newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עליה ניכרת במעצרי קטינים פלסטינים, נפתח אגף נוער חדש

יום הילד הבינלאומי: כ-400 קטינים פלסטינים מוחזקים בבתי כלא ישראלים. בשל הצפיפות פתח שב"ס אגף חדש בו כלואים עשרות. ארגוני זכויות אדם: הקטינים מעידים על תנאי כליאה קשים, איזוק למשך שעות ארוכות ומקרי אלימות מצד הסוהרים

מאת:

מאות קטינים פלסטינים נעצרו מאז תחילת גל ההתקוממות האחרון בתחילת אוקטובר. הם נשלחו לכליאה במתקני שב"ס בעופר, באופק, במגידו ובשרון.

כשהתגבר קצב המעצרים, החליטו בשב"ס לפתוח באופן זמני אגף חדש בכלא גבעון ולהעביר אליו חלק מהקטינים על מנת להקל על הצפיפות במתקנים הקיימים. עד החודש שעבר היו כלואים בכלא גבעון רק אסירים פליליים "קלים" עם עונשי מאסר של פחות מ-5 שנים, כמו גם מבקשי מקלט ושוהים בלתי חוקיים. על פי מועדון האסיר הפלסטיני, ב-10 בנובמבר הוחזקו במתקן 62 קטינים פלסטינים, ועורכי דין של ארגון "אדאמיר" שביקרו במקום ימים אחדים קודם לכן מדווחים על 56 כלואים. כך או כך, מדובר בעשרות קטינים, כולם פלסטינים.

עורכי דין של הוועד נגד עינויים פגשו מספר קטינים המוחזקים בגבעון, כולם ללא עבר פלילי, חלקם בני 14 בלבד, החשודים בעבירות שונות. הם סיפרו כי הם שוהים בתאים קטנים מאוד, בגודל של כשני מטר על שני מטר, שלושה בחדר. חלקם נעצרו לפני מספר שבועות, אבל עדיין לא ראו את בני משפחתם.

העיתונאית האמריקאית שרלוט סילבר שראיינה כמה מבני משפחות הקטינים הכלואים, מספרת כי במספר מקרים לא אמרו למשפחות היכן כלואים ילדיהן, ורק כעבור ימים ארוכים ובתיווך הצלב האדום אותרו הילדים באגף החדש בגבעון. גם הפגישה עם המשפחות לאחר זמן רב כל כך נמשכת לפרק זמן של 30 דקות בלבד ומתבצעת דרך מחיצת פלסטיק שקופה המונעת מגע בין ההורים לילדיהם.

> במזרח ירושלים האיסור לעצור ילדים הוא בגדר המלצה בלבד

ילד פלסטיני נלקח למעצר (צילום: אקטיבסטילס)

ילד פלסטיני נלקח למעצר (צילום: אקטיבסטילס)

אבל לא מדובר רק בצפיפות ובניתוק מהמשפחות. הקטינים הכלואים בגבעון מתלוננים על יחס קשה ומשפיל לו הם נתונים מידי הסוהרים. אנשי הוועד נגד עינויים דיווחו על קטין שסוהרים נכנסו לתאו כשהם אוחזים במקלות והכו אותו במשך שעה ארוכה, ככל הנראה לאחר שהפעיל גלאי עשן. כשסיימו, מספרים אנשי הוועד נגד עינויים, הוציאו את הקטין לחצר, שם ניגש אליו סוהר נוסף וחנק אותו בצווארו עד לטשטוש ראייה. אז הוכנס לתא בידוד, נאזק בידיו וברגליו, והושאר שם מהשעה 22:00 עד 6:00 בבוקר ללא מזון או שתיה בבגדים רטובים לחלוטין. כשביקש לגשת לשירותים, הוא נלקח רק אחרי שעתיים. "יש יסוד להאמין שקטינים נוספים חוו איזוק ומכות באותה תקרית", אומרים בוועד נגד עינויים, שמציינים כי טרם הגישו תלונה על האירוע, ומבטיחים להמשיך ולעקוב.

בשירות בתי הסוהר מאשרים את התרחשות התקרית, ומוסיפים כי "מספר קטינים הפרו את הסדר ופוצצו בזדון את מתז המים בתאם כתוצאה מכך נשטף התא ונגרם נזק בשווי של אלפי שקלים. למניעת המשך ההתפרעות וריסונם נכבלו ארבעה מהם למשך הלילה, לאחר מכן הוחזרו לאגף. כל המעורבים נשפטו וההליך מתועד. תלונה שהתקבלה על אלימות סוהרים הועברה כמקובל לחקירת היחידה לחקירות סוהרים".

ארגון "אדאמיר" טוען כי בראשון לנובמבר נלקח אחד הקטינים לחדר השירותים, שם הוא הופשט, נאזק, והתבצע עליו חיפוש. באותו יום, כך על פי עורכי הדין של הארגון, תקפו סוהרים עוד מספר קטינים תוך שהם הופכים את תאיהם. עורכי הדין של מועדון האסיר מספרים על המקרה של ז', נער תושב ירושלים בן 16, שהוכה בידיו וברגליו והוכרח לכרוע כשפניו אל הקיר במשך שעות ברציפות, תוך שהוא נתון למכות מזדמנות בצווארו.

בארגונים שפועלים למען זכויות אסירים, כמו גם משפחות של אסירים קטינים, מספרים גם על תלונות לגבי איכות המזון הניתן לקטינים הכלואים במתקן. על פי עורכי הדין, הקטינים התלוננו כי הם מקבלים אוכל בכמויות לא מספיקות, כשהוא קר ובלתי אכיל, כמו למשל עוף עם נוצות או גביע יוגורט אחד לשני אנשים.

בשב"ס דוחים את כל הטענות אודות איכות המזון וכמותו – בתגובה לשאלותינו אמרו שם כי "הנערים מקבלים מזון מועשר, על פי תפריט שב״ס המותאם לגילם, בחמש ארוחות ביום. המזון משונע לאגף באמצעות מחממים כך שהטענות שהוא קר אינן הגיוניות. כמו כן לבקשתם, הוחלפו באופן מתחשב מנות הלחם בפיתות ואלה מחולקות בכל ארוחה". משב"ס נמסר גם כי בשבועות האחרונים נערכו ביקורות של גורמים חיצוניים ולא עלו בהן כל טענות על אלימות או לגבי כמויות המזון.

ניתוק מהמשפחות

על פי נתוני שב"ס בסוף ספטמבר הוחזקו בבתי הכלא הישראלים 182 קטינים ישראלים (הן יהודים והן פלסטינים תושבי ישראל) ו-187 קטינים "בטחוניים", רובם המוחלט תושבי הגדה המערבית. מאז תחילת אוקטובר זינק מספר הקטינים הפלסטינים שנשלחים לבתי הכלא ועל פי נתונים שנמצאים ברשות הארגונים המסייעים לאסירים המספר יותר מהכפיל את עצמו. מועדון האסיר, למשל, מציין כי נכון להיום, ה-20 לנובמבר, יום הילד הבינלאומי, כלואים בבתי הכלא הישראלים כ-400 קטינים פלסטינים.

רבים מהקטינים הפלסטינים, שמוחזקים כאמור בנוסף על האגף החדש בגבעון גם בכלא עופר, כלא מגידו, כלא השרון, וכלא אופק, מנותקים ממשפחותיהם, אשר הכניסה לשטח ישראל מנועה מהם (כליאת אסירים מחוץ לשטח הכבוש היא דבר המנוגד לאמנת ז'נבה, בין השאר מהטעמים האלה ממש, אבל זה כבר עניין שיש לדון בו בנפרד). הם נתונים למרות סוהרים אשר פעמים רבות לא מדברים את שפתם, בשל מהות העבירות עליהן הם מוחזקים, ולמרות גילם הצעיר אין שום מנגנון של שיקום, לא שיעורים או כל פעילות חברתית או לימודית אחרת. יש טלוויזיה, אומרים בוועד נגד עינויים, אבל זה הכל.

הוועד נגד עינויים מתכנן ביקור נוסף באגף הקטינים בגבעון בשבוע הקרוב, כמו גם נערך לייצג משפטית כמה מהקטינים הכלואים שם.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> עתירה לבג"צ: ישראל מונעת מכלה מעזה להגיע לחתונתה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf