newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המיליארד הנעלם: מה קרה להבטחת הבחירות של ש"ס לרעבים

ההבטחות של אריה דרעי לדאוג לביטחון התזונתי של 350 אלף משפחות הוסיפו לו שני מנדטים בבחירות. אבל בתקציב אין זכר להבטחות האלה, והמעט שיש נוהל באופן בעייתי

מאת:
בש"ס התגאו שקמפיין "רעבים לשינוי" הצליח כי הוא נצמד למסר שרק ש"ס תדאג לחלשים. אריה דרעי במסיבת עיתונאים בכנסת, פברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

בש"ס התגאו שקמפיין "רעבים לשינוי" הצליח כי הוא נצמד למסר שרק ש"ס תדאג לחלשים. אריה דרעי במסיבת עיתונאים בכנסת, פברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

64 יום לפני הבחירות, יו"ר ש"ס אריה דרעי התייצב מול המצלמה, ועל רקע מוזיקה דרמטית נשא נאום מלא רגש: "תתביישו לכם, לפיד וליברמן, 50 מיליארד שקל רציתם לקחת מהחלשים ולתת לרע"מ", אמר דרעי. "וליהודים כמה נתתם? אפס! הפכתם אותם לעניים החדשים. דרכתם להם לא רק על הפרנסה, אלא גם על הביטחון התזונתי והכבוד העצמי. 200 אלף קשישים, 500 אלף משפחות, 840 אלף ילדים – רעבים לשינוי.

"רק ש"ס תדאג לביטחון התזונתי של 350 אלף משפחות מוחלשות מכל המגזרים באמצעות כרטיסי מזון נטענים. כדי שאף ילד או ילדה לא יתביישו בסנדוויץ' שלהם. כבר עשינו את זה בעבר, אין סיבה שלא נהפוך את זה לקבוע. מיליארד שקל קבועים, בכל שנה, מעוגן בבסיס התקציב המדינה. מפה יתחיל התקציב. בלי זה אין תקציב מדינה".

קמפיין "רעבים לשינוי" התיימר להביא לדיון הציבורי שיח אחר: לא עוד מילים עמומות כמו "יוקר המחיה". במקומן, הכרה בוטה ונחרצת בכך, שבאומת הסייבר, שיאנית חדי הקרן, יש המון עניים שמשוועים לאוכל.

דרעי הבטיח לאנשים החיים בעוני מזומן, ישר לארנק, בקמפיין שהציף את פייסבוק. הסרטונים תיארו קונה שמתלבט במרכול כי הכל יקר מדי, ואת מי שצלחתו ריקה. סרטונים אחרים לגלגו על פוליטיקאים מהמחנה השני, שאין להם מושג כמה עולה כיכר לחם, ולא אכפת להם.

כדי לשדר אוניברסליות (לפחות עבור יהודים), הפיקה ש"ס תשדיר בהשתתפות קשישה עולה מאוקראינה, שבפיה שבח והודיה על הכרטיס הנטען שקיבלה. גם בעוני בחברה הערבית נגעו פרסומאי ש"ס באחד הסרטונים.

יניב קציר, ממעצבי הקמפיין, הסביר את מרכזיות המסר והצלחתו: "רעבים לשינוי הציב שתי מילים שנכנסות ללב, לבטן ולראש, שקובעות את שאלת הבחירות ונותנות לה תשובה", אמר. דוברת הקמפיין הכריזה שהקמפיין הצליח, כי "נצמד למסר".

הקמפיין זכה לשבחים מפי פרסומאים, שציינו את סגנונו הישיר, הפשוט והחד-משמעי, העונה לצרכי הציבור. הוא אף קצר שבחים על אמינותו, אף שהטענה שממשלת השינוי נתנה 50 מיליארד לרע"מ על חשבון היהודים היתה שקרית וגם גזענית. כך או כך, הקמפיין סייע לש"ס לזכות בכ-77 אלף מצביעים חדשים, ובשני מושבים נוספים בכנסת.

הקמפיין של ש"ס זכה לשבחים על המקצועיות שלו. פעילי ש"ס חוגגים את ההישג בבחירות בנובמבר 2022 (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

הקמפיין של ש"ס זכה לשבחים על המקצועיות שלו. פעילי ש"ס חוגגים את ההישג בבחירות בנובמבר 2022 (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

"כשאריה דרעי מבטיח, הוא מקיים"

כדי לבסס את אמינותם, ראשי ש"ס הבטיחו, שהמפלגה לא תיכנס לממשלה שלא תקצה את הסכום המיוחל. "הציבור יודע שכשאריה דרעי מבטיח הוא מקיים", אמר ח"כ מיכאל מלכיאלי. כשבועיים לפני הבחירות דיווח ח"כ משה אבוטבול, כי דרעי סיכם מראש עם נתניהו, כי הסכום יעוגן בתקציב המדינה.

בש"ס הדגישו, שדרעי היקצה בשנת 2021 כ- 700 מיליון שקל לכרטיסים נטענים. "כרטיסי המזון זה דבר שבוצע והוכח, לכן יש אמינות כלפיו", גרס אסטרטג הקמפיין.

בהסכם הקואליציוני שחתמה ש"ס עם הליכוד אכן דובר על מיליארד השקלים שיוקצו לכרטיסי מזון, וכן על 100 מיליון שקלים לתמיכות לביטחון תזונתי. דרעי חגג את ההסכם, והצהיר: "הבאנו הישגים עצומים".

אבל עם פרסום תקציב המדינה, מההבטחות האלה לא נשאר יותר מדי. חפשו בספר התקציב מיליארד שקלים לביטחון תזונתי, ולא תמצאו. חפשו 100 מיליון תוספת לתמיכה בביטחון תזונתי, גם הם לא שם.

בתקציב משרד הפנים נקבעו 250 מיליון שקלים, המוגדרים לקונית וללא פירוט: "ייעודה להסכמים קואליציוניים". "ייעודה" היא נוסח עברי נאה למלה רזרבה. אולם  אותה רזרבה בסך רבע מיליארד שקלים מיועדת הן לביטחון תזונתי והן למגוון ההסכמות הקואליציוניות האחרות של ש"ס. אם הכסף ב"יעודה" היה מיועד כולו לביטחון תזונתי, היה הדבר מצוין בספר התקציב. הגדרתו כרזרבה מותירה אותו כארנק דיגיטלי גמיש למגוון הצרכים של ש"ס.

הכסף ברזרבות נתון להחלטה פוליטית, נטולת שקיפות ובקרה, בדיוק כמו 12 מיליארד שקלים המיועדים לרזרבות פוליטיות למפלגות אחרות ונחבאים בתקציב.

הודה שהכסף לביטחון תזונתי עשוי להסתיים בקרוב. שר המרווחה יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

הודה שהכסף לביטחון תזונתי עשוי להסתיים בקרוב. שר הרווחה יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

דרעי נשען בקמפיין הבחירות על מבצע, שערך משרד הפנים במהלך ימי הקורונה, אז חולקו 700 מיליון שקל בכרטיסי מזון נטענים. אבל הפצת הכרטיסים עוגנה באמות מידה בעייתיות, שעיקרן הזכאות להנחה בגביית הארנונה. קריטריון זה העניק עדיפות לאוכלוסיות חרדיות, והפלה לרעה ציבורים בחברה הערבית, ובפרט בכפרים הבלתי מוכרים.

כרטיסי המזון הגיעו בעיקר לחרדים

ארגונים חברתיים התריעו, עדאלה איים בהליכים משפטיים, והתנועה לאיכות השלטון אף עתרה לבג"צ נגד המהלך. בעקבות הביקורת, נפתח מסלול להגשת בקשות, שאינו מותנה בזכאות להנחת ארנונה. במשרד הפנים הבטיחו שהחלוקה לכל הציבורים תהיה הוגנת.

ואולם, עד כה משרד הפנים לא פרסם נתונים על התפלגות מקבלי הכרטיסים ולא מסר אותם אפילו למרכז המחקר של הכנסת. דרישת עדאלה לחשוף את המידע לא נענתה באופן מלא.

במודיעין עילית ממוצע הסיוע בכרטיסי המזון עמד על 530 שקל לתושב, ואילו בכל הרשויות הבדואיות קיבלו המשפחות בממוצע 150 שקל

בהיעדר מידע רשמי, צצו נתונים סותרים. עמותת "פתחון לב" גרסה כי מתוך 342 אלף משפחות שנמצאו זכאיות לסיוע ממשרד הפנים, כ-130 אלף משפחות היו ערביות, והן זכו לכרטיסים בעלות של 2,400 שקל או יותר. ב"הארץ" דווח מפי מקורות המקורבים לכאורה לדרעי כי החברה הערבית זכתה לקבל רק 24% מהכרטיסים, כלומר 82 אלף משפחות. ואילו בש"ס עצמה טענו שהמפלגה סייעה ל-50 אלף משפחות ערביות. בהיעדר מידע מפולח, קשה לקבוע מהי האמת.

>>אלפים מתושבי הכפרים בנגב עדיין מחכים לתשובה לגבי תלושי המזון

המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים ועמותת "קול רבני" הפעילו מבצע כדי לסייע לבדואים בנגב ולתושבים במזרח ירושלים למלא את טפסי הבקשות לקבלת זכאות לכרטיסים. בעמותות מעידים, כי בקרב הבדואים בנגב רק כרבע ממגישי הבקשות זכו לקבל כרטיס. במזרח ירושלים, רבים לא מילאו את הבקשות, בין השאר בשל התניית ההגשה בשימוש במייל אישי), ובקרב מי שביקשו, רק מעטים קיבלו את הכרטיס. גם מבקר המדינה ציין לשלילה את ריבוי הכשלים בחלוקת הכרטיסים.

מתנדבים מסייעים למשפחות בכפרים הלא מוכרים למלא את טפסי משרד הפנים (חיסן אבו קווידר)

מתנדבים מסייעים למשפחות בכפרים הלא מוכרים למלא את טפסי משרד הפנים (צילום: חיסן אבו קווידר)

בתחקיר של "שומרים" שהתפרסם ב"כלכליסט" עולה, כי ישובים חרדיים קיבלו תמיכה גבוהה מהרבה מזו שקיבלו ישובים בדואים. כך, לדוגמה, במודיעין עילית ממוצע הסיוע בכרטיסי המזון עמד על 530 שקל לתושב, ואילו בכל הרשויות הבדואיות קבלו המשפחות בממוצע 150 שקל ופחות, פי שלוש פחות. לפי התחקיר, שיעור הפסילות של בקשות לכרטיסים במועצות הבדואיות נווה מדבר וקסום עמד על 35 עד 40 אחוז, בעוד ממוצע הפסילות הארצי עמד על שבעה אחוז בלבד.

לעומת הבעייתיות של שיטת כרטיסי המזון שהשתמש בה משרד הפנים, מומחים העידו על הצלחתו של המיזם לאומי לביטחון תזונתי, של משרד הרווחה. במיזם זה, הזכאות מעוגנת בקריטריונים שוויוניים, ומלווה בסיוע נוסף בתחום מיצוי הזכויות והכשרה להתנהלות פיננסית יעילה. המיזם מחובר למערכי הרווחה, ואף משלב הצלת מזון. בעקבות ההצלחה שהוכחה במחקר, הורחב אשתקד המיזם באופן ניכר מ-46 מיליון שקל ל-155 מיליון, והוא מגיע לכ-36 אלף משפחות.

>>מחלקות הרווחה: הסיוע במזון צריך לעבור דרכנו, לא דרך העמותות

אולם אף שגם יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, פרופ' רוני סטריאר, מתח ביקורת נוקבת על העדפת קריטריוני משרד הפנים לצמצום בעיית הביטחון התזונתי על הקריטריונים שקבע משרד הרווחה, דרעי דבק בשיטת כרטיסי המזון.

לאחרונה נערכו בכנסת שתי ישיבות, האחת בוועדת העבודה והרווחה והשנייה בוועדה לצמצום פערים, שעסקו בהמלצות המועצה הארצית לביטחון תזונתי ביחס לתקציב המדינה. בפועל, אולם במקום לתהות מה עלה בגורלו המיליארד הנעלם – או במילים אחרות, מה עלה בגורל בלוף הבחירות של דרעי – בישיבות הוועדות צוינו לשבח "מאמציו" של שר הרווחה, יעקב מרגי מש"ס, שהוסיף 15 מיליון שקל מתקציבי משרדו לתמיכות ולמיזם לביטחון תזונתי לקראת הפסח.

מתנדבים של עמותת אליפלט מכינים סלי מזון למשפחות של מבקשי מקלט, 1 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

מתנדבים של עמותת אליפלט מכינים סלי מזון למשפחות של מבקשי מקלט, ב-1 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

ואולם גם בישיבות האלה אי אפשר היה להסוות את "תרגיל העוקץ" של ש"ס. השר מרגי הודה במבוכה כי למימוש ההסכמים הקואליציוניים עם כל המפלגות נדרשים 74 מיליארד שקל, אבל בפועל הממשלה אישרה רק כשישה מיליארד. "אנחנו לא מתייאשים, אנחנו רצים למרחקים ארוכים", הוסיף. במילים אחרות, מרגי הודה שהיעד של מיליארד שקל לביטחון תזונתי רחוק מאוד ממימוש, והוא לא יותר מהבטחת בחירות ריקה.

בכנס לציון המיזם הלאומי לביטחון תזונתי חשף מרגי, כי המיזם מתוקצב רק עד יולי 2023. "כולי תקווה שתימצא הדרך לתקצבו אף בהמשך, סוגייה שנמצאת בדיונים ומאמצים מול האוצר," אמר מרגי. כלומר אפילו התקציבים הקיימים לקידום הביטחון התזונתי, אינם מובטחים.

וכך, בפרוס הפסח, ובפרוס תקציב המדינה, "הרעבים לשינוי" נשארו ויישארו רעבים, מתמודדים עם האמרת מחירי המזון והריביות על הלוואותיהם. 976 אלף איש, כ-530 אלף משפחות, ימשיכו לסבול מהיעדר ביטחון תזונתי. מאות אלפי משפחות ש"דרכו להן" על הכבוד העצמי, ימשיכו להמתין לדרעי עד שיופיע בסרטוני הבחירות הבאות.

העמותות נותרו אף הן רעבות, וממשיכות לחזר על פתחי נדבנים, ולהציג סרטונים בהם מככבים מקררים ריקים ונשים חד-הוריות בוכיות.

עסקני ש"ס יוסיפו לדבר על "פרוש לרעב לחמך", אולם הם מתחמקים ממתן תשובה לאן נעלם המיליארד המובטח, להיכן נעלמה ההבטחה שבכוחה – לדברי הקמפיינרים של ש"ס עצמה – הם זכו לתוספת של שני מנדטים.

הפוליטיקה עברה הלאה ודנה ב"רפורמה משפטית". בדיון הזה, ש"ס משחקת אותה בתפקיד "הלוחמת באליטות". התקשורת אף היא נמנעת מדיון מתחייב בהונאת הבחירות הזו. אין מי שיגבה מש"ס מחיר פוליטי על כך שהונתה את הבוחרים שלה.

שמוליק דוד הוא יועץ לשינוי מדיניות לארגונים העוסקים בביטחון תזונתי.

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf