newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"לשבור את השתיקה": סופשבוע של אירועים נגד אלימות

בשישי, מאות לקחו חלק בשורת אירועים למען חיים משותפים והידברות ובקריאה להפסקת ההסתה והאלימות בצפון. בשבת: מעל 2,500 איש כבר אישרו השתתפותם באירוע הקורא להפגנה בירושלים; ביפו יקיים פורום המשפחות השכולות מאהל דיאלוג; ובבאר שבע יחזיקו ידיים בשרשרת אנושית

מאת:

במהלך השבוע האחרון התקיימו ויתקיימו מספר אירועים וקמפיינים בעד צדק ושוויון. נראה שדווקא על רקע ניסיונות ההשתקה ותקיפות הימין של השבועות האחרונים צומחים ניסיונות להתקרבות ושיח משותף.

אתמול (חמישי) יצאו ראשי הציבור היהודי והערבי בנגב בקריאה לשמירה על הכבוד ההדדי ומרקם החיים המשותף בדרום. בפייסבוק החלו מספר קמפיינים בהם יהודים ופלסטינים מצטלמים יחד עם שלטים הקוראים לדו קיום. רבים מהמשתתפים והמשתפות בקמפיין התמונות מגיעים ממקומות עבודה משותפים. לחריש בצפון הגיעו במהלך השבוע תושבים מכל הסביבה כדי לחלק עוגות לפועלים הפלסטינים שבונים את העיר.

היום (שישי) החל מהשעה 11 קיימו כ-150 בני אדם משמרת מחאה ושרשרת אנושית בצומת הכניסה לדיר אל אסד/בענה. המשמרת אורגנה על ידי הארגונים שתיל, הפורום הכללי לקידום חברה משותפת, שלום עכשיו, המטה למלחמה למאבק בגזענות, ועוד יוזמות וארגונים עצמאיים בגליל. בהזמנה כתבו מארגני האירוע כי "בשיא המתח אנחנו חייבים לשבור את השתיקה ולהשמיע קול שפוי שקורא להידברות, הרגעת רוחות, ומאבק משותף למען חיים משותפים".

צפו בדבריו של אחמד דבאח, ראש המועצה האזורית דיר אל אסד, בהפגנה:

מוחמד חליל, מנהל תחום החברה המשותפת בשתיל וחבר בארגוני פורום החברה המשותפת, מספר: "האירוע הוא בתגובה לכל ארועי הגזענות וההסתה שאנחנו עדים להם עכשיו. ארועים אלה מקבלים לגיטימציה דרך התקשורת, המדיה החברתית והמנהיגים. אנחנו באים להגיד שאנחנו כאן כדי לחיות ולא למות. לתת עתיד טוב לילדינו. לבנות להם חיים משותפים. אנחנו בגליל באופן כללי עובדים וחיים ביחד ויש עשייה משותפת שמתקיימת כל השנה. לצערנו בשבועיים האחרונים הקולות האלה, של חיים ביחד, הלכו לאיבוד בכל הרעש המתלהם מהגזענים והמסיתים. ואנחנו באים היום כדי לא לוותר על הקול החשוב הזה. שמייצג את הרוב המכריע כאן".

מאוחר יותר (שישי), בשעה שלוש הפגינו חבר וחברות קבוצת "שכנים של שלום" בכניסה לוואדי ערה ובצומת ברקאי ומגידו בקריאה "למנהיגות הישראלית והפלסטינית, לעצור את ההסתה והאלימות ולשבת מיד אל שולחן המשא ומתן עד להשגת הסכם כן, מכבד ומכיל לשני העמים, שיביא לסיום הסכסוך".

> אלפים הפגינו בסכנין: נגד מדיניות הממשלה, נגד שימוש באלימות

אוהל ההדברות של גבעת חביבה (הצילום באדיבות מוחמד דראושה)

אוהל ההדברות של גבעת חביבה (הצילום באדיבות מוחמד דראושה)

לאחר משמרות המחאה בגליל נפגשו כולם באוהל ההדברות של גבעת חביבה. "המטרה היא לשבור את הסטיגמות ולייצר שיח אחר", מסביר מוחמד דראושה, ממארגני האוהל. האוהל, בו נמצאים פלסטינים ויהודים, קיים כבר חמישה ימים וכ-600 אנשים הגיעו עד כה כדי להשתתף בדו שיח על המצב.

"בשבועות האחרונים הציבור חשוף לשיח של ירי וסכינאות. שיח אלים שמרחיק אותנו אחד מהשני וגורם לייאוש ואיבוד תקווה. אנחנו מנסים לייצר שיח שמביא את האנשים לדיאלוג והבנה ולא שיח שמבוסס על כח ואלימות. אנחנו מחפשים את האפשרות שהנרטיבים השונים יקבלו לגיטימציה במרחב המשותף", אומר דראושה.

"בדרך כלל ארגונים שעוסקים ביחסי יהודים וערבים נעלמים בזמן שהתותחים רועמים, ומחכים עד שיעבור זעם. ואז מגלים אדמה חרוכה", הוא ממשיך. "המחשבה מאחורי אוהל ההדברות היא לא לחכות, אלה לנסות לשמור כבר עכשו על חלקים בחברה שעדיים יכולים לנהל חברה משותפת. זה נותן לנו את ההזדמנות לא להתחיל מנקודת אפס אחרי שהכל שרוף. כבר למדנו מטעויות כגון התקופה של אוקטובר 2000 שבה לקח קרוב לשלוש שנים כדי לרפא את הפצעים וליצור קשרים מחודשים עם החברים בשטח. חלקם שאלו ובצדק 'איפה הייתם בזמן המשבר? למה לא שמענו את הקול שלכם'".

עוד ביום שישי, בין השעות אחת לשתיים בצהריים התקיימו בירושלים בכיכר פריז ובתל אביב בקינג ג'ורג' פינת בן ציון משמרות המחאה השבועיות של "נשים בשחור".

> שאלות למפגיני הימין שיוצאים לרחובות אחרי פיגועים

הפגנה נגד אלימות בירושלים. 10 באוקטובר 2015. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

הפגנה נגד אלימות בירושלים. 10 באוקטובר 2015. (קרן מנור/אקטיבסטילס)

גם במוצאי שבת יתקיימו ברחבי הארץ מספר אירועים שיקראו להפסקת האלימות ולשלום. בירושלים תתקיים בשעה שמונה וחצי בערב צעדה שתצא מגן הסוס אל כיכר החתולות תחת הכותרת "לא נכנעים ליאוש, עומדים יחד". מעל 2,500 אנשים כבר עשו אטנדינג באירוע הקורא להפגנה זו ובו נכתב: "אנחנו, יהודיות וערביות, יהודים וערבים, לא נכנע לייאוש ולא נכנע לפחד. ביום שבת נעמוד ביחד בירושלים, ליבו של מעגל הדמים והמקום שממנו חייב להתחיל הפתרון, ונדרוש עצמאות לשני העמים, שוויון זכויות ושוויון בפני החוק – הפתרון היחיד לאלימות, להרג, ולשנאה".

ביפו יקיימו חברי פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני החל מהשעה שבע בערב "אוהל דיאלוג" ובו יספרו חברי הפורום את סיפורם האישי ועל הבחירה בפיוס ולא בנקמה, וישוחחו עם הקהל הרחב.

בבאר שבע תתקיים החל מהשעה רבע לשמונה שרשרת אנושית מסביב לביג בקריאה "בלי אלימות, בלי שנאה, ביחד כי בארץ הזו אנחנו חיים ביחד – במיוחד בנגב". את האירוע מארגנת קבוצה של פעילים מהאזור, ואחת מהן, ורוניקה ויגדורציק מספרת כי "בשבוע שעבר אחרי שגל ההסתה החל להיות פרוע, החלטנו לצאת ולהראות שבנגב יש לנו מרחב ומרקם אנושי משותף. החלטנו ללכת על מפגן שמייצג שותפות ואחדות, ונראה לנו הכי מתאים להחזיק ידיים אחד של השנייה עם שלטים שקוראים לאי אלימות ולשנאה, וכן לשותפות".

> דווקא כשהפחד מאיים לשתק, זה הזמן לצאת ולדרוש שינוי

אוהל ההדברות של גבעת חביבה (הצילום באדיבות מוחמד דראושה)

אוהל ההדברות של גבעת חביבה (הצילום באדיבות מוחמד דראושה)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf