newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אסור לחגוג, לסקר ואפילו להסתכל על אסירים פלסטינים ששוחררו

שוטרים רבים הגיעו לביתה במזרח ירושלים של עסראא ג'עאביס, ששוחררה במסגרת העסקה בין ישראל לחמאס, במטרה למנוע מבני המשפחה לחגוג את שובה. במקביל, ניסו למנוע מעיתונאים לסקר את האירוע

מאת:

 

האסירה הפלסטינית עסראא ג'עאביס, ששוחררה לביתה במזרח ירושלים במסגרת העסקה עם חמאס, ב-26 בנובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

המשפחה לא ארגנה כל גילוי שמחה בולטים. האסירה הפלסטינית עסראא ג'עאביס, ששוחררה לביתה במזרח ירושלים במסגרת העסקה עם חמאס, ב-26 בנובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

"לא להדליק מצלמות, לא לגעת בכלום עד שהם יעברו", כך הורה לי שוטר כשהגעתי לסקר את שחרורה של הפלסטינית עסראא ג'עאביס מהכלא ביום ראשון לפנות בוקר, במסגרת העסקה בין ישראל לחמאס. "אל תסתכלו, תסגרו את החלון", הוסיף, לאחר שהכוח הורה לעיתונאים שהיו במקום להיכנס למכוניות ולסובב אותן כך שיפנו לגבעה סמוכה ולא לכיוון בית האסירה, ולכבות את האורות.

במסגרת הסדר החדש שמתגבש במהלך המלחמה, לפלסטינים במזרח ירושלים אסור לשמוח על שחרורם של קרובי משפחה ממאסר ממושך בכלא הישראלי. בימים שלפני השחרור, הבהירו במשרד לביטחון לאומי כי לא יאפשרו חגיגות בשטחי ירושלים, והמשטרה ביקרה בבתי המשפחות. "גילויי שמחה, המשוואה שלהם זה גיבוי לטרור, חגיגות ניצחון, רוח גבית לאותם חלאות אדם", אמר השר איתמר בן גביר לקראת השחרורים.

השוטרים לא רק ניסו למנוע את החגיגות וקבלת פנים משפחתית, אלא גם את האפשרות של עיתונאים לסקר את האירוע. זה חלק ממגמה כללית של מאמץ להסתיר מעיני הציבור את המציאות הפחות נוחה לממשלה.

ג'עאביס היא אחת האסירות הפלסטיניות הוותיקות, והפכה לסמל בזמן שהותה בכלא. מאז 2016 היא מרצה עונש מאסר של 11 שנה, לאחר שהורשעה בניסיון לרצח. שנה קודם לכן, נסעה במכוניתה עם בלון גז, וכששוטר עצר אותה, לפני מחסום א-זעים, ליד מעלה אדומים, הציתה את הבלון בתוך הרכב. היא פצעה את השוטר ובעצמה נפצעה ונכוותה ב-60% מגופה, כולל בפניה, ואיבדה שמונה אצבעות.

אף שכתב האישום וההרשעה מייחסים לה מניע ביטחוני, על פי פרסומים בפייסבוק ופתק שכתבה, ככל הנראה מה שהוביל למעשה היה משבר אישי, כמו שקרה בכמה וכמה מהמקרים בין השנים 2015-2016 של נשים ונערים שיצאו למחסומים עם סכין או כלי נשק מאולתרים במטרה להיהרג.

שוטרים מחוץ לביתה של האסירה הפלסטינית עסראא ג'עאביס, ששוחררה לביתה במזרח ירושלים במסגרת העסקה עם חמאס, ב-26 בנובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

עשרות שוטרים פשטו על הבית. שוטרים מחוץ לביתה של האסירה הפלסטינית עסראא ג'עאביס, ששוחררה לביתה במזרח ירושלים במסגרת העסקה עם חמאס, ב-26 בנובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

במהלך מאסרה, ג'עאביס קיבלה טיפולים רפואיים משב"ס, והרופאים המליצו על ניתוח לשחזור אף. שב"ס דחה את בקשתה לקבל מימון לטיפול, בנימוק שהוא אינו חיוני לתפקוד תקין. לפני כשנתיים, בית המשפט המחוזי דחה עתירה שלה בדרישה ששב"ס יאשר את הטיפול.

משפחתה של ג'עאביס התכנסה משעות אחר הצהריים של שבת בבית שג'בל מוכבר. למקום הגיעו עיתונאים מכלי תקשורת רבים, פלסטינים ובינלאומיים. המשפחה לא ארגנה מערכת הגברה, פוסטרים, בלונים או כל גילוי שמחה אחר. הם הקפידו לשמור את שער הבית סגור, כדי למנוע את הגעת המשטרה.

עם העיכוב במימוש העיסקה אמש, המשפחה הועברה לבית מרוחק במעלה גבעה מבודדת בשכונה, ולשם הגיעו רק כלי התקשורת וכעשרים בני משפחה. כשג'עאביס עשתה את דרכה ממגרש הרוסים (לשם הובאה מהכלא) אל ביתה, עשרות שוטרים חמושים ברובים, קסדות ושכפ"צים פשטו על בית המשפחה. בהתחלה הורו לכל בני המשפחה שאינם מדרגה ראשונה לעזוב. בני המשפחה שביקשו כמה דקות "לסדר את העניין", סורבו.

מיד לאחר מכן החלו השוטרים לדחוף את העיתונאים שהיו במקום, חלקם באמצע שידור חי, במורד המדרגות עד לחנייה. תחילה השוטרים אמרו לנוכחים לחכות מחוץ לבית ולצלם משם את הגעתה של ג'עאביס, אך אז שינו את דעתם והורו לכולם להיכנס לכלי הרכב, תוך כדי דחיפות. "מה אתה בכלל מדבר איתי", אמרה אחת השוטרות לאדם שהלך לאט מדי לטעמה.

מכיוון שחלק מהמכוניות היו נחסמו על ידי כלי רכב אחרים, שבעליהם יצאו משם ברגל, ניתנה הוראה למי שנותר במקום לא לצלם ואף לא להסתכל. נותרנו במכונית, וחששנו שהשוטרים לא יסתפקו בכך וגם ירצו לעכב אותנו או להחרים ציוד צילום, אך לאחר כמה דקות השוטרים פשוט נעלמו, בלי שאמרו מילה ובלא שציינו כי "מותר" כבר לצאת מהמכונית. לאט לאט חלק ממי שברחו קודם חזרו במעלה הגבעה, כולל בנה של ג'עאביס מואתסם, כיום בן 14, ושם קיבלו את פניה בחיבוקים והניחו זר פרחים על ראשה.

עם הגעתה לביתה, אמרה ג'עאביס לעיתונאים: "השבח לאל שהוציא אותי מהכלא. אנחנו מתביישים לשמוח כשפלסטין כולה פצועה".

לשאלה איך היתה הדרך מכלא דמון עד השחרור אמרה: "נשמנו אוויר. העבירו אותנו מפוסטה (רכב שב"ס) לפוסטה".

פנינו למשטרה בשאלה מדוע ניסו למנוע את הסיקור העיתונאי של שחרור האסירה. ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך הלילה פעלו שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב להשלמת ההליך התקין של שחרור האסירות והאסירים בהתאם להחלטת הדרג המדיני למזרח ירושלים.

"המשטרה פעלה למנוע כל גילוי תמיכה בטרור ובמחבלים והפרת הסדר הציבורי, ופיזרה התקהלות מחוץ לבית אסירה בטחונית ששוחררה בג'בל מוכבר. גם בימים הקרובים ימשיכו השוטרים לאבטח את הליך השבת החטופים ושחרור האסירים, ולפעול לשמירה על הסדר הציבורי באזור ירושלים, ובגזרות נוספות שבתחום אחריות משטרת ישראל".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf