newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הברית המוזרה של האליטה החרדית עם פורום קהלת

החרדים רוצים קצבאות והתערבות ממשלתית, פורום קהלת רוצה שוק חופשי, ובכל זאת בעיתונות החרדית מפרגנים לו. ככה זה כשההנהגה החרדית פוגעת בקבוצות החלשות בקהילה שלה

מאת:
פגיעה בערך השוויון תפגע בחרדים. חרדים במאה שערים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

פגיעה בערך השוויון תפגע בחרדים. חרדים במאה שערים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

לאחרונה פרסם עיתון "משפחה", אחד העיתונים החשובים (אם לא החשוב ביותר) בקהילה החרדית, ראיון עם משה קופל, יו"ר פורום קהלת, שהוגדר בכתבה כ"פורום חשוב ומשפיע" בישראל. ראיון זה מצטרף למאמרי דעה רבים שפורום קהלת פרסם בעיתון זה.

הפרסום ב"משפחה" הוא חלק מקשר מתהדק והולך בין הנהגת החברה החרדית ובין פורום קהלת. הקשר הזה בא לידי ביטוי בהתערבות של פורום קהלת לטובת הפרדה בין נשים וגברים בתוכנית "משפיעים חרדים לשירות הציבורי ולשלטון המקומי".

התוכנית שמה לה למטרה לקדם את ייצוג החרדים בשירות המדינה על ידי השמת חרדים אקדמאים מצטיינים למשרות בשירות הציבורי. שדולת הנשים עתרה לבית המשפט בבקשה לבטל את הפרויקט בטענה שהוא מדיר נשים, שכן ההכשרות ניתנות לגברים ונשים במועדים שונים ובצורה נפרדת.

קרן קמ"ח, שהיתה אחראית על הפרויקט ועמדה מאחורי הדרישה להפרדה מגדרית, גייסה את פורום קהלת שיצטרף לעתירה כידיד בית המשפט ויתמוך בעמדתה בעד הפרדה, והפורום אכן נענה לבקשה.

ההיענות הזו של פורום קהלת עלתה בקנה אחד עם ההצטרפות כידיד בית המשפט לטובת קבלן בניין שסירב למכור דירה לאזרח ערבי בירושלים. חברת הבנייה טענה כי החוק למניעת אפליה לא חל על מקרקעין, ולפיכך זכותה לא למכור דירה לאדם על פי מוצאו. העתירה הזו נדחתה, והאזרח הערבי, חאלד סלמאן, קיבל פיצוי מחברת הבנייה.

בשני המקרים, פורום קהלת פעל לא כדי להגן על קבוצות מיעוט, אלא כדי למנוע שאותן קבוצות מיעוט ייהנו מהשוויון המובטח להן לפי חוק. ברור שהחברה החרדית היא הראשונה להיפגע מגישה כזו.

הרי ההיגיון העומד מאחורי התוכנית לשלב חרדים בשירות הציבורי נשען על המחשבה שתפקיד המדינה הוא להבטיח שוויון גם לקבוצות חלשות. אם המדינה תצמצם את תחולת חוקי השוויון, לא תהיה סיבה להקצות משאבים להורדת חסמים המונעים תעסוקה של חרדים.

בראיון ל"משפחה" מגדיר קופל את חזון קהלת בשלושה מישורים: קידום חירות ושוק חופשי, הגדרת מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי, וצמצום סמכויות בית המשפט. המראיין שואל את קופל האם שוק חופשי לא יפגע בחרדים, הדורשים הרחבת קצבאות והתערבות ממשלתית. על כך עונה קופל כי במדינות "סוציאליסטיות", שבהן היתה התערבות ממשלתית חזקה, "התוצאה היתה כלכלה כושלת שבה כולם שווים בעוני… אם כבר להיות עני, עדיף במדינה משגשגת". החרדים, הוסיף קופל, "הם אנשי עסקים ממולחים והתומכים הנלהבים ביותר בשוק חופשי".

במילים אחרות, קופל מציע לחזק את החזקים ולהחליש את החלשים. אבל זה רע מאוד לחרדים. החרדים פועלים היום בשוק עבודה לא שוויוני. בעיקר סובלות מכך נשים חרדיות, המועסקות בשיעור גבוה בהרבה מהגברים החרדים. לפי מחקר מ-2018, רבות מהן מועסקות במשרות חלקיות, ושכרן נמוך משכר נשים לא-חרדיות בכ-50 אחוז.

גם צמצום סמכויות בתי המשפט עלול לפגוע בקבוצות בתוך הקהילה החרדית, אשר לפעמים בית המשפט הוא המפלט האחרון שלהן. חוק הלאום עלול לפגוע בזרמים בקהילה החרדית אשר אינם מזדהים עם הרעיון הציוני.

התמיכה שההנהגה החרדית מעניקה לפורום קהלת מלמדת שוב שהאליטה החרדית מקדמת את האינטרסים שלה על חשבון פגיעה בשכבות החלשות שבתוך החברה שלה. הגיע הזמן שגם חלקים אחרים בחברה החרדית, ובמיוחד הקבוצות החלשות בתוכה, ישמיעו את קולן.

יעקב טייכמאן הוא בוגר תוכנית משפיעים חרדים לשרות המדינה ולשלטון המקומי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf