newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מפלגה יהודית-ערבית - מיד לאחר הבחירות

בישראל לא קיימת כיום מפלגה שמשקפת שוויון מלא בין ערבים ליהודים, עם תרבות, שפה, גיאוגרפיה, יעדים ואינטרסים משותפים. ב-3 במרץ נתחיל בהקמת מפלגה משותפת אמיתית, שתהיה "אור לישראלים"

מאת:

שמאל הוא שמאל אם הוא נאבק באי צדק. כל אי צדק. פערים כלכליים, כיבוש, הדרה ואפליה. אחת היא מי המופלה ומי המפלה. בישראל האזרחים המודרים והמופלים ביותר הם האזרחים הערבים- הפלסטינים, ולכן שמאל אמיתי חייב להילחם נגד הדרתם, ולדרוש שוויון מלא על ידי חיבור אמיץ בין יהודים לערבים.

למרבה הצער, בישראל אין מפלגה יהודית-ערבית. בחד"ש וברשימה המשותפת יש דומיננטיות ערבית גמורה, בעוד במרצ הדומיננטיות היא יהודית.

בחודש יוני הכרזנו, חברי חבר הכנסת דאז עיסאווי פרייג' ואני, על ריצה משותפת לראשות מרצ. ההצעה לעשות כן הגיעה אלינו מעורכת הדין יפעת סולל ואחרים, מתוך ההבנה שחיבור יהודי-ערבי ושותפות אמיתית היא צו השעה. שאפנו להפוך את מרצ למפלגה יהודית-ערבית אמיתית, שבה יש מקום הן ליהודים והן לערבים.

המודל המשותף קיים במקומות רבים בעולם, מתוך הבנה שחיבור אמיתי חייב לבטל דומיננטיות של מגזר זה או אחר, ולתת ביטוי רחב לשני הצדדים. כך למשל, מפלגת דה לינקה ומפלגת הירוקים בגרמניה, שתיהן מובלות על-ידי גבר ואישה מתוך תפישת שוויון עמוקה. למרות זאת, שיקולים שונים הביאו אותנו להסיר את מועמדותנו, דבר שהתברר כטעות. בסופו של דבר, מרצ חברה לאהוד ברק, לסתיו שפיר, ליאיר גולן, ועכשיו גם לעבודה ולגשר – ובכך התרחקה והלכה מהיעד היהודי-ערבי.

שמאל אמיתי חייב לדרוש שוויון מלא על ידי חיבור אמיץ בין יהודים לערבים. מוסי רז בהפגנה מול משרדי הממשלה בתל אביב, ב-22 בדצמבר 2018 (צילום: תומר נויברג / פלאש90)

מפלגה יהודית-ערבית היא מפלגה שכמחצית מחבריה מכל לאום, המביאה לידי ביטוי גם שוויון מגדרי. זה תנאי הכרחי – אך לא מספיק. התרבות בה צריכה להיות משותפת, השפה צריכה להיות משותפת – או נכון יותר, שתי שפות משותפות – הגיאוגרפיה משותפת, היעדים והאינטרסים משותפים.

במרצ ובחד"ש, שתי המפלגות המתיימרות לקיים שותפות כזאת, הדומיננטיות החד צדדית לא באה לידי ביטוי רק בהרכב הרשימה. ועידות מרצ מתכנסות בדרך כלל בתל אביב, ומועצת חד"ש מתכנסת לרוב בנצרת. כינוסי המפלגה היהודית-ערבית צריכים להיערך בתל אביב, בנצרת, בחיפה ובירושלים.

מפלגה יהודית-ערבית חייבת להעמיד בראש סדר העדיפויות שלה את בניית החברה המשותפת, הפסקת ההדרה והאפליה ויצירת אופק אזרחי שוויוני ופלורליסטי לישראל. מובן שמפלגה זו צריכה גם להיאבק לסיום הכיבוש, שבלעדיו לא תיתכן חברה צודקת.

כשבוחנים את הרשימות הללו היום רואים שהרשימה המשותפת עוסקת בעיקר בנושאים "ערביים", כמו האלימות בחברה הערבית וחוק קמיניץ, בעוד שמרצ עוסקת בעיקר בנושאים "יהודיים", כמו תחבורה ציבורית בשבת והדרת נשים בצבא. דרושה מפלגה שהנושאים האלה כולם, "היהודיים" ו"הערביים", יקרים לליבה.

עוסקים בעיקר בנושאים "ערביים". יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בהפגנה נגד האלימות בחברה הערבית (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

בעבר היו יותר ערבים מיהודים שתמכו בהקמת מפלגה יהודית-ערבית, מהטעם הברור שהם המיעוט המודר והמופלה לרעה. המצב הזה השתנה. בצד היהודי, קריסתן של מרצ ומפלגת העבודה, שהמשיכו למחזר מסרים ישנים, הותירו רבים ללא בית פוליטי ועם הבנה שהגיע הזמן לעשות דברים אחרת.

לעומת זאת, מהצד הפלסטיני, הצלחתה הגדולה והמשמחת של הרשימה המשותפת גרמה לעוד ועוד אזרחים ערבים להאמין ש"אם אין אני לי מי לי", ולתמוך בדרך של רשימה אחת לציבור הערבי כולו, למרות ההבדלים העצומים בתוכו.

מובן גם שרבים מגיבים בחשדנות לרעיון להקים מפלגה חדשה כעת. זה קצת נראה כאילו שדווקא כשהערבים מצליחים כל כך, באים היהודים הלוזרים מהשמאל ומעוניינים לחבור אליהם. עם זאת, לאחר חוק הלאום והשתוללות ההסתה והדה לגיטימציה לציבור הערבי, אפשר גם להבין את היהודים הרבים המבקשים להביע שותפות גורל וסולידריות עם אחינו האזרחים הערבים

הדרך להקמת מפלגה יהודית-ערבית היא קשה וארוכה. אך כולי אמונה כי מפלגה כזאת קום תקום. ב-3 במרץ נתחיל בהקמת מפלגה משותפת שתהיה מבחינת "אור לישראלים", תראה לכל איך ישראל צריכה להיות, תפיץ מסר של תקווה ואופטימיות – ובסוף גם תצליח להפוך את המקום הזה להרבה יותר טוב.

מוסי רז הוא ח"כ לשעבר מטעם מרצ

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf