newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מורות צריכות לקבל שכר כמו טאלנט בטלוויזיה

אילו מגישות טלוויזיה היו משתכרות לפי אותו מבנה כמו המורות, הן היו צריכות להשלים הכנסה בתוכניות ילדים בקיץ. הגיע הזמן להגדיר גם את המורות כ"טאלנטים", ולשלם להן בצורה שמשקפת גם את נוכחותן, אישיותן ושלל הפעולות שהן עוסקות בהן במסגרת תפקידן - ממש כמו למגישות

מאת:

לא רבים ממי שאינם נמנים על עובדות ההוראה ובני משפחותיהן יודעים ששכר המורות מחושב על פי יחידת הקצה שנקראת "שעה שבועית" (ש"ש), כלומר על פי מספר השעות שבהן מורה נמצאת מול כיתת תלמידים. כמו שכר של בייביסיטר.

משרד החינוך מקצה לבית הספר שעות הוראה לפי מפתח של מקצוע לימוד לכיתה, נגיד 5 שעות אנגלית לכיתה ז', שעות ספורות לכיתה ח' וכדומה. כדי להגיע לשכר של משרה מלאה – 22 שעות הוראה בשבוע לפי הסכם "אופק חדש" – צריכה מורה לספרות, נניח, ללמד 10 כיתות בשבוע.

מורה מלמדת כיתה מביתה במבשרת ציון, ב-19 באפריל 2020 (צילום: פלאש90)

ה"טאלנט" של התלמידים. מורה מלמדת כיתה מביתה במבשרת ציון, ב-19 באפריל 2020 (צילום: פלאש90)

לימוד של 10 כיתות בשבוע כולל לא רק את שעות ההוראה הפרונטליות, אלא גם דברים כמו הכנת שיעורים, בדיקת מבחנים, למידה והתמקצעות, אסיפות הורים, ישיבות פדגוגיות וכדומה. משרד החינוך מקצה למורות 9 שעות בלבד לכך, ועוד 4 שעות שבועיות לעבודה פרטנית עם תלמידים.

מגישת טלוויזיה, לעומת זאת – בטח כזאת שיושבת על חוזה טאלנט – מקבלת שכר כולל שאינו נקבע על פי השעות שבהן היא מופיעה על המסך. אילו מגישת טלוויזיה היתה מקבלת את שכרה לפי אותו מבנה כמו המורות, היא היתה מקבלת תמורה רק על מהדורות החדשות שהיא מגישה. זה היה מצריך אותה להגיש חדשות בעוד ערוץ כדי לגמור את החודש, או לחלופין לעשות חלטורות בתוכניות ילדים בקיץ.

בלמידה מרחוק, ההבדל בין עבודת המורה לעבודה של מגישת הטלוויזיה מצטמצם בפועל – שתיהן עכשיו ראשים מדברים מתוך מסך – אך מבנה השכר השונה נותר בעינו.

ההורה הסביר רואה עכשיו יותר מתמיד רק את קצה הקרחון של עבודת המורה – את הרגע שבו היא עולה מול הילד בזום ומתנסה, לפעמים לראשונה בחייה, בפרפורמנס של הגשת מידע ושיח מרחוק. לפעמים זה מוצלח, לפעמים זה חורק, אבל כמעט תמיד זה משמעותי לילדים פי כמה מאשר מישהי שאינם מכירים כלל שמדברת על משהו באולפן השידורים המוקלט של משרד החינוך. עבור הילדים, המורה שלהם היא הטאלנט שלהם, והם אינם מעוניינים במגישה אחרת.

פרט לחוסר ההוגנות במבנה השכר, יש כאן גם עניין של ערכים סימבוליים. המגישה נתפסת ככוכבת – כאדם שלם, ששווה לשלם לה על עצם היותה ולא רק על התפוקה שהיא מייצרת. יש ערך למראה שלה, לנוכחותה, לניסיון המקצועי שלה, לעבודת החשיבה והתחקיר שהיא משקיעה בין המהדורות, וגם לרשת הקשרים ולאבק הכוכבים שלה. ויש לה צוות הפקה שעומד לשירותה במגוון ההיבטים של עבודתה. המורות, משום מה, אינן נתפסות כך.

יונית לוי, חדשות 12

נתפשת כאדם שלם שמשלמים לו על עצם היותו. יונית לוי, חדשות 12

הגיע הזמן שבמקום להיאבק על פירורים, ארגוני המורים יילחמו על השוואת שכר ותנאים לאלה של מגישות הטלוויזיה – אולי לא בסכום הכולל, אבל בוודאי שבמבנה ובהתייחסות. המורות צריכות להיות מוגדרות כ"טאלנטים", ולקבל שכר כולל שנותן כבוד לנוכחותן, לאישיותן, לשלל פעולות ההכנה, הלמידה וההפקה שהן עוסקות בהן – ולא רק לתצוגת התכלית שלהן מול התלמידים.

יולי חרומצ'נקו היא מנהלת שותפה בתוכנית חלוץ חינוכי להצמחת מורים צעירים למנהיגות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf