newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיווח: בי"ח הודיע לבג"ץ על הידרדרות במצב העיתונאי ששובת רעב 70 יום

מחמד אלקיק שובת רעב במחאה על מעצרו המנהלי. היום אומרים עורכי דינו שהרופאים המטפלים בו עדכנו את בג"ץ כי עליו לקבל טיפול בטרם יהיה מאוחר מדי. אלקיק, הכבול למיטתו, כתב צוואה ונערך למות

מאת:

הפוסט נכתב יחד עם נעם רותם

דיווחים על הידרדרות חמורה במצבו הרפואי של העיתונאי מוחמד אלקיק, השובת רעב מזה 70 (!) ימים במחאה על מעצרו המנהלי ללא משפט. על פי הודעה שפרסם עורך הדין ג'וואד בולוס, מנהל המחלקה המשפטית במועדון האסיר, הגיש היום הצוות הרפואי של בית החולים "העמק" בעפולה, שם מאושפז אלקיק, שני דו"חות לבג"ץ בהפרש של שעות ספורות בעקבות ההרעה במצבו.

בולוס מסר כי על פי הדו"ח השני אלקיק סובל מכאבים עזים והצוות הרפואי המטפל בו הודיע לבית המשפט כי הוא הגיע לשלב בו עליו לקבל טיפול רפואי בטרם יהיה מאוחר מדי. למרות המלצות הרופאים, אלקיק מסרב לקבלת כל טיפול רפואי או בדיקות רפואיות ואינו לוקח תוספי תזונה כלשהן. אתמול דיווחו עורכי דינו כי הוא איבד את שמיעתו וכ-60 אחוז מראייתו.

לפני שבוע החליט בג"ץ שלא להחליט בעתירתו של אלקיק נגד מעצרו המנהלי, כל עוד הוא נמצא בהכרה. עורכי דינו של אלקיק טענו נגד עצם כליאתו, וגם כי בעקבות שביתת הרעב שלו ומצבו הרפואי הקשה ירדה רמת מסוכנותו. הרכב של שלושה שופטים החליט לא למחוק את העתירה, ולהשאירה תלויה ועומדת, והורה לצוות הרפואי המטפל באלקיק למסור בכל יום דו"ח על מצבו הרפואי וכי במקרה של החמרה במצבו תידרש המדינה לתת שוב את עמדתה.

יש להדגיש כי הדרך היחידה שיש לאסיר למחות נגד כליאתו, בצורה לא אלימה, היא להקריב את בריאותו ולסכן את חייו בשביתת רעב.

> הפלסטינים והישראלים ששובתים רעב נגד מעצרם המנהלי

העיתונאי הפלסטיני מחמד אלקיק (מתוך פייסבוק)

העיתונאי הפלסטיני מחמד אלקיק (מתוך פייסבוק)

ביום ראשון, עם קבלת הדו"ח הרפואי היומי שהצביע על מצבו הקשה של אלקיק ובהתאם להחלטה הקודמת, הורה בג"ץ לפרקליטות להגיש את עמדתה וקבע דיון נוסף ליום חמישי הקרוב. פרקליטיו של אלקיק אמרו אז כי הבקשה של בג"ץ נועדה לרמוז לפרקליטות שהמצב אינו מצב תקין. למרות זאת, בעמדה שהוגשה לבג"ץ למחרת היום המשיכה הפרקליטות להתעקש להשאיר את אלקיק כלוא ללא משפט.

מצו המעצר לצוואה של עציר גוסס

אלקיק בן ה-33 הוא תושב דורא שבאזור חברון, פעיל חמאס על פי השב"כ, כותב בערוץ החדשות הסעודי "אלמג'ד" ונחשב למבקר חריף של הרשות הפלסטינית. הוא נעצר בליל ה-21 לנובמבר. ארבעה ימים לאחר תחילת החקירה, כשהבין אלקיק, לדברי עורך דינו, שמדובר בחקירה פוליטית, הכריז במחאה על שביתת רעב. במהלך החקירה, כך על פי מקורביו, הוא נחקר על "הסתה עיתונאית", וכשסירב לשתף פעולה, הועבר למעצר מנהלי לכליאה ללא משפט.

בעוד מקורביו טוענים כי מדובר ברדיפה בשל דעות שהביע במסגרת עבודתו, בעיקר עמדותיו נגד הרשות הפלסטינית, בשב"כ טוענים שלמעצר אין קשר לעבודתו העיתונאית, אלא לכך שאלקיק הוא פעיל חמאס שישב על כך בכלא בעבר, ומעורב בפעילויות טרור במסגרת תא סטודנטים המזוהה עם חמאס באוניברסיטת ביר זית, ועומד בקשר עם פעילי חמאס בעזה. מידע על טענות אלא הוצג בפני שופטי בג"ץ כחומר חסוי, שלאלקיק ועורכי דינו אין גישה אליו, ושופטי בג"ץ החליטו שלא לשחרר את אלקיק לעת עתה על בסיס חומר זה.

ביום שישי האחרון חתם אלקיק על צוואה בה הוא מבקש לפגוש את אשתו בפעם האחרונה לפני שימות, ומפרט הנחיות להלווייתו ולקבורתו. בהצהרה שפרסם אלקיק באמצעות עורך הדין של ועדת האסירים של הרשות הפלסטינית, ושהוקראה לאחר תפילות יום השישי בכפר מגוריו באזור חברון, הוא אמר כי "העיתונאים הפלסטינים חווים כעת דיכוי כוחני בשל היותם קול המצפון האנושי, חושפים פשעים ופרקטיקות דיכוי של הכיבוש הישראלי נגד העם הפלסטיני. עיתונאים פלסטינים, ואני ביניהם, משלמים את מחיר המדיניות הישראלית הגזענית. כאשר בני אדם חווים דיכוי שכזה, הם אינם חוששים יותר מההשלכות, אפילו במחיר חייהם". וסיים: "אני שם עצמי בידיו של האל ואמשיך את שביתת הרעב בה התחלתי עד למוות, או עד לחופש".

> עיתונאים הפגינו בעפולה לשחרורו ממעצר של העיתונאי הפלסטיני שובת הרעב

הפגנת עיתונאים וחברי כנסת לשחרור מוחמד אלקיק, ביה"ח העמק בעפולה (חגי מטר)

הפגנת עיתונאים וחברי כנסת לשחרור מוחמד אלקיק, ביה"ח העמק בעפולה (חגי מטר)

ביום חמישי הקרוב צפוי להתקיים אצל אלקיק ביקור של רופא עצמאי מטעם ארגון "רופאים לזכויות אדם". בשבוע שעבר האשים הארגון את בית החולים "העמק" כי הוא מונע מרופא עצמאי מטעם הארגון להיכנס לבקר את שובת הרעב. ברל"א טענו כי לאחר שביקור רופא עצמאי אושר על ידי שב"ס ותואם עם הגורמים הרלוונטיים, הודיע בית החולים ברגע האחרון כי לא יאפשר את הביקור בטענה כי אין רופא זמין המתאים ללוות את הביקור במועד שנקבע, וזאת למרות שנוכחות רופא מטעם בית החולים לא רק שאינה נדרשת, היא גם נוגדת את חובת הפרטיות. בבית החולים טענו בתגובה כי הביקור בוטל רק בשל אילוצי לוח זמנים.

הקודים האתיים הבינלאומיים שמים דגש על החשיבות הרבה לכך שלשובת הרעב תהיה אפשרות להיבדק ולקבל ייעוץ רפואי על ידי רופא עצמאי שאינו תלוי ומחויב קודם כל למערכת הבטחונית. הרופא העצמאי יוצר יחסי אמון עם המטופל ומטרתו לסייע להגיע לפתרון מציל חיים.

ביום חמישי צפוי להתקיים גם דיון בעתירת רופאים לזכויות אדם נגד ההחזקתו של אלקיק במשך כל זמן אשפוזו בבית החולים כשהוא אזוק למיטתו בשתי רגליו ויד אחת. הדיון בעתירה שהיה אמור להתקיים בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בנצרת נדחה בשל סיבות מנהליות.

הדיווחים על שביתת הרעב – אחת משביתות הרעב הארוכות ביותר שמבוססת רק על שתיית מים של אסיר בהיסטוריית בתי הכלא הישראלים – בתקשורת הישראלית הם מעטים. אין לדעת כמובן מה יקרה אם אלקיק, שזוכה לתמיכה מינורית יחסית לשובתי רעב קודמים גם בקרב הפלסטינים, לא יחזיק מעמד וימות משביתת הרעב. אבל מה שבטוח זה שבמידה ויפרצו עימותים אלימים, כפי שמאיים חמאס, מרבית הישראלים לא ידעו מה הרקע לדברים, ומה קרה קודם.

> ישראלים לא מזדעזעים מעדויות "שוברים שתיקה" כי הם עשו אותם הדברים בעצמם

הפגנת סולידריות עם העציר המנהלי שובת הרעב מחמד אלקיק. שכם, 28 בינואר 2016. (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

הפגנת סולידריות עם העציר המנהלי שובת הרעב מחמד אלקיק. שכם, 28 בינואר 2016. (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf