newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גם מעצרים המוניים לא יוכלו לעצור את המהפכה שהחלה טלגראס

טלגראס הובילה מהפכה: סחר בקנאביס לאור יום, בלי בושה ובלי פחד תוך שימוש בטכנולוגיה זמינה. המשטרה לא תוכל להחזיר את הגלגל הזה לאחור. בפלטפורמות מתחרות אומרים כי המעצרים לא יעצרו את הפעילות ומבטיחים להתרחב

מאת:

צרכני הקנאביס בישראל פתחו את הבוקר לתוך הידיעה שפלטפורמת הסחר "טלגראס" שותקה בעקבות מעצרם של 42 חשודים שהמשטרה מכנה "בכירי הרשת" ו-"חברים בארגון פשיעה". בין העצורים גם מייסד טלגראס, עמוס סילבר, שנעצר באוקראינה אחרי שנים בהן היה מבוקש. המעצרים מגיעים יום אחרי שראש הממשלה נתניהו אמר בתגובה לשאלה בנושא לגליזציה של קנאביס כי הוא "בודק" את הנושא, ובשיאה של מערכת בחירות שבה נושא הקנאביס נמצא על סדר היום של רבות מהמפלגות.

"טלגראס", פלטפורמה שפועלת באפליקציית טלגרם, מפעילה שורה של קבוצות לסחר בסמים ברחבי הארץ, וכן קבוצות "קהילה" שונות שפעילות 24/7 ביניהן: קבוצות שמחולקות לאזורי מגורים, קבוצות שעוסקות בהחלפת מידע על הפקת מיצויים מצמח הקנאביס, קבוצות שעוסקות בגידול ביתי של הצמח, קבוצות שמסייעות במידע לנוסעים לחו"ל וגם קבוצה של חולים בעלי רשיונות קנאביס שמצאו שם אוזן קשבת וסיוע במצבים של מצוקה וכאב.

מאז הוקמה הפלטפורמה בסוף מרץ 2017 היא שינתה לחלוטין את כללי המשחק, והפכה את הקנאביס לנגיש בכל בית, ובכל מקום במדינה. לאנשים חולים שזקוקים לקנאביס, הפלטפורמה, ורבות שצצו בעקבותיה, היוו ממש גלגל הצלה, בשל מדיניות חלוקת האישורים הקמצנית וחסרת החמלה של משרד הבריאות. הקהילות הענקיות האלו מחברות בין אנשים שעד לפני כמה שנים היו צריכים להתחבא ולהתבייש, והיום יש להם מקום לחלוק ידע, ולהתארגן לפעול ביחד למען לגליזציה.

ערוצי טלגראס, והקבוצות המתחרות שנפתחו בהמוניהן לאחר מכן, אפשרו הצצה למה שקורה כשהסחר בקנאביס הוא חופשי כמעט לגמרי, ולמה שיכול לקרות בימים של לגליזציה: המחירים יורדים, הסוחרים מתחרים על הלקוחות, מעלים צילומים ומתגאים באיכות. הבוקר, בעקבות הפרסומים, קבוצות מתחרות ל"טלגראס", עדכנו את קהלי לקוחותיהן הרחבים כי "העסקים כרגיל", המעצרים לא ישפיעו על פעילותן שתמשיך כסדרה, "עד הלגליזציה".

תנו לעשן בשקט. צרכן קנאביס מדליק ג'וינט מול הכנסת. (יונתן זינדל / פלאש 90)

תנו לעשן בשקט. צרכן קנאביס מדליק ג'וינט מול הכנסת. (יונתן זינדל / פלאש 90)

סילבר ומפעילי הפלטפורמה האחרים של טלגראס לא הרוויחו מסחר ישיר בסמים, אלא מפרסומות וקדומים של סוחרים ששילמו להם – לטענת המשטרה בסכומים שהגיעו למיליוני שקלים בחודש. במשטרה מתייחסים אליהם כארגון פשע, ומההודעות ששוחררו לתקשורת ניתן ללמוד כי כמו כלפי ארגונים דומים החליטו לפעול נגדם גם במישור הכלכלי דרך רשויות המס. זה קצת אירוני, כי לו רק קנאביס היה חוקי במדינה, היו נכנסים לקופה הציבורית מיסים בסך כ-2.5 מיליארד שקל בשנה.

"הפעילות המשטרתית הסירה את האנונימיות שאפיינה את פעילות הארגון", נמסר הבוקר מהמשטרה, שהחליטה לדקור את הנקודה הכי רגישה בכל הסיפור – תחושת האנונימיות. אבל גילו שם גם מעט חוש הומור ובקיאות טרמינולוגית מפתיעה כשקראו לתיק "ארגון פשיעה 420" – מספר בינלאומי שמבטא הזדהות עם תרבות הקנאביס ושל המאבק ללגליזציה.

"עסקים כרגיל"

למרות הרעש התקשורתי, מוקדם עדיין לדעת כמה מהעצורים הם סוחרים וכמה הם מפעילי הרשת הבכירים. מה שברור הוא שפעילות המשטרה היא קודם כל נגד האג'נדה הפוליטית של סילבר וחבריו. הם לא ביקשו "לסחור בשקט" בפינות חשוכות, אלא לשנות את חוקי המשחק. לא סתם ציינו במשטרה שלטלגראס היה מערך דוברות. מדובר בעניין פוליטי ובשינוי החד שהתרחש בדעת הקהל בשנים האחרונות, שהמשטרה של ארדן לא מסוגלת להתמודד איתו.

עמוס דב סילבר, והרשיון שהנפיק לעצמו לצרוך קנאביס בהתאם לרצונו החופשי

עמוס דב סילבר, והרשיון שהנפיק לעצמו לצרוך קנאביס בהתאם לרצונו החופשי

ב-2014 ארגן עמוס סילבר את "ליל הבאנגים הגדול" הראשון מול הכנסת. קרוב לאלפיים איש הגיעו וקראו ללגליזציה. המשטרה, שהופתעה מכמות המשתתפים עצרה עשרות, והכבישים באזור נחסמו לשעות. סילבר נעצר יומיים לפני האירוע בחשד ללא פחות מ"המרדה ושידול לעבירה". שלושה חודשים אחר כך הוא נעצר שוב, הפעם הואשם במכירת קנאביס ובהחזקה שלא לצריכה עצמית. הוא הודה בעבירה בגאון ונשלח לכלא. לאחר שריצה שבעה חודשי מאסר שוחרר ועבר להתגורר בארה"ב (הוא מחזיק באזרחות אמריקאית).

סילבר הבין שאין לו מה לחזור לארץ. כפעיל לגליזציה והחליט לפתוח את עמוד הפייסבוק שלו כדי לקשר בין סוחרים לקונים. מהר מאוד מצא את עצמו מחבר בין עשרות סוחרים למאות קונים, ואז צץ הרעיון של "טלגראס". המהלך הפך להצלחה מסחררת בין רגע, וסילבר ושאר פעילי הפלטפורמה שהצטרפו אליו הפכו לדמויות מבוקשות על ידי המשטרה. רק זהותו של סילבר גלויה לציבור, ולכן מאז החלה הפעילות שלו, ועד שנעצר, הוא היה בתנועה ברחבי אמריקה כשהוא מתחמק מזרועה הארוכה של משטרת ישראל.

"הפחד מהם הוא זה שמחזיק את החוק הזה בחיים יותר מכל דבר" סיפר סילבר באפריל 2017 בראיון ראשון לשיחה מקומית, בו חשפנו את הקמת "טלגראס". "הבנתי בשלב מסוים שכל עוד אנשים ימשיכו לפחד ולהסתתר המצב ימשיך לפגוע בבודדים בצורה נוראית. כמו שזה פגע בי", הוא אמר אז. בעוד המשטרה מתעקשת לכנות את הפעילות "ארגון פשע", מתחילת הדרך סילבר לקח בחשבון שהוא עוד ישלם מחיר על היוזמה "הבנתי גם שמדובר בהתנגשות עם החוק וגם שאם אף אחד לא ייקח על עצמו לצאת עם זה בגלוי זה פשוט לא יקרה בקרוב. הבנתי שאפילו כאינטרס אישי שלי לטווח ארוך כדאי לי לקחת את הסיכון הזמני הזה".

עשרות עצורים ואלימות משטרתית ב"ליל הבאנגים הגדול" הראשון, מול הכנסת. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עשרות עצורים ואלימות משטרתית ב"ליל הבאנגים הגדול" הראשון, מול הכנסת. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

במהלך השנתיים האלו הפכה הפלטפורמה לסוג של אימפריה. אולם עם ההתרחבות כך גם גברה הביקורת הפנים קהילתית על סילבר, ועל ההתנהלות של אנשי הפלטפורמה, בעיקר בכל הקשור למעורבות של קטינים ומכירה של סמים "קשים" יותר מגראס. ואכן, במשטרה טוענים כי הקש ששבר את גב הגמל היה מעבר של טלגראס מסחר בקנאביס בלבד לסחר גם בסמים מסוגים אחרים, שהמשטרה מגדירה כ"קשים".

שוחחנו הבוקר עם מייסדי קבוצות מתחרות למכירת קנאביס, שפועלות גם הן באפליקצית טלגרם – "המחתרת אחרת" ו"המוסד", המומלצות וידועות כמי שמציעות מגוון של מוצרי איכות. כמה שעות לאחר הפרסומים בתקשורת מיהרו שם להרגיע את הלקוחות הרבים כי הפעילות ממשיכה כסדרה. "מתחילת המעצרים היה לנו חשש גדול", אמרו לנו הבוקר המפעילים, אבל, הם מתחייבים, "לא נעצור" וכך מיהרו להודיע גם ללקוחות בערוצים השונים. הגורם עימו שוחחנו ביקש לאחל לכל העצורים כי "יצאו מזה, וישיהיו להם בשורות טובות", ולצד זו העביר ביקורת על "טלגראס" ש"בשנה האחרונה הפכו למכונה של כסף ולא לדאגה ללקוח". בימים הקרובים, נוכל לראות כיצד המעצר הזה לא משפיע כלל על השוק, וכיצד קבוצות קנאביס שונות יוצאות למבצעים כדי למשוך אליהן את הלקוחות הנטושים.

עמוס סילבר הוא חלוץ ברמה בינלאומית. המעצר הזה, יודעים כולם, היה צפוי. מאז ברח מהארץ הוא היתל במשטרה והיה הפנים הגלויות והאמיצות של המהפכה. והוא אכן עשה מהפכה, שאף מעצר לא יוכל להחזיר לאחור. בעודנו מקלידים מילים אלו ממשיך לשקוק הסחר בכמות אינסופית של קבוצות באפליקציה טלגרם. שקיות קנאביס קטנות מחליפות ידיים בתמורה לכסף, ועשן סמיך ומתוק מכסה את המדינה. בדיוק כמו בכל יום. ורק המדינה לא מרוויחה מכל המיליארדים האלו שקל. ברור שלא רחוק היום שבו תהיה גם בישראל לגליזציה. ואז, במקום מעצרים, האנשים האלו יקבלו פרחים והכרה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf