newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"עובדה" תפצה צלם על שימוש בסרטונים ללא רשותו בתחקיר "עד כאן"

מאת:
השאירו תגובה
א א א

"קשת" ומערכת התוכנית "עובדה" יפצו צלם עיתונות עצמאי על הפרת זכויות יוצרים. התוכנית עשתה שימוש בצילומי וידאו שצילם ישראל פוטרמן בהפגנה בכפר נבי סלאח ללא רשותו במהלך כתבת השתולים של "עד כאן" שעסקה בפעילות ארגון "תאעיוש" בדרום הר חברון. עוד על פי ההסכם תפרסם היום מערכת "עובדה" הבהרה בנושא במהלך שידור התוכנית.

ישראל פוטרמן הוא צלם וידאו אשר מתעד מזה שנים ארוכות נושאים חברתיים בארץ ובשטחים הכבושים. את הסרטונים שהוא מצלם הוא מעלה לערוץ היוטיוב שלו באופן קבוע. ישנן הפגנות שבהן הוא צלם הווידאו היחיד בסביבה, ואין כמעט פעילה או פעיל במאבק העממי בשטחים הכבושים שלא מכיר אותו ואת המצלמה שלו. את ההפגנות בסופי השבוע בגדה המערבית הוא מתעד כמעט מידי שבוע, ונוהג לצלם רבות את הפגנות ימי השישי בנבי סלאח.

כך גם היה ביום שישי ה-13 במאי 2011. פוטרמן תיעד הפגנה בנבי סלאח שנתקלה באלימות חריגה של הצבא כלפי מפגינים ישראלים ובינלאומיים. את האלימות ניתן לראות בסרטון שהעלה מאוחר יותר לערוץ היוטיוב שלו.

ב-8 בינואר 2016 שודר בתוכנית עובדה בערוץ 2 תחקיר שעסק בפעיל השמאל עזרא נאווי, ארגון "תעאיוש" ובעמותת "עד כאן". המדינה סערה סביב כתבתו של עמרי אסנהיים שעשתה שימוש בחומרים שצילמו סוכנים שנשלחו מטעם "עד כאן" והתיימרה לחשוף קשר בין פעילי שמאל ישראלים להסגרת סוחרי קרקעות פלסטינים שמכרו אדמות ליהודים לידי הרשות הפלסטינית. הכתבה הארוכה לוותה בין שלל האפקטים גם בפירוטכניקות של מצלמות נסתרות (שצילמו סיטואציות גלויות), וצילומי אילוסטרציה. בין קטעי הווידאו, כך הופתע פוטרמן לגלות, שולבו ללא רשותו וללא קרדיט גם שלושה קטעים קצרים מתוך הסרטון שצילם באותה הפגנה בנבי סלאח.

פוטרמן פנה באמצעות עו"ד רנן זיו לחברת "קשת" ול"עובדה". שם לקחו אחריות במהירות והסירו באופן כמעט מיידי את הקטעים שצילם פוטרמן מתוך הכתבה שעלתה בינתיים לאתר "מאקו". היום מסר עו"ד זיו לשיחה מקומית כי המשא ומתן שהתנהל בענייניות והגינות הסתיים בהסכם פשרה במסגרתו תוקרא הערב במהלך השידור החי הבהרה בנושא מטעם "עובדה" ופוטרמן יקבל פיצוי כספי בגין הפרת זכויות היוצרים שלו לשביעות רצונו.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf