newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוויון אזרחי ולאומי: הדמיון בין בל"ד לחד"ש גדול משנדמה

רבים חושבים שהשיח הלאומי בקרב הפלסטינים אזרחי ישראל זכה לעדנה רק בשנות התשעים, עם הופעתו של עזמי בשארה, אך במציאות הוא נכח בגאון כבר שנים קודם לכן - על ידי מנהיגי מק"י. מאמר תגובה

מאת:

כותב אורח: רג'א זעאתרה

טעויות רבות, שלא לומר הטעיות, נפלו במאמרו של ד"ר סעיד זידאני "בין בדלנות לשילוב: על הדומה והשונה במחשבה הפוליטית של חד"ש ובל"ד" שפורסם ב"שיחה מקומית". המאמר המקורי התפרסם בערבית בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" אותו ייסד ח"כ לשעבר עזמי בשארה, במימון חברת "פדאאת מדיה" הקטארית. בתגובה פרסמתי מאמר מורחב בערבית במוסף "אל-אתיחאד".

ד"ר זידאני,  אקדמאי מוערך והגון בדרך כלל, מספר כי בעוד חד"ש תובעת שוויון זכויות הפרט בלבד, הרי בל"ד מתעקשת על זכויות קולקטיביות. זהו עיוות של ההיסטוריה ושל המציאות: כבר בשנת 1976 דחתה מק"י (המרכיב העיקרי בחד"ש) את אמירת רה"מ דאז יצחק רבין לגבי זכויות הלאום של הציבור הערבי בישראל. הנה מה שנכתב בוועידה ה-18:

מק"י דוחה בכל הכוח את הפרדיגמות המרכזיות הציוניות הממשלתיות לגבי האוכלוסייה הערבית בישראל ואופיה של מדינת ישראל. אנו דוחים מכל וכל את הצהרת ראש הממשלה יצחק רבין שמדינת ישראל היא מדינה יהודית וציונית ולכן אין מקום להכרה בזכויות הלאומיות של האוכלוסייה הערבית בישראל או להכרה בה כמיעוט לאומי (…) במדינה ישראלית דמוקרטית באמת, כל האזרחים, ללא הבדל לאום, ייהנו משוויון זכויות מלא, ויכובדו בה הזכויות הלאומיות של המיעוט הלאומי הערבי".

באותה ועידה נקטה מק"י במושג "שוויון זכויות אזרחי ולאומי" והציגה מצע שמתייחס הן לזכויות קולקטיביות והן לזכויות היסטוריות (הכרה במיעוט הלאומי, השבת אדמות גזולות ומופקעות, זכות השיבה לכפרים העקורים והשבת נכסי הוואקף המוסלמי).

> בין בדלנות לשילוב: על הדומה והשונה במחשבה הפוליטית של חד"ש ובל"ד

ח"כ לשעבר עזמי בשארה, מייסד מפלגת בל"ד (צילום: פלאש90)

ח"כ לשעבר עזמי בשארה, מייסד מפלגת בל"ד (צילום: פלאש90)

בשנת 1981 אסר רה"מ דאז מנחם בגין, מכוח תקנות שעת חירום המנדטוריות, על קיום "קונגרס האוכלוסייה הערבית". במסמך המכונן שהוקרא ע"י ד"ר אמיל תומא, ממנהיגיה ההיסטוריים של מק"י, נכתב: "אנו תושבי הארץ הזאת, אין לנו מולדת אחרת (…) מעולם לא התכחשנו, ולעולם לא נתכחש להיותנו חלק חי, מודע ופעיל מהעם הערבי הפלסטיני. לא ויתרנו ולא נוותר על זכות העם הזה להגדרה עצמית, לחופש ולעצמאות, על אדמתו הלאומית".

שוויון אזרחי ולאומי

בשנת 1985, כאשר נידון התיקון לחוק יסוד: הכנסת, ולפיו תיאסר השתתפותה בבחירות של רשימה אשר שוללת את "קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", עמד תופיק טובי בכנסת ואמר:

לבוא היום ולקבוע בחוק את מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי, פירושו לומר ל-16% מכלל אזרחי מדינת ישראל שאין להם מדינה כלל ולקבוע שהם תושבים בלא מדינה, שמדינת ישראל היא אך ורק המדינה של תושביה היהודים, וכי האזרחים הערבים החיים בה ויושבים בה יושבים וחיים בה רק בחסד בלא זכויות שוות לאלה של אזרחיה היהודים.

האם מנסחי הפסקה הזאת לא חשים שהם באים לומר -700,000 אזרחי מדינת ישראל שהם אזרחים מדרגה שנייה? להמוני העם הערבי החיים בישראל, אזרחי מדינת ישראל, אין מולדת אחרת. זוהי מולדתם, בה יחיו, בה ייאבקו למען שוויון זכויות ובה ירצו לחיות כשווים בין שווים. הם לא יסכימו להגדרות שמשמעותן שלילת זכותם השווה, לשלילת העובדה שמדינת ישראל היא גם מדינתם. יחד עם הכוחות היהודים הדמוקרטיים הם ייאבקו כדי לחיות בה בכבוד ובשוויון. אני שואל: האם מנסחי הגרסה הזאת לא מבינים שבהגדרה זאת הם מכתימים את מדינת ישראל כמדינת אפרטהייד, כמדינה גזענית?".

כך שקביעתו של ד"ר זידאני כי "ההבדל הבולט בין שתי המפלגות הינו בסוגיית הזכויות הקולקטיביות" היא שגויה, ומתעלמת מעשרות שנים של מאבק האוכלוסייה הערבית למען שוויון זכויות מלא, לאומי ואזרחי כאחד. מה גם שמדובר במאבק שהחל עשורים לפני הצהרת האו"ם מדצמבר 1992 שעסקה בזכויותיהם של "אנשים המשתייכים למיעוטים לאומיים, אתניים, דתיים או לשוניים", והצהרת האו"ם מספטמבר 2007 שעסקה בזכויותיהם של עמים ילידיים.

טעות מהותית נוספת של זידאני, היא האמירה כי "בל"ד אומרים שהפתרון ההוגן הוא מדינה דמוקרטית אחת, פדרלית או דו-לאומית, או שתי מדינות שקשורות קונפדרלית או חולקות מולדת אחת, או משהו בסגנון". טענה זו לא רק שאינה מבוססת על מצע בל"ד, אלא גם סותרת את הכרזות מנהיגיה. כך למשל אמר עזמי בשארה בשנת 2002 בפני ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-16: "המצע המדיני שלנו, ההצעה שלנו, מה שאני הצעתי פה בפעילותי הפרלמנטרית והפוליטית, ובכל מקום, זה פתרון של שתי מדינות".

גם היו"ר הנוכחי, ח"כ ג'מאל זחאלקה, הדגיש בשנת 2009 בתצהיר שהוגש בפני ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-18: "המצע המדיני של בל"ד מתבסס על עקרון של פשרה היסטורית שעיקרה נסיגה ישראלית מכל השטחים הערבים שנכבשו ביוני 1967 על בסיס שתי מדינות בגבולות 1967 יחד עם פשרה מוסכמת בין אש"ף וישראל אודות סוגיית הפליטים הפלסטינים", ואח"כ הוסיף: "עם זאת, אציין בהקשר זה את הסתייגותי האישית מהססמה של 'שתי מדינות לשני עמים'. אכן, אנו דוגלים בפתרון של שתי מדינות, מדינת ישראל ומדינת פלסטין בגבולות 1967, אך אמרתי יותר מפעם, כפי שהסברתי לעיל, שאני מתנגד לשימוש המרמז על רכושנות של 'עם אחד' על מדינה. השימוש הזה לדעתי אינו שימוש דמוקרטי שוויוני. אנו שואפים לשתי מדינות ששתיהן יהיו מדינות של כלל האזרחים".

במצע הרשימה המשותפת לבחירות בשנת 2015 נכתב בסעיף 1: "הרשימה המשותפת נאבקת למען שלום צודק באזור המתבסס על החלטות האו"ם; סיום הכיבוש של כל השטחים שנכבשו בשנת 1967, פירוק כל ההתנחלויות וחומת ההפרדה הגזענית, שחרור האסירים הפוליטיים, הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ריבונית בגבולות ה-4 ביוני 1967, שבירתה ירושלים המזרחית, ופתרון צודק לבעיית הפליטים הפלסטינים, שמבטיח את זכות השיבה לפי החלטת האו"ם 194". כותב השורות היה נציג חד"ש בניסוח המצע. נציג בל"ד – ח"כ ג'מאל זחאלקה – לא הציע פתרונות או ניסוחים אחרים, בוודאי לא פתרון של מדינה אחת.

> משבר הרוטציה חושף את היסוד הרופף של הרשימה המשותפת

לא מלחמת בני אור בבני חושך. יו"ר חד"ש, איימן עודה, ויו"ר בל"ד, ג'מאל זחאלקה (יונתן זינדל/פלאש90)

עוד קובע זידאני כי בל"ד "רואה את עצמה כשותפה וכחלק בלתי ניתן להפרדה מהתנועה הלאומית הפלסטינית או הפרויקט הלאומי הפלסטיני". קשה להבין כיצד בל"ד עושה את התפקיד הזה מתוך הפרלמנט הישראלי. קשה עוד יותר ליישב את זה עם האמירה של מייסד המפלגה, בשארה, באותו נאום בשנת 2002:

אדוני היושב-ראש, חברי הוועדה הנכבדים, תנועת בל"ד קמה מתוך הוויכוח על אזרחות, תנועת בל"ד לא יובאה מאיזו שהיא ארץ זרה. תנועת בל"ד קמה מתוך ההוויה הישראלית, ממש מתוך לבה של ההוויה הישראלית, כאשר כמה זרמים מתאחדים בשביל להקימה. חלק בילו את חייהם הפוליטיים במפלגה הקומוניסטית הישראלית ובחד"ש, חלק היו בתנועה המתקדמת, חלק השאירו מאחוריהם את תנועת 'בני הכפר' ורעיונותיה, חלק לא היו בכלל מפלגתיים, אבל כולם באו לתנועה הזאת מתוך השיח האזרחי הישראלי מה מקומה של האזרחות בהוויה הפוליטית שלנו."

גם על המושג "בדלנות" לד"ר בשארה יש ניתוח שונה מאשר ד"ר זידאני:

כאשר מדברים על אזרחות אתם מדברים על גולת הכותרת ועל המוטיבציה, על ההתחלה ועל המהות של תנועת בל"ד במדינת כל אזרחיה. אי-אפשר להיות בדלני ולבקש מדינה של כל אזרחיה. לפחות בלי סתירות בבקשה. אתה לא יכול גם לבקש מדינת כל אזרחיה ולהיות מואשם בכל העולם הערבי שאתה רוצה לעשות אינטגרציה של הערבים, וגם להיות מואשם פה בבדלנות. בדלנים לא מבקשים שוויון. אני לא שמעתי על תנועה בדלנית שדורשת שוויון. לא עבר עליי דבר כזה.

בדרך-כלל גם תנועות בדלניות לא כל-כך אוהבות להיות בפרלמנטים של המדינה ממנה הם רוצים להיבדל. מי שנאבק לשוויון במסגרת של האזרחות הוא לא תנועה בדלנית. בעצם האקט שאני מבקש פה לשכנעכם להיות בפרלמנט, זה ההפך מבדלנות. עצם האקט הזה".

אני תקווה שד"ר זידאני, אותו אני מעריך ומוקיר, יעמיד דברים על דיוקם בעתיד.

רג'א זעאתרה הוא אקטיביסט ועיתונאי. חבר הלשכה המדינית של חד"ש

> כך מאיים הסכם הרוטציה על קיומה של הרשימה המשותפת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf