newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ישראל עוקבת אחרי מידע שהפלסטינים מעבירים לארה"ב על אלימות מתנחלים

"אנחנו רוצים לדעת מה האמריקאים יודעים", אמר מקור מודיעיני ישראלי ל"שיחה מקומית", "כדי שנדע מה עומד ליפול עלינו". מקורות אמריקאים: המידע הפלסטיני תרם להחלטה האמריקאית להטיל סנקציות על מתנחלים

מאת:
המידע שקיבלו מהפלסטינים סייע לאמריקאים להחליט על סנקציות נגד מתנחלים. בניין שגרירות ארה"ב בתל אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

המידע שקיבלו מהפלסטינים סייע לאמריקאים להחליט על סנקציות נגד מתנחלים. בניין הקונסוליה האמריקאית בתל אביב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

ישראל עוקבת בחודשים האחרונים אחרי מידע שמעבירים פלסטינים למשרד המתאם הביטחוני האמריקאי בירושלים בנושא אלימות מתנחלים ומנסה להבין "מה ארה"ב יודעת על אלימות מתנחלים". כך אמרו גורמי מודיעין ל"שיחה מקומית".

גורם שעוסק בנושא אמר, כי המטרה איננה לפעול נגד המתנחלים, אלא להתמודד עם הלחץ הגובר שמגיע ממשרד המתאם הביטחוני, בראשות הגנרל מייק פנזל, ולמנוע מהמידע שהוא אוסף "להתגלגל לסנקציות".

>>"הכיוון חיובי, כעת צריך סנקציות על בן גביר וסמוטריץ'"

"אנחנו רוצים לדעת מה האמריקאים יודעים", הסביר הגורם, "המטרה היא שיהיה לנו מה לענות כשנישאל על המקרים האלו, שנדע מה עומד ליפול עלינו כשפנזל יפנה אלינו וידרוש תשובות. לא כדי שנעצור מתנחלים. לכן אנשים אצלנו הרגישו לא בנוח לעסוק בזה".

גורמים אמריקאים אישרו, כי בחודשים האחרונים בעלי תפקידים ברשות הפלסטינית שולחים בערוצים פרטיים וחסויים מידע רב למשרד המתאם הביטחוני בנוגע לאלימות מתנחלים.

המידע הזה, שאוסף משרד המתאם הביטחוני האמריקאי, תרם בין היתר להחלטה התקדימית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע שעבר להטיל סנקציות כלכליות על ארבעה מתנחלים שהאמריקאים מאשימים שהפעילו אלימות כלפי פלסטינים. גורמים אמריקאיים אמרו ל"שיחה מקומית", כי על יסוד המידע הזה הוכנו "רשימות שחורות" הכוללות עשרות מתנחלים שאסורים בכניסה לארה"ב.

גורם ישראלי אמר, שההבנה שהמידע שפלסטינים מעבירים לאמריקאים מאז אוקטובר יכול "להוביל לצעדים קונקרטיים", כמו סנקציות נגד מתנחלים, הביאה להגברת העיסוק בפקידי הרשות הפלסטינית.

"העיסוק במה שהאמריקאים יודעים על מה שקורה נובע מתוך הפנמה ישראלית שהאמריקאים מתכוונים לעשות עם המידע הזה משהו", הסביר המקור. "כולם אצלנו מכירים את השם פנזל. האמריקאים דורשים מהישראלים דין וחשבון, והישראלים מוצאים עצמם נבוכים. העובדה שמבקשים מאיתנו לחפש את החומרים מעידה שאין לצד הישראלי תשובה טובה".

הישראלים מכירים את השם שלו. גנרל מייקל פנזל (צילום: הצבא האמריקאי)

לפי מקור ישראלי נוסף, ששוחח עם "שיחה מקומית", בדרג המדיני חושבים שהעיסוק הבינלאומי הגובר באלימות מתנחלים הוא "לחץ פוליטי", ולכן מנסים להוכיח שממדי התופעה אינם גדולים כפי שהאמריקאים טוענים. לדבריו, זו הסיבה ש"אנחנו פועלים כדי לעזור להפריך את הטענות האלו, או למנוע מהן להתגלגל לסנקציות. בדרג המדיני מוטרדים מזה שיינקטו כל מיני מהלכים בינלאומיים שיכריחו את ישראל להתעסק עם הנושא הזה".

"שיחה מקומית" השיגה עותקים של חומרים, שאנשי הרשות הפלסטינית אספו ושלחו למשרד המתאם האמריקאי בירושלים. חומרים אלו, שאינם פומביים, כוללים דו"חות שבהם תיאור תמציתי של מאות אירועי אלימות שהתרחשו בגדה המערבית מאז 7 באוקטובר. המידע הפלסטיני שימושי לאמריקאים כי הוא שופך אור על היקף התופעה: בעוד המידע שאוסף האו"ם, למשל, מתמקד במקרים של פגיעה בנפש או ברכוש, הפלסטינים מתעדים באופן שיטתי גם מקרים של איומים ושל גירוש משטחי מרעה.

בסך הכל, מאז 7 באוקטובר, העבירו הפלסטינים לאמריקאים פירוט בנוגע למאות אירועי אלימות של מתנחלים, ובכללם מעשי גירוש של כפרים קטנים, שריפת בתים, מקרי ירי שבהם נהרגו 8 פלסטינים מידי מתנחלים, כ-100 מקרים שבהם מתנחלים פתחו באש חיה לעבר פלסטינים או בתים של פלסטינים, ומאות תקיפות של רועי צאן, איומים, והשחתת רכוש. מרבית האירועים קרו בשטחי C, שם נעקרו לפחות 16 קהילות פלסטיניות מתחילת השנה עקב אלימות זו.

משרד המתאם הביטחוני האמריקאי לא נסמך באופן בלעדי על המידע הפלסטיני, אלא אוסף עדויות מגוונות למקרי אלימות של מתנחלים מגורמים שונים ובהם גם האו"ם וארגוני זכויות אדם ישראליים. גורמים אמריקאיים אמרו כי על יסוד המידע הזה, הם פונים לגופי ביטחון ישראליים, משתפים אותם במידע ודורשים מהם שינקטו צעדים לעצור את האלימות. ההחלטות על סנקציות, לפי גורמים אמריקאיים, הן תולדה של היעדר פעולה ישראלית אפקטיבית לעצור את האלימות הזו.

מתנחלים תוקפים פלסטינים בנוכחות חיילים, חווארה, 13 באוקטובר 2022 (צילום: אורן זיו)

700 דיווחים על אלימות מתנחלים. מתנחלים תוקפים פלסטינים בנוכחות חיילים, חווארה, אוקטובר 2022 (צילום: אורן זיו)

לגבי המעקב אחרי המידע שמעבירים פלסטינים למשרד המתאם הביטחוני האמריקאי נמסר מהשגרירות האמריקאית ל"שיחה מקומית" כי "באופן עקרוני, איננו מגיבים על ענייני מודיעין, ומפנים אתכם לממשלת ישראל". ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

מקור אמריקאי העיד כי בסבירות גבוהה צפויה הכרזה נוספת של הנשיא ביידן על סנקציות כלכליות, שיכולות לכלול גם מתנחלים בדרגים בכירים ועובדי מדינה שיש להם רקע של אלימות נגד פלסטינים, וכי רשימת מנועי הכניסה צפויה אף היא להתרחב כשהמספר הסופי עשוי להגיע ל"מאות מתנחלים".

הגנרל האמריקאי פנזל עומד בראש משרד המתאם מאז נובמבר 2021. גורמים שמכירים את פעילות המשרד אמרו שהוא פועל נגד תופעת אלימות המתנחלים מתוך הבנה שהיא פוגעת ביציבות הביטחונית בגדה המערבית ומחלישה את מעמדה של הרשות הפלסטינית בעיני הציבור הפלסטיני. משרד המתאם הוקם ב-2005, והוא אמון על הקשר שבין ארה"ב לכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית ועוסק גם בתיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית.

לפי עובד ממשל אמריקאי בכיר, הסנקציות הכלכליות שהוטלו בצו נשיאותי בשבוע שעבר נגד ארבעת המתנחלים דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי, גובשו לאחר תחקיר מקיף, שכלל איסוף מידע מגורמים שונים, ולא הסתמך רק על משרד המתאם האמריקאי. לדבריו, התיק על כל אחד מהמתנחלים האלו מכיל עדויות חד משמעיות למעורבות באלימות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה לסנקציות כי "ישראל פועלת נגד כל מפרי החוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון". אך ניתוח שערך ארגון "יש דין" ל-1,664 תיקים במשטרה שנפתחו בין השנים 2005 ל-2023  עקב אלימות מתנחלים נגד פלסטינים בגדה מעלה כי כ-94% מהם נסגרו ללא הרשעה, בדרך כלל משום שהמשטרה לא הצליחה לאתר ראיות או אשמים.

שוטרים פלסטיניים בזמן ההפגנות בעקבות מותו של ניזאר בנאת, 26 ביולי, 2021 (צילום: אקטיבסטילס) 26 June 2021

המשרד הביטחוני האמריקאי אמור לתאם עם הרשות הפלסטינית. שוטרים פלסטיניים ברמאללה, יולי 2021 (צילום: אקטיבסטילס)

בצו הנשיאותי שפרסם ביידן נכתב ש"אלימות מתנחלים קיצונית, עקירה כפויה של אנשים וכפרים, והרס של רכוש, הגיעו לממדים בלתי נסבלים". מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה פירוט בנוגע לסיבת הסנקציות עבור כל אחד מהמתנחלים: דוד חי חסדאי יזם והוביל את פוגרום המתנחלים בחווארה שכלל הצתה של בתים ורכבים והרג של תושב פלסטיני, עינן טנג'יל תקף חקלאים ופעילי שלום במוטות ואבנים ופצע אותם, שלום זיכרמן תועד בוידאו פוצע פעילי שמאל בגדה ומטיח אבן ברכב בו היו, וינון לוי הוביל קבוצת מתנחלים שיצרו "אווירה של פחד" בגדה, תקפו פלסטינים, שרפו שדות, ופעלו לגרש כפרים שלמים באיומים.

בדצמבר אמר שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן כי ארה"ב החלה להכניס "מתנחלים קיצוניים" לרשימות שחורות של מנועי ויזה. הודעה זו גררה תגובת שרשרת אצל מדינות רבות באירופה, שהודיעו כי יטילו גם הן סנקציות על מתנחלים שהיו מעורבים באלימות נגד פלסטינים. בריטניה הודיעה השבוע שתטיל סנקציות על ארבעה מתנחלים המואשמים באלימות כלפי פלסטינים, אחד מהם נכלל ברשימה האמריקאית ושלושה אחרים. צרפת הצטרפה אתמול (יום ג') והודיעה שתטיל סנקציות על 28 מתנחלים המואשמים באלימות כלפי פלסטינים.

ראש ממשלת בלגיה אמר כי "מתנחלים קיצוניים" לא יוכלו להיכנס למדינה, דובר משרד החוץ הגרמני אמר כי גרמניה צריכה לשקול הטלת סנקציות על מתנחלים בדומה לארה"ב, בקונסוליה הצרפתית בירושלים הודיעו כי צרפת שוקלת "הקפאת נכסים ומניעת כניסה לשטח צרפת והאיחוד האירופי" של מתנחלים אלימים.

גם ספרד, אירלנד ומלטה קראו להקפיא את הנכסים של "מתנחלים אלימים שתוקפים קהילות פלסטיניות עקורות", וג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, אמר שמשרדו יעבוד לקדם הצעה למדינות חברות באיחוד שתוביל ל"הטלת סנקציות נגד מתנחלים קיצוניים" ותמנע את כניסתם לשטחי האיחוד האירופי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf