי דגלי אש"ף". "זה היה מפחיד, ההבנה שהם מזהים אותך, ליד הבית, שאתה מסומן"

מאת:
פעיל ימין בירושלים, 2021 (צילום: קרן מנור/ אקטיבסטילס)

מרכז העיר הפך מקום מסוכן לפלסטינים. פעיל ימין בירושלים, 2021 (צילום: קרן מנור/ אקטיבסטילס)

במשך שנים מרכז העיר ירושלים, במיוחד בסופי שבוע, הוא מקום מסוכן עבור פלסטינים – כאלה , יוצאים לבלות או עוברים בו בדרך הביתה. מקרי תקיפה רבים התרחשו בעשור האחרון במקום. בימי חמישי, פעילי ימין קיצוני מקימים דוכנים בכיכר ציון, וחבורות של נערים מסתובבות ומחפשות קורבנות פלסטינים לתקוף. בחמישי האחרון, נפלו לידיהם פעילי שמאל יהודים.

סביב חצות, איש ימין, המוכר ממחאות הנגד שאירגן בשייח' ג'ראח ובבלפור, זיהה את הפעילים, שחזרו מבילוי במרכז ועצרו ליד הדוכן שלו, וקרא לעברם שהם "מניפים דגלי אש"ף ודגלי מחבלים". זה הספיק לנערים יהודים שהיו בסביבה כדי לרדוף אחרי הפעילים לאורך כמה מאות מטרים, באזור הומה אדם ומרושת במצלמות, לקלל, להכות ולהשליך לעברם בקבוקים, מרצפות וצלחות. פעיל הימין, כשראה את המתרחש, ניסה לעצור את התקיפה.

ר', בן 28, אחד מהפעילים מקבוצת פרי ג'רוזלם שהותקף, סיפר ל"שיחה מקומית":  "לאותו פעיל ימין יש כל יום חמישי דוכן בכיכר ציון, שבו הוא מוכר סטיקרים של 'שמאלנים בוגדים' ו'מוות למחבלים'. עברנו שם עם עוד כמה חברים, שאלתי כמה עולה פוסטר, הוא אמר בתגובה: 'יש פה אנשים שמניפים דגלי אש"ף בשייח' ג'ראח", והתחיל לצלם אותנו.

הדוכן של פעיל הימין בכיכר ציון בירושלים לפני שבועיים.

דוכן של פעיל ימין בכיכר ציון בירושלים, לפני שבועיים

"אמרתי לחבר שלי שנתחיל לזוז. לא רצנו, הלכנו לאט לכיוון בן יהודה. שניים-שלושה נערים באו ושאלו אותי האם אני מרים דגלי אש"ף וחסמו לנו את הדרך. הבנו שהם מתקבצים, לפחות עשרה נערים, ברור שהם היו מוכנים, כי [אנחנו יודעים ש]הם עושים את זה לפלסטינים, מחכים בכל מיני פינות, לכשתהיה קריאה. התחלנו לרוץ, כמה מהם הגיעו אלינו. בעטו לי בגב, חבר שלי חטף אגרופים בפרצוף, ואז התחלנו לרוץ יותר מהר, והוא נאלץ להשאיר את האופניים שם.

"לא ראיתי כמה הם היו, אבל אנשים מסביב אמרו שהיו כמעט שלושים בשיא. ברגע שפעיל הימין הבין שעלול להיות לינץ', הוא אמר להם לעצור, וניסה להפסיק אותם. הוא הצליח לעצור אולי שניים, אבל היו הרבה, אז הוא לא הצליח לעצור את כולם".

ר׳ המשיך בתיאור התקיפה: "חוץ מהאגרופים, ומכה או שתיים בגב, זרקו עלינו צלחות, בקבוקי זכוכיות וגם בלוקים של מדרכה, שלא פגעו. הכל קרה מהר. פנינו מהמדרחוב בבן יהודה לרחוב ההסתדרות, ושם המשיכו עוד חמישה-שבעה נערים. פנינו ימינה בהלל ואז הם עזבו אותנו, אבל המשכנו עד רחביה".

פעיל נוסף, ד', בן 20, שחטף אגרופים לראשו, סיפר: "אחרי שהוא זיהה אותנו הבנו שזאת לא תהיה סיטואציה נעימה, והתחלנו להתרחק, אבל הנערים שהיו שם קלטו מיד, התחילו לבעוט לי באופניים. ניסינו לא להגיב כדי לא למשוך עוד תשומת לב, והמשכנו ללכת, אחד מהם נתן לי אגרוף בראש, מאחורה, והם זרקו עלינו בלטות וצלחות, שהם לקחו ממסעדה.

"במזל בלטה אחת פגעה באופניים ולא בי. בשלב הזה עזבתי את האופניים והתחלנו לברוח. הגיעו עוד שניים וניסו להביא לי אגרופים לפנים, אחד מהם גם פגע. הם המשיכו לרדוף אחרינו ולזרוק דברים. באזור רחוב הלל הם עזבו אותנו".

פעיל שלישי, שהיה במרחק-מה מהשניים שהותקפו, סיפר: "היו שם כמעט 30 איש, צעירים, שהצטרפו למרדף. הם צעקו: 'הם הרימו דגלי אש"ף, הם תומכים בהם'. זה מקום מרכזי מאוד, אבל לא נראה שלאף אחד היה אכפת, חוץ מבחור אחד שניסה לעצור אותם. השאר פשוט התעלמו".

"יש להם מערכת של שריקות כשעוברים ערבים"

שני הפעילים סיפרו על התחושות הקשות לאחר התקיפה, שקרתה באזור שבו הם עוברים מדי יום. "זה היה מפחיד", אמר ר'. "ההבנה שהם מזהים אותך, ליד הבית, שאתה מסומן. גם ההבנה שהם מוכנים, כי הם עושים את זה כל הזמן לפלסטינים. יש להם מערכת של שריקות כשעוברים ערבים".

ד' הוסיף: "הייתי אמור להופיע באירוע השבוע בכיכר ציון, אבל ביטלתי את זה כי אני לא רוצה להתקרב למקום בזמן הקרוב. לפני שבועיים היה שם אירוע ימין. הגענו לשם וקרו דברים דומים, חיפשו ערבים, אנשים שרקו ועשרות 'נערי גבעות' באו לתת להם מכות ויריקות".

ר' אמר שלא יגיש תלונה במשטרה: "אלה נערים בסיכון, שנופלים לוואקום הזה כשלאף אחד אחר לא אכפת מהם, ופעילי ימין מגייסים אותם. לא נראה לי שהמשטרה יכולה לתת מענה. בכל מקרה, האזור מרושת במצלמות, אז הכל תועד".

גם ד' לא מתכוון לפנות למשטרה: "אני מפחד, זה יכול להיות עניין מבחינתם, שיגרום להם לרצות לנקום, או שגם הם יקבלו את הסרטונים (אם תהיה חקירה או משפט; א"ז) ויזהו אותו, וזה עשוי להחמיר את המצב".

זה אינו המקרה היחיד שבו התנכלו לפעילי שמאל בירושלים בתקופה האחרונה. בשבת שעברה, אדם שעבר ליד הקולקטיב אימבלה במרכז העיר וראה דגל פלסטין קטן מוצג על אחד השולחנות, הזמין משטרה, ואלה איימו במעצרים אם הדגל לא יוסר. הצל פרסם צילומים של המקום.

בשנה האחרונה, פעילי ימין, כולל זה שהיה בדוכן ביום חמישי, מגיעים מדי שבוע להפגין מול המחאה בימי שישי נגד הפינויים בשייח' ג'ראח. הם מקללים, מתעמתים ואף תוקפים פיזית מפגינים, והמשטרה לא פועלת להרחיק או למנוע מהם להתעמת עם המפגינים.

לשאלה אם המשטרה מכירה את התקרית ואם בכוונתה לפעול, ענו בדוברות המשטרה ל"שיחה מקומית": "סמוך לשעה חצות התקבלה קריאה על קטטה ברחוב בן יהודה, שהתפזרה עוד לפני שכוחות משטרה הגיעו למקום. השוטרים שהגיעו סרקו את האזור". במשטרה ציינו כי אם תוגש תלונה, היא תטופל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf