newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפרקליטות הפתיעה: נדון עם האוצר על פיצויים לחטופי תימן

לפי הפרקליטות, מתקיימים דיונים עם החשב הכללי, אבל "לא ניתן לאשר סכומים" בגלל ממשלת המעבר. פעילים במאבק לילדי תימן, המזרח והבלקן: "המשפחות שמעו על המתווה בפעם הראשונה, זה ניסיון נבזי להשיג את אהדת השופטים"

מאת:

הפרקליטות הצהירה שהיא מנהלת שיחות עם משרד האוצר לקידום מתווה של פיצויים למשפחות חטופי תימן, מזרח והבלקן – כך נחשף בבית המשפט העליון היום (ד') במהלך דיון בערעור של הפרקליטות על פסיקה של בית המשפט המחוזי בעניינה של אחת המשפחות.

מאות בני משפחות של הילדים האבודים, ולצידן תומכים רבים, הגיעו לירושלים מרחבי הארץ. הן דורשות הכרה בפשע שנעשה, גילוי האמת וצדק, עשרות רבות של שנים לאחר שנעלמו אחיהן ובניהן. יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח ובלקן. 21 ליוני 2017. (שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

הפרקליטות דרשה לדחות על הסף את התביעה בגלל "התיישנות". הפגנה למען הכרה במשפחות ילדי תימן, המזרח והבלקן (צילום: שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לדחות את התביעה של משפחת ג'הסי על סף מחמת התיישנות, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי פסק שההתיישנות לא חלה על המקרה. מהלך של הכרזת התיישנות היה משליך על כל התביעות מסוג זה המתנהלות בימים אלה בבתי המשפט. אולם תוך כדי הדיון חשפה הפרקליטות, כאמור, שהיא מקדמת מתווה לפיצויים. "הפרקליטות מובילה בימים אלה מהלך פנימי. בשבוע הבא קבועה לנו ישיבה עם החשב באוצר בנושא זה", אמרה נציגת הפרקליטות עו"ד רות גורדין.

לדברי גורדין, הפרקליטות מנסה "להניע את הדבר ברמת הפקידות הגבוהה מאוד", אבל הנושא מתעכב בגלל ממשלת המעבר. "אין לנו עניין להציע הצעה שלא ניתן לעמוד מאחוריה, כרגע הממשלה במצב שלא ניתן לאשר סכומים מסוימים".

נציגי המשפחות התובעות גילו על המגעים בממשלה לקדם מתווה של פיצויים לראשונה בבית המשפט. "אני מייצגת 15 תביעות ברחבי הארץ ולא מצליחה לשמוע על קידום הסדר אלא רק באולמות בתי המשפט", טענה עו"ד קארן בכור, המייצגת את אחת המשפחות.

עו"ד יוסי גמליאל, המלווה משפחות שונות בתביעות בנושא, סיפר כי ב-2017 היה מהלך להכין מסמך הכרה, והיה מדובר גם על פיצויים. "הם אמרו שהם מסכימים לתת פיצוי, אבל קראו לזה מענק", אומר גמליאל. "את מבינה כמה זה מעליב? זה לא פיצוי. על מה אתה נותן מענק? אבל אם עכשיו הם יתנו את הכסף כפיצויים, זו תהיה התקדמות לקראת הכרה".

נעמה קטיעי מעמותת עמר"ם אמרה כי "רק לאחר שהפרקליטות גררה את המשפחה לעליון, היא מוצאת לנכון לומר לשופטי בג"צ כי בפרקליטות עובדים על מנגנון שיוצע למשפחות לפיצוי. המשפחות לא שמעו על המנגנון הזה עד היום, גם לא עורכי הדין שמייצגים אותם. לנו זה נשמע כמו עוד ניסיון נבזי לעורר אהדה בקרב השופטים בדיון רק כדי להמשיך ולגרור את ההליכים המשפטיים עד שהמשפחות יתייאשו. לצערנו, מדינת ישראל ממשיכה להתעלל במשפחות באכזריות ואטימות. מצד אחד טוענת המדינה שבית המשפט הוא לא המקום ליישוב הפרשה, ומצד שני היא מסרבת כל תוקף להכיר בעוולה ההיסטורית".

שופטי העליון לא פסקו בעניין ההתיישנות והחליטו לתת למדינה ארבעה חודשים שבסופם אמורה הפרקליטות להציע מתווה לפיצויים מול המשפחות. גמליאל סיפר ל"שיחה מקומית" כי לפני שמונה חודשים הזמינה הפרקליטות את נציגי המשפחות לפגישה, אך "מאז אף אחד לא שמע מהם, עד לדיון היום".

תוצאות הדיון התקבלו ברגשות מעורבים מצד המשפחות, שכן בקשת הפרקליטות לדחות על הסף את הדיונים עלולה למנוע מהן לעלות לדוכן העדים. "לא לשמוע את המשפחות זה לסתום את הגולל על פרשת ילדי תימן לגמרי. נגמר הסיפור", אמר עו"ד גמליאל. "זה הדבר הכי נוראי שיש. למה שלא יטענו להתיישנות  בבית המשפט, אחרי שיקשיבו לעדויות? זו דרישה קיצונית. אני לא רוצה לדמיין שבית המשפט יקבל אותה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf