newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המנהל האזרחי לפלסטיני שהותקף ע"י מתנחלים: "אם תביא עיתונאים, נגרש אתכם"

אתמול עשרות מתנחלים תקפו משפחה פלסטינית בביתה בדרום הר חברון, והצבא לא התערב. היום נציג המנהל האזרחי של הצבא התקשר למשפחה כדי לאיים שייפגעו אם יזמינו עיתונאים או תומכים

מאת:

טירוף אלימות המתנחלים של השבועות האחרונים, שקיבל תנופה אדירה אחרי מותו של אהוביה סנדק, ממשיך. קשה לי להאמין למה שהייתי עד לו הרגע, ביום שישי בצהריים. אני בבית של אבו מחמוד (בכפר טוואמין, ממזרח לסוסיא). שאריות המדורה של המתנחלים מאתמול בלילה מעל הבית שלו. אשתו והילדים בפנים. זה אזור מבודד. רוח קרה. המשפחה מספרת לי איך המתנחלים הדליקו אש אתמול, איך נכנסו לביתם. רחל שור מצלמת. ופתאום טלפון מצלצל. זה המנהל האזרחי שמתקשר לאח של אבו מחמוד, שעומד לידנו. הוא שם על רמקול. כולם שומעים. רחלי ממשיכה לצלם.

הבחור מהמנהל אומר לו בערבית, בטון תקיף: "אל תעשו לנו בעיות היום. הבנת? תזהרו להביא היום עיתונאים לבית שלכם או אנשים שיביעו איתכם סולידריות". ככה הוא אומר, נציג של הצבא, למי שאתמול מתנחלים נכנסו לאדמתו הפרטית על-פי חוק. ככה אומר. ואין לו מושג שמתעדים אותו, שבמקרה שומעים ומקליטים.

ואחיו של אבו מחמוד אומר לנציג המנהל: "אנחנו לא רוצים בעיות, אבל אתמול היו פה המתנחלים שעות. התקשרנו אליכם בלי סוף, למה לא באתם?" (מסתבר שהמתנחלים הלכו אתמול מעצמם, אחרי 4 שעות. הצבא/המשטרה/המנהל לא הגיעו. כך המשפחה טוענת).

והבחור מהמנהל אומר לו, ממש צועק עליו: "בסוף הם הלכו, נכון? אז חלאס. לא יבואו לשם יותר מתנחלים. זו האדמה שלך, והמערה שם שייכת לך, נכון? אז תישאר במערה. אל תביא לי לשם עיתונאים והרבה אנשים ואל תעשו בעיות, או שאני אגרש גם אותך וגם אותם, הבנת"?

ככה הוא אמר, נציג של הצבא. ממש עכשיו. והכל צולם. תראו קצת מה הולך פה. כך מגיבים במנהל האזרחי ללחץ שהפעלנו אתמול, בלילה של אלימות בלתי נתפסת בשטחים. כך הגיבו לעשרות הישראלים שהתקשרו וביקשו מהם להגיע ולאכוף את החוק: הם מאיימים כמו ארגון מאפיה על הפלסטיני שפלשו אתמול לאדמתו.

ופה התערבתי. זה כבר היה יותר מדי. אמרתי לו, לבחור מהמנהל, שאני עיתונאי, ולמה אסור לעיתונאים לבוא, וביקשתי ממנו להזדהות, מה שמו המלא? והוא נבהל ואמר לי: "אני לא מדבר איתך". ואז ניתק את השיחה.

הם מפחדים משיתוף פעולה לא אלים בין פלסטינים לישראלים, בין אנשים שמתנגדים לשליטה הצבאית במיליונים, למדיניות של מניעת היתרי בנייה מפלסטינים וייהוד הארץ שאותה מוביל המנהל האזרחי. אלימות "חוקית" שמאפשרת את האלימות הלא חוקית של המתנחלים אתמול. הם מפחדים מאנשים שרוצים לעצב פה עתיד שוויוני, למען שני העמים החיים יחד באותה הארץ.

הם לא רוצים עיתונאים. לא רוצים מביעי סולידריות. לא רוצים שוחרי שלום. ודווקא בגלל זה – בואו. צאו לשטח לראות בעיניים. שלחו לנו מייל לקבל פרטים ולהצטרף למחאה הלא אלימה שלנו: stopdemolitions@gmail.com

המנהל בתגובה: הקצין פעל במסגרת תפקידו

מעבר לגל האלימות הכללי של מתנחלים כלפי פלסטינים אמש, האירוע האחרון מגיע על רקע מתיחות מתמשכת באזור המדברי של דרום הר חברון לאחרונה. בשבועות האחרונים ירו חיילים בצווארו של תושב האזור, הארון אבו עראם, כשניסה למנוע מהם להחרים גנרטור ישן של התושבים. מאז התחילו הפגנות של תושבים ותומכים ישראלים וזרים במקום, שמדוכאות באמצעות מעצרים ואלימות של הצבא, ובמקביל נמשכת אלימות המתנחלים.

בעקבות האירוע שלחה "שיחה מקומית" למנהל האזרחי בקשה לתגובה שבה נאמר כי השיחה בין נציג המנהל לבין התושב שאיתו שוחח, אסמעיל ברכאן מור, תועדה ונמצאת במערכת. דוברות המנהל נשאלה האם תוכן השיחה משקף את מדיניות המנהל האזרחי, ואם לא – האם נציג המנהל פעל שלא בסמכות בכך שהורה לתושב לא להזמין עיתונאים או פעילים. במקרה שנציג המנהל חרג מסמכותו, שאלנו אם יינקטו נגדו צעדים. המנהל התבקש להעביר תגובה מפורטת.

וזו לשון התגובה ששלחה היחידה לתאום פעולות הממשלה בשטחים: "לאור מספר אירועי חיכוך שאירעו במקום במהלך השבועות האחרונים הסביר נציג המנהל האזרחי בשיחתו עם התושב הפלסטיני בעל החלקה, כפי שכבר הומלץ לתושב מספר פעמים בימים האחרונים – כי עליו למנוע כל התקהלות אשר עלולה להוביל מצידם לחיכוך אפשרי במקום. זאת על מנת למנוע הפרות סדר, שכן אם יחולו – בסמכות המפקד הצבאי להטיל במקום צו שטח צבאי סגור האוסר על הגעה של כל אדם למקום, לרבות הגעתם של התושבים לחלקתם.

"נדגיש כי הקצין פעל במסגרת תפקידו ובהתאם לסמכויותיו, שכן באחריות המנהל האזרחי לקיים קשר בלתי אמצעי עם התושבים הפלסטינים המתגוררים באזור יהודה ושומרון, אשר כולל בין היתר שיח למניעת חיכוכים אפשריים, העלולים לגרום לערעור היציבות הביטחונית במרחב ולפגיעה בחיי אדם".

כמו כן הודיע המנהל האזרחי כי בהתאם להחלטת בג״ץ, החליט אלוף הפיקוד לחתום על צו האוסר על כניסה ושהייה של ישראלים באזור ח׳רבת טוואמין.

חשוב להדגיש כי משמעות הדברים היא פגיעה אנושה בזכותם של תושבי טוואמין להתגונן מפני התקפות המתנחלים. למעשה, המנהל האזרחי מאיים על ברכאן מור שאם יזמין עיתונאים שיתעדו את מה שנעשה לו, הוא לא יאפשר לתושבים להגיע לחלקה שנמצאת בבעלותם החוקית. הצו, שנועד באופן מקורי להגן על התושבים הפלסטינים מהתקפות המתנחלים, משמש כעת כדי לפגוע בקו ההגנה האחרון שלהם – פעילים שמגיעים מתוך ישראל כדי להביע סולידריות וכדי לגונן על התושבים. זאת בשעה שהמתנחלים כבר נמצאים במקום, ועל פי הדיווחים נוכחים שם גם בעת פרסום הכתבה (שישי בערב).

כחלק מבקשת התגובה שאלה "שיחה מקומית" את המנהל גם האם המשטרה ערה לעובדה שבשבועות האחרונים יש עלייה ניכרת באלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים, האם המנהל פועל כדי להקטין את האלימות הזו ובאיזה אופן. לכך היתה התשובה כי יש לפנות למשטרה, משום שהמנהל האזרחי אינו אחראי לעצור מתיישבים פורעי חוק.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf