newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רוצים לדעת איך ייראה המשמר הלאומי? הסתכלו על מזרח ירושלים

במרכז-שמאל חוששים שה"משמר הלאומי" של בן גביר יהיה מכשיר לדיכוי פוליטי. במזרח ירושלים, מג"ב משמש בדיוק למטרה הזו. מי שרוצה דמוקרטיה אמיתית, צריך להתנגד למה שקורה במזרח העיר

מאת:
אלימות קשה נגד מפגינים, מעצרי שווא, התנכלות לפעילים פוליטים. שוטר מג"ב עוצר צעיר פלסטיני בשייח' ג'ראח, מאי 2021 (צילום: אורן זיו)

אלימות קשה נגד מפגינים, מעצרי שווא, התנכלות לפעילים פוליטים. שוטר מג"ב עוצר צעיר פלסטיני בשייח' ג'ראח, מאי 2021 (צילום: אורן זיו)

התוכנית להקמת משמר לאומי נולדה אחרי המהומות בשנת 2021, כמהלך נגד הציבור הערבי, ולא עוררה בזמנו התנגדות רבה בקרב הציבור היהודי. כעת היא נתפסת בצדק כמכשיר לדיכוי פוליטי שיופנה נגד מי שהממשלה חפצה ברעתם, כולל נגד המחנה שבחודשים האחרונים נאבק בחקיקה לסירוס מערכת המשפט.

שינוי העמדה של מחנה המרכז-שמאל ביחס לתוכנית הוא ענין מבורך ולא מובן מאליו. נכון, הסיבה המרכזית לשינוי היא ההבנה שהמשמר הלאומי יופנה גם נגד מי שמוחים כעת ברחובות. אבל לצד האינטרס העצמי, אפשר לקוות שיש כאן גם עוד דוגמה לתובנות חדשות בדבר אינטרסים משותפים, שהמרכז-שמאל היהודי חולק עם הציבור הערבי.

עד כמה מסוכנת הכוונה של הממשלה לשלוט באמצעות כוח סמי-צבאי? תשובה מפורטת אפשר למצוא במזרח ירושלים, שבה "משמר לאומי" הוא לא בגדר תוכנית אלא מציאות ארוכת שנים. במזרח ירושלים נוכחותה של המשטרה הכחולה – זו שאמורה לפעול כשירות לתושב – בטלה בששים, ורוב רובו של השיטור נעשה על ידי כוחות משמר הגבול, המבוססים על חיילים. תושבי מזרח ירושלים מוגדרים לא כמי שהשוטרים-חיילים צריכים לשרת, אלא להפך, כאיום שצריך להילחם או לכל הפחות לשלוט בו.

ההשלכות הרסניות. זכות המחאה נרמסת שוב ושוב במזרח ירושלים כשמפגינים פלסטינים לא אלימים מפוזרים באמצעות רימוני הלם, פרשים דוהרים והתזת מי בואש. מי שמסומנים כפעילים מרכזיים נעצרים מעצרי שווא, והשוטרים-חיילים גם לא מהססים לבדות נגדם האשמות שקריות. הודאות שווא נסחטות לא פעם תוך שימוש באלימות ועינויים.

>> מיליציה יהודית חמושה בלוד אינה נוסחה להחזרת השקט. להיפך

התפקיד הפוליטי של כוחות השיטור נגד תושבי מזרח ירושלים בא לידי ביטוי באינספור דרכים: משיתוף הפעולה המוצהר שלהם עם תנועות המקדש נגד הווקף הירדני וציבור המתפללים המוסלמים, דרך הסיוע הצמוד לארגוני מתנחלים המסלקים משפחות פלסטיניות מבתיהן ועד לאבטחה המסיבית של מצעד הדגלים הגזעני.

שוטרים ישראלים עוצרים ילד פלסטיני במזרח ירושלים, ב-15 במאי 2012 (צילום: נועם מושקוביץ / פלאש90)

מכשיר לדיכוי פוליטי. שוטרי מג"ב עוצרים ילד פלסטיני במזרח ירושלים, ב-15 במאי 2012 (צילום: נועם מושקוביץ / פלאש90)

תקצר היריעה מלפרט את הענישה הקולקטיבית או את הפציעות הקשות – ואף מקרי המוות – משימוש סיטונאי בכדורי מתכת מצופי ספוג. הביטוי הברור של מה שקורה כשפוליטיקאים יכולים להפעיל את "המשמר" שלהם נגד תושבים הוא ההוראות של בן גביר להרוס בתים במזרח העיר כדי לכסות על אזלת היד של הממשלה בהגנה על שלומם של ישראלים ופלסטינים.

המחאה נגד ההפיכה המשטרית עוד רחוקה מלהיות מחאה למען שוויון מלא ודמוקרטיה אמיתית. הגילוי שהמשמר הלאומי, שנולד כמהלך נגד ערבים, יכול בקלות להיות מופנה גם נגד יהודים מראה שחצי דמוקרטיה היא לא דבר שאפשר להמשיך ולשמר. חלק בלתי נפרד מהאפליה והדיכוי של פלסטינים משני צידי הקו הירוק הוא הטיפוח והחיזוק של הכוחות הלא דמוקרטים בחברה היהודית. אחרי עשורים של התחזקות, הכוחות הללו מרגישים כיום חזקים די בשביל לפעול גם נגד הדמוקרטיה ליהודים.

הפגנות הענק ושאר צורות המחאה של מתנגדי הממשלה בלמו בינתיים את מהלכי החקיקה של הממשלה. אבל אפילו אם ננצח במאבק הזה, לא נוכל להימלט מהצורך בהכרעה: התמודדות עם הכיבוש

והאפליה נגד ערבים אזרחי ישראל או חזרה לסטטוס קוו. בחירה באפשרות השנייה היא אולי הקלה בטווח הקצר. אולם היום יותר מתמיד אמור להיות ברור שמציאות המבוססת על אי שוויון ודיכוי תאפשר לכוחות האנטי-דמוקרטים בישראל להתחזק, ובעתיד לנסות שוב לממש את מה שהם מנסים לעשות כיום.

אביב טטרסקי הוא חוקר בעמותת עיר עמים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf