newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ילדים מתים בעזה הם או "פיגוע הסברתי" או נכס תעמולתי

כאשר ינון מגל, אז העורך הראשי של אתר וואלה!, אמר במהלך "צוק איתן" שהוא קודם כל יהודי וישראלי ורק אחר כך עיתונאי, התחוללה סערה ציבורית. כיום, התקשורת הישראלית כולה הפכה ל"ינוניוז" בשרות התעמולה הישראלית ו"המבצע המוצלח ביותר אי פעם", עד הסבב הבא

מאת:
זמזום הכטב"מים מעל עזה מחרפן, אבל זמזום התעמולה בישראל מטמטם, מעוור ומסמא (צילום מסך מתוך חדשות 12)

זמזום הכטב"מים מעל עזה מחרפן, אבל זמזום התעמולה בישראל מטמטם, מעוור ומסמא (צילום מסך מתוך חדשות 12)

בבוקר שאחרי הסבב, דיווחו בחדשות ש"גורם צבאי הדגיש שמבצע 'עלות השחר' הוא המבצע המוצלח ביותר שניהלה ישראל אי פעם, גם בגזרת ההסברה". היה מנחם לשמוע את הדברים, שהרי עכשיו, תחת ממשלת השינוי, אין יותר התלהמות ושחץ, אלא רק שיקול דעת וענייניות מתונה, הענייניות הכי עניינית שניהלה ישראל אי פעם. ענייניות, ויציבות. שהרי איזו ממשלה בעצם לא הפציצה את עזה? כולן עשו זאת, ועכשיו "ממשלת השינוי", עם העבודה ומרצ, הדגימה הלכה למעשה שגם היא יכולה להפציץ את עזה.

ובעצם למה לא: אם העמדה הפוליטית המהותית של כולם היא הסכמה עם הליכוד על "כמעט הכול" חוץ מענייני המשפט של נתניהו, אז למה שלא יפציצו את עזה. מישהו כאן מתאר לעצמו ש"כמעט הכול" לא כולל הפצצות על עזה? הפצצות על עזה זה עמוק בקונצנזוס.

אבל זה לא רק עוד מאותו הדבר. מ"סבב" ל"סבב" משהו משתנה: הברוטליזציה של עזה, מחיקתם של שני מיליון בני האדם החיים ברצועה, מתקדמת. מדחי אל דחי.

תחשבו על הילדים המתים בג'באליה. מסתבר שמואאמן מוחמד אחמד א-ניירב בן ה-5 ואחיו אחמד בן ה-10, חאזם מוחמד עלי סאלם בן ה-9 ואחמד וליד אחמד אל-פראם בן ה-16 אינם ילדים מתים: הם נכס תעמולתי. העיסוק האינטנסיבי בהם בתקשורת הישראלית לא ספר אותם. מותם אינו טרגדיה איומה. ראשית כל, אנחת הרווחה הקולקטיבית באולפנים: היי, זה לא אנחנו, חזל"ש. אפשר להמשיך ולהפציץ, כי לרגע היה חשש שמעדנו על "פיגוע הסברתי" – כלומר, יותר מדי גופות של יותר מדי ילדים בפחות מדי זמן. ובכלל, תיראו איזו גרפיקה מהממת דו"צ הפיק! וכל כך מהר! כאילו ישראל לא הרגה כבר מאות ילדים בעזה. כאילו ב"סבב" הנוכחי לא הרגנו עוד. ילדים שלא זכו לגרפיקה מהממת באדיבות מערך התעמולה הלאומי.

ותחשבו על ההתמסרות התקשורתית המוחלטת בשירות התעמולה. לפני אי אילו סבבים, ב-2014, בזמן 'צוק איתן', אחד ינון מגל (אז העורך הראשי של אתר וואלה!) אמר שהוא "קודם כל יהודי וישראלי ואחר כך עיתונאי… לא נראה לי הגיוני לשים את הרג ארבעת הילדים מעזה בכותרת הראשית, כשיש חמישה מיליון ישראלים שנמצאים בטווח הטילים". גילוי הלב הזה עשה אז רעש, והציף שאלות בנוגע לאתיקה עיתונאית. והיום?

היום, ברוכים הבאים לינוניוז. היום יש סיבות אחרות, עם אותה שורה תחתונה: לא לדווח על ילדים פלסטינים מתים. היום תיראו את התשוקה בה כתבים בכלי תקשורת מרכזיים רוצים תמונות סלפי עם גנרלים על מדים, מתמללים בשקיקה את המסרים של מערך התעמולה הלאומי, מפרסמים בלהט את התמונות המפוקסלות מ"אישור הסיכול הממוקד" – תמונות שערכן החדשותי אפס, אבל ערכן רב כצוהר אל צפונות הלב של מי שמפרסמים אותן. סיכול כה "ממוקד" שנהרג בו גם הילד מוחמד איאד חסונה בן ה-13. במחנה הפליטים ברפיח, הוא גר בבית ליד. כשמוחמד נולד, עזה כבר הייתה שנתיים תחת סגר. עוד נהרגו בהפצצה הממוקדת שלושה שכנים, ונפצעו למעלה מ-30 בני אדם, מחציתם קטינים. הישג כירורגי של ממש. עכשיו תסתכלו שוב בתמונות של גנץ והקצינים הרוכנים, ותגידו מה אתם רואים.

"לאנשים אין כסף לתרופה שעולה עשרה שקלים". ילד בין ההריסות מהפצצה ישראלית בעזה, אוגוסט 2022 (צילום: מוחמד זענון / אקטיבסטילס)

לרגע היה חשש שמעדנו על "פיגוע הסברתי" – כלומר, יותר מדי גופות של יותר מדי ילדים בפחות מדי זמן. ילד בין הריסות לאחר הפצצה בעזה, אוגוסט 2022 (צילום: מוחמד זענון / אקטיבסטילס)

כל הגועל הזה מסנן מהמציאות רעשים שלא נעים לשמוע, כמו הזמזום המתמיד של הכטב"מים בשמי עזה, זמזום ששני מיליון בני אדם לא יכולים להפסיק לשמוע. מסנן מהמציאות תמונות שלא נעים לראות, כמו אלפי הבניינים ההרוסים – מסבב לסבב – ברחבי הרצועה, הריסות ששני מיליון בני אדם לא יכולים להפסיק לראות. ובעיקר, מסנן מהמציאות עובדות שלא נעים לחשוב עליהן, כמו העובדה ששני מיליון בני אדם חיים תחת מצור כבר למעלה מ-15 שנה. עובדה ששני מיליון בני אדם לא יכולים להפסיק לחשוב עליה.

שביעית מהאוכלוסייה בין הירדן והים כלואה ברצועה, על קצת יותר מ-1% מהשטח. ישראל קובעת כמה חשמל יהיה, המים מזוהמים, האבטלה והעוני שוברים שיאים, ההפצצות חוזרות פעם בכמה שנים אבל האימה והצלקות לא עוזבות לרגע כי אין להן אפילו זמן להגליד. נכון, ישראל בנתה חומה גבוהה ועמוקה סביב הרצועה. אבל גם מבעד לטונות של הבטון חיוני לראות שלשני מיליון בני אדם יש חלומות ותקוות, יש חיים מלאים שזכותם לחיות, יש שאיפות פוליטיות וקולקטיביות, יש אנושיות שאי אפשר להכחיש.

זמזום הכטב"מים מעל עזה מחרפן, אבל זמזום התעמולה בישראל מטמטם, מעוור ומסמא. "המבצע המוצלח ביותר אי פעם", עד הסבב הבא.

חגי אלעד הוא מנכ"ל בצלם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf