newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עיריית רומא למען איטלקי-פלסטיני העצור בישראל: החזירו אותו הביתה

ח'אלד אל-קאיסי, איטלקי-פלסטיני, נעצר במעבר אלנבי בסוף אוגוסט כשחזר מביקור בבית לחם עם משפחתו. מאז הוא עצור ונחקר מדי יום, אף שהאשמות נגדו לא פורטו. בסוף החודש מתוכנן למענו יום מחאה ארצי באיטליה

מאת:
המחאה למען שחרורו צוברת תאוצה. פרנצ'סקה אנטונוצ'י, אשתו של ח'לאד אל-קאיסי (במרכז) באירוע למען שחרורו באוניברסיטה לא ספיינצה ברומא, ספטמבר 2023 (צילום: יאקופו סמריליו)

המחאה למען שחרורו צוברת תאוצה. פרנצ'סקה אנטונוצ'י, אשתו של ח'אלד אל-קאיסי (במרכז) באירוע למען שחרורו באוניברסיטה לה ספיינצה ברומא, ספטמבר 2023 (צילום: יאקופו סמריליו)

ח'אלד אל-קאיסי, אזרח איטלקי המחזיק תעודת זהות פלסטינית, כלוא בישראל כבר קרוב לחודש מבלי שהוגש נגדו כתב אישום ולא הוצגו נגדו האשמות כלשהן, זאת לאחר שבילה כמה שבועות עם משפחתו בבית לחם. באיטליה קמה מחאה בעניינו, ומועצת העיר רומא, עיר מגוריו, אימצה החלטה הקוראת לממשלת איטליה לפעול לשחרורו.

>>העציר המנהלי הוא החוליה החשופה ביותר בשרשרת ההפקרה

אשתו של אל-קאיסי, פרנצ'סקה אנטונוצ'י, מספרת שהמשפחה תכננה את הנסיעה לגדה המערבית לפני כמה חודשים במטרה לרשום את בנם היחיד, כמאל בן הארבע, במרשם האוכלוסין של הרשות הפלסטינית. הזוג גם ביקש לרשום אותם ברשות הפלסטינית כנשואים..

אולם במקום טיול משפחתי, מספרת אנטונוצ'י, כמאל בנם ראה כיצד אביו נאזק מול עיניו במעבר אלנבי כאשר היו בדרכם בחזרה לאיטליה, ב-31 באוגוסט. אנטונוצ'י ובנה חצו את הגשר לירדן לבדם. הם הצליחו למצוא מקום לינה בעמאן רק הודות לעזרתן של נשים פלסטיניות שהלוו להם דינרים ירדנים לטובת מונית ומלון, לאחר שהמזוודות, הכסף והטלפונים הניידים שלהם הוחרמו על ידי הישראלים במעבר.

 

מתרגם ופעיל תרבותי. כרזה למען שחרורו של אל-קאיסי. צילום מהרשתות החברתיות

אל-קאיסי, יליד רומא, הוא מתרגם הידוע בתיווך לאיטלקית של יצירותיו של הסופר הפלסטיני ע'סאן כנאפני והוא גם אחד המייסדים של "מרכז התיעוד הפלסטיני" ברומא. אל-קאיסי הוא סטודנט באוניברסיטת לה ספיינצה, שם הוא לומד תרבות ושפות המזרח, והוא גם פעיל ביוזמה הפוליטית "צעירים פלסטינים" באיטליה. המשפחה חוששת שהשלטונות הישראליים שמו אותו על הכוונת בגלל פעילותו האזרחית והתרבותית בקרב הקהילה הפלסטינית באיטליה.

אף שאל-קאיסי עצור כבר יותר משלושה שבועות, עדיין לא הוצגו בפני עורכי דינו האשמות כלשהן, והתביעה מסרה לצוות המשפטי המייצג אותו כי היא "עדיין אוספת מידע" עליו. אשתו סיפרה כי מאז שנעצר, עורך דינו ביקר אצלו פעמיים, בפעם האחרונה ביום שני שעבר. ביום רביעי האחרון ביקר אצלו הקונסול האיטלקי בתל אביב ודיווח למשפחה שמצבו הנפשי והבריאותי טוב.

ביום חמישי האחרון נערך דיון בבית משפט בפתח תקווה, בסופו השופט האריך את מעצרו של אל-קאיסי ב-11 ימים נוספים, ונתן לתביעה הארכה להגיש נגדו כתב אישום עד תחילת אוקטובר. צוות ההגנה סיפר לוועדה שהוקמה באיטליה למען שחרורו כי אל-קאיסי הוחזק תחילה בבידוד בבית מעצר בפתח תקווה, אחר כך הועבר לכלא אשקלון ואז הועבר לבית מעצר בפתח תקווה, שם הוא מוחזק יחד עם עציר נוסף בתאו. לפי צוות ההגנה, אל-קאיסי נחקר מדי יום, בלי נוכחות של עורכי דינו. לאל-קאיסי יש גם עורך דין ערבי-ישראלי.

ביום שישי לפני שבוע, ב-15 בספטמבר, נערכה באוניברסיטת לה ספיינצה האירוע הראשון של הוועד למען שחרורו של אל-קאיסי, בנוכחות משפחתו ועורך דינו האיטלקי, במטרה להביא את סיפורו בפני הציבור האיטלקי.

עורך הדין, פלאביו רוסי אלברטיני, אמר במפגש כי המטרה המרכזית של הוועד היא לפעול נגד ההפרה של זכויותיו הבסיסיות של אל-קאיסי כאסיר, כפי שנקבעו באמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות שכונן האו"ם ב-1966 וישראל אישררה ב-1991. לדברי אלברטיני, ישראל מפרה את האמנה הזו בכך שהיא משתמשת שימוש רחב במעצרים מנהליים ללא משפט. "ח'אלד זכאי לדעת מה ההאשמות נגדו ולזכות להגנה משפטית ראויה", אמר אלברטיני.

באירוע נכחו מאות אנשים, ביניהם קבוצות אקטיביסטיות ונציגים של רשתות סטודנטים ברומא, אקדמאים, נציגי איגודים מקצועיים ועמותות כדוגמת טינה מארינארי מארגון אמנסטי הבינלאומי ולואיזה מורגנטיני, לשעבר סגנית נשיא הפרלמנט האירופי וראש "אסו-פאצ'ה פלסטינה", רשת פרו-פלסטינית בולטת.

פרופ' אדה ברבארו, מרצה לספרות ותרבות ערבית בלה ספיינצה, דיברה בשמה של הקהילה האקדמית והודתה לרקטור האוניברסיטה על שהביע את דאגתו מהמקרה ועל שאירח את הישיבה של הוועדה במחלקה לספרות.

האוניברסיטה מתייצבת לטובתו. מאות משתתפים בכנס למען אל-קאיסי באיניברסיטת לה ספיינצה ברומא (צילום: יאקופו סמרילי)

המנחה של אל-קאיסי, פרופ' פרנצ'סקו זאפה מהמחלקה להיסטוריה של תרבות האסלאם, אמר שאל-קאיסי הוא "צעיר שליו מאוד, מעניק כבוד ונבון, ומלא בסקרנות אינטלקטואלית". הוא הוסיף כי "לא ידעתי דבר (עד כה) על הפעילות יקרת הערך שלו לתיעוד ההיסטוריה והתרבות הפלסטינית. ח'לאד נמצא בלב של כולנו. אני עדיין לא מאמין שהוא עובר את כל מה שהוא עובר עכשיו. כל מה שאני יכול להגיד הוא שאני מקווה שהוא יתעורר במהרה מהסיוט הזה".

הוועדה למען אל-קאיסי נפגשה שוב ביום רביעי שעבר ב"פארק האנרגיות" ברומא, מקום מפגש מוכר לתנועות ולעמותות ברומא, שידוע בקשר שלו לקהילות הפלסטיניות בעיר. במפגש אמרו חברי הוועדה כי מטרתם להפיץ את הידיעות על מעצרו באופן נרחב ככל האפשר וללחוץ על הממשלה האיטלקית לפעול לשחרורו. עד היום, למעט שני ביקורים של הקונסול האיטלקי בתל אביב, לא ידוע על פנייה רשמית מטעם ממשלת איטליה בעניין אל-קאיסי, כאמור אזרח איטלקי. הוועדה מתכננת לארגן יום מחאה לאומי באיטליה לקראת סוף חודש ספטמבר.

ברמה הפוליטית נעשו שני מהלכים בעניינו של אל-קאיסי. ביום רביעי שעבר הגישו עשרה חברי פרלמנט איטלקים מסיעת "השמאל הדמוקרטי" בפרלמנט האירופי שאילתה לנציבות האיחוד האירופי ולוועדה לענייני חוץ בפרלמנט בעניינו של אל-קאיסי. בשאילתה נאמר שמעצרו של אל-קאיסי נעשה תוך "הפרה גלויה" של האמנה האירופית לזכויות אדם, שכן לא נמסר לו מהם האישומים נגדו. חברי הפרלמנט שאלו אם הרשויות האירופיות פנו לשלטונות ישראל בעניינו ודרשו שזכויותיו יכובדו.

במקביל, כמה סיעות שמאל במועצת עיריית רומא הצליחו להעביר ביום חמישי האחרון החלטה במועצת העיר למענו של אל-קאיסי. "המועצה קוראת לסייע למשפחתו של אל-קאיסי, הסטודנט האיטלקי-פלסטיני שנעצר באופן לא מוצדק", נאמר בהחלטה. "הארכת מעצרו ב-11 ימים נוספים מסמנת הרעה של מצבו ומשום כך אנו סבורים ששלטונות איטליה צריכים לנקוט עמדה נגד המעצר הבלתי נתפס של אזרח איטלקי… כפי שמאות האנשים שהתכנסו באוניברסיטת לה ספיינצה קראו, ח'אלד צריך לחזור בקרוב הביתה לרומא, שם אשתו ובנו מחכים לו".

אלבה נבולסי היא עיתונאית איטלקית-פלסטינית, מרצה ומתרגמת החיה בפדובה שבאיטליה. אפשר לעקוב אחריה באינסטגרם  @nabulsi_girl_in_italy. תרגם: מירון רפופורט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf